چه قطاری سوار شویم، بهتر است؟

تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۸ آذر ۱۴۰۰
انواع قطار

همچنان که قطار روی ریل جلو می‌رود، منظره‌ای که از پنجره می‌بینیم مثل کتاب عکس‌داری‌ست که ورق می‌خورد. هرچه قطارمان بهتر باشد از دیدن عکس‌ها لذت بیشتری می‌بریم و هرچقدر شرایط‌مان ناراحت‌کننده، دوست داریم زودتر همه چیز تمام شود. برای اینکه سفر راحتی داشته باشیم، باید انواع قطار و امکاناتش را بشناسیم و قطار مناسب حال‌مان را انتخاب کنیم.

در هر کوپه چند نفر جا می‌شوند؟

کوپه‌ها ممکن است ۴ یا ۶ نفره باشند. بعضی از قطارها سالنی یا اتوبوسی هستند و کوپه‌ای در کار نیست.

کدام قطارها بیشتر توقف می‌کنند؟

قطار زندگی

قطارهای عادی در همه‌ ایستگاه‌ها توقف دارند و مسافران را سوار و پیاده می‌کنند. اگر قطار تندرو سوار شویم، فقط در ایستگاه‌های درجه یک معطل می‌شویم. قطار اکسپرس یک‌سره حرکت می‌کند و در مقصد ما را پیاده خواهد کرد.

قطار زندگی

این‌طور نیست که فقط با خرید بلیط هواپیما بتوانیم راحت سفر کنیم. در بعضی قطارها هم راحتیم؛ مثل قطار زندگی. این قطار ۵ ستاره ا‌ست و یکی از قطارهای لوکس داخلی به‌حساب می‌آید. کوپه‌ها ۴ نفره هستند و صندلی‌های راحتی دارند. میزان دما و نور کوپه را خودمان تنظیم می‌کنیم.

قطار زندگی که اسم جالبی هم دارد، به داشتن رستوران دوطبقه و کوپه‌های لوکس معروف است. باتوجه به نوع بلیطی که می‌خریم، ممکن است یک وعده غذایی یا بیشتر روی بلیط داشته باشیم.

به‌غیر از خورد و خوراک، امکانات فرهنگی خوبی در قطار زندگی پیدا می‌کنیم، مثل کتابخانه، سیستم صوتی و تصویری و روزنامه. سیستم بیدارباش در این قطار هم برقرار است. قطار زندگی برای مسیر تهران مشهد تهران درنظر گرفته شده.

قطار سفیر

قطار پلور سبز

قطار پلور سبز کوپه‌های ۴ نفره دارد و درجه یک به‌حساب می‌‌آید. بدنه و شیشه‌ کوپه‌ها دوجداره ا‌ست و سروصدای چندانی به داخل واگن‌ها منتقل نمی‌شود. در این قطار سیستم صوتی و تصویری مداربسته دراختیارمان قرار می‌گیرد و سیستم تهویه مطبوع هم وجود دارد. قطار پلور سبز از چند شهر به مقصد مشهد حرکت می‌کند؛ مثل تهران، کرج، ساری، همدان و شیراز.

قطار سبز

یکی از قطارهای خط تهران – مشهد قطار سبز است. کوپه‌هایش ۴ نفری‌ست و سرویس بهداشتی ثابت دارد. پریز برق ۲۲۰ ولت دراختیار ماست و سیستم تهویه مطبوعش خوب کار می‌کند.

قطار سیمرغ

سیمرغ به قطار سبز شباهت‌های زیادی دارد، با این فرق که مختص مشهد نیست. قطار سیمرغ، ۴ تخته و راحت است. موقع خرید بلیط قطار می‌توانیم بلیط با پذیرایی یا بدون پذیرایی ‌را انتخاب کنیم. می‌توانیم ناهار یا شام را در رستوران قطار بخوریم و هزینه‌اش را پرداخت کنیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای قطارهای تهران یزد تهران

قطار سیمرغ

قطار طوس

اگر تصمیم بگیریم با قطار طوس سفر کنیم، باید بررسی کنیم کوپه‌مان سیستم صوتی و تصویری داشته باشد، چون این امکانات در همه کوپه‌ها وجود ندارد. قطار طوس که خیام هم به آن می‌گویند، ۴ تخته‌ است و به عایق حرارت و صدا مجهز شده.

روی بلیطی که خریده‌ایم، شام سبک برایمان درنظر گرفته شده. امکانات قطار طوس فرق زیادی با قطار سیمرغ ندارد. مقصد آن از مبدا تهران، شهرهای تبریز و مشهد است.

قطار خلیج‌فارس

خلیج‌فارس، قطاری‌ست که کوپه‌های ۴ نفره دارد. خیال‌مان از سیستم تهویه مطبوع راحت است. اینجا با عصرانه از ما پذیرایی می‌کنند، اما وعده‌ اصلی غذا به‌عهده‌ خودمان است. در قطار تندرو خلیج‌فارس، کتاب، روزنامه و سیستم صوتی و تصویری مدار بسته وجود دارد. این قطار از مبدا تهران به مقصدهایی مثل تبریز، مراغه، ارومیه و اصفهان حرکت می‌کند.

قطار البرز

یکی از قطارهای درجه ۲ شرکت رجا، قطار البرز است که در مسیرهای بندرعباس، زاهدان، تبریز و گرگان حرکت می‌کند. اگر با قطار البرز سفر کنیم اول راه با میان‌وعده از ما پذیرایی می‌شود. صبحانه یا عصرانه گزینه‌هایی هستندکه موقع خرید بلیط باید انتخاب کنیم. کوپه‌های قطار البرز ۴ نفری هستند و ۲ تخت هم در طبقه بالا دارند.

بیشتر بخوانید: مسیر قطار تهران ساری چه جاذبه هایی دارد؟

قطار البرز

قطار میلاد

همیشه تنها سفر نمی‌کنیم و گاهی می‌خواهیم با دوستان‌مان در یک کوپه باشیم. این‌طور وقت‌ها می‌توانیم بلیط قطار میلاد بخریم. این بلیط‌ها از قطار ۴ تخته ارزان‌تر است و کمی هم صرفه‌جویی کرده‌ایم. قطار میلاد ۶ تخته و درجه ۱ است. سیستم تهویه مطبوع و عایق دما و رطوبت در کوپه وجود دارد. سرویس بهداشتی قطار میلاد ثابت نیست و متحرک ساخته شده. این واگن‌ها بیشتر در مسیر مشهد، تبریز و اصفهان حرکت می‌کنند.

قطار سریر

از جدیدترین قطارهای شرکت رجا، همین قطار نیمه لوکس سریر است. این قطار در مسیر تهران شیراز حرکت می‌کند.

قطار پردیس

یکی دیگر از انواع قطار، مدل اتوبوسی‌ست. قطار تندرو پردیس، یکی از گزینه‌های خوب و سریع رجا برای سفر است. صندلی‌ها مدل هواپیمایی‌ هستند و راحتند. قطار پردیس، راه ۱۲ ساعته تهران به مشهد را چهار ساعت زودتر، یعنی ۸ ساعته می‌رود. البته برای مسیرهای دیگر هم قطار پردیس وجود دارد، مثل قم، یزد، همدان و زنجان.

قطار پردیس

قطار فدک

فدک، قطار ۵ ستاره‌ لوکسی‌ست که از سال ۱۳۹۴ در خط تهران مشهد کارش را شروع کرد. این قطار سه کلاس مختلف یعنی عادی، بیزنس و ویژه دارد و با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

یکی از گزینه‌های خوب و راحت برای سفر با قطار خرید بلیط قطار فدک است. می‌توانیم دمای داخل کوپه را تا ۴ درجه کم یا زیاد کنیم. همچنین می‌توانیم از سیستم صوتی و تصویری فیلم یا موسیقی انتخاب کنیم. از تهران با قطارهای فدک می‌توانیم به شیراز، اهواز، خرمشهر و مشهد برویم.

بیشتر بخوانید: از سیر تا پیاز قیمت و شرایط حمل خودرو با قطار

قطار فدک

قطار غزال

قطار غزال بنیاد، یکی دیگر از قطارهای ۴تخته و راحتی‌ست که جزو سه گزینه‌ خوب قطارهای داخلی به‌حساب می‌آید. چای و خوراکی هم رایگان است. می‌توانیم بلیط همراه با وعده اصلی غذا بخریم. هر صندلی میز غذا و پریز برق برای خودش دارد.

غزال، قطاری درجه ۱ است و از تهران به مقصدهای مشهد، کرمان و بندرعباس حرکت می‌کند. کلاس VIP آن خدمات بیشتری ارائه می‌کند. قطارهای سروش، پرستو، سفیر و پارسی متعلق به شرکت بن ریل هستند که در این میان قطار سروش بین مسافران محبوب‌تر است و خدمات بیشتری دارد.

قطار غدیر

یکی دیگر از انواع قطار که بین مسافران مشهد محبوب به‌نظر می‌رسد، قطار غدیر است. قطار ۴ ستاره غدیر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. می‌گویند قطار غدیر امنیت زیادی دارد، علتش این است که واگن‌ها را با مواد ضدآتش ساخته‌اند. دمای هر واگن جداگانه تنظیم می‌شود و صندلی‌ها راحتند. بلیط قطار غدیر را می‌توانیم برای سفر به یزد و مشهد بخریم.

قطار غدیر

قطار نگین

نگین هم قطار لوکس کوپه‌ای دارد و هم قطار اتوبوسی. کوپه‌های آن ۴ نفره ا‌ست و اتوبوسی‌ها ۶۰ نفر ظرفیت دارند. صبحانه، عصرانه، سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی و تصویری از امکانات قطار نگین است.

قطار لوکس مهتاب

قطارهای ۶ نفره، یکی دیگر از انواع قطار هستند. قطار ۶ تخته مهتاب کیفیت متوسطی دارد و ممکن است از صدا و تکان زیاد ما را خسته کند. البته برای سفرهای ارزان و متوسط گزینه‌ خیلی خوبی‌ست. میان‌وعده، آب‌معدنی، ملافه و روبالشی رایگان از امکانات قطارهای مهتاب است.

قطار ۳ تخته مهتاب

این قطارها ۱۱ کوپه ۳ تخته دارند و در مجموع ۳۳ مسافر سوار می‌کنند. سیستم صوتی و تصویری مرکزی و شیشه دوجداره از امکانات قطار ۳ نفره مهتاب است. البته یادمان باشد کوپه‌ اول و آخر واگن را انتخاب نکنیم، چون روی چرخ قرار گرفته‌اند و ممکن است سروصدا اذیت‌مان کند.

قیمت بلیط قطار چقدر است؟

قیمت بلیط قطار

از امکانات انواع قطار گفتیم، از قیمت بلیط‌شان هم بگوییم. قیمت‌ها باتوجه به مبدا و مقصد تغییر می‌کنند. بعضی از قطارها چند کلاس قیمتی متفاوت دارند و به همین دلیل بهترین کار این است که کمی وقت بگذاریم و بادقت بگردیم.

می‌توانیم بگوییم خلیج‌فارس، پردیس،‌ پارسی و مهتاب برای مسیرهای مختلف میانگین قیمت پایینی دارند و به‌درد سفرهای ارزان می‌خورند. برای مثال قیمت بلیط قطار خلیج‌فارس تهران – تبریز ۵۳ هزار تومان، قطار پردیس تهران – یزد ۴۷ هزار تومان و قطار ۶ تخته مهتاب در مسیر تهران – اهواز ۶۰ هزار تومان است.

حالا اگر بخواهیم برای سفری با بودجه‌ متوسط برنامه‌ریزی کنیم، گزینه‌های بیشتری پیش رو داریم. می‌توانیم از نگین، البرز، سیمرغ، طوس یا پلور سبز سراغ بگیریم. برای نمونه، قیمت بلیط قطار البرز در خط تهران به شیراز ۹۰ هزار تومان، قطار نگین مسیر تهران به اهواز ۸۰ هزار تومان، فدک تهران به تبریز ۱۳۰ هزار تومان، و قطار غزال تهران به بندرعباس ۹۲ هزار تومان است.

قیمت‌های نوشته شده مربوط به خرداد ۱۳۹۸ است.

دسته:قطارمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

سوار بر قطار رویاها، در زیباترین مسیر ریلی ایران!

سوار بر قطار رویاها، در زیباترین مسیر ریلی ایران!

22 خرداد 1402
بهترین قطار‌های تهران مشهد

بهترین قطار‌های تهران مشهد

19 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد