توضیحات قرارداد مارکت پلیس

تاریخ انتشار : 26 مهر 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰

با سلام و خسته نباشید خدمت همکاران محترم

در این مطلب تلاش شده است که پیرامون مباحث مالی قرار داد های «مارکت پلیس» شرکت «آرا جهان نوین گستر اطلس» با نام تجاری اسنپ تریپ چندین نکته را برای آگاهی بیشتر و شفاف سازی  مفاد قرار داد اعلام کنیم:

قسمت اول: یادآوری نوع قرارداد گذشته

در ابتدا لازم است که یادآوری مختصری در مورد نوع  قرار داد گذشته داشته باشیم و این مورد رو با یک مثال توضیح ‌دهیم:
در گذشته برای رزروها، اسنپ تریپ اقدام به خرید یا به اصطلاح رزرو هتل برای مشتری یا مسافران محترم می‌کرد و بعد با در نظر گرفتن سود شرکت به مبلغی بالاتر رزرو رو به مسافران می‌فروخت.

اسنپ تریپ مبلغ خرید هر رزرو رو برای هتل واریز می‌کرد و بابت هر رزرو از هتل فاکتور دریافت می‌شد. در این روند مسئول مستقیم صدور فاکتور برای مهمان هم اسنپ تریپ بود.

در معاملات فصلی با توجه به اینکه اسنپ تریپ از هتل رزرو را می‌خرید پس طرف حساب هتل اسنپ‌تریپ بود و هتل در معاملات فصلی تمام فروش رو به نام اسنپ تریپ اعلام میکرد و از طرف مقابل اسنپ تریپ هم کل مبلغ خرید رو به نام هتل در معاملات فصلی اعلام میکرد.

یک نمونه عددی:  

مسافری رزروی رو در سایت اسنپ تریپ ثبت میکنه، اسنپ تریپ رزرو رو از هتل به مبلغ ۸۰ هزارتومان خریداری می کنه و با در نظر گرفتن سود شرکت مبلغ ۹۰ هزارتومان به مسافر می فروشه. اسنپ تریپ به مشتری بابت مبلغ ۹۰ هزارتومان فاکتور میده و اما هتل، بابت این مبلغ ۸۰ هزار تومان به اسنپ تریپ فاکتور می دهد.

هتل در معاملات فصلی هتل ۸۰ هزارتومان رو فروش به اسنپ تریپ اعلام میکنه و اسنپ تریپ هم همین مبلغ رو به عنوان خرید از هتل اعلام میکنه.
این کل روند معامله بین اسنپ تریپ و هتل بود.

قسمت دوم : نوع قرارداد جدید ( مارکت پلیس ) و تفاوت های آن با روش قبلی

قرارداد مارکت پلیس نوعی  قرارداد پورسانت فروش هست یا به عبارت ساده‌تر اسنپ تریپ بستر فروشی را فراهم می کند تا هتل بتواند از این طریق اتاق های خود را به فروش رساند، همچنین اسنپ تریپ با انجام فعالیت های بازاریابی به افزایش فروش هتلها کمک می کند.

در این حالت اسنپ تریپ هیچ خریدی از هتل نداشته و عملا فروشی هم به مسافر انجام نمیده. فقط فراهم کننده بستری است  که هتلها رو در راه فروش همراهی میکنه و در این مسیر مسافر و هتل به هم وصل می‌شوند.

اسنپ تریپ  پنلی را در اختیار هتل قرار میدهد که در آن هتل میتواند قیمت فروش به مسافر مد نظرش را برای هر یک از اتاق ها در لحظه  ثبت کند. ( یعنی نرخی که مسافر در سایت دیده و اقدام به پرداخت آن می کند، در واقع هتل در بستر اسنپ تریپ قیمت فروش به مسافر را خودش تعیین می کند)

در اینجا اسنپ تریپ بابت ارائه خدمات یا همون در اختیار قراردادن  فضای فروش در وبسایت خود ، مبلغی را بابت کمسیون فروش از درآمد هتل دریافت میکنه.


مثال عددی :

هتل اتاق یک تخته خود را به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در پنل اسنپ تریپ قیمت گذای می کند بنابر این مسافر  مبلغ  ۱۰۰ هزار تومان رو به اسنپ تریپ پرداخت کرده، رزرو رو نهایی و از اتاق استفاده می کنه.

در اینجا اسنپ تریپ ۲۰ درصد به عنوان کمسیون فروش از این رزرو دریافت خواهد کرد.

در این روند چه اتفاقی افتاده؟

رزروی به مبلغ ۱۰۰ تومان فروخته شده که ۲۰ درصد سهم اسنپ تریپ و ۸۰ درصد سهم هتل هست، بنابر این اسنپ تریپ مبلغ ۸۰ هزار تومان یعنی ۸۰درصد از  ۱۰۰ هزار تومان را که سهم هتل بوده، به حساب هتل واریز میکنه و این یعنی سهم ۲۰ درصدی خودش از این فروش رو برداشت کرده.

اما چند  نکته و تفاوت اصلی این روش با روش قبلی در موارد این خلاصه میشه:

 صدور فاکتور: در مورد صدور فاکتور همونطور که قبلا گفته شد؛ اسنپ تریپ خریدی انجام نداده و تنها یک واسطه برای متصل کردن مسافر به هتل هست پس به همین علت عملا و قانونا نمیتواند به مسافر فاکتوری بدهد.

پس فاکتور از سمت چه کسی به مسافر می‌رسه؟

در این روش هتل به مسافر فاکتور میده. چرا؟  چون در اصل این هتل است که به مسافر  خدماتی ارائه و یا به اصطلاح خدماتی رو فروخته است.شاید سوالی که مطرح بشه این باشه که نقش اسنپ‌تریپ در این بین کجاست؟

لازمه که مجددا اشاره کنم اسنپ تریپ تنها یک بازاریاب بوده که با متصل کردن مسافر به هتل بابت این واسطه گری کمیسیون دریافت کرده.

فاکتوری که هتل به مسافر میده باید به اندازه ای باشد که در وب سایت اسنپ تریپ به مسافر فروخته.

یک مثال عددی :

رزروی به مبلغ ۱۰۰ هزارتومان در سایت اسنپ تریپ به فروش میره که ۲۰ درصد این مبلغ بابت کمیسیون به اسنپ‌تریپ تعلق داره. در صورتی که مسافر درخواست فاکتور داشت هتل به اندازه کل مبلغ به مسافر فاکتور میده یعنی ۱۰۰ هزار تومان.

شاید سوالی که مطرح شود این باشد که کل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان که برای هتل نبوده و هتل بعد از کسر کمیسیون اسنپ تریپ ۹۰ هزار تومان دریافت کرده پس آیا بهتر نیست فاکتور ۹۰ هزار تومانی صادر کنه؟

خیر، هتل برای مسافر مبلغ ۱۰۰ هزار تومان فاکتور صادر کرده، از طرفی۲۰ درصد یعنی مبلغ ۲۰ هزار تومان رو هم به اسنپ تریپب بابت هزینه بازاریابی  پرداخت کرده. پس عملا ۸۰ هزار تومان خالص دریافتی بوده.

لازمه توضیح بدیم  که هتل برای مسافر ۱۰۰ هزار تومان فاکتور صادر میکنه و در طرف مقابل اسنپ تریپ هم به میزان کمییسیون شرکت برای هتل فاکتور فروش صادر میکنه که به اصطلاح همون فاکتور بازاریابی از اسنپ تریپ هست.

فاکتوری که اسنپ تریپ به میزان کمیسون به هتل میده در حقیقت هزینه هتل در زمینه کارمزد پورسانت بازاریابی هست که برای فروش خدماتش انجام داده است.

پس هتل فاکتور درآمدی به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به نام مسافر صادر میکنه و از اسنپ تریپ فاکتوری بابت هزینه بازاریابی به مبلغ ۲۰ هزار تومان دریافت میکنه.

۱۰۰ هزار تومان درآمد  که از آن؛ مبلغ ۲۰ هزارتومان هزینه پورسانت اسنپ تریپ بوده و به خاطر آن هتل فاکتور رسمی هم دریافت کرده و در نهایت میشه خالص مبلغ ۸۰ هزار تومان درآمد هتل. دقیقا عددی که در ابتدا  بهش اشاره شد.

به این شکل هم مبلغ کل فروش به مسافر مشخص شده و هم هزینه کارمزدی که هتل بابت این فروش به اسنپ تریپ پرداخت کرده.

لازمه که یک نکته بسیار مهم رو هم اشاره کنم “” تمام این اعداد با ارزش افزوده هستن یعنی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان که در وب سایت اسنپ تریپ به عنوان قیمت فروش به مسافر اعلام کرده شامل مبلغ + ارزش افزوده بوده که شده ۱۰۰ هزار تومان””( در صورت تعلق ارزش افزوده به خدمات )  و “” مبلغ ۱۰ هزار تومانی که به اسنپ تریپ تعلق گرفته که به عنوان کارمزد  مبلغ + ارزش افزوده بوده که شده ۱۰ هزار تومان”

این توضیح کامل معاملات فی مابین اسنپ تریپ و هتل در قرار داد مارکت پلیس بود.

قسمت سوم : تکالیف قانونی مالیاتی طرفین

نمونه ای از فاکتور صادر شده از سمت اسنپ تریپ برای هتل را در زیر می‌بیند:

معاملات فصلی :

در رابطه با معاملات فصلی طرفین باید یاد آور شویم که با توجه به اینکه اسنپ تریپ تنها یک واسط بوده پس فروشنده هتل و خریدار مشتری و یا مصرف کننده نهایی هست:

کل مبلغی که مسافران و یا مشتریان خرید انجام دادن رو هتل باید به عنوان فروش به مصرف کننده نهایی در معاملات فصلی اعلام کنه و نکته دوم این است که هتل باید به میزان کمیسیونی که به اسنپ تریپ پرداخت کرده (اسنپ تریپ از رزروها قبل از پرداخت به هتل کسر کرده) در معاملات فصلی خرید از اسنپ تریپ اعلام کند. ( از طرفی دیگر اسنپ تریپ نیز مبلغ کمیسیون خود را به عنوان مبلغ درآمدی از هتل در معاملات فصلی ارائه می‌کند.)

یک مثال عددی:

هتلی در فصل بهار ۱۰ رزرو  از سامانه اسنپ تریپ داشته. هتل نرخ هر اتاق شب را ۱۰۰ هزار تومان برای فروش به مسافر در سامانه ثبت کرده است.

۱۰*۱۰۰ هزار تومان=۱ میلیون تومان

هتل در معملات فصلی مبلغ ۱ میلیون تومان فروش به مصرف کنده نهایی ( و نه اسنپ تریپ) اعلام میکنه.

اما مسئله اینجاست که هتل بابت هر رزرو ۲۰ درصد پورسانت به اسنپ تریپ داده و اسنپ تریپ  هم در طرف مقابل به همین میزان یعنی ۱ میلیون تومان *۲۰ درصد = ۲۰۰هزار تومان به هتل فاکتور داده است.

هتل این مبلغ ۲۰۰ هزار تومان، را در معاملات فصلی به عنوان خرید از اسنپ تریپ و به عنوان هزینه ای که برای رسیدن به فروش ۱۰ اتاق شب داشته به نام اسنپ تریپ اعلام میکند. اسنپ تریپ هم متقابلا همین عدد را به عنوان درآمد از هتل اعلام میکند.

در معاملات فصلی در نهایت فروش هتل به مصرف‌کننده نهایی ۱ میلیون تومان و هزینه‌های بازریابی هتل (به نام اسنپ تریپ) ۲۰۰ هزار تومان اعلام می شود.

در نهایت درآمد خالص هتل ۸۰۰ هزار تومان بوده که این مبلغ را به صورت خالص از اسنپ تریپ دریافت کرده است.

با تشکر

دسته:کانال اسنپ‌تریپ

مطالب مرتبط :

راهنمای رزرو هتل از اسنپ تریپ

راهنمای رزرو هتل از اسنپ تریپ

13 اسفند 1401

راهنمای صدور فاکتور

12 مهر 1400

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد