مناطق گردشگری ماکو؛ معرفی چند جاذبه تاریخی و طبیعی شهر سنگی

تاریخ انتشار : 30 خرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۶ آبان ۱۴۰۰
دیدنی های ماکو

ماکو از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که از شمال و جنوب بین دو کوه قرار گرفته و به شهر سنگی مشهور است. این شهر به خاطر آب‌ و‌ هوای خوب و مرزی بودنش انتخاب خیلی از کسانی است که می‌خواهند در سفر تابستانی‌شان هم خرید کنند و هم از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لذت ببرند. اگر قصد دارید به ماکو سفر کنید این مطلب را بخوانید تا با جاذبه‌های این شهر زیبا بیشتر آشنا شوید.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس یکی از کلیساهای تاریخی ایران است که در فهرست جهانی یونسکو هم ثبت شده. این کلیسا با اسم زور زور هم شناخته می‌شود و مثل کلیساهای تاریخی دیگر با سنگ‌های تراشیده‌شده ساخته شده و البته ظاهری ساده دارد. وقتی می‌خواستند سد بارون را احداث کنند احتمال داشت که این کلیسا زیر آب برود. از آنجایی که کلیسای زور زور یکی از بناهای باارزش تاریخی بود سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت کلیسا را به مکان امنی انتقال بدهد. و به این ترتیب کلیسای میرم مقدس به تنها بنای تاریخی‌ای تبدیل شد که در ایران جابه‌جا شده.

روستای رند

این روستا یکی از روستاهای گردشگری ماکو است. البته از آنجایی که رند زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل دارد بهتر است فصل گرما را برای سفر به این روستا انتخاب کنید. طبیعت سرسبز و چشمه‌های آب معدنی روستا بی‌نظیرند و دیدن آسیاب آبی و قدم‌زدن در کوچه‌های سرسبز روستا تجربه دلنشینی خواهد بود. برنامه‌ای چیده شده که با بازسازی برخی بناها و احداث باغ پرندگان و احیای جاذبه‌های دیگر این روستا بیشتر مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.

منطقه آغگل

منطقه آغگل

منطقه آغگل طبیعتی زیبا و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی دارد. البته در سال‌های اخیر این گونه‌ها کم‌تر شده بودند. و به همین دلیل این منطقه را شکار ممنوع اعلام کردند و برای احیای حیات جانوری چند رأس قوچ و میش از مناطق دیگر به این منطقه منتقل شدند. و اگر به این ناحیه بروید شانس دیدنشان را خواهید داشت. چشمه‌های آب‌معدنی این منطقه‌ هم آهکی هستند و رسوبات آهکی‌شان را در کنار جاده می‌توانید ببینید و از منظره زیبایی که درست کرده‌اند لذت ببرید.

کلیسای گئورگ مقدس

دیدن کلیساها فقط برای ارامنه جذاب نیست. خیلی از ما دوست داریم که در سفرهایمان رد فضای متفاوت کلیساها قدم بزنیم، مخصوصا اگر کلیساها کلیساهایی تاریخی باشند.  بین ماکو و قره‌ضیاالدین و در نزدیکی روستای مرگن کلیسایی قرار دارد که از قرن ۱۶میلادی به یادگار مانده. کلیسای گئورگ مقدس با سنگ‌هایی زیبا ساخته شده است که هنرمندانه تراش خورده‌اند. وجود کلیسا و خانه‌هایی ویران در اطراف آن نشان می‌دهد زمانی این منطقه ارمنی‌نشین و پرجمعیت بوده. و احتمالا به خاطر مهاجرت ارامنه متروکه شده.

قلعه قبان و بزرگ‌ترین کلاهک سنگی جهان

باستان‌شناس‌ها عمر این قلعه تاریخی را حدود ۶۰۰ سال تخمین زده‌اند. و بناهای این منطقه را به دوران تیموریان نسبت داده‌اند. مساحت قلعه حدود ۲۵۰ هکتار است. و شاه‌نشین، برج‌وبارو، زندان، حمام، انبار آذوقه و اتاق‌ها مشخص هستند. و بعضی از دیوارها و اتاق‌های بنا به خاطر اینکه زیر چتر سنگی از برف و باران در امان بوده‌اند کاملا سالم مانده‌اند. در این قلعه تونل‌های مخفی‌ای وجود دارد که به بالاترین قسمت‌های قلعه راه دارد. و احتمالا برای فرار یا خروج اضطراری ساخته شده بودند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازارچه‌های مرزی ایران

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد