زیباترین جاهای دیدنی کردستان (۲)

تاریخ انتشار : 22 خرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آبان ۱۴۰۰
زیباترین جاهای دیدنی کردستان (۲)

کردستان که آب و هوایش در بهار و تابستان مطبوع‌تر است، جاهای دیدنی زیادی دارد. به غیر خود شهر سنندج که مرکز استان است و جاهای دیدنی کم ندارد، هرچه به اطراف بروید به تعداد روستاها و جاهای دیدنی هم افزوده می‌شود. ما در این نوشته بخش دوم جاهای دیدنی کردستان را نوشته‌ایم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دریاچه زریوار

مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی کردستان واقع شده. شهری که به خاطر سرسبزی دشت‌ها و آب و هوای معتدلش شناخته شده است.

به جز بازار معروف آن که به ارزان بودن اجناسش معروف است، جاذبه معروف دیگر مریوان؛ دریاچه زریوار یا زریبار است، دریاچه‌ای که بزرگترین و قشنگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است. اسم اصلی دریاچه، زیراوبار بوده که در زبان کردی یعنی آب کف کنار و دلیل این نامگذاری تامین آب دریاچه از چشمه‌های اطرافش است.

زریبار هم در کردی یعنی دریاچه وار. بیش از ۳۱ نوع پرنده بومی و مهاجر همچون اردک، بوتیمار، پرستوی مهاجر و سنقر تالابی در این دریاچه زندگی می‌کنند و اطرافش را انواع پیچک‌ها، درختان سرو و بلوط و نیلوفر آبی دربرگرفته.

عمق دریاچه زریوار حداکثر ۶ متر است. قایقرانی از تفریح‌های رایج دریاچه است و خوردن آش و نان محلی و ماهی کباب هم می‌تواند عیشتان را کامل کند.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاهای دیدنی کردستان (۱)

اورامانات

در ۶۵ کیلومتری مریوان روستای اورامانات واقع شده، جایی با دره‌های پرپیچ و خم و رودهای متعدد که از مجموع‌شان دو رودخانه سیروان و لیله به وجود آمده. اما آنچه اورامان را در شمار قشنگترین جاهای ایران قرار داده، خانه‌های پلکانی و سنگی روستاست که تصویری مثل شهر ماسوله در گیلان دارند و به هزار ماسوله معروفند.

دو بار در سال یکی در ۱۵ فرودین و دیگری در اواسط اردیبهشت مراسم پیرشالیار در این روستا برگزار می‌شود، مراسمی تاریخی که رقص و دف‌نوازی معروف آن گردشگران زیادی را به این نقطه می‌کشاند.

از جذابیت‌های دیگر اورامان، روستای سلین و جنگل‌ها و مراتعش است. درختان بلوط، گلابی وحشی و زالزالک روستا و اطرافش را پوشانده. و دراز کشیدن در زیر سایه درختانش، جایی دور از شهر و دود و دمش غرق آرامشت می‌کند.

پلنگان

از سنندج که به سمت کرمانشاه بروید، شهر کامیاران آخرین شهری است که بر سر راهتان قرار دارد. کامیاران در ۷۵ کیلومتری سنندج و ۵۵ کیلومتری کرمانشاه واقع شده.

برای رسیدن به روستای دیدنی پلنگان هم باید ۵۵ کیلومتر بروید. و وارد جاده روستای توبره ریز شوید تا به پلنگان برسید. پلنگان هم مثل اورامان، روستایی پلکانی است که در منطقه ژاورود واقع شده.

پلنگان را جدا از خانه‌های پلکانی‌اش به باغ‌ها، چشمه‌ها و آب گوارای رودخانه تنگی‌ور می‌شناسند. اگر خواستید هم از این روستا سوغات برای کسی ببرید باید بدانید که گندم، انار، هلو، زردآلو، انجیر و لبنیات آن معروف است.

اغلب مردم روستا در کار گیوه‌بافی، جاجیم بافی، موج بافی-نوعی گلیم- و تولید عسل طبیعی هستند. تابستان‌ها هم که عشایر به این منطقه می‌آیند مراسم‌های سنتی‌ای مثل موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه اجرا می‌شود. شب را در این روستا می‌توان در چادر سپری کرد. و اگر در روستا کسی را نمی‌شناختید سراغ باغ‌های محی الدین یا شیخ عمر را بگیرید. با پرداخت مبلغ اندکی می‌توانید تا شب آنجا وقت بگذرانید.

غار کرفتو

در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر دیواندره که خود ۱۶۶ کیلومتر با سنندج فاصله دارد، غار شگفت‌انگیز کرفتو واقع شده. غار کرفتو که به معنای غار خورشید است، غاری آهکی و مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است.

این غار بزرگترین غار دست کن و طولانی‌ترین غار تاریخی ایران محسوب می‌شود. که دو بخش طبیعی و دست کن را در خودش جای داده. و به صورت آپارتمانی ۴ طبقه برای زندگی انسان ساخته شده است. حدود ۶۵ تا ۲۵۱ میلیون سال قبل یعنی همزمان با دوره مزوزوییک، این غار خودش را در زیر آب پنهان کرده بود. و در اواخر همین دوره در اثر بروز خشکسالی، از میان آب سربرآورده. هنوز هم آب در همه جای غار جریان دارد و برای گشت و گذار در برخی از قسمت‌هایش باید سوار قایق شد. تماشای دشت‌های وسیع اطراف از آن بالا یکی از لذت‌های وصف‌نشدنی است.

بیشتر بخوانید: سارال کردستان کجاست؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هتل های سنندج با قیمت مناسب

هتل‌های سنندج با قیمت مناسب کدامند؟

23 اردیبهشت 1398
مراکز خرید سنندج

در سنندج به کدام مراکز خرید برویم؟

22 اردیبهشت 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد