قدم قدم تا کوهنوردی حرفه‌ای

تاریخ انتشار : 28 مهر 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ دی ۱۴۰۱
قدم قدم تا کوهنوردی حرفه‌ای

کوهنوردی ورزشی دوست داشتنی، لذت‌بخش، و چالشی‌ست که افراد مبتدی را هم به خود جذب می‌کند و از همین رو هم  روز ۲۹ مهر، روز ملی کوهنورد نام‌گذاری شده. برای همین از تفاوت بین کوهنورد و کوه‌پیما، نکات، مسیرها، و فصل مناسب کوهنوردی گفتیم تا اگر این ورزش دلچسب را شروع نکرده‌اید، برای یک بار هم که شده امتحانش کنید و به دل کوهستان‌ها و مناظر زیبایش بزنید.

کوهنورد یا کوه‌پیما؟

خیلی از ما تفاوت بین کوهنورد و کوه‌پیما را نمی‌دانیم و هرکسی که گه‌کاهی به  دل کوه بزند را کوهنورد صدا می‌کنیم. اما این دو با وجود شباهت‌های زیاد، تفاوت هم دارند. در بین حرفه‌ای‌ها، کوهنوردی به ورزش سخت و با خطرات و ریسک بالا شناخته می‌شود. اما کوه‌پیمایی، همان فعالیت بدنی و ورزش ساده‌ای است که خیلی از ما هر از گاهی سراغش می‌رویم و خطر آنچنانی ندارد. پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت افرادی که در طی چندین سال حرفه و تخصص دارند کوهنورد و ماهر، و ورزشکاران آماتور در کوه و کوهستان کوه‌پیما هستند.

کوهنورد شو!

اگر در ابتدای راه کوهنوردی هستید و می‌خواهید از کوهپیمایی فاصله بگیرید؛ از همین لحظه شروع کنید. در زیر نکاتی نوشته شده که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

آهسته و پیوسته برو!

«رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود». این حرف سعدی همان رمز موفقیتی است که شما در این مسیر نیاز دارید. توجه به موقعیت و شیب زمین، یکسان و یکنواخت بودن سرعت در طول مسیری که طی می‌کنید، اولین و مهم‌ترین نکته‌ایست که باید در ذهن داشته باشید. استفاده از ساعت و یا دستبندهای هوشمند، و حفظ ثبات در تنفس، می‌تواند به شما کمک کند تا به قول سعدی، آهسته و پیوسته قدم بردارید.

حرفه‌ای استفاده کن!

به طور کلی برای کوه‌پیمایی، داشتن وسایل ابتدایی کافی است. اما برای کوهنوردی چه لوازم و وسایلی باید همراهتان باشد؟ (به قیمت حدودی هرکدام هم اشاره شده.)

کفش مناسب: قیمت بین ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان

عصا یا باتوم: قیمت بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

کوله‌پشتی: قیمت بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان

لباس مناسب: شامل کاپشن، شلوار، و کلاه؛ مجموع قیمت حدودی بین ۱ تا ۴ میلیون تومان

زیرانداز: از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان

این وسایل را هم بد نیست در کوله پشتی‌تان داشته باشید: غذای پرانرژی، آب، چراغ و لامپ، کرم ضد آفتاب، قطب‌نما، طناب، دستمال کاغذی، لیوان.

بین راه، استراحت کن!

افراد حرفه‌ای در کوهنوردی پیشنهاد می‌کنند برای جلوگیری از خستگی قالب و زیاد؛ هر ۹۰ دقیقه استراحت و از مواد غذایی مقوی استفاده کنید.

کوه‌های تهران

اگر در تهران  به دنبال مسیر مناسبی برای کوهنوردی هستید؛ مسیرهای زیر را توصیه می‌کنیم:

ولنجک

ولنجک به‌خاطر قرار گرفتن بین درکه و دربند، یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی تهران است، مخصوصا برای کوه‌پیماها و افراد مبتدی. شیب مسیرها خیلی زیاد نیست. اگر فقط پیاده‌روی مدنظرتان است مسیر پارکینگ تا ایستگاه اول تله کابین مناسب به‌نظر می‌رسد. اگر هم خواستید می‌توانید مسیر خاکی ایستگاه اول تا دوم را ادامه دهید.

دربند تا شیرپلار

دره دربند در قسمت شمال باغ سعدآباد است که هم محلی برای تفریح و هم کوه‌نوردی است. مسیرهای زیادی در دربند وجود دارد که با هر بار رفتن می‌توانید خودتان را به کوهنورد حرفه‌ای شدن نزدیک کنید. مسیر سربند تا پناهگاه شیرپلار، مسیر نسبتا راحتی است. اما مسیرهای فرعی مثل بندیخچال و پناهگاه شروین کمی سخت‌ترند. برخی از مسیرهای فرعی هم به ایستگاه ۵ توچال راه دارند.

دارآباد

مسیر کوهنوردی دارآباد هم برای کوه‌پیمایی و پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت ایده‌آل است. مسیر سمت چپ دره برای افراد مبتدی، و سمت راست و مسیر عبور از دره کمی سخت است و افراد حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

کی فصل مناسب کوهنوردیه؟

تقریبا در هر فصلی از سال می‌توان به کوه رفت و به قله صعود کرد. اما بهترین فصل‌ها برای کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پاییز، بهار، و تابستان است. اگر عادت نداشته باشید در زمستان خطر بهمن، هوای سرد و برفی، و بادهای شدید ممکن است اذیتتان کند. همچنین موارد ایمنی بیشتری را هم باید در زمستان و روزهای برفی سال بررسی کنید.

از نکات ایمنی غافل نشوید

۱- همانطور که در ابتدا اشاره شد، کوهنوردی ورزشی جدی محسوب می‌شود و با تمرین در طی سال‌ها، می‌توانید قدم در جای کوهنورد حرفه‌ای شدن بگذارید.

۲- اگر در ابتدای راه یادگیری هستید، بهتر است گروهی شروع کنید. همراه داشتن یک مربی یا فردی که مسیر را به خوبی می‌شناسد کمک می‌کند تا اصولی کوهنوردی را تمرین کنید. باشگاه‌های کوهنوردی اینجا به کار می‌آیند.

۳- همیشه اطلاعات هواشناسی را چک کنید و صرفا بر روی تجربه‌های شخصی خودتان یا دیگران تکیه نکنید.

۴- لوازم مخصوص و مورد نیاز را حتما همراهتان داشته باشید؛ از آب و آذوقه و غذا گرفته تا لباس مخصوص فصل.

بیشتر بخوانید: کجا و چگونه کوهنوردی کنیم؟

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ حمیدرضا ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ از ۱۱:۲۶

    مطلب جالبی بود!

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد