همه‌چیز درباره اتاق فرار تهران

تاریخ انتشار : 6 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
همه‌چیز درباره اتاق فرار تهران

بازی اتاق فرار نه ‌تنها یک سرگرمی جدید و متفاوت است، بلکه به ‌عنوان یک تجربه متفاوت از بازی‌های معمایی کامپیوتری در دنیای واقعی هم به حساب می‌آید. یکی از دلایل محبوبیت اتاق فرار این است که بازیکنان نه ‌تنها با چالش‌های فیزیکی مواجه می‌شوند، بلکه باید از قدرت تفکر، تحلیل و حل مسئله خود کمک بگیرند تا بتوانند از اتاق خارج شوند. اگر شما هم به بازی‌های هیجانی و تحلیل علاقه‌ دارید، این بلاگ برای شماست!

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یک بازی گروهی هم به ‌شمار می‌آید که به تمرکز، تجربه و البته یک استراتژی مشخص نیاز دارد. بازیکنان در این بازی به‌صورت گروهی معماها را حل می‌کنند. اگرچه اتاق فرار در ظاهر یک بازی و سرگرمی به نظر می‌رسد، اما طراحی آن باعث می‌شود همه چیز در اتاق فرار کاملا واقعی و جدی احساس شود. از این رو هر کدام از اتاق‌های این بازی سناریوی متفاوتی به ‌همراه یک دکور متفاوت دارد.

از نقش‌ها و بازی‌های بازیکنان گرفته تا طراحی دکور، نورپردازی، صداپردازی و حتی بو باید به ‌گونه‌ای طراحی شوند که حس دنیای واقعی را در ذهن بازیکنان به وجود آورد.

ایده شکل‌گیری اتاق فرار از کجا آمد؟

تاکائوکاتو

تاکائوکاتو

چند سالی است که اسکیپ‌روم یا همان اتاق فرار به ‌عنوان یک بازی جدید و مهیج در بسیاری از کشورها رایج شده است. اما این بازی گروهی برای اولین‌بار در کشور ژاپن انجام شد. یک دانشجوی ژاپنی به نام تاکائوکاتو آن را در سال ۲۰۰۷ طراحی کرده بود.

در حقیقت ایده شکل‌گیری بازی این بود که بازیکنان در اتاقی زندانی شوند و تنها راه خروج از آن حل معماها و چالش‌ها در یک بازه‌ زمانی مشخص باشد. سپس با توسعه و پیشرفت ایده اتاق فرار، این بازی در کشورهایی همچون مجارستان، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی به ‌شکل امروزی طراحی و خلق شد.

با این ‌حال اولین اتاق فرار تهران در سال ۱۳۹۵ یعنی سه سال بعد از راه اندازی اولین اتاق فرار در دنیا، ساخته شد. بعد از آن زمان، راه‌اندازی بازی اتاق فرار در دیگر شهرهای کشور هم در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر صدها اتاق فرار در تهران و بقیه شهرها فعال است که هر کدام از آن‌ها بازی‌های متنوعی ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید در اوایل راه اندازی بازی اتاق فرار، بسیاری از افراد آن را یک سرگرمی ویژه برای افراد عجیب ‌و غریب می‌دانستند! اما چندین سال پس از توسعه این بازی، بسیاری آن را در دورهمی دوستانه و خانوادگی خود انجام می‌دهند.

لوکیشن و طراحی فضا در بازی اتاق فرار

اتاق فرار

اتاق فرار تهران

به‌طور معمول اتاق فرار در اشکال و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود و هرگز دو اتاق فرار کاملا مشابه یکدیگر نخواهند بود. برخی از اتاق‌های فرار سه اتاق دارند، در حالی‌ که برخی دیگر ۱۰ اتاق را به بازی اختصاص داده‌اند. همچنین برخی از اتاق‌های فرار به ‌صورت طبقاتی ساخته شده‌اند و در برخی دیگر اتاق‌ها در یک سطح قرار گرفته‌اند. بنابراین با توجه به لوکیشن هر اتاق فرار تهران ممکن است بازیکنان مجبور شوند به ‌وسیله نردبان یا پله‌ها به اتاق‌های دیگر راه پیدا کنند.

از طرفی به ‌دلیل ایجاد هیجان بیشتر ممکن است اتاق فرار شکل یک خانه متروکه، سلول یا یک زندان طراحی شود. همچنین برخی از اتاق‌های فرار با وسایل ساده و قدیمی طراحی شده‌اند که این وسایل در نگاه اول فاقد استفاده به ‌نظر می‌رسند. در تمامی اتاق‌های فرار ابزارهای حل معما و راهنماهایی در گوشه‌ و کنار فضا قرار گرفته‌اند. بازیکنان با استفاده از این ابزارها و کمک گرفتن از راهنماها موفق به حل معماها خواهند شد.

در برخی مواقع طراحی اتاق فرار آن‌قدر به دنیای واقعی نزدیک است که بازیکنان تصور می‌کنند در یک فضایی واقعی برای تجربه ماجراهایی عینی حضور دارند.

اتاق فرار تهران چه امکاناتی دارد؟

هر اتاق‌‌ فرار تهران با ارائه خدمات و امکانات منحصر به‌ فرد، تجربه جذاب و ویژه‌ای برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد. این‌ خدمات و امکانات شامل موارد زیر می‌‌شوند:

  • سالن انتظار مستقل و مجزا
  • فضای اختصاصی برای عکاسی حرفه‌ای بعد از اتمام بازی
  • سیف باکس برای نگهداری وسایل بازیکنان همچون تلفن ‌همراه در حین بازی
  • امکان شارژ کردن تلفن ‌همراه
  • امکان سفارش نوشیدنی در سالن انتظار
  • امکان انجام بازی‌های فکری در سالن انتظار به‌صورت رایگان
  • امکان دسترسی به وسایل نقلیه عمومی

نحوه بازی در اتاق فرار تهران

فضای اتاق فرار به این صورت است که‌ اتاق‌ها به هم راه دارند. اما در ورودی این اتاق‌ها قفل شده‌اند. بازیکنان باید با حل معماهای بازی در مدت‎‌زمان تعیین‌شده که معمولا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است، کلید درها را پیدا کنند و از اتاق‌ها خارج شوند. همچنین ممکن است در حین حل معماها در اتاق فرار تهران برای بازیکنان اتفاقات عجیب و گاهی ترسناک رخ دهد که هیجان و لذت بازی را دوچندان می‌کند!

به‌طور کلی معماها و بازی‌های اتاق فرار متناسب با سبک‌ و ژانر آن انتخاب می‌شوند. در اغلب اتاق‌های فرار با سبک و ژانر ترسناک، بازیکنان باید معماهای دلهره‌آوری را حل کنند و بازی‌های اکشن، جنایی و هیجانی انجام دهند. گاهی اوقات در اتاق فرار از تم‌های مختلفی همچون جن و روح، زامبی، اسلشری و دزد هم استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد بازی اتاق فرار یک بازی گروهی است که ظرفیت بازی در آن حداقل سه نفر و حداکثر ۱۰ نفر خواهد بود. البته نمی‌توان گفت که شروع بازی اتاق فرار با بیشترین تعداد بازیکن بهترین حالت تلقی می‌شود. گاهی اوقات تعداد زیاد بازیکن‌ها کاهش سرعت بازی را در پی خواهد داشت و بازیکنان نمی‌توانند در زمان معین ‌شده در خروجی را باز کنند.

در اتاق فرار تهران چه بازی‌هایی وجود دارد؟

معمولا در اتاق فرار تهران بازی‌‌های زیر انجام می‌شود:

  • بازی‌های معمای تسلا
  • فرار از زندان
  • فرار از متل بوداپست
  • فیریتز هابر
  • سرقت از بانک
  • دور دنیا در ۶۰ دقیقه
  • اتاق فرار لاست

گروه سنی بازیکنان اتاق فرار تهران

نمی‌توان گفت که بازیکنان اتاق فرار تهران افرادی با رنج سنی خاصی هستند. اما طبق آمار جهانی سن بازیکنان این بازی هیجان‌انگیز از ۱۸ سال تا بالای ۴۵ سال در نظر گرفته می‌شود. همچنین نمی‌توان گفت بازی اتاق فرار مخصوص جنسیت خاصی از افراد، گروه شغلی مشخصی یا گروه‌های خاصی است.

در برخی از کشورها، بازی اتاق فرار در مدارس و برخی از شرکت‌ها نیز انجام می‌شود. این نشان می‌دهد طیف گسترده‌ای از افراد با علایق و طرز تفکر متفاوت می‌توانند این بازی را تجربه کنند.

هتل‌های ۵ ستاره تهران؛ لذت اقامت در هیاهوی پایتخت

چرا اتاق فرار تهران محبوبه؟

اتاق فرار

تصویر اتاق فرار

محبوبیت اتاق فرار این است که بازیکنان به‌صورت گروهی بازی می‌کنند و موفقیت یک بازیکن به معنای موفقیت همه‌ اعضای گروه خواهد بود. علاوه ‌بر این اتاق فرار هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. حتی اگر یک بازیکن در ۱۰۰ اتاق فرار شرکت کند در اتاق فرار بعدی با چالش‌ها، معماها و فضای جدیدی مواجه خواهد شد.

اغلب افراد در دوران کودکی خود آرزو داشتند، ستاره‌ داستان‌هایی با ماجراهای غافل‌گیرکننده شوند. این موضوع عامل دیگر محبوبیت اتاق فرار تهران به‌شمار می‌آید. زیرا باعث می‌شود این آرزوی دیرینه بازیکنان تحقق یابد. همچنین این امکان برای بازیکنان وجود خواهد داشت که ماجراجویی‌های متنوعی را انتخاب کنند.

اتاق فرار تهران، تجربه هیجان، ترس و دلهره!

اتاق فرار تهران یکی از تفریحات مهیج و پرطرف‌دار است که بازیکنان به‌صورت گروهی در آن شرکت می‌کنند. در این بازی افراد در اتاق‌ها زندانی می‌شوند که با حل کردن معماها می‌توانند از آن‌هاخارج شوند.  اگر برای یک سفر چند روزه و تجربه هیجان اتاق فرار، بازدید از موزه‌ها و بازارگردی به تهران می‌روید، نگران هتل و اقامتگاه خود نباشید! شما می‌توانید هتل‌ های تهران را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ  رزرو کنید!

 

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد