از جاده هراز و دیدنی‌هایش چه می دانید؟

تاریخ انتشار : 20 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳ تیر ۱۴۰۲
جاده هراز

این فقط جاده چالوس نیست که دست ما را در دست مازندران می‌گذارد. چالوس به پیچ و خم‌ها و سرسبزی‌اش معروف است ولی علاقه‌مندان زیاد از حدش باعث ترافیک بیش از حدش هم در بیشتر مواقع شده‌اند. جاده ۷۷ یا جاده هراز، بعد از جاده چالوس، مهم‌ترین جاده تهران-مازندران به حساب می‌آید و راه رسیدن ما را به شمال کشور کوتاه‌تر می کند. این جاده دیدنی‌های زیادی را هم در دل خودش دارد.

جاده‌ای که امروزه به هراز معروف است. در سال ۱۳۴۲ به بهره برداری رسیده و کار ساختنش هم ۲۳ سال طول کشیده. این جاده که به جاده ۷۷ هم معروف است از دره رود هراز می‌گذرد، از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب می‌شود و بعد از گذشتن از بالای دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود.

در حقیقت این جاده کوتاه‌ترین مسیر بین تهران و آمل است و همین هم شاید یکی از دلایل پررفت و آمد بودنش است. بر طبق آمار فقط عیدها نزدیک به ۴ میلیون از این جاده وارد استان مازندران می‌شوند.

هراز، جاده خطرناکی‌ست و آمار تصادف‌هایش هم بالا. جز آمار تصادف، ریزش بهمن هم در این محور مزید بر علت شده و به خصوص از بومهمن تا امامزاده هاشم خطر ریزش بهمن بیشتر هم می شود.

جاهای دیدنی جاده هراز

جاده هراز، جاده‌ای نیست که فقط ما را به شمال برسد. و اگر حوصله و وقتش را داشته باشی می‌توانی در این جاده چند ساعتی را کنار یکی از دیدنی‌هایش وقت بگذرانی.

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان، جنگل بکری‌ست که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز به آن می‌رسید. الیما اسم گیاهی‌ست شبیه پیازچه که در کنار جوی آب می روید و به صورت خوراکی در خورشت از آن استفاده می‌شود و فصل روییدنش اردیبهشت است. مسیر رسیدن به این جنگل پرپیچ و خم است و دشت‌های پرگل و خود جنگل که مه‌ای بیشتر وقت‌ها آن را گرفته، از جاذبه‌های الیمستان به حساب می‌آید.

مسیر دسترسی: وارد جاده ای که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از سمت آمل قرار دارد، بشوید. تابولی امام زاده لهاش یا امام زاده قاسم را دراین جاده می‌بینید. وارد این مسیر بشوید، کمی بعد به یک دوراهی می‌رسید که جاده سمت چپی، جاده‌ای به طول ۷ کیلومتر و آسفالته با پیچ و خم‌های زیاد است. بعد به روستای لهاش میرسید. از روستای لهاش حدود ۵ کیلومتر، جاده خاکی‌ای را که وجود دارد بروید تا به روستای الیمستان برسید.

پلور

پلور

پلور یکی از روستاهای آمل مازندران است که در ۸۰ کیلومتری تهران قرار گرفته و آب معدنی‌اش خیلی معروف است. پلور، هم خودش دیدنی‌ست و هم طبیعت اطرافش. مثل دره زمان. این دره، تنگه‌‌ایست که رودخانه‌ باصفایی از بینش می‌گذرد.

مسیر دسترسی: از تهران با ورود به جاده هراز از انتهای بزرگراه بابایی و عبور از رودهن و بومهن و گردنه امامزاده هاشم در سمت چپ جاده یک مسیر فرعی وجود دارد. که تابلوی رودخانه و سد لار آن‌را مشخص می‌کند. وارد این مسیر فرعی می‌شوید. به اولین پیچ که رسیدید، از روی پل رودخانه‌ لار می‌گذرید. این ابتدای دره‌ زمان است. همین‌جا ماشین را پارک کنید و آماده رفتن به تنگه بشوید.

بهترین پیست اسکی تهران کدام است؟

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

۶۵ کیلومتری آمل به دلیل وجود آبشار شاهاندشت، مقصد خیلی‌هاست. این آبشار با ارتفاع ۵۰ متری‌اش مشرف به روستای ییلاقی به همین اسم است. اگر دقیق بخواهیم بگوییم در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده‌ای به اسم شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز.

مسیر دسترسی: رای رسیدن به این آبشار، وارد جاده هراز شوید. در ۸۶ کیلومتری تهران در نزدیکی منطقه گزنک و روستای شنگلده در منطقه لاریجان پل فلزی و معروف وارنا را می‌بینید که روی رودخانه هراز ساخته شده و به عنوان گذرگاه منطقه امیری از آن استفاده می‌شود. با گذشتن از روی پل و بلافاصله بعد از آن وارد مسیر آسفالته سمت راست بشوید که در کنار رودخانه هراز و برخلاف جهت آب ادامه پیدا می کند.

بعد از ۲ کیلومتر به روستای شاهاندشت می رسید. در اینجا باید ماشینتان را پارک کنید و ادامه راه را پیاده بروید. در مسیر آبشار تابلوی کوچکی برای راهنمایی‌تان وجود دارد. بعد از گذشتن از یک قبرستان اگر مسیر جنوبی را بروید بهتر است.

دشت لار

دشت لار

۱۰۰ کیلومتری آمل و در بخش لاریجان می‌رسیم به سد لار که بر روی رودخانه هراز قرار دارد. سد لار در کنارش دشت زیبایی را در آغوش گرفته به اسم دشت لار. این دشت که جزو منطقه حفاظت شده است هم تنوع گیاهی بالایی دارد و هم تنوع جانوری زیادی. فقط اینکه پیش از ۱۵ خرداد به دلیل فصل زاد و ولد حیوانات امکان عبور با خودرو از محیط بانی وجود ندارد.

مسیر دسترسی: جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) و داخل شهر پلور. این مسیر از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) ادامه دارد.

آب معدنی لاریجان

آبگرم لاریجان

این منطقه در ۷۰ کیلومتری آمل قرار گرفته و منطقه‌ای خوش آب و هوا سرسبز است با آب‌های معدنی شفابخش.

مسیر دسترسی: از آمل وارد جاده هراز شوید و با عبور از روستاهای بایجان، امیری و شنگلده، وقتی به شهر گزنک رسیدید، بلافاصله بعد از خروج از شهر، مسیر فرعی آسفالته سمت راستتان را به ترتیب به مقصد گزانه، امیرآیاد و آبگرم لاریجان ادامه بدهید.

غار گل زرد

دشت گل زرد

دشت و غار گل زرد در منطقه پلور قرار دارد و مراتع شمالی‌اش به روستای منظریه می‌رسد. در داخل غار چندین حوضچه آب سرد وجود دارد که عمق بعضی‌هایشان به ۴ متر می‌رسد و دشت هم در بهار از گل های زرد فرش می شود.

مسیر دسترسی: در جاده هراز، در فاصله ۶۵ کیلومتری تهران، کمی پیش از خروجی سد لار و نرسیده به راهدارخانه منظریه، جاده‌ای خاکی از سمت چپ مسیر اصلی منشعب می‌شود که ۴ کیلومتر طول دارد. بالا رفتن از آن تنها با اتوموبیل‌های شاسی بلند یا پیاده امکان‌پذیر است. این جاده در انتها به یک کلبه کوهستانی می‌رسد که از کنار آن تا دهانه غار نیم‌ساعت پیاده راه است.

امامزاده هاشم

امامزاده-هاشم

جاده هراز از وجود امامزاده هم بی‌نصیب نیست. مهم‌ترین امامزاده این جاده، امامزاده هاشم است که بر بالای بلندی قرار گرفته. امامزاده هاشم را که به سمت پلور بروید به آبشار قلعه دختر می‌رسید. سنگچال و فیلبند هم در همین جاده هراز قرار گرفته‌اند.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد