لیست غذاهای جنوبی ایران؛ از خوزستان تا سیستان‌وبلوچستان

تاریخ انتشار : 6 آذر 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۱۸ مهر ۱۴۰۲
لیست غذاهای جنوبی ایران

شهرهای بندری و ساحلی خلیج فارس، مردمانی مهمان‌نواز و غذاهایی گرم و تند دارد. فصل پاییز و زمستان هم بهترین موقع برای سفر به این منطقه از ایران است. برای همین هم به سراغ لیستی از غذاهای جنوبی رفته‌‌ایم و در اسنپ‌تریپ برایتان از غذاهای دریایی و تند جنوب گفته‌ایم.

قلیه ماهی؛ غذای محلی خوزستان

یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوبی که در سفر به خوزستان و آبادان می‌توانید امتحان کنید، قلیه ماهی است. قلیه ماهی از ترکیب جذاب و خوشمزه‌ی رب انار، سیر، سبزی مخصوص، ادویه، و البته ماهی تهیه می‌شود. اگر در آبادان بودید، برای خوردن قلیه ماهی به رستوران مرکزی پاکستان می‌توانید بروید.

قیمه بوشهری؛ غذای محلی بوشهر

یکی از غذاهای سنتی بوشهر، قیمه بوشهری است که با دیگر خورش قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید، تفاوت زیادی دارد. این خورش از سیب‌زمینی، لپه، گوشت، پیاز، رب، و ادویه تشکیل شده و آن را با نان و سبزی یا شکرپلو سرو می‌کنند. قیمه بوشهری طعم ترش و شور دارد و به یک بار امتحان کردنش قطعا می‌ارزد.

هزاری؛ غذای سنتی بندرعباس

یکی از غذاهای جنوبی که در شهرهای مختلف، دستورهای متفاوتی دارد ولی آن را به عنوان غذای بندر عباس بیشتر می‌شناسند، هزاری است. پلو هزاری با ماهی‌های مختلفی مثل شیر، سرخو، سالمون آماده می‌شود و برنج و پیاز هم از مواد اولیه‌اش هستند.

فلافل؛ غذای معروف اهواز

یکی از معروف‌ترین غذاهای اهوازی، فلافل است. نخود ماده‌ی اصلی این غذاست و تندی‌اش از ادویه‌های مخصوصی است که به آن اضافه می‌کنند.

در اهواز کجا غذا بخوریم؟

امگشت؛ غذای سنتی خوزستان

یکی از غذاهای آبادانی، امگشت یا امگشت پلو است که آن را با ماهی گباب یا قباد، درست می‌کنند. ماهی، برنج، کشمش، و سبزی پلویی، ترکیب خوش‌طعمی را به وجود می‌‌آورد. و با خوردنش، همیشه به یاد آبادان و سفر جنوب خواهید بود.

میگو پلو؛ غذای سنتی بوشهری

یکی از غذاهای بوشهری که هم در سفر به جنوب و هم خودتان می‌توانید درست کنید، میگو پلو است. در میگوپلوی اصیل بوشهری، از برنج، زعفران، میگو، سبزیجات معطر، رب، سیر، فلفل، و پیاز استفاده می‌شود. شیرازی‌ها هم میگو پلو دارند و سیب زمینی و کشمش هم دارد.

تباهگ؛ غذای محلی سیستان و بلوچستان

یکی از غذاهای جنوبی و سنتی سیستان و بلوچستان، تباهگ است. برای درست کردن این غذا، از گوشت تباهگ استفاده می‌شود. به این صورت که گوشت گوسفند را به صورت نازک برش می‌دهند و برای چند روز، زیر نور آفتاب آن را خشک، و بعد آن را در مشک نگهداری می‌کنند. این غذا به همراه برنج سرو می‌شود.

هواری؛ غذای سنتی هرمزگان

یکی از غذاهای محلی بندر عباس در استان هرمزگان هواری یا هووری است. این غذا را هم با ماهی و هم با میگو درست کرده و به همراه برنج آن را میل می‌کنند.

بلالیت؛ غذای محلی بوشهر

این غذا به عنوان صبحانه در بوشهر و در بندر عباس، محبوب و معروف است. شاید استفاده از ماکارونی در صبحانه برایمان عجیب باشد، اما ماده اصلی بلالیت ماکارانی است. و جالب‌تر اینکه با شکر، هل، شیره خرما، و گلاب ترکیب می‌شود و طعم و غذای خوبی به ما می‌دهد.

بهترین رستوران‌های بوشهر کدامند؟

تنورچه؛ غذای سنتی سیستان و بلوچستان

تنورچه که به ترونچه هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از غذاهای جنوبی این منطقه است که با ۲ روش و در تنور تهیه می‌شود. ماده‌ی اصلی تنورچه، گوشت گوسفندی است. یا گوشت‌ها را به سیخ می‌کشند و در تنور می‌گذارند. یا اینکه گوشت را بدون تکه کردن، به صورت آویزان درون تنور قرار می‌دهند. در کنار تنورچه، برنج ساده و نان هم می‌گذارند.

ماهی صبور؛ ماهی معروف جنوب

یکی از ماهی‌هایی که در بوشهر و خوزستان طرفداران زیادی دارد، ماهی صبور است. به خاطر طعم خوب و متفاوت ماهی، مسافران جنوب هم یک وعده‌ی غذایشان را به ماهی صبور اختصاص می‌دهند. ماهی را معمولا کباب می‌کنند و از سبزیجات معطر و ادویه‌های مختلف برای طعم بهتر در آن استفاده می‌کنند.

گمنه؛ غذای محلی خوزستان

گمنه از خانواده‌ی گندم و همان بلغور ریز است. و به اسم‌های گویزه و للک هم شناخته می‌شود. این غذای ساده و مقوی بوشهری، از ترکیب گمنه، پیاز، آب، و ادویه درست می‌شود.

بهترین رستوران‌های آبادان، شهر طعم‌های تند و تیز کجاست؟

غذای محبوب شما در سفر به جنوب و شهرهای جنوبی چه بوده؟ آن را به ما و دیگر خوانندگان اسنپ‌تریپ به اشتراک بگذارید.

دسته:ایرانگردیرستوران

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۲ نظر

  • پاسخ علیرضا ۲۰ آذر ۱۴۰۰ از ۱۲:۳۱

    همه غذاهای جنوبی خوبن

  • پاسخ میثم ۵ بهمن ۱۴۰۰ از ۰۷:۴۴

    غذاهای جنوب عالی هستن

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد