غذاهای گیاهی ایرانی؛ غذاهایی از خوزستان تا آذربایجان

تاریخ انتشار : 8 آبان 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
کوکو سبزی

گیاهخواری فقط یک رژیم غذایی نیست، بلکه نوعی سبک زندگی‌ است که این روزها توجه افراد بسیاری را به خودش جلب کرده. غذاهای گیاهی ایرانی کم نیستند و فرهنگ غذایی ایران انقدر متنوع است که هر سلیقه‌ای داشته باشید می‌توانید غذایی باب طبعتان پیدا کنید.

گیاهخواری شاخه‌های مختلفی دارد، از وگنیسم‌ها گرفته که هیچ‌گونه مواد گوشتی و فراورده‌هایی مانند لبنیات و تخم‌مرغ و عسل و… را مصرف نمی‌کنند، تا گیاهخوارانی که مصرف لبنیات و تخم‌مرغ و… را مجاز می‌دانند. به طبع انتخاب هر یک از این شیوه‌ها انتخابی است که افراد براساس باورهایشان انجام می‌دهند و مثل همه سبک‌زندگی‌های دیگر موافقان و مخالفان خودش را دارد.

 غذاهای گیاهی‌ای مثل باقالی‌قاتق، آش رشته، میرزاقاسمی و… را بسیاری از ما می‌شناسیم. در اینجا چند نمونه از غذاهای گیاهی ایرانی را که کمتر شناخته شده معرفی می‌کنیم. با اسنپ تریپ همراه باشید:

آش پَهتی خوزستان، نمونه‌ای از غذاهای گیاهی ایرانی:

آش پهتی بوشهری

آش پهتی که برخی به آن خورش پهتی هم می‌گویند از غذاهای محلی استان خوزستان است. پهتی گویا تلفظی از واژه پخته به معنای آش است و یکی از غذاهای گرمی است که مردم خوزستان در فصل سرما درست می‌کنند. پهتی را در خوزستان حمیص هم می‌نامند. مواد اصلی تشکیل‌دهنده پهتی چغندر، اسفناج یا برگ چغندر، سیر، لوبیا چشم‌بلبلی، ماش، سرکه و نمک و فلفل است و از شیره تمر هندی به‌عنوان چاشنی محلی غذا استفاده می‌شود.

والک پلو، غذای محلی تهران و کرمانشاه:

والک-پلو-تهرانی

والک سبزی‌ای خودرو و کوهی است که در فصل بهار در دامنه کوه‌ها می‌روید. والک پلو را با والک کوهی تازه یا خشک درست می‌کنند. مشخص است که والک تازه عطر و طعمی به مراتب بهتر دارد. بعضی‌ها از پیاز والک ترشی درست می‌کنند و بعضی‌ها پیازش را در برنج می‌ریزند. والک پلو را با برنج و والک می‌پزند و در صورت تمایل در آن از چاشنی‌هایی مثل زعفران و سماق استفاده می‌کنند. البته والک‌پلو را با مرغ هم سرو می‌کنند که اگر گیاهخوار باشید، می‌توانید این غذا را بدون مرغ بخورید.

کوکو تره تبریزی، از غذاهای گیاهی ایرانی:

کوکو-تره-تبریزی

کوکوی تره از نظر ظاهر به کوکوسبزی شباهت زیادی دارد، با این تفاوت که به جای سبزی‌های مختلف در آن فقط از تره و سیر و پیاز استفاده می‌شود. تبریزی‌ها مغز گردو و کمی زرشک هم به این کوکو اضافه می‌کنند تا خوش‌طعم‌تر شود. دارچین و زردچوبه هم به عنوان چاشنی به این غذا اضافه می‌شود. در بعضی از رستوران‌های تبریز، به‌خصوص رستوران‌های سنتی این شهر، می‌توانید کوکو سبزی را به عنوان پیش‌غذا سفارش بدهید.

برای اطلاع از قیمت و رزرو هتل‌ های تبریز این صفحه را ببینید.

اشکنه ماش، غذای گیاهی از خراسان:

اشکنه

خراسانی‌ها در غذاهای زیادی از ماش استفاده می‌کنند. اشکنه ماش هم با پیاز ساطوری‌شده، سیب‌زمینی خردشده و قره‌قروت درست می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید در مرحله آخر مثل اشکنه‌های دیگر یک تخم مرغ در دیگ اشکنه‌تان بشکنید. با کم‌وزیاد‌کردن مقدار قره‌قروت هم میزان ترشی‌اش را با سلیقه‌تان تطبیق بدهید.

بورانی باقالا، غذای محلی شوشتر:

بورنی باقالا

بورانی غذایی ساده و خوشمزه‌ است که ماست مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده‌اش است و با استفاده از سبزی‌های مختلف می‌توانید بورانی‌های متنوعی درست کنید. بورانی باقالا هم از غذاهای محلی شوشتر است که شوشتری‌ها به آن بورنی باقلا می‌گویند. بورانی باقالا با باقالای تازه، ماست چکیده، پیازداغ و سیرداغ، گردلیمو و نمک و فلفل درست می‌شود و ترکیب خوشمزه‌ای را می‌سازد.

برای اطلاع از قیمت و رزرو هتل های شوشتر این صفحه را ببینید.

زیباترین جاهای اردبیل که نباید از آن‌ها غافل بمانید!

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد