راهنمای سفر به شیراز؛ شهر باغ‌های بهار نارنج

تاریخ انتشار : 24 اسفند 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
راهنمای سفر به شیراز؛ شهر باغ‌های بهار نارنج

شیراز یادآور شکوه تخت جمشید، شیشه‌های رنگی مسجد نصیرالملک، شلوغی بازار وکیل و بوی بهارنارنج در باغ‌های معروفش است. شهری که آدم از دیدن و مسافرت هزار باره به آن سیر نمی‌شود و شب‌‌زنده‌داری در حافظیه‌اش، تا همیشه در یاد می‌ماند. سفر به شیراز، برای خیلی از مسافرها تکرار می‌شود اما تکراری نمی‌شود؛ چراکه مکان‌های دیدنی و جزئیات تازه برای تماشا، در شیراز تمامی ندارد. این مطلب هرچه درباره شیراز لازم دارید را یکجا برایتان آماده کرده. برای خواندن درباره دیدنی‌ها، سوغات، غذاهای سنتی و رستوران‌ها و هتل‌های شیراز با اسنپ‌تریپ همراه شوید.

تاریخچه شیراز

طبق لوح‌هایی که در این شهر پیدا شده، سکونت در شیراز به ساسانیان و حتی قبل از آن بر می‎گردد. شیراز در دوران کریم‌خان زند و از زمانی‌که به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، به‌صورت چشم‌گیری توسعه پیدا کرد. البته که رشد شهر در قاجار و پهلوی هم ادامه‌دار بود و امروزه به کلان‌شهری با تاریخی طولانی شناخته می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اسم شیراز در گذشته تیرازیس و شیرازیس بوده و پس از سال‌های زیاد به شیراز تغییر یافته.

بهترین زمان سفر به شیراز

هر موقعی از سال که به شیراز بروید، نوع خاصی از زیبایی شهر را می‌بینید. اما اکثریت ترجیح می‌دهند بهار و پاییز را برای سفر به شیراز انتخاب کنند، و در هوای گرم تابستان و سوز زمستان، مسافرت نروند. اگر شما هم دوست دارید شیراز را در دلنشین‌ترین حالتش ببینید، بهار راهی این شهر شوید؛ مخصوصا در اردیبهشت ماه. چون در فروردین و نوروز، شیراز خیلی شلوغ می‌شود. اما اردیبهشت هم خلوت است، و هم گل‌ها و شکوفه‌ها را می‌بینید و هوای شیراز در آن موقع به دل می‌نشیند.

دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن

سفر ارزان به شیراز

برای سفر ارزان و اقتصادی شیراز چند کار می‌توانید انجام دهید. اگر قرار است با هواپیما به شیراز بروید، بلیط لحظه آخری و پرواز چارتری به‌صرفه‌تر خواهد بود. البته که اگر رزرو هتل و اقامتگاه شیراز را انجام داده باشید، بهتر است همان‌موقع و حداقل از یک ماه قبل، بلیط هواپیما را هم بخرید. تورهای شیراز هم به نسبت هزینه‌ی کمتری دارند و اگر اهل سفر رفتن با تور باشید، گزینه‌ی خوبی به‌نظر می‌رسد.

راه های سفر به شیراز

سفر به شیراز با خودروی شخصی

سفر با خودرو به شیراز چندین خوبی دارد. یکی اینکه هزینه‌ی رفت و آمد در شهر ندارید و فقط باید برای بنزین خرج کنید. دستتان برای گشتن در شهر باز است و با خیال راحت به اطراف شیراز هم می‌توانید بروید. علاوه بر آن، از شهرهایی مثل کاشان و اصفهان هم می‌توانید دیدن کنید. از تهران تا شیراز ۹۰۰ کیلومتر است که بدون هیچ توقفی، حدود ۱۰ ساعت این مسیر طول می‌کشد.

سفر به شیراز با اتوبوس

اگر سفر جاده‌ای دوست دارید اما به هر دلیلی نمی‌خواهید با خودروی شخصی سفر کنید، اتوبوس انتخاب خوبی‌ست. خرید بلیت اتوبوس شیراز را هم بدون دردسر و آنلاین می‌توانید انجام دهید.

سفر به شیراز با قطار

اکثر شهرهای ایران ایستگاه راه آهن دارند و با قطار هم به شیراز می‌توان سفر کرد. اگر اهل لذت بردن از مسیر هستید و دلتان می‌خواهد با دوستان و خانواده بیشتر در راه وقت بگذرانید، برای سفر به شیراز قطار مناسب است. از تهران تا شیراز با قطار حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت راه دارید. ایستگاه راه آهن شیراز در ۲۸ کیلومتری شهر، مقصد شما در شیراز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره سفر با قطار در ایران

سفر به شیراز با هواپیما

اگر می‌خواهید سریع به شیراز برسید و بیشتر وقتتان را به گشتن در شهر بپردازید، کافی‌ست بلیط هواپیما شیراز را بخرید. مسافت تهران تا شیراز با هواپیما بین یک ساعت تا یک ساعت و ربع است. پروازتان هم در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز به زمین خواهد نشست.

رفت و آمد در شیراز

تاکسی، اتوبوس، تاکسی‌های اینترنتی و مترو در شیراز قرار دارند و تردد در شهر را برای شما آسان و راحت کرده‌اند.

دیدنی های شیراز

جاهای دیدنی شیراز فقط به مکان‌های تاریخی محدود نمی‌شود و باید در سفر به باغ‌های شیراز هم سر زد.

باغ ارم

اینجا از معروف‌ترین باغ‌هایی‌ست که هرکسی به شیراز سفر می‌کند، باید آن را از نزدیک ببیند. انواع درختان و گیاهان و گل‌ها را در باغ ارم می‌توان دید. اگر رد حوضی که در وسط باغ قرار دارد را بگیرید، به عمارت دیدنی آن می‌رسید.

باغ ارم
باغ ارم

سعدیه و حافظیه

آرامگاه دو شاعر فارسی زبان، سعدی و حافظ، باعث شده تا بسیاری از مسافران به هوای زیارتشان به آن بروند. تماشای آرامگاه حافظ در شب، حال و هوای دیگری دارد و معماری آرامگاه سعدی، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

آرامگاه حافظ
آرامگاه حافظ

مسجد نصیر الملک

به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که عکسی از مسجد نصیر الملک ندیده باشد؛ یکی از زیباترین مساجد ایران و جهان. پیشنهاد بسیاری این است تا در ساعت ۹ تا ۱۱ صبح به این مسجد بروید تا از تماشای تابش نور آفتاب به شیشه‌های رنگی، بیشترین لذت را ببرید.

مسجد نصیر الملک
مسجد نصیر الملک

باغ نارنجستان قوام

یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های شیراز که به نارنج‌هایش شناخته می‌شود، باغ نارنجستان است. در محوطه نارنجستان قوام قدم بزنید، عطر خوش بهار نارنج را حس کنید و از تماشای عمارت قجری‌اش لذت ببرید.

باغ نارنجستان قوام
نارنجستان قوام

ارگ کریم خان

اگر از کسی در شیراز سراغ قدیمی‌ترین بنای شهر را بگیرید، آدرس ارگ کریم خان را به شما می‌دهد. این ارگ به دستور کریم خان در زمانی‌که شیراز پایتخت ایران بود، بنا شد.

ارگ کریم خان
ارگ کریم خان

آرامگاه شاهچراغ

از مشهورترین مکان‌های مذهبی شیراز به حرم شاهچراغ می‌توان اشاره کرد. بنای آرامگاه در دوران قاجار ساخته شده. اگر برای زیارت به شاهچراغ رفتید، از کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های حرم غافل نمانید.

آرامگاه شاهچراغ
شاهچراغ

بازار، مسجد و حمام وکیل

مجموعه وکیل که در مرکز شهر قرار دارد، یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی‌ست که در سفر شیراز باید ببینید. بازار وکیل که هم فال است و هم تماشا، برای خرید سوغات در شیراز بهترین جاست. مسجد وکیل به طراحی و میناکاری‌هایش شناخته می‌شود. و در حمام وکیل، با شیوه‌ی حمام کردن قدیمی‌ها آشنا خواهید شد.

بازار وکیل
بازار وکیل

از دیگر جاهای دیدنی و باغ‌های شیراز می‌توان به باغ جهان نما، آرامگاه خواجوی کرمانی، باغ جنت، دروازه قرآن، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، عمارت شاپوری، خانه زینت ‌الملوک و مسجد جامع عتیق اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین مراکز تفریحی شیراز کجاست؟

جاذبه های دیدنی اطراف شیراز

علاوه بر اینکه در داخل شهر دیدنی‌های زیادی وجود دارد، اطراف شیراز هم پر است از جاذبه‌هایی که برای همیشه در ذهنتان باقی می‌مانند:

تخت جمشید

نمی‌شود از شیراز و تاریخ حرف زد، اما چیزی از تخت جمشید نگفت. در همان بدو ورود، عظمت و زیبایی تخت جمشید چشمتان را می‌گیرد و دیدنش از نزدیک، حس و حالی توصیف نشدنی دارد. از شیراز تا تخت جمشید به یک ساعت رانندگی نیاز دارید.

تخت جمشید
تخت جمشید

پاسارگاد

برای رفتن به پاسارگاد و آرامگاه کوروش، از تخت جمشید حدود یک ساعت و از شیراز نزدیک به دو ساعت باید رانندگی کنید. البته بناهای دیگری مانند کاروانسرای مظفری، کاخ بارعام و آرامگاه کمبوجیه هم از دیدنی‌های نزدیک به پاسارگاد است.

آرامگاه کوروش
آرامگاه کوروش

دشت ارژن

۷۰ کیلومتر که از شیراز فاصله بگیرید، به دشت ارژن می‌رسید. طبیعت سرسبز، دریاچه، پرندگان و گونه‌های جانوری متنوع به این دشت زیبایی آن را تکمیل کرده.

دشت ارژن
دشت ارژن

دریاچه مهارلو

دریاچه صورتی رنگ مهارلو، یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی‌ست که در شیراز می‌توانید ببینید. از شیراز تا دریاچه مهارلو ۱۳۰ کیلومتر فاصله است و در پاییز و زمستان رنگ صورتی‌اش را می‌توانید به چشم خود ببینید.

دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو

روستای قلات

اگر در سفر به شیراز خواستید به یکی از روستاهای دیدنی و نزدیک سر بزنید، قلات گزینه‌ی مناسبی به‌نظر می‌رسد. هوای مناسب، باغ‌های میوه، بناهای قدیمی و تماشای زندگی مردم محلی از دلایلی هستند که بسیاری راهی قلات می‌شوند.

روستای قلات
روستای قلات

تنگ تیزاب

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، تنگه‌های شیراز در اطراف این شهر دوست‌داشتنی، بهترین انتخاب هستند. تنگ تیزاب برای کمپ مناسب و هوایش در بهار دلچسب است. از شیراز دو ساعت تا اینجا فاصله دارید و باید خودتان را به جاده اردکان – یاسوج برسانید.

تنگ تیزاب
تنگ تیزاب

اگر دوست داشتید این شهر را بهتر بگردید، این دیدنی‌های اطراف شیراز را در لیستتان قرار دهید: نقش رستم، تنگه رغز، دریاچه سد درودزن، شهر باستانی استخر، تنگ بستانک، نقش برجسته رجب، دریاچه‌های هفت برم، بیشاپور، آبشار مارگون، روستای دشتک و چله‌گاه.

سوغات شیراز

شیرینی‌های معروفی در شیراز پیدا می‌شود که چشم‌پوشی از آن‌ها برای نخریدن و نخوردنشان خیلی سخت است. یوخه، حلوا شیرازی، مسقطی، کلوچه شیرازی و بادام سوخته از خوشمزه‌های شیراز برای سوغاتند. یادتان نرود فالوده شیرازی را هم در سفرتان نوش‌جان کنید!

یوخه
یوخه از شیرینی‌های شیرازی

تعریف عرقیجات شیراز را احتمالا زیاد شنیده‌اید؛ به خصوص عرق بهارنارنج، نسترن و بیدمشک. گلاب و آبلیمو را به‌عنوان سوغات شیراز برای دوست و آشنا هم می‌توانید بخرید. منبت‌کاری، خاتم‌کاری و قلم زنی هم از صنایع‌دستی این شهر است.

بیشتر بخوانید: سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

مراکز خرید شیراز

حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، باید به بازار وکیل و بازار مسگرهای شیراز سر بزنید. بازار وکیل شیراز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران است که قدم زدن در آن و تماشای صنایع دستی شهر را به مسافران هدیه می‌دهد. مجتمع تجاری خلیج فارس، سرای مشیر شیراز، مجتمع تجاری هامون، مرکز خرید حافظ، مرکز خرید ستاره فارس و بازار زیتون از دیگر مراکز خرید شیراز هستند.

بازار مسگرهای شیراز
بازار مسگرهای شیراز

غذاهای محلی شیراز

بحث غذاهای سنتی و محلی شیراز که باشد، اولین غذایی که به ذهن خیلی‌ها می‌رسد، کلم‌پلوست و سالاد شیرازی در کنارش! نکته‌ی مشترک در بین خیلی از غذاهای شیرازی، شیرین بودن غذا و حضور پررنگ برنج در اکثر غذاهاست.

کلم پلو را در خیلی از شهرهای درست می‌کنند، اما مدل شیرازی‌اش معروف‌تر‌ است. شکر پلو، کاری پلو، دو پیازه آلو، شیرازی پلو یا ته‌چین مرغ و بادمجان، قنبر پلو، آلبالو پلو شیرازی، آش انار شیراز، هویج پلو و کوفته هلو شیرازی، غذاهایی هستند که در سفر به شیراز باید امتحانشان کنید!

شیرازی پلو
شیرازی پلو

بهترین رستوران های شیراز

در سفر به شیراز می‌دانید کدام رستوران برای خوردن غذاهای شیرازی و سنتی مناسب است؟

رستوران هفت خوان شیراز

در چند قدمی دروازه قرآن، یکی از متفاوت‌ترین رستوران‌های شیراز قرار گرفته. اینجا هفت رستوران مختلف را می‌توانید در هر طبقه‌اش پیدا کنید. رستوران‌های با غذاهای سنتی و فرنگی تا کافی‌شاپ‌های متنوع، رستوران هفت خوان را تشکیل داده‌اند.

رستوران هفت خوان شیراز
رستوران هفت خوان

رستوران سنتی شرزه شیراز

اگر پس از گشت و گذار در بازار وکیل یا مرکز شهر خواستید غذای خوشمزه‌ای میل کنید، به رستوران شرزه بروید. این رستوران فضای سنتی و زیبایی دارد و خیلی‌ها از کباب کوبیده‌اش تعریف کرده‌اند.

رستوران خانه پرهامی شیراز

در یکی از خانه‌های قدیمی شیراز، به صرف غذاهای سنتی و شیرازی می‌توانید بنشینید. در منوی رستوران خانه پرهامی شیراز، کلم پلو و دو پیازه آلو از غذاهای محلی این شهر دیده می‌شود و یکی از رستوران‌هایی‌ست که در شیراز باید امتحانشان کرد.

رستوران خانه پرهامی شیراز
رستوران خانه پرهامی

باغ رستوران دالاهو شیراز

یکی از باغ رستوران‌های شیراز در حدود ۳۰ کیلومتری شهر، رستوران دالاهوست. در محوطه بزرگ و فضای سرسبز دلنشین باغ رستوران دالاهو، می‌توانید استراحت کنید و غذاهای خوشمزه‌ای را به همراه همسفرانتان سفارش دهید.

رستوران خوشا، فست فود گابریک، کافه رستوران ژولپ، رستوران عمارت فیل، کافه رستوران گرتا و رستوران عمارت شاپوری از دیگر رستوران‌های خوب و محبوب در شیراز هستند.

کافه های شیراز

برای صرف صبحانه در شیراز می‌توانید به کافه رستوران لوتینو، رستوران جوی شیراز، کافه هدایت و کافه شهر کاغذی، بروید و از بین منوی صبحانه‌ی جذابشان، انتخاب کنید و سفارش دهید.

در زمان سفر به شیراز یکی دیگر از کارهایی که هر مسافری باید انجام دهد این است که حداقل یک‌بار خودش را به فالوده‌ی شیراز مهمان کند! بابا بستنی در شیراز چندین شعبه دارد و علاوه بر آن، در نزدیک ارگ کریم‌خان هم فالوده‌فروشی‌های خوبی می‌توانید پیدا کنید.

فالوده شیرازی
فالوده شیرازی

بیشتر بخوانید: کافه‌ها و بستنی‌فروشی‌های معروف شیراز

هتل های شیراز

برای اقامت در شیراز، هتل و اقامتگاه‌های زیادی هستند که مسافرتتان را فراموش‌نشدنی می‌کنند. با هتل های شیراز بهتر و بیشتر آشنا شوید:

هتل های ۵ ستاره شیراز

هتل بزرگ شیراز

یکی از معروف‌ترین هتل‌های شیراز که بنای منحصربه‌فردش را در نزدیکی دروازه قرآن می‌بینید، این هتل ۵ ستاره است. به‌‌خاطر کارکنان خوش‌رو، کیفیت امکانات و تمیزی، هتل بزرگ شیراز در بین مسافران محبوبیت دارد.

هتل بزرگ شیراز
هتل بزرگ شیراز

هتل هما شیراز

اگر بخواهید در سفر به شیراز، به دور از شلوغی مرکز شهر باشید، هتل هما انتخاب خوبی‌ست. از سالن همایش و کنفرانس تا روم سرویس ۲۴ ساعته و سونا، در این هتل برای مهمانان قرار دارد.

هتل هما شیراز
هتل هما

هتل زندیه شیراز

یکی از بهترین هتل‌های شیراز از نظر مسافران، هتل زندیه در نزدیک مرکز شهر است. از اتاق‌های ۱ و ۲ تخته تا سوئیت‌های لوکس را می‌توانید در اینجا رزرو کنید.

هتل زندیه شیراز
هتل زندیه

هتل چمران و هتل پرسپولیس شیراز هم از دیگر هتل‌های ۵ ستاره و لوکس این شهر هستند که می‌توانید برای اقامتی راحت رزرو کنید.

بیشتر بخوانید: با هتل‌های خیابان رودکی شیراز آشنا شوید

هتل های ۴ ستاره شیراز

هتل الیزه شیراز

از هتل‌های ۴ ستاره شیراز که کیفیت و خدمات مورد قبولی دارد، از هتل الیزه می‌توان نام برد. برخورد صیمیمی و مهمان‌نواز پرسنل، نظافت و موقعیت مکانی از دلایلی هستند که مسافران هتل را برای اقامت انتخاب می‌‌کنند.

هتل کریم خان شیراز

برای اقامت در هتلی آرام و در مرکز شهر و نزدیک به دیدنی‌های شیراز، هتل کریم خان انتخاب خوبی به‌نظر می‌رسد. هتل امکاناتی مانند رستوران، سالن بدنسازی، اینترنت و استخر هم دارد.

هتل کریم خان شیراز
هتل کریم خان

از دیگر هتل‌های ۴ ستاره شیراز به هتل پارک سعدی، هتل پارس، هتل رویال، هتل پارسیان و هتل آریو برزن می‌توان اشاره کرد.

هتل های ۳ ستاره شیراز

هتل ارگ شیراز

این هتل ۳ ستاره با قیمت مناسب و موقعیت مکانی ایده‌آل، از هتل‌های خیلی خوب شیراز است. در زمان اقامت در هتل ارگ، از خدمات خانه‌داری، رستوران، کافه، اینترنت، خدمات تهیه بلیط و تور می‌توانید استفاده کنید.

هتل ارگ شیراز
هتل ارگ
لیست کامل هتل‌های شیراز به‌همراه عکس و جزئیات

هتل بین‌ الحرمین شیراز

اگر در سفر به شیراز بخواهید هتلی اقتصادی را انتخاب کنید، رزرو هتل بین الحرمین نزدیک را که در نزدیک مرکز شهر قرار دارد را می‌توانید انجام دهید.

هتل بین‌ الحرمین شیراز
هتل بین‌ الحرمین

بیشتر بخوانید: هتل‌های شیراز نزدیک شاهچراغ کدامند؟

هتل های ۲ ستاره شیراز

هتل ساسان شیراز

یکی از هتل‌های ۲ ستاره شیراز که امتیاز خوبی از مسافران دریافت کرده، این هتل است. هتل ساسان امکاناتی که برای اقامتی ساده در شیراز نیاز دارید را برایتان فراهم می‌کند.

هتل آپارتمان شمس شیراز

برای اقامت‌های طولانی‌تر در شیراز، به سراغ رزرو هتل آپارتمان می‌توانید بروید. علاوه بر قیمت مناسب، هتل آپارتمان شمس اتاق‌های دلباز و روشنی برای استراحت هم دارد.

هتل های ۱ ستاره شیراز

هتل کیوان شیراز

در بین هتل‌های ارزان قیمت شیراز، هتل‌های ۱ ستاره انتخاب بسیاری از مسافران شیراز است. اتاق‌ها و سوئیت‌های ۱ تا ۵ تخته را در هتل کیوان می‌توانید رزرو کنید و اقامتی راحت را در شیراز بگذرانید.

هتل های نزدیک حافظیه

گروهی از مسافران شیراز دوست دارند نزدیک به آرامگاه حافظ اقامت کنند. اگر دلتان می‌خواهد در هر ساعتی که اراده کنید به زیارت حافظ بروید، می‌توانید لیست هتل‌های نزدیک به حافظیه را از اینجا ببینید. هتل پارک سعدی، هتل آپارتمان آرنیکا، هتل اطلس و هتل آپارتمان جهان نما تنها چند قدم تا این مکان دیدنی فاصله دارند.

اقامتگاه های شیراز

اقامت در خانه‌های تاریخی، حس و حال دلنشینی دارد و سفر شیراز را برایتان ماندنی‌تر می‌کند. اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی شیراز تعدادشان زیاد است و دستتان را برای انتخاب خانه‌های قدیمی باز می‌گذارد. امکانات برخی از این اقامتگاه‌ها، دست‌کمی از هتل‌های لوکس ندارد و در فضایی دنج و ساکت می‌توانید استراحت کنید. اقامتگاه سنتی ایران مهر، اقامتگاه بوم گردی لوتوس، اقامتگاه بوم گردی ترنجستان، اقامتگاه سنتی داروش و اقامتگاه سنتی آلان چند مورد از اقامتگاه‌های شیرازند.

اقامتگاه سنتی ایران مهر شیراز
اقامتگاه سنتی ایران مهر

مشاهده جزئیات و رزرو هتل در شهر شیراز با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

۱ نظر

  • پاسخ پرستو ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ۰۴:۳۴

    دلم میخواد برم شیراز

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد