برج طغرل کجاست؟

تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
برج طغرل

دیدن برجی که ۹ قرن است در جنوب پایتخت پابرجا مانده را کمتر کسی از دست می‌دهد. برج طغرل در جنوب تهران فقط یک برج ساده‌ استوانه‌ای شکل یا آرامگاه طغرل سلجوقی نیست و در قدیم کاربردهای دیگری هم  داشته است.   

برج طغرل تهران کجاست؟

آرامگاه طغرل سلجوقی

اگر به شهر ری برویم و به خیابان ابن بابویه بپیچیم، به برج طغرل می‌رسیم. البته به همین راحتی هم که فکر می‌کنید، نیست. باید از میدان راه‌آهن راه بیافتیم یا خودمان را به بزرگراه نواب برسانیم. بعد از بزرگراه آزادگان شرق و خیابان رجایی باید آنقدری برویم تا به خروجی خیابان غیوری برسیم. درنهایت باید از خیابان ابن بابویه و خیابان شهید تقی‌پور سر دربیاوریم و ماشین را پارک کنیم.

بدون ماشین هم می‌شود به شهر ری رفت. خط ۱ مترو تهران تا بهشت زهرا می‌رود. ما باید در ایستگاه شهر ری یا جوانمرد قصاب پیاده شویم. از ایستگاه مترو هم باید تاکسی یا اتوبوس سوار شویم.

از میدان راه‌آهن تهران هم برای شهر ری اتوبوس هست.

مهم این است که بالاخره این برج بلند استوانه‌ای شکل را از دور ببینیم. درواقع این بنا روبه‌روی سردر شرقی قبرستان ابن بابویه قرار گرفته. مساحت این بنا  ۴۸ متر مربع و بلندی‌اش ۲۰ متر است. اینجا را با خشت، آجر و ساروج ساخته‌اند. جایی که آرامگاه طغرل شاه سلجوقی‌ست. این بنا یک بار در دوره ناصرالدین‌ شاه قاجار و بار دیگر در سال ۱۳۷۷ بازسازی شده و از سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی جا گرفته.

بیشتر بخوانید: راهنمای پیاده روی در عودلاجان

چرا باید برج طغرل را ببینیم؟

اینکه بنایی از حدود  ۹۰۰ سال پیش هنوز سرپا باشد و بتوانیم به تماشایش برویم، خیلی هیجان‌انگیز است. آن‌هم در شهری که عمر ساختمان‌هایش کوتاه است و ممکن است به ۴۰ سال نرسد. برج طغرل تهران که برج خلیفه یزید هم به آن می‌گویند، در باغ بزرگ طغرلیه ساخته شده. این‌ بنا گنبد بلند مخروطی داشته که به‌مرور زمان تخریب شده و دیگر وجود ندارد.

این برج بیشتر از یک آرامگاه است و در قدیم کاربردهای جالبی داشته. می‌گویند قدیم‌ترها راهنمای مسافران جاده ابریشم بوده. به این ترتیب که بالای برج آتش روشن می‌کردند و مسافرانی که از خراسان می‌آمدند، با کمک نور آتش راه‌شان را پیدا می‌کردند.

آرامگاه 900 ساله شهرری

دور این بنا ۲۴ کنگره ساخته شده که بی‌ارتباط با ۲۴ ساعت شبانه‌روز نیست. در هر ساعتی از روز باتوجه به جهت نور و تابش آفتاب روی هر کدام از کنگره‌ها، زمان مشخص می‌شد. به این ترتیب می‌توانیم بگوییم برج طغرل ساعت آفتابی غول‌پیکری‌ برای خودش بوده و برای اینکه این کاربرد را تا حدودی بفهمیم بهتر است در روشنایی روز به دیدنش برویم و چرخش نور و سایه را دنبال کنیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب معماری برج طغرل پژواک صدا در آن است. اگر در مرکز برج بایستیم و حرف بزنیم، صدای ما می‌پیچد و همه آن‌را می‌شنوند. پس اگر برای دیدن برج رفتیم، باید حسابی مراقب حرف‌های‌مان باشیم.

اگر دقت کنیم در شکاف‌های برج لانه کبوتران را می‌بینیم. حیاط پشتی اینجا باغ باصفایی‌ دارد که سایه‌ درختانش جان می‌دهد برای استراحت.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره موسیقی تهران

 زمان بازدید و قیمت بلیط

اینجا از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر باز است. اما قبل از ورود باید بلیط ۱۰ هزار تومانی بخریم. اگر سوالی هم داشتیم می‌توانیم با تلفن ۰۲۱۳۳۷۴۶۴۰۳ تماس بگیریم.

جاذبه‌های نزدیک

ابن بابویه

گورستان قدیمی ابن بابویه

روبه‌روی برج، گورستان ابن بابویه قرار گرفته که در آن بقعه‌ای با گنبد و صحن پیدا می‌کنیم. کتیبه‌ای که در این بقعه وجود دارد، اثر نستعلیق یکی از بزرگان خوش‌نویس به‌نام میرزا عموست. در این گورستان بزرگانی مثل غلامرضا تختی، حسین فاطمی، دهخدا، فروغی و میرزاده عشقی دفن شده‌اند.

حرم شاه عبدالعظیم

یکی از جاذبه‌های مذهبی تهران آرامگاه حضرت عبدالعظیم است که در فاصله ۱۲ دقیقه‌ای با برج طغرل قرار گرفته. حرم را در خیابان مدرس پیدا می‌کنیم. در کنار زیارت، نباید از آینه‌کاری‌ها و معماری این حرم غافل شویم. گشتن در بازار سنتی معروف به بازار حضرتی و بازارچه‌های اطراف حرم که مس و مهر و تسبیح می‌فروشند هم جزو کارهایی‌ست که باید انجام دهیم.

شاه عبدالعظیم

در آخر خریدن آب‌نبات قیچی و پولکی جزو کارهایی‌ست که باید انجام دهیم. بستنی‌ و فالوده‌‌های این حوالی هم می‌توانند گرما را از تنمان بیرون کنند.

بقعه جوانمرد قصاب

اگر از خیابان ابن بابویه وارد بزرگراه آوینی شویم، می‌توانیم با ۸ دقیقه رانندگی در سه‌راه علی‌آباد خودمان را به بقعه جوانمرد قصاب برسانیم. این بنا یادگار معماری ساده و جذابی‌ست که به‌شکل ۴ ضعلی ساخته شده.

بقعه جوانمرد قصاب

آتشکده بهرام گور یا تپه میل: در ۱۲ کیلومتری شهر ری به‌طرف ورامین، به روستای قلعه نو می‌رسیم. آتشکده بهرام در شهر ری که به تپه میل هم شهرت پیدا کرده، همین‌جا قرار دارد. از برج طغرل تا آتشکده بهرام ۲۰ دقیقه راه است. در نوشته‌های تاریخی مطلب‌های ضدونقیضی درمورد تاریخچه‌ این آتشکده وجود دارد. بعضی‌ها آن ‌را به دوره هخامنشی نسبت می‌دهند و می‌گویند اسکندر ویرانش کرد.

بعضی دیگر می‌گویند در دوره ساسانی ساخته شده و بعد از حمله‌ اعراب به ایران ویران شده. هر چه باشد، دیدن هلالی‌های آن که بعد از گذر این همه سال خراب نشده‌اند، خالی از لطف نیست.

چشمه علی

چشمه علی

با ۴ دقیقه رانندگی از برج به چشمه علی می‌رسیم که اسم تاریخی‌اش چشمه سورین یا سورناست. تپه‌هایی که چشمه علی در آن قرار دارد، میان محلی‌ها به چشملی معروفند. می‌گویند از دوره باستان اینجا سکونتگاه انسان بوده.  نقش برجسته چشمه علی هم از یادگارهای تاریخی دوره فتحعلی شاه قاجار است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی؛ چند قدم در خیابان‌های پایتخت!

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد