مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران به تفکیک شهرستان (۱)

تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آذر ۱۴۰۰
مهمترین جاذبه های گردشگری مازندران به تفکیک شهرستان

مازندران، جدا از دریا و سبزی جنگل‌هایش، جاهای زیادی برای دیدن دارد، جاهایی که به دلیل فاصله کم شهرهای شمالی با هم و دسترسی آسان به این مناطق، رفتن و گشت و گذار در آنها  آنقدر که تصورش سخت است اتفاق دور از ذهنی نیست. ما در این مطلب و قسمت دوم و سوم آن، مهمترین جاذبه‌‌های گردشگری مازندران را به تفکیک شهرستان آورده‌ایم.

دریاچه چورت، ساری

دریاچه چورت

نام اصلی دریاچه چورت، میانشه است ولی به دلیل فاصله کمش با روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. هوای مه آلود اطراف دریاچه، درختانی که تا تنه در آب فرو رفته‌اند، صدای حیوانات و پرندگانی که در سکوت جنگل حکمفرماست، از چورت، دریاچه ای ساخته که انگار فرسنگ ها با آب و هوای خشک ایران فاصله دارد. باور نمی‌کنید؟ خودتان ببینید.

آدرس: در جاده ساری-کیاسر باید راه روستای چورت را در پیش بگیرید. بعد از ۱۰ کیلومتر راندن در جاده خاکی از این روستا، دریاچه پیش رویتان قرار می‌گیرد.

منطقه تفریحی الندان، ساری

دریاچه آب بندان

منطقه تفریحی الندان در نزدیکی روستای ازنی در ۶۵ کیلومتری جنوب ساری و ۲۰ کیلومتری کیاسر قرار گرفته. زمستان‌ها این دریاچه دیدنی محل زندگی اردک می‌شود، پاییز درختچه های اطراف دریاچه ازگیل و ولیک می‌دهند و بهار، بنفشه، پیازچه وحشی و سبزی‌های دارویی اطرافش می‌رویند.

آدرس: اگر از ساری حرکت کردید بعد حدود ۶۰ کیلومتر به پمپ بنزینی در سمت چپ خود می رسید روبروی آن یعنی دست راست شما تابلوی الندان هست آن را انتخاب کنید ابتدا مسیر آسفالت است و بعد حدود ۷ کیلومتر خاکی دارد.

آبشار اوبن، ساری

آبشار اوبن

آبشار اوبن به معنی زیرآب، یکی از بکرترین آبشارهای خزه‌ای ایران را داراست. آبشاری که در دل جنگل‌های دودانگه ساری قرار گرفته. از چشمه‌های طبیعی اطرافش تغذیه می‌کند و به رودخانه شیرین رود می‌ریزد. روستای زیبای میانا در نزدیکی این آبشار از دیگر دیدنی‌های این منطقه است.

آدرس: آبشار اوبن در ۱۰۷ کیلومتری ساری و در منطقه حفاظت شده دو دانگه و در مرز استان های سمنان و مازندران واقع شده.

جنگل دالخانی، رامسر

جنگل دالخانی

اگر دلتان می‌خواهد جنگل بکری را ببینید که به دالان بهشت معروف است، باید راه روستای دالخانی در ۳۰ کیلومتری جنوب  شرقی رامسر را در پیش بگیرید. جنگل‌های مسیر در نهایت به ییلاقاتی مثل رودبار و گرسماسر می‌رسند. آب و هوای لطیف و بوی رطوبت پیچیده در هوای اینجا، باعث می‌شود دلت بخواهد زمان همانجا بایستد. اواخر بهار و تابستان بهترین موقع سفر به جنگل دالخانی است که امکان کمپینگ هم در آن هست.

آدرس: ۷ کیلومتر بعد از خروجی آسفالته جاده رامسر به تنکابن

ییلاق گرسماسر، رامسر

ییلاق گرسماسر

همینطور که خوش و خرم در جنگل‌های دالخانی پیش بروید به ییلاق گرسماسر می‌رسید.  جایی که چشمه‌ها بسیار، دشت های فراخ و کوه‌هایی که از بالایش می‌توان رامسر و تنکابن را دید آن را از دنیای اطرافش متفاوت کرده. ابرها می‌روند و می‌آیند و صدای حیوانات روستایی تنها چیزی است که در آن سکوت شنیده می‌شود.

آدرس: از جاده تنکابن به رامسر وارد جاده هریس شوید و به طرف کوه‌های سر به فلک کشیده، حدود یک ونیم تا دو ساعت حرکت کنید.

دریاچه سد لار، آمل

دریاچه سد لار

در ۱۳ کیلومتری پلور، بزرگ‌ترین دشت ایران قرار دارد. چشمه‌های زیاد این منطقه و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی که به مددش هم می‌توان فلامینگو و کبک دید و هم پلنگ و بزکوهی از لار منطقه همه چیز تمامی ساخته. با عبور از دریاچه سد لار و رفتن به مناطق بالادست آن طبیعت بکرتری را می‌شود دید. در بهار اطراف دریاچه پر از شقایق می‌شود.

آدرس: ۱۳ کیلومتری پلور

بیشتر بخوانید: زیباترین دریاچه های ایران که قبل از مرگ باید دید

دیگر جاذبه‌های گردشگری مازندران

فیلبند، آمل

فیلبند

به فیلبند به خاطر ارتفاع ۲۷۰۰ متری اش از سطح دریا، سرزمین ابرها و بام شرقی مازندران می‌گویند. یکی از ییلاقات مازندران که در بهار و تابستان برای فرار از گرمای هوا می‌توان به آن پناه برد. مازندرانی ها به فیلبند، فلبند می‌گویند.  فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنی بند آمدن و نتوانستن است و دلیلش وجود ارتفاع زیاد و پیج های تند این روستاست. این منطقه چشمه های کوچک و بزرگی هم دارد که برای درمان درد کلیه مفید است. خلاصه آنکه دیدن آن همه زیبایی و رنگ از بالای فیلبند عیش آدم را تکمیل می کند.

راه دسترسی: برای رسیدن به روستای فیلبند مسیر ۲۵ کیلومتری حد فاصل آمل-هراز را در پیش بگیرید، پس از آنکه از روستای سنگچال گذشتید، بهشت فیلبند را می‌توانید ببینید.

جنگل‌های دوهزار، تنکابن

جنگل دو هزار

جنگل‌های دوهزار طبیعت کم‌نظیری دارد. طبیعی که قله‌ها، چمنزارها، جنگل‌ها، مراتع و یخچال‌های طبیعی زیادی را در خودش جای داده. رودخانه دو هزار هم از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان می‌آید و از حاشیه روستا عبور و آنهمه زیبایی را کامل می‌کند. منطقه چالدره داخل این جنگل‌ها نیز بسیار بکر است و با ماشین نیز می‌توان به اآنجا رسید و غرق در یک عالمه زیبایی و رنگ شد.

آدرس: از تنکابن به سمت خرم آباد (شهر کوچکی حدود ده کیلومتر تا تنکابن) حرکت کنید و بعد از ۱۵ کیلومتر در مسیر ۲۰۰۰ به منطقه‌ای به اسم قلعه گردن می‌رسید. از آنجا مسیر دوهزار را ادامه بدهید.

دشت دریاسر، تنکابن

دشت دریاسر

به دریاسر، دشت اردیبهشت ایران می‌گویند و علت آن این است که در بهار این دشت پر از گل‌های زردرنگی می‎‌شود. دیدن آنهمه گل یکجا که از بینش نیز چشمه‌های زیادی بیرون می‌آید باعث به وجد آمدن هر بیننده‌ای می‌شود. دشتی که از هر سو کوه‌ها محصورش کرده‌اند.

آدرس: بعد از رسیدن به تنکابن، مسیر “جاده دوهزار” را دنبال کرده تا به دوراهی‌ای به نام “دوراهی امامزاده قاسم” برسید. در سمت چپ جاده مسیری به سمت دره می رود که آخرش به روستای “عسل محله” می‌رسد. بعد از آن باید حدود یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی کنید و بعد از عبور از تپه‌ها و چشمه‌های بین راه به دشت دریاسر برسید.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های مازندران کدام است؟

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۳ نظر

  • پاسخ رها ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ از ۱۶:۱۰

    مرسی از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتین ولی اشتباهی شده در مورد فیلبند، فیلبند جز طبیعت بندپی در حومه بابله

  • پاسخ mr ۲۸ مهر ۱۳۹۷ از ۱۳:۵۱

    سلام
    روزتون عالی
    یه اشتباهی درباره یکی از مناطق داشتین خواستم بگم
    نمیدونم بچه کجایین اما بهتره تحیق کنید که فیلبند مال بابل نه آمل
    اما از مسیر آمل نزدیکتره

  • پاسخ ابوالفضل ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ از ۰۴:۵۵

    فیلبند برای بابله نه امل کمی تحقیق کنین متوجه میشین
    این حرف که فیلبند برای امله مثل اینه که ارازی بابل برای امله که میخوان توش فرودگاه بزنن
    کمی دقت کنین تو مطالب خوبه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد