فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست؟

تاریخ انتشار : 3 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
فیلبند

تا همین سه چهار سال پیش فیلبند هم یکی از صدها جای ناشناخته و بکر شمال ایران بود و کمتر کسی ‌می‌دانست که همچین جای زیبایی در ایران وجود دارد، ولی زمان که گذشت و  طبیعت گردی به عنوان یکی از محبوب ترین انواع سفر شناخته شد، روستای فیلبند مازندران هم برسر زبان‌ها افتاد و شد مقصد بسیاری برای سفر به خصوص در تابستان‌ها.

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند مازندران

روستای فیلبند یا به قول محلی‌ها فلبند، بلندترین روستای ییلاقی مناطق جنوبی آمل و بابل است. فاصله فیلبند تا بابل ۸۶ کیلومتر است و در بخش بندپی واقع شده. ارتفاع این منطقه ۲۷۰۰ متر از سطح دریاست و برای هم همین به بام شرقی مازندارن معروف است.

فیلبند آخرین دهکده منطقه چلاو در شرق مازندران است و از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرق به روستاهای شیخ موسی، نیراسم، پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال می رسد.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندارن به تفکیک شهرستان

فیلبند به چه معنی‌ست؟

فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. دلیل این اسم گذاری هم ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندش است که نفس آدم را بند می‌آورد.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

فیلبند

فیلبند را اقیانوسی از ابر فراگرفته و حتی در ماه‌های گرم مثل تیر و مرداد، ابر و مه و باران این منطقه را به منطقه‌ای خنک و خواستنی تبدیل می‌کند. و اگر باران هم نیاید ابرها مدام در حال رفت و آمدند. هوای خنک اینجا حالتان را سرجایش می‌آورد و اطراف را که نگاه کنید کوه‌های البرز مرکزی و جنگل‌های هیرکانی، خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها، ابرهای روان در پایین دست و دره‌های سبز مثل این است که در رویا فرو رفته باشید.

در اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی متعددی وجود دارد که چشمه لار معروفترین آنهاست و فلئور موجود در آب این چشمه به درمان بیماری‌های کلیوی و استخوان بندی کمک می‌کند.

غیر از دو تکیه تاریخی روستا، زیارت امامزاده یحیی و امامزاده قاسم را هم از دست ندهید. تکیه اول در روستا قرار دارد ولی زیارت دومی مستلزم پیاده‌روی‌ست. پیاده‌روی در این روستا با آن مناظر فوق‌العاده فرصتی‌ست که برای مایی که درگیر زندگی پرمشغله شهری هستیم به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: جنگل‌های زیبای ایران کدامند؟

بهترین فصل سفر

فیلبند مازندران

زمستان در فیلبند زود شروع می‌شود و دیر به پایان می‌رسد و تقریبا نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است. و سرمای طاقت‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد و جاده‌های ارتباطی هم قطع می‌شود و روستا هم خالی از سکنه است. بنابراین بهترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه است. در هفته آخر مرداد ماه، مراسم محلی همراه با کشتی لوچو و لباس‌های سنتی، موسیقی محلی و غذاهای بومی در این روستا برگزار می‌شود.

وسایل مورد نیاز سفر

از آنجایی که منطقه، منطقه‌ای کوهستانی‌ست، وسایل مورد نیاز کوهنوردی مثل کفش کوهنوردی، کوله پشتی، بادگیر، لباس گرم، غذا، چادر مسافرتی، زیرانداز، عینک آفتابی و چراغ قوه و کیسه خواب همراه داشته باشید.

می‌توانید قبل از فیلبند و در روستای سنگ‌چال خرید کنید. در این روستا مغاره فروش صنایع دستی هم هست، ضمن اینکه سیب‌زمینی‌های فیلبند هم بسیار معروف است.

کجا اقامت کنیم؟

کمپ کردن در فیلبند

این روستا از آب لوله کشی برخوردار است. ولی در ماه مرداد که تعداد گردشگران به بیشترین حد خود می‌رسد ممکن است کمبود آب پیش بیاید. برای اقامت می‌توان روی خانه‌های روستایی و ویلاهای این منطقه حساب کرد. علاوه بر این تکیه‌ به اسم تکیه غرب در روستا وجود دارد که برای اجاره اتاق و استفاده از سرویس بهداشتی میتوان به آن رفت. همچنین این منطقه یکی از متداول ترین مناطق کمپ کردن در شمال ایران است.

مسیر دسترسی

روستای سنگچال

از تهران: وارد جاده هراز شوید، اگر جاده خیلی شلوغ نباشد مسیری سه چهار ساعته در پیش دارید. بعد از رودهن و آبعلی و گزنک، رود هراز را در کنار جاده می‌بینید. حدود ۵۰ کیلومتر بعد از گزنک و ۲۵ کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده که همان سنگچال است مشخص شده. وارد این فرعی آسفالته بشوید، در همان ابتدای راه از روی پل رودخانه هراز بگذرید.  مسیر مستقیم را ادامه دهید تا بعد از حدود ۱۸کیلومتر به روستای سنگچال برسید. از سنگچال به بعد، جاده کاملا سربالایی می‌شود و پبچ و قوس‌های بیشتری هم دارد. حدود هفت هشت کیلومتر بعد از سنگچال، روستای فیلبند آخرین روستای این جاده است.

از آمل و شرق مازندران: از شهر آمل وارد جاده هراز شوید و به سمت جاده تهران بپیچید. حدود ۲۵ کیلومتر در این جاده برانید تا خروجی سنگچال را در سمت چپ تان ببینید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

آبشار درازکش

اینجا آبشار در آبشار است

19 خرداد 1398
جاهای دیدنی بابل

جاهای دیدنی بابل که باید رفت

24 تیر 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد