۳ جاذبه کمتر دیده شده تهران که نباید از دست داد

تاریخ انتشار : 2 بهمن 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
۳ جاذبه کمتر دیده شده تهران که نباید از دست داد

جاذبه‌های تهران تنها به کاخ‌هایی مثل سعدآباد و گلستان یا عمارت مسعودیه ختم نمی‌شود. تهران شهری است همیشه بیدار که پر از خانه‌ها و محله‌های تاریخی است. جاهایی که به اندازه دیدنی‌های معروف تهران پرطرفدار نیست و هنوز عکس‌های زیادی با آنها گرفته نشده. جاهایی که هرچند اصطلاح مغفول مانده را نمی‌توان برایشان به کار برد، ولی آنطور هم که باید بازدیدکننده ندارند.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

خانه مقدم

برخی می‌گویند خانه و موزه مقدم گران‌قیمت‌ترین خانه ایران و دنیاست. خانه‌ای کوچک در دل خیابان شلوغ امام خمینی(توپخانه) که کمتر کسی از وجودش باخبر است و همین که پا در آن بگذاری قشنگی‌اش خیره‌ات می‌کند. در زمانی نه چندان دور محسن مقدم، پسر کوچکتر احتساب الملک شهردار دوره ناصر الدین شاه قاجار دراین خانه زندگی می‌کرد. او که از اولین باستانشناسان ایران بود به دلیل علاقه‌ای که به اشیای باارزش تاریخی داشت، به کمک همسرش سلما آنها را در این خانه گردآوری کرد. بعضی‌هایشان را مثل کاشی و سنگ‌های تراشیده شده در جاهای مختلف خانه نصب کرد. و چیزهای دیگری مثل کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد  تاریخی را به آن افزود.

جدا از وسایل داخل خانه، طراحی و نوع ساخت آن هم بر ارزشش اضافه کرده. خانه مقدم به سبک ساختمان‌های قرون وسطی ساخته شده و قسمت‌های مختلف و باارزشی دارد که یادگار روزگار گذشته اند. در ایوان قاجار خانه مقدم کاشی‌هایی از دوره زندیه و قاجار کار شده. وسط ایوان حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه وجود دارد که آب آن داخل استخر می‌ریزد. طاقچه گچبری زندیه از اصفهان، شومینه‌ای از قصر فیروزه متعلق به کاخ «فیروزه خانم» سوگلی ناصرالدین شاه و پایه ستون‌هایی از کاخ خواهر ناصرالدین شاه از جمله چیزهایی است که زیبایی این خانه را دوچندان کرده است. همچنین حیاط باصفای خانه با الهام از طرح فرش‌های دوران صفوی و قاجار ساخته شده. و حوض و باغچه‌های اطراف قشنگی خیره کننده‌ای به  آن بخشیده. خانه مقدم از سال ۷۹ جزو آثار ملی است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تهران.

روزهای بازدید از موزه مقدم: همه روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۱۶:۳۰

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر، جنب بانک ملت، پلاک ۲۴۹

موزه خودروهای تاریخی

از کالسکه ناصرالدین شاه تا اتومبیل رضا خان و موتور محمدرضاشاه، ماشینی که مصدق بر آن سوار بود، و ماشین‌هایی که هرکدام سندی تاریخی و یادآور حادثه‌ای تاریخی هستند جزو ماشین‌های موجود در کامل‌ترین و اولین موزه ماشین‌های قدیمی تهرانند. در موزه ماشین‌های قدیمی ۴۵ ماشین کلاسیک وجود دارد. یعنی چه عاشق فیات باشید، چه عاشق رولزرویس، چه دوستدار دیدن کادیلاک‌های قدیمی از نزدیک، ماشین‌هایی که زمانی شاهان بر آن سوار بودند، می‌توانید سری به موزه خودروهای تاریخی بزنید. اینجا جایی است برای عشق ماشین‌ها.

اگر خواستید بدانید پس از ترور ناصرالدین شاه در حرم شاه عبدالعظیم حسنی او را در کدام کالسکه گذاشتند و به کاخ منتقل کردند. یا محمدرضا شاه پهلوی در زمان تاجگذاری بر چه کالسکه‌ای سوار بود، اگر می‌خواهید رولز رویسی که احمدشاه قاجار به آن علاقه‌مند بود را از نزدیک ببینید. لیموزین آب طلا کاری شده، خودرویی که برای سالگرد تولد ولیعهد و از طرف عمه‌اش (خواهر محمدرضا پهلوی) به او هدیه شد، کرایسلرC300 که برای ثریا پهلوی، همسر شاه سفارش داده شده بود یا اتومبیل‌های دماغ گاوی  یا پروشه دوسوئیچی را، راه دیدنش رفتن به موزه خودرو است.

آدرس: کیلومتر ۱۱ جاده‌ی مخصوص کرج، بعد از کارخانه مینو، خیابان بیست و پنجم، خیابان سمت چپ، کنار فروشگاه سپه

آبشار تهران

یکی از جاهای کمتر شناخته شده در لیست جاذبه‌های تهران با اینکه فضای بکری دارد، آبشار تهران است. آبشار تهران در سال ۹۰ افتتاح شده و خیلی‌ها می‌گویند طبیعت سرسبز سنندج را به یاد می‌آورد. بالاترین قسمت آبشار آلاچیقی است که به برج تقسیم آب معروف است. آلاچیقی چوبی با برکه‌ای در وسط آن که از بالا به هشت برکه کوچک و بزرگ دیگر دید مناسبی دارد. هر برکه به شکل استخری ساخته شده که اطرافش گونه‌های مختلف گیاهی کاشته‌اند. گونه‌های مختلفی از نیلوفرهای آبی و صورتی و سفید گرفته تا نخل‌های مرداب و جگن و کاکتوس‌هایی که فقط اینجا می‌شود دیدشان. تهران زیر پایت است، هوا مثل آن پایین آلوده نیست و آرامش چیزی است بسیار دست یافتنی.

آدرس: تهران غرب بزرگراه همت، بعد از جنت آباد، روبروی دریاچه چیتگر

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی؛ چند قدم در خیابان‌های پایتخت!

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ ممد يخه ارو ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ از ۱۷:۴۵

    بسیار خوب بود با تشکر

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد