چرا باید دره زمان را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 7 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
دره زمان

تا می‌گویند پلور، خیلی‌ها یاد آب معدنی‌اش می‌افتند، اما همین جایی که آب معدنی گوارایی دارد، جاهای دیدنی زیادی مثل دره زمان را هم در خودش جای داده. برای دیدن‌ش هم لازم نیست راه زیادی برویم، یک آخر هفته را می‌شود، رفت، چند ساعتی را خوش گذراند و برگشت.

دره زمان پلور کجاست؟

روستای پلور

پلور یکی از روستاهای آمل مازندران است که در ۸۰ کیلومتری تهران قرار گرفته. برای رفتن به آن هم حتما لازم نیست ماشین داشته باشید، تاکسی‌ها ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺑﺰﺭﮔﺮﺍﻩ ﺷــﻬﻴﺪ ﺑﺎﺑﺎﻳﻲ ﻇﺮﻑ تقریبا ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻣﻲ ﺭﺳــﺎﻧﻨﺪ، روستایی که  ترکیبی‌ست از آبشار، دریاچه و پلی قدیمی و کوه دماوند که در برش گرفته. دره زمان هم یکی از دیدنی‌های این روستاست. برای دیدنش هم باید از جاده‌ هراز بروید مازندران، در حالی‌که دماوند جلویتان است و به آن نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوید.

چرا باید دره زمان را ببینیم؟

دره زمان پلور

یکی دو سالی می‌شود که دره زمان پلور به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب اطراف تهران تبدیل شده. تا پیش از این فقط طبیعت‌گردهای حرفه‌ای آن‌ را می‌شناختند. اما حالا تورهای یک‌روزه‌ مقصدشان این دره است.

جز هوای خنک این منطقه، گشت و گذار در روستایی که درباره‌اش داستان‌های عجیب و غریب تعریف می‌کنند و می‌گویند زمانی گنج‌های پنهان داشته و خیلی‌ها برای پیدا کردن این گنج‌ها متحمل مشقت زیادی شده‌اند، یکی از انگیزه های سفر است.

پیاده روی در مسیر دره زمان

این دره، تنگه‌‌ایست که رودخانه‌ باصفایی از بینش می‌گذرد. پس باید تنتان را به آب بزنید و از اینکه در رودخانه راه بروید خسته و کلافه نشوید. وارد روستای پلور که شدید، باید خودتان را به پل سنگی برسانید. پیاده روی از پل قدیمی در کنار روخانه شروع می‌شود. حدود ۴۵ دقیقه را در بین آب‌های رودخانه هستید که عمق و شدت آبش کم و زیاد می‌شود. اگر هیجان‌زده شده‌اید و می‌خواهید در آب شیرجه بزنید، مواظب عمق آب باشید.

توصیه‌های ویژه

موقع راه رفتن توی رودخانه به تجهیزات و راهنما نیاز دارید. عمق آب در بعضی نقطه‌های روخانه زیاد می‌شود و به یک و نیم متر می‌رسد، ضمن این‌که شدتش هم در همه جا یکسان نیست. اگر بچه دارید مواظبش باشید هرچند آنهایی که به این منطقه رفته‌اند معتقدند با بچه نروید بهتر است.

جاذبه‌های نزدیک

آبشار شاهاندشت

حیف است آدم ﭘﻠﻮﺭ ﺑﺮﻭﺩ، ﺍﻣــﺎ ﻳﻚ ﺗﻮﻙ ﭘﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺑﺰﺭگ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺁﺑﺸﺎﺭﻫﺎﻱ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ را نبیند. آبشار ۵۰ متری شاهاندشت، ۶۵ کیلومتر مانده به آمل مقصد خیلی‌هاست. قلعه بهمن یا ملکه هم که از قلعه‌های کوهستانی بزرگ منطقه البرز است در کنار همین آبشار قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی آمل که باید رفت

پارک ملی یا منطقه‌ حفاظت‌شده‌ لار یکی از زیباترین محدوده‌های طبیعی این منطقه است که در پلور قرار دارد. البته تا پیش از پانزدهم خرداد امکان ورود با ماشین به این منطقه‌ حفاظت‌شده وجود ندارد، چون فصل زاد و ولد حیوان‌هاست. از سه‌راهی پلور که تابلوها را دنبال کنید به ورودی محیط‌بانی دلیچای در شرق پارک ملی لار می‌رسید.

بهارها، پلور خیلی سرسبز است. دشت گل زرد در محدوده‌ پلور و شمال روستای منظریه قرار گرفته. اگر اردبیهشت به این دشت بروید، آنقدر گل‌های زرد زیبا می‌بینید که رنگ‌های دیگر میان‌اش گم می‌شود.

دشت گل زرد پلور

آبشار قلعه دختر پس از گردنه‌ی امامزاده هاشم به سمت پلور قرار دارد، درست سر راهتان. در همان نزدیکی چشمه‌ قلعه دختر را هم می‌توانید پیدا کنید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

لباس اضافی همراه داشته باشید، چون لباستان چه بخواهید چه نخواهید خیس می‌شود.  برای راه رفتن توی رودخانه کفش مناسب داشته باشید که با جریان آب از پایتان جدا نشود، اما آب از آن رد شود، مثل صندل پشت بسته.

اگر وسایل شخصی را در کوله‌پشتی بگذارید، دست‌تان آزاد است و راه رفتن خیلی راحت‌تر می‌شود. حوله، جعبه‌ کمک‌های اولیه، آب، غذای سبک، کلاه، عینک و ضدآفتاب هم همراه داشته باشید.

بهترین فصل سفر

باتوجه به این‌که بیشتر مسیر را باید در رودخانه راه بروید، سفر در فصل‌های سرد سال غیرمنطقی‌ست. بنابراین، از فرودین تا خرداد و شهریور بهترین زمان دیدن دره زمان است.

کجا اقامت کنیم؟

هتل نیلوفر آمل

اگر اهل تهران و کرج هستید، رفتن به دره زمان پلور، سفری یک روزه برای‌تان خواهد بود و نیازی به رزرو هتل ندارید. اما اگر مرخصی‌ها را هماهنگ کرده‌اید و قرار است حسابی گردش کنید، می‌توانید شب را در هتل‌های آمل بمانید. آمل دو هتل ۳ ستاره دارد که قیمت رزرو آنها از ۱۳۲ هزار تومان شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: لیست هتل‌های آمل به همراه قیمت

مسیر دسترسی

از تهران با ورود به جاده هراز از انتهای بزرگراه بابایی و عبور از رودهن و بومهن و گردنه امامزاده هاشم در سمت چپ جاده یک مسیر فرعی وجود دارد که تابلوی رودخانه و سد لار آن‌را مشخص می‌کند. وارد این مسیر فرعی می‌شوید. به اولین پیچ که رسیدید، از روی پل رودخانه‌ لار می‌گذرید. این ابتدای دره‌ زمان است. همین‌جا ماشین را پارک کنید و آماده رفتن به تنگه بشوید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

رینه

آبگرم رینه کجاست؟

5 آذر 1397
درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟

درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟

3 مهر 1397

۱ نظر

  • پاسخ شاهان دشتی ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ از ۰۳:۴۷

    البته آبشار شاهان دشت صد و هشتاد متره!(بستگی به نوع تعریف ما از ارتفاع داره)
    ولی این آبشار یک آبشار سه تکه است و ارتفاع تکه اصلی اون پنجاه و یک متره
    توی تعریف فنی ارتفاع آبشار هم از ارتفاع آبشار اصلی استفاده می کنیم و برای همین از لحاظ فنی اینکه بگیم آبشار شاهان دشت پنجاه متریه درسته (برای همین هم میگن آبشار لاتون بزرگترین آبشار ایرانه! چون ارتفاع یک تکه اون صد و نه متره) با این حال هم آبشار شاهان دشت و هم آبشار پیران کرمانشاه از لاتون بزرگتر هستند
    ولی مردم عادی معمولاً کاری با تعریف درست ارتفاع آبشار ندارن و اون چیزی رو که می بینن توصیف می کنن
    اگه کسی آبشار شاهان دشت رو ببینه نمی گه پنجاه متره
    بهتره اینطور بنویسیم : آبشار شاهان دشت یک آبشار سه تکه است که ارتفاع آبشار اصلی پنجاه و یک متره و مجموع ارتفاع سه تکه به بیش از صد و هشتاد متر می رسه!

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد