مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران به تفکیک شهرستان (۲)

تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آذر ۱۴۰۰
جاذبه های گردشگری مازندران به تفکیک شهرستان

مازندران، جدا از دریا و سبزی جنگل‌هایش، جاهای زیادی برای دیدن دارد، جاهایی که به دلیل فاصله کم شهرهای شمالی با هم و دسترسی آسان به این مناطق، رفتن و گشت و گذار در آنها  آنقدر که تصورش سخت است اتفاق دور از ذهنی نیست. ما در پست قبل و پست بعد مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران را به تفکیک شهرستان آوردیم و در این پست درباره چندتای دیگر از آنها نوشته‌ایم.

تالاب فراخین، نوشهر

تالاب فراخین بوشهر

یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران، دریاچه فراخین است که در نزدیکی روستای کندلوس و جاده چالوس واقع شده. دریاچه‌ای که بیشتر شبیه تالاب است تا دریاچه. این تالاب به دلیل بکر بودن و قرار گرفتن در لابه لای جنگل‌ها، به جای بکری تبدیل شده و بهترین فصل رفتن به آن بهار و تابستان است که دریاچه حسابی پرآب است. غار دانیال و روستای کندلوس نیز از جاذبه‌های این منطقه است.

آدرس: در جاده چالوس بعد از گذشتن از مرزن آباد در سمت راست و جاده کمربندی چالوس به نوشهر جاده‌ای فرعی است که تابلوی  دیزی‌سرای آذربایجان در کنارش دیده ‌می‌شود. مسیر را ادامه دهید تا به روستای دلسم و بعد از آن روستای ویسر برسید. این جاده را هم ادامه داده تا به یک جاده خاکی معدنی برسید. پس از عبور از رودخانه‌های کم عمق جاده‌ای خاکی که حدود ۴۰ کیلومتر است و گذشتن از پنج دوراهی دریاچه فراخین پیش رویتان قرار دارد. دو تای اول را به سمت راست (تابلو به سمت کجور)، سومی را به سمت چپ، چهارمی را به سمت راست و دوراهی پنجم مسیر سمت چپ بروید.

دریاچه و سد آویدر، نوشهر

دریاچه و سد آویدر

اگر دلتان می‌خواهد یک شب را در کنار دریاچه‌ای در بین جنگل و رو به کوه به صبح برسانید، دریاچه سد آویدر پیشنهاد ماست. دریاچه‌ای که به خصوص در بعضی از قسمت‌هایش بسیار بکر و سکوتش آرامش‌بخش است و می‌توان در کنارش ماهیگ‌یری کرد یا با قایق به میانش رفت.

آدرس: اگر از چالوس به سمت نوشهر حرکت می‌کنید، بعد از نوشهر، حدود ۱۰ کیلومتر بعد از پارک جنگلی سی سنگان، در سمت راست و نرسیده به روستایی بنام صلاح الدین کلا، تابلویی می‌بینید که رویش نوشته «سد خاکی». همان‌جا مسیرتان را تغییر دهید و به سمت جنوب بروید. از این جاده تا سد آویدر ۵ کیلومتر است.

آبشار آب پری، نور

آبشار آب پری

در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی نور، آب پری یا آب رویان قرار گرفته که به دلیل هوای لطیف و درختان جنگلی پرشمارش محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. هرچند آبشار آب پری که نامش برگرفته از افسانه‌هاست، شباهت چندانی با آبشار ندارد ولی از قدیم این منطقه را به آبشارش می‌شناختند. زادگاه نیما یوشیج  و منطقه کجور و کندلوس در انتهای جاده قرار گرفته‌اند.

آدرس: فاصله ۵ کیلومتری نور تا شهر رویان را طی کنید، خیابانی در وسط شهر رویان در حاشیه غربی پل، به طرف جنوب از مسیر اصلی نور به نوشهر جدا می شود که پس از عبور از جاده آسفالت ۸ کیلومتری به آبشار آب پری می رسد. مسیری که به گلندرورد و سوردار معروف است.

دریاچه الیمالات، نور

دریاچه الیمالات

دریاچه چمستان یکی از زیباترین دریاچه های ایران است. دریاچه ای که در دل جنگل واقع شده و بعد از گذشتن از جاده‌ای پردرخت وقتی به آن می‌رسید واقعی بودن آن باورتان نمی‌شود. انعکاس درخت‌ها در دریاچه و سکوت و آرامشش آدم را در خود غرق می‌کند. این منطقه امکاناتی مثل قایق های موتوری و پدالی، امکان ماهیگیری، سوئیت، رستوران و کافی شاپ و سوپرمارکت دارد.

آدرس: ۸ کیلومتری نور استان مازندارن در مسیر جاده نور به چمستان . فاصله از جاده اصلی به چسمتان ۳ کیلومتر. این دریاچه در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا واقع شده.

دریاچه شورمست، سوادکوه

دریاچه شورمست

در ۵ کیلومتری شهر پل سفید، تنها دریاچه طبیعی سوادکوه یعنی دریاچه شورمست قرار گرفته. شورمست و درختان کهنسال توسکای اطرافش، یکی از توریستی ترین مناطق ایران است. اینجا، جایی است که درختان تا دریاچه پیشروی کرده‌اند و خنکای هوایش آدم را سرزنده می‌کند. تجربه قایق سواری در شورمست، تماشای پل ورسک و آبشار آن از تجربه هایی است که یکبار در طول عمرت باید طعمش را بچشی.

آدرس: ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه، بعد از گذشتن از پل ورسک به پل سفید می‌رسید. در مرکز شهر پل سفید با در پیش گرفتن راه آسفالتی، شورمست پیش رویتان است.

آبشار پلنگ دره، شیرگاه

آبشار پلنگ دره

در شمال شرقی شیرگاه، آبشار پلنگ دره قرار دارد، منطقه‌ای که در مازندران یکی از زیباترین‌هاست. رودخانه‌ای با آب زلال که آبشار ۸ متری آن بر قشنگی‌هایش افزوده.  جنگل‌هایی که خوشبختانه هنوز بکر و دست نخورده مانده است.

آدرس: از پاسگاه نگهبانی منابع طبیعی حدود ۱۳ کیلومتر با آبشار پلنگ دره فاصله است.

پل ورسک، سوادکوه

پل ورسک

یکی از شاهکارهای شمال، پل ورسک است که عنوان مرتفع‌ترین و مهمترین پل شمال کشور را داراست. پل ورسک حدود ۷۷ سال پیش ساخته شده و قطارهای مسافربری تهران-ساری و تهران-گرگان از آن می‌گذرند.

از شگفتی‌های ساخت پل ورسک که نام سازنده‌اش بر روی آن گذاشته شده، عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است و در ساختش تنها از شن و ماسه و آحر استفاده شده.  ورسک، در ارتفاع ۱۱۰ متری قرار دارد و دو کوه صعب العبور عباس‌آباد را به هم وصل می‌کند. پلی که هیبتش آدم را به وجد می‌آورد و آبشار و رودخانه ورسک در زیر آن از دیدنی هایش است.

آدرس: پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد.

سد لفور

سد لفور

یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران دریاچه لفور یا سد البرز است. آنطور که وقتی عکس‌هایش را نگاه می‌کنید شاید باورتان نشود “اینجا ایران ” است. دریاچه لفور در بین جنگل‌های سوادکوه واقع شده. و یکی از قشنگ‌ترین جاهایی است که هرکس قبل از مرگ می‌تواند ببیند. یکی از بکرترین ها که وجود هفت آبشار بر قشنگی‌هایش افزوده و گاهی همانطور که در کنارش نشسته اید اسب ها از کنارتان رد می‌شوند و عیشتان را تکمیل می‌کنند. در بالای این دریاچه ارتفاعات آلاشت قرار دارد، آنجایی که تا چشم کار می کند سبزی و ابر و مه است و  خبری از غم نیست.

آدرس: بعد از فیروزکوه و پل سفید، باید خود را به شیرگاه برسانید. مسیر جنگل از جاده سد البرز می‌گذرد. از سد البرز تا جنگل و دریاچه لفور دو ساعت راه است.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های مازندران

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد