بازار مسگرهای شیراز را بشناسید

تاریخ انتشار : 2 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بازار مسگرها

در بازار هر شهری که راه برویم، به جایی می‌رسیم که صدای چکش مسگرها می‌آید و ما را به گذشته‌های دور می‌برد، فرقی هم ندارد که کدام باز باشد، جایی مثل بازار قیصریه اصفهان باشد، یا بازار تهران یا جایی مثل بازار مسگرهای شیراز.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بازار مسگرها کجاست؟

بازار مسگرها در شیراز

بازار مسگرها در شیراز، جایی با حال‌وهوای قدیمی‌ست. این‌ بازار در خیابان لطفعلی خان زند و محله درب شاهزاده قرار گرفته. بازار، از راست به بازار قیصریه می‌رسد و درواقع بخشی از آن است. ضمن اینکه بازار مرغ و اردو بازار را به هم وصل می‌کند.

فاصله بازار تا آرامگاه حافظ حدود ۱۵ دقیقه با ماشین است و تا مدرسه خان هم ۶ دقیقه‌ پیاده راه است. قدیم‌ها اینجا رونق زیادی داشت و پر بود از حجره‌های مسگری.

در آن زمان، شیراز کارخانه مس داشت و فروش دست‌سازه‌های مسی کم نبود. با اینکه این روزها تعداد این حجره‌ها زیاد نیست، ولی دیدن همان تعداد مغازه باقی مانده هم خالی از لطف نیست. هم می‌توان از نزدیک شکل گرفتن مس‌ها را دید و اینکه چطور با هر چکش، مس شکل می‌گیرد و هم می‌توان ظرف و ظروف مسی خرید.

مسگری هنری که با گذشت سالیان هنوز در شیراز زنده است

بازار مسگرها، خیلی شبیه بازار وکیل است. سقفش هنرمندانه طراحی شده و بیشتر مغازه‌هایش هم‌سطح زمین یا پایین‌تر از آن هستند و راسته و حجره‌ها را با آجر و گچ ساخته‌اند.

زلزله‌ای که در دوره قاجار شیراز را لرزاند،‌ به این بازار آسیب زیادی وارد کرد، اما در سال ۱۲۶۱ خورشیدی بازسازی شد و دوباره رونق گذشته‌اش را به دست آورد.

از اردو بازار که رد شوبم، ۲ دقیقه بعد به این بازار می‌رسیم. سرمان را که بالا بگیریم، طراحی و معماری بسیار زیبا و چشم‌نواز سقف را می‌بینیم. بعد تابلوی بازار مسگرها را خواهیم دید، اگرچه مثل قدیم خیلی پرسروصدا نیست و صدای چکش در آن زیاد نمی‌پیچد.

این روزها در این راسته بیشتر مغازه‌های لباس و لوازم‌آرایشی دیده می‌شود، اما همچنان هستند مسگرهای قدیمی که کسب و کار را مثل سابق زنده نگه داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

جاذبه‌های نزدیک

مدرسه خان

مدرسه خان: نزدیک‌ترین جاذبه‌ به مسگرها، مدرسه خان است. فاصله‌ مدرسه تا بازار با پای پیاده ۶ دقیقه است. هنوز از لذت تماشای ظرف‌های مسی سرخوشیم که به مدرسه زیبای خان می‌رسیم. این مدرسه در سال ۹۹۲ خورشیدی، به دستور حاکم فارس، الله قلی‌خان ساخته شد. مدرسه خان طراحی هنرمندانه‌ای دارد، ضمن اینکه ملاصدرا زمانی در این مدرسه به شاگردانش درس داده.

خانه منطقی‌ نژاد: تا خانه تاریخی منطقی‌نژاد، حدود ۱۰ دقیقه با ماشین فاصله داریم. اگر قدم‌زنان برویم ربع ساعته از بازار مسگرها به اینجا در خیابان احمدی می‌رسیم. این خانه اواخر دوره قاجار ساخته شده و مثل بیشتر خانه‌های قدیمی حوض و گلدان و کاشی‌کاری دارد.

خانه منطقی نژاد

در خانه منطقی‌نژاد سقف‌های نقاشی‌شده، آینه‌کاری، شومینه گچ‌بری، پنجره‌های مشبک چوبی با شیشه رنگی و درهای منبت و معرق‌کاری می‌بینیم. این خانه از سال ۱۳۸۴ به موزه آواها و نواها تبدیل شد، اما این روزها موزه هنرهای دوره اسلامی‌ست.

بازار وکیل: فاصله بازار مسگرها تا بازار وکیل، پیاده حدود ۵ دقیقه است. قدمت این بازار معروف، به سال ۱۱۵۶ خورشیدی برمی‌گردد. کمتر گردشگر داخلی یا خارجی‌ای هست که به شیراز سفر کند و بازار وکیل را نبیند. اینجا هم برای گردش انتخابی عالی‌ست،‌ هم برای خرید.

از این بازار می‌توان سوغات شیراز مثل کلوچه و مسقطی، عرقیجات سنتی، گبه،‌گلیم و پارچه‌های عشایری را خرید.

حمام وکیل

حمام وکیل: بخش قشنگی از مجموعه‌ وکیل شیراز،‌ حمام تاریخی وکیل است که در فاصله ۵ دقیقه‌ای از بازار وکیل قرار گرفته. این‌ حمام، یکی از جالب‌ترین و زیباترین گرمابه‌های سنتی و تاریخی‌ست. این روزها گرمابه وکیل به موزه تبدیل شده. مجسمه‌های مومی زیادی در آن می‌بینیم که سبک زندگی گذشته را نشان می‌‌دهند.

عکس: خبرگزاری ایرنا

دسته:مرکز خرید

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد