دیدنی‌های بسطام، شهر تاریخ و عرفان

تاریخ انتشار : 28 مرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آبان ۱۴۰۰
دیدنی های بسطام

اگر حدود ۷ کیلومتر به سمت شمال شرقی شاهرود حرکت کنید به شهر تاریخی بسطام می‌رسید. قدمت این شهر را  ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد تخمین می‌زنند. بسطام به جز جاذبه‌های تاریخی، آب‌وهوای مناسبی برای سفرهای تابستانی دارد. و یکی از خوش‌ آب‌ و هواترین مناطق سمنان است. از طرفی وجود آرامگاه بایزید بسطامی، عارف نامدار، در این شهر باعث شده که این شهر یکی از مقاصد گردشگری عارفانه باشد. با ما همراه باشید و با دیدنی‌های بسطام آشنا شوید.

آرامگاه بایزید بسطامی

آرامگاه بایزید بسطامی

گنبد رک* آرامگاه بایزید را از میدان اصلی شهر هم می‌توانید ببینید؛ گنبدی مخروطی به رنگ آبی فیروزه‌ای. مجموعه آرامگاه بایزید مجموعه‌ای تشکیل شده از مسجد و بقعه و ایوان و دالان و رواق و صحن است که هر کدام از یکی از دوران‌های تاریخی به یادگار مانده‌اند. آرامگاه بایزید امروز از مهم‌ترین دیدنی‌های بسطام است. در کنار جایی که آرامگاه بایزید وجود دارد، دو اتاق کوچک قرار گرفته. و روایت است محل خلوت‌گزیدن این عارف نامدار بوده. همین که به آرامگاه بایزید قدم بگذارید فضای آٰرامش بخش مجموعه و پرنده‌هایی که بین درخت‌های محوطه آواز می‌خوانند حال و هوایی متفاوت را برایتان می‌سازند.

*به گنبدهای هرمی یا مخروطی گنبد رک می‌گویند.

آدرس: ایران، سمنان، بسطام بلوار آیت الله طالقانی، میدان آزادی

مسجد جامع بسطام

مسجد-جامع-بسطام

مسجد جامع بسطام یکی از زیباترین مسجدهای تاریخی ایران است. این مسجد با آرامگاه بایزید فاصله چندانی ندارد و بعد از بازدید از آرامگاه بایزید می‌توانید به دیدن این مسجد بروید. مسجد جامع بسطام در سال ۷۰۶ هجری قمری ساخته شده و گچ‌بری‌هایش از شاهکارهای معماری زمان خودش به حساب می‌آید و مسجد را به یکی از زیباترین دیدنی های بسطام تبدیل کرده است.

 آدرس: ایران، سمنان، بسطام خیابان مهدیه

برج کاشانه بسطام

برج-کاشانه

کتیبه‌ای که بر سر در ورودی برج کاشانه وجود دارد تاریخ بنای این برج را سال ۷۰۰ قمری نشان می‌دهد. درباره علت ساخت و کاربری این برج نظریات مختلفی وجود دارد. برخی عقیده دارند این برج از آثار مغولان است و در دوران بعد از اسلام به عنوان دیده‌بانی از آن استفاده می‌شده. عده‌ای بر این باورند که برج کاشانه قبل از اسلام آتشکده بوده و بعدها تبدیل به دیده‌بانی‌شده. البته شیوه‌ معماری این بنا شبیه به رصدخانه هم است. معماری چند وجهی و گچ‌بری‌های برج کاشانه این برج را به یکی از مهم‌ترین دیدنی های بسطام تبدیل کرده است. برج کاشانه هم در مجاورت مسجد جامع بسطام قرار دارد و برای رفتن به آن نیاز نیست زمان چندانی را صرف کنید.

آدرس: ایران، سمنان، بسطام خیابان مهدیه

مدرسه شاهرخیه بسطام

مدرسه-شاهرخیه

مدرسه تاریخی شاهرخیه یادگاری از دوران تیموریان است که در شرق مسجد بایزید قرار دارد و یکی از بناهای مجموعه تاریخی بایزید به حساب می‌آید. این مدرسه با بنایی آجری در دو طبقه ساخته شده است. و ۲۸ حجره، مسجد، ایوان و زورخانه دارد. مدرسه شاهرخیه نامش را از بانی‌اش، شاهرخ تیموری، گرفته و همیشه از آن به عنوان مرکزی برای تحصیل استفاده می‌شده. این روزها هم مدرسه شاهرخیه به عنوان یک حوزه علمیه فعالیت می‌کند.

آدرس: ایران، سمنان، بسطام، بلوار آیت الله طالقانی

از آنجایی که دیدنی‌های بسطام فاصله چندانی با هم ندارند، در سفرتان به این شهر می‌توانید با صرف زمان کوتاهی از بیشتر جاذبه‌های مهم دیدن کنید.

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد