آنچه باید درباره سفر نگاری یا خبرنگاری سفر بدانید

تاریخ انتشار : 16 مرداد 1399 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
خبرنگار سفر و گردشگری

سفر نگاری یا خبرنگاری سفر، رشته‌ای که شاید کمتر درباره‌ی آن شنیده باشید. یکی از شاخه‌های جذاب و هیجان انگیز خبرنگاری، خبرنگاری و روزنامه نگاری سفر و گردشگری است که به خاطر وجود منابع اطلاعاتی کم، گاهی با سفرنامه نویسی یا وبلاگ نویسی راجع به سفر اشتباه گرفته می‌شود.
دریچه‌ی دید خبرنگار سفر و گردشگری متفاوت است. آن‌هاه همه‌ی جنبه‌های خوب و بد و زشت و زیبای فرهنگ و آداب و رسوم و… شهر یا کشور مقصد راه باهم می‌بینند تا همانطور که رسالت خبرنگاریست، نوشته‌هایشان از سفر بیشتر و بیشتر رنگ و بوی حقیقت بگیرد.
به مناسبت هفدهم مرداد روز خبرنگار، دقایقی همسفر دنیای خبرنگاری سفر و گردشگری باشیم.

اهمیت خبرنگاری سفر و گردشگری

سفر یکی از صنایع گران و پرسود دنیاست که خبرنگاران نقش مهمی در افزایش یا کاهش آن خواهند داشت. خبرنگاری سفر به معنی نوشتن از هتل و جشنواره و موزه نیست، بلکه از فرهنگ و آداب و رسوم می‌گوید با تمام نقاط تیره و روشن، تا یک راهنمای جهانی باشد.
خبرنگار و روزنامه‌نگار سفر و گردشگری در راستای کاهش سوءاستفاده‌های ناشی از اختلافات فرهنگی و سوء تفاهم‌ها و کمک به خوانندگان در درک فرهنگ و اهمیت مکانی که از آن بازدید می‌کند می‌نویسد.
دید یک خبرنگار سفر به اتفاقاتی که در شهر یا کشور مقصد تجربه می‌کند عمیق‌تر است. خبرنگار گردشگری همه‌ی نکات و مسائل مقصد را آن‌طور که هست می‌نویسد و حقیقت را برای مردم توصیف می‌کند. قرن‌ها از سفر و مسیرهای تجاری و بازرگانی افسانه‌ها گفته شد. داستان‌هایی که اگر نخواهیم خودمان کوله باری جمع کرده و به سفر برویم، تنها راهمان این است که با حقایق خبرنگاران سفر افسانه را از واقعیت تشخیص دهیم.

تفاوت خبرنگاری سفر با نوشتن درباره‌ی سفر

نوشتن درباره‌ی سفر اخیرا بیشتر مربوط به نوشته‌های تبلیغاتی شده. تبلیغ هتل محل اقامت، تبلیغ خدمات سفر و… البته بجز تبلیغات دسته‌ای هم هستند که در بلاگ‌ها و صفحات شخصی فضای مجازی از سفرهایشان می‌نویسند. ولی به طور کلی اکثر این نوشته‌ها فقط شامل خاطرات خوب و جنبه‌های توریستی و زیبای هر سفر می‌شود.
اما در خبرنگاری سفر، تصویر واقعی از اجتماع، اقتصاد، دولت و ملت، فرهنگ و هنر و هر واقعیتی که بخواهید یک خبرنگار از سفرش برایتان سوغات بیاورد، می‌بینید.
نوشتن درباره‌ی سفر معمولا برای گردشگران و کسانیست که اهل سفر و گردشگری هستند. اما خبرنگاری سفر برای همه مردم انجام می‌شود. برای همه کسانی که لازم است در جهانی که حالا به لطف اینترنت اندازه‌ی یک دهکده شده، بی اطلاع از اخبار و حقایق و فرهنگ و سنت شهر و کشورهای دیگر نباشند.
سفرنویسی یعنی واکنش نویسنده به آنچه در سفر بر او گذشته، در حالیکه خبرنگاری سفر مجموعه واکنش‌های خبرنگار نسبت به وقایاع نیست. صادقانه و ساده و بدون عناصر داستانی و ادبی برای هر فرهنگی نوشته می‌شود تا فقط جنبه اطلاعرسانی داشته باشد.
امکان دارد در نوشته‌های یک خبرنگار گردشگری، همه‌ی آنچه که می‌بینید خوش گذرانی و بخش شاد و روشن سفر به یک مقصد و شناخت فرهنگ و آداب رسوم دلنشینش نباشد.

چطور خبرنگار سفر و گردشگری شویم؟

لازمه‌ی خبرنگاری سفر، اول داشتن مهارت خبرنگاریست. بله این خبرنگاری هم باوجود اسم جذاب و وسوسه انگیزش، صبر و حوصله و شجاعت و جسارت و دقت و تحلیل نیاز دارد. علاوه بر این‌ها داشتن دانش و مهارت خبرنگاری، مهارت نوشتن، مهارت عکاسی، علاقه به سفر و آشنایی با ملل مختلف، مکمل‌های موفقیت در این شغل هستند.

انواع خبرنگاری سفر یا سفرنگاری

خبرنگاری سفر و گردشگری

نوشتن درباره‌ی علایق و سرگرمی‌های خاص در سفر

کسانی هستند که حتی سرگرمی سفر و اوقات فراغتشان راه هم با مطالعه و پیگیری انتخاب می‌کنند. برای مثال اگر کسی به عتیقه‌ها علاقه داشته باشد، خبرنگارانی هستند که هر خبری مربوط به عتیقه و عتیقه شناسی و عتیقه فروشی و … را در هر جای دنیا پوشش دهند تا شما هم در جریان قرار بگیرید. مثلا شما با خبر یک سفرنگار می‌توانید مطلع شوید یک نمایشگاه عتیقه در گوشه‌ای از دنیا برپا خواهد شد که می‌توانید به زودی در آن شرکت کنید.

نوشتن درباره‌ی علایق و سرگرمی‌های عمومی در سفر

اینکه در هر مقصد از کدام اماکن عمومی بازدید کنیم و به کجا برویم که بیشتر خوش بگذرد، اطلاعاتیست که الان خیلی راحت قابل دسترس است اما همین اطلاعات روزی توسط خبرنگاران گردآوری و مخابره شده. برای مثال ؛ موزه ها و کلیساها در رم که همه روز برای عموم آزاد است، رستوران های خانوادگی با قیمت متوسط ​​(زنجیره های فست فود) در نیویورک سیتی، هتل های لاس وگاس که از حیوانات خانگی استقبال می کنند، هتل های کشور ایرلند با امکاناتی برای مجالس عروسی…

وسایل نقلیه‌ی سفر

در جریان آتش‌سوزی هفته‌ی گذشته کدام مسیرها مسدود است؟ بلیط فروشی قطارها برای نوروز از چه تاریخی آغاز می‌شود؟ با توجه به انتخابات پیش رو آیا پرواز به آن کشور ممکن است؟
این‌ها سوالاتیست که جواب‌هایش را خبرنگاران گردشگری برایمان آماده می‌کنند. اخباری که ساده از کنارشان می‌گذریم و شاید همیشه داشتن و به موقع مخابره شدنشان عادتمان شده.

سفرهایی با نیت شرکت در رویداد خاص

نوشتن از رویدادهای بزرگی که می‌تواند باعث سفر و جابجایی مردم در کشورها و شهرها شود. نوشتن از تعطیلات بزرگ و طولانی و خبررسانی راجع به چگونگی برگزار شدنش، مثل کریسمس و نوروز. نوشتن از برگزاری رویدادها، سالگردها، المپیک، جام جهانی، رویدادهای علمی و… که سالانه آدم‌های زیادی را بین شهرها و کشورها به سفر می‌فرستد. جزئیات برگزاری همه این موارد را می‌توانید از خبرنگارها بشنوید.

اخبار جنگ و حوادث

قطعا هیچ کس نیست که بخواهد تعطیلات را در جنگ سپری کند. خبرنگارانی هستند که در مواقع جنگ و تروریسم و بمبگذاری و رخداد این وقایاع، اخبار را برای گردشگران و مسافران پوشش می‌دهند تا مشخص شود کشور یا شهر مقصد آمادگی پذیرش مسافر را دارد یا نه.

اخباری که منجر به داشتن یک سفر بهتر می‌شود

صرفه جویی در پول ، بسته بندی سبک ، سالم ماندن ، خرید در بازارهای صنایع دستی ، آداب و رسوم تجاری بین المللی ، غلبه بر مشکلات زبان، راهنمایی سفر برای کاربران ویلچر ، بهترین تجهیزات رایانه برای کار هنگام کار در جاده ها و… همه این مباحث و ده ها مورد بیش از آنها پایه و اساس مقالات خبرنگاری سفر را تشکیل می دهند.
معمولا یکی از راه‌های اطلاع دادن این موارد، ترتیب دادن یک مصاحبه با صاحبان این مشاغل در کشور مقصد است که خبرنگار آن را انجام می‌دهد.

اخبار غذا و دارو

بررسی سنتهای فرهنگی متصل به غذا خوردن ، پخت و پز و جشن با غذا در یک منطقه یا کشور خاص، بررسی اخبار دارویی (مثلا وجود یا عدم وجود یک واکسن ضروری در مقصد) و… کارهاییست که خبرنگاران گردشگری برای تسهیل انتخاب مقصد توسط گردشگران انجام می‌دهند.
“برداشت برنج وحشی در مینه سوتا” ، “مزارع قهوه هاوایی” ، “مناطق غذایی کوبا در فلوریدا” ، “سرآشپزها در رم از کجا می خورند؟” همه‌ی این‌ها را شاید بارها در صفحات نویسندگان سفر خوانده باشید ولی اولین بار این “خبرها” را یک خبرنگار به گوش دنیا رسانده.

 

منابع: www.goglides.com 

دسته:اخبار

مطالب مرتبط :

حضور اسنپ‌تریپ در نمایشگاه «عصر امید»

حضور اسنپ‌تریپ در نمایشگاه «عصر امید»

17 خرداد 1401
رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

3 خرداد 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد