جاهای دیدنی بجنورد کجاست؟

تاریخ انتشار : 6 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ آذر ۱۴۰۰
جاهای دیدنی بجنورد

بجنورد کجاست؟ شهری در استان خراسان شمالی که تا مشهد ۲۷۰ کیلومتر و تا گرگان ۳۱۴ کیلومتر فاصله دارد. در فرهنگ معین بجنورد معادل “بیژن گرد” و “بوزنجرد” است. گِرد معنای ساختن می دهد و معنی بیژن گرد در اصل “ساخته بیژن” و “آباد شده به دست بیژن” است. این شهر که به باب الرضا هم شهره است سر راه مشهد قرار گرفته و در ۷۲۱ کیلومتری تهران. اما جاهای دیدنی بجنورد، شهر شکرپنیر ایران، کجاست؟

بابا امان

پارک بابا امان

در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر بجنورد و کنار جاده بجنورد- مشهد، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های کشور قرار گرفته که خیلی باصفاست. درخت‌های اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک، بوته‌های تمشک وحشی دارد و چشمه‌هایی که در گوشه و کنارش از دل زمین جوشیده‌اند. چشمه‌هایی که آبشان خاصیت درمانی دارد، صفرا آور و ملین و تسهیل‌کننده اعمال گوارشی ست و دفع‌کننده سموم.

یک شاخه از رودخانه اترک هم از این پارک می‌گذرد و مسافرانی که در راه شمالند و از اینجا می‌گذرند یا قصد سفر به مشهد را دارند، چند ساعتی را در این پارک که کنار جاده قرار گرفته می‌گذرانند و آب و هوایی عوض می‌کنند. توی قسمتی از این پارک قوری و سماوری قرار گرفته و تصویر خانواده‌هایی که اینجا چای می‌خورند یا اینطرف و آنطرف پارک زیراندازشان را پهن کرده‌اند از تصویرهای ماندگار باباامان است.در اینجا رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های زیادی هم وجود دارد.

آدرس: ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بجنورد- ۳۰۰ متری جاده بجنورد-مشهد

گردشگاه بش قارداش

بش قارداش

بش قارداش در ترکی یعنی ۵ برادر. اینجا یکی از جاهای دیدنی بجنورد و البته جاهای تفریحی شهر است. بجنوردی‌ها داستان این منطقه را اینطور نقل می کنند: در زمان‌های قدیم ۵ برادر در بجنورد زندگی می‌کردند که به خاطر مخالفت با ظلم و ستم حکمران بجنورد، تحت تعقیب ماموران بودند. آنها از خدا کمک می‌خواهند و به اذن خدا در دل کوه، ۵ سوراخ ایجاد می‌شود که آنها درونش می‌روند و از سوراخ‌ها آب خنکی جاری می‌شود.

البته بعضی‌ها هم دلیل معروف شدن اینجا به بش قارداش را وجود ۵ چشمه غارمانند سنگی می‌دانند. به خاطر اقامت چهار فصل مغان زرتشتی در این گردشگاه، اینجا به چهار مغان هم معروف است. آب چشمه‌های بش قارداش برای در درمان اختلال‌های دستگاه گوارش معده، کبد، لوزالمعده و روده مؤثر است و استخری هم در اینجا هست که مردم در آن شنا می‌کنند. در سمت چپ چشمه بنایی به یادگارمانده از دوره قاجار وجود دارد که به دستور ناصرالدین شاه بنا شده.

آدرس: در ۷ کیلومتری شهر بجنورد، در مسیر جاده بجنورد- اسفراین

عمارت مفخم

عمارت سردار مفخم

در باغی بزرگ و سرسبز، یکی از بناهای به جا مانده از قاجار و شاخص‌ترین بنای این دوره در کل شمال خراسان قرار دارد. بنای عمارت به دستور یارمحمدخان شادلو، حاکم نواحی شمال خراسان در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده، در ۲ طبقه که در مجموع ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ دارد. که زمانی با آیینه‌کاری، کاشیکاری و گچبری تزیین شده بود. بیشتر تزیینات عمارت مفخم در نمای جنوبی بناست. و شامل انواع کاشیکاری‌های معرق و رنگارنگ است، به اضافه آیینه خانه‌ای که دیدنش خالی از لطف نیست.

آدرس: بجنورد، خیابان شریعتی شمالی

ساعت بازدید: از ساعت ۹ تا ۱۹ بعدازظهر

باغ دره

باغ دره

اگر در سفر به بجنورد بخواهید یک نیم روز را خارج از شهر و در دل طبیعت سیر کنید، پیشنهاد ما باغ دره است. باغ دره، ترکیبی‌ست از دره، صخره، دشت و رودخانه و درخت‌های سرسبز. بکر است و زیاد شناخته شده نیست. و آب و هوای خوبی به خصوص در بهار دارد که گل‌ها هم درآمده‌اند. در این منطقه درخت ارس زیاد است. به اضافه بوته‌های تمشک، زرشک و زرک و گیاه‌هایی مثل کاکوتی، آویشن و گل‌های پونه و بادرنجبویه.

آدرس: حدود ۱۰ کیلومتر در جاده بجنورد به آشخانه بروید، در کنار جاده یک مسیر فرعی می‌بینید که به طرف باغ دره هداییتان می‌کند.

حسینیه جاجرمی‌ها

حسینیه جاجرمی ها

حسینه جاجرمی بجنورد بنایی‌ست مربوط به اواخر دوره قاجار با حیاطی مرکزی که اتاق‌ها دورتادور حیاطش قرار گرفته‌اند. چیزی که باعث تمایز این بنا می‌شود، آجرکاری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و کتیبه‌های گچ‌بری‌ایست که باعث شده این بنا در شمار قشنگ‌ترین بناهای بجنورد قرار بگیرد.

آدرس: بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

بیشتر بخوانید: مناطق پرگل ایران کجاست؟

دسته:جاذبه

۱ نظر

  • پاسخ احسان حصاری مقدم,‌بجنورد ۹ خرداد ۱۳۹۹ از ۱۳:۴۵

    سلام و متشکر از شما و همکارانتان برای معرفی شهر بجنورد
    فقط نکته جهت اطلاع این که عنوان دقیق و درست حسینیه ی بحنوردی ها,‌ عمارت و یا حسینیه ی جاجرمی است و ارتباطی به جاجرمی ها ندارد.
    با احترام

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد