عوارض خروج از کشور چیست؟ به همراه راهنمای کامل پرداخت

تاریخ انتشار : 7 اسفند 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
عوارض خروج از کشور چیست؟ به همراه راهنمای کامل پرداخت

هر فردی که به دلایل مختلف کاری، گردشگری، درمانی، زیارتی یا تجاری و غیره قصد خروج از کشور را داشته باشد باید هزینه‌­ای به‌­عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کند. اما این هزینه ممکن است سالانه تغییر کند و قوانین جدیدی برای آن وضع شوند. ضمن اینکه ضروری است بدانید که هزینه عوارض باید به چه ارگانی پرداخت شود. اگر شما هم قصد دارید از کشور خارج شوید بهتر است اطلاعات لازم را در رابطه با نحوه پرداخت عوارض داشته باشید. در ادامه این بلاگ هر چه که باید درباره عوارض خروج بدانید، برای شما گردآوری کرده‌ایم.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج، هزینه‌ای است که افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، باید بپردازند. این هزینه‌ها حتی برای افراد زیر دو سال و نوزادان هم لحاظ می‌شوند. مبالغ عوارض خروج از کشور، تا چندین سال پیش باید به حساب شهرداری واریز می‌شدند. با مصوبه بهمن ماه ۱۳۹۸، نام عوارض به مالیات خروج از کشور تغییر پیدا کرد و از آن زمان به بعد، این هزینه به حساب دولت واریز می‌شود.

مبلغ مالیات عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۰، میزان درآمد دولت از مالیات خروج از کشور ۱۱۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۱، این مبلغ به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید. با این حال، این هزینه‌های مالیات خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ تا کنون تغییری نکرده است. در جدول زیر، مبالغ مالیات خروج از کشور طبق مصوبه مجلس آورده شده‌اند:

هزینه مالیات خروج از کشور

هزینه برای مسافرین عادی

هزینه برای حجاج
بار اول۴۰۰ هزار تومان۱۳۲ هزار تومان
بار دوم۶۰۰ هزار تومان۱۹۸ هزار تومان
بار سوم به بعد۸۰۰ هزار تومان۲۶۴ هزار تومان

هزینه عوارض خروج از کشور برای کودکان با سایر مسافرین تفاوتی ندارد. این هزینه‌ها به ازای هر فرد با بلیط پرواز و کد‌ ملی حساب می‌شوند.

راهنمای جامع گرفتن پاسپورت

روش‌های پرداخت هزینه مالیات عوارض خروج از کشور

پرداخت هزینه مالیات خروج از کشور

پرداخت هزینه مالیات عوارض خروج از کشور

امکان پرداخت هزینه عوارض خروج از ایران از راه‌های مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • در روش اول شما می‌توانید از دستگاه‌های عابر بانک که در فرودگاه‌های سراسر کشور نصب شده‌اند، اقدام به پرداخت هزینه عوارض کنید.
  • روش دیگر که یکی از آسان‌ترین روش‌های پرداخت مالیات خروج از کشور به شمار می‌رود، استفاده از سامانه سداد است. این سامانه با همکاری بانک ملی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور طراحی شده است و از طریق آن می‌توان اقدام به پرداخت عوارض کرد.
  • روش سوم، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی است. اپلیکیشن ایوا به همین منظور طراحی شده است و امکان دانلود آن برای دستگاه‌های اندروید و آی ‌او ‌اس وجود دارد. برنامه موبایلی دیگری که شما می‌توانید از طریق آن عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید، پیام‌رسان بله است. این پیام‌رسان وابسته به بانک ملی ایران است و در آن، گزینه پرداخت عوارض هم وجود دارد.

افراد معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور

پرداخت عوارض خروج از کشور

با وجود اینکه پرداخت مالیات خروج از ایران برای همه الزامی است، اما برخی از افراد هستند که از پرداخت این هزینه معاف شده‌اند. در ادامه، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

خدمه سفر

قانون پرداخت مالیات خروج از ایران شامل افرادی می‌شود که برای تجارت و تفریح به خارج از کشور سفر می‌کنند. بنابراین افرادی که به ‌واسطه ماموریت شغلی مجبور هستند از کشور خارج شوند، از پرداخت عوارض معاف شده‌اند. به‌عنوان ‌مثال، خدمه کشتی‌های مسافربری و تجاری یا خدمه پرواز لازم نیست برای سفرهای خود عوارض خروج از کشور پرداخت کنند.

دانشجویان و افراد بیمار

از دیگر افراد معاف از پرداخت عوارض خروج از ایران، دانشجویان و افراد بیمار هستند. دانشجویان در صورتی که مجوز تحصیل در کشور دیگری را داشته باشند و بیمارانی که از شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور مجوز دارند، می‌توانند بدون پرداخت عوارض از کشور خارج شوند. آن دسته از افرادی هم که به‌عنوان همراه بیمار سفر می‌کنند، عوارض خروج از کشور را با ۴۰ تا ۶۰ درصد تخفیف پرداخت می‌کنند.

راهنمای اخذ ویزای ایروان

سایر مصوبات مجلس درباره معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور

افرادی که گذرنامه سیاسی یا خدمت دارند و افرادی که مقیم کشور دیگری هستند و ویزای کار و امور اجتماعی دارند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند. طبق مصوبه مجلس، افرادی که به عتبات عالیات می‌روند و افرادی که در روستای مرزی کشور زندگی می‌کنند، در طول سال فقط یک بار عوارض خروج از کشور پرداخت می‌کنند. اعضای تیم‌های ملی ورزشی که برای شرکت در مسابقات مختلف از کشور خارج می‌شوند، برای هر بار سفر، تنها معادل عوارض بار اول را پرداخت می‌کنند.

پرداخت عوارض خروج از کشور

هر فردی که از کشور خارج می‌شود، باید مبلغی را تحت عنوان عوارض خروج از کشور به دولت پرداخت کند. هزینه عوارض در اولین خروج از کشور با هزینه سفر در مرتبه‌های بعدی، تفاوت دارد. قوانین عوارض سالانه تغییر می‌کنند؛ بنابراین قبل از خروج، بهتر است از آخرین تغییرات این قوانین مطلع شوید. همچنین اگر قصد دارید به یک سفر خارجی بروید، برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل خود می‌توانید به سایت اسنپ تریپ مراجعه کنید.

صفر تا صد ویزای تفلیس گرجستان

 

دسته:پروازجهانگردیمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

8 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد