همه‌چیز درباره سفر با قطار در ایران

تاریخ انتشار : 27 بهمن 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
همه‌چیز درباره سفر با قطار در ایران

برای بسیاری از افراد علاقه‌مند به سفر و گردشگری، رسیدن به مقصد تنها هدف نیست. بلکه لذت بردن از مسیر و زیبایی‌هایش اولویت است. اگر با این جمله موافق باشید و مسافرت سر فرصت و بدون عجله را بیش‌تر می‌پسندید، به احتمال زیاد سفر با قطار را هم دوست دارید. هم در ایران و هم در خارج از کشور، سفر ریلی و با قطار یکی از محبوب‌ترین راه‌های مسافرت در بین گردشگران است. با راهنمای کامل سفر با قطار اسنپ‌تریپ همراه باشید تا همه‌چیز را درباره‌ی آن بدانید.

چرا با قطار سفر کنیم؟

مسافرت با قطار مزایای زیادی دارد که شما را وسوسه می‌کند تا برای سفرهای بعدی آن را در نظر بگیرید!

مزایای سفر با قطار

امکان سفر به شهرهای مختلف

به‌‌خاطر شبکه ریلی گسترده، سفر با قطار به بسیاری از شهرهای ایران امکان‌پذیر است. شهرهای زیادی هستند که فرودگاه ندارند، اما به‌ راحتی می‌توان با قطار به آن‌ها رفت. یا گاهی سفر جاده‌ای، چه با خودرو و چه با اتوبوس، خسته‌کننده و طولانی‌ست و قطار جایگزین خوبی می‌تواند باشد.

قیمت مناسب

یکی از روش‎‌های مقرون‌به‌صرفه، سفر با قطار است. اگر هم از طریق هوایی و هم ریلی به شهر مقصدتان می‌توانید بروید اما بودجه محدودی دارید، قطعا بلیط قطار برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود.

عدم محدودیت وزن چمدان

اگر تا به حال مجبور شده باشید برای اضافه بار در سفر با هواپیما هزینه بپردازید یا کمی از بار چمدانتان را بردارید، بد نیست سفر با قطار را امتحان کنید! البته که اگر خرید یا وسیله بزرگ و سنگینی همراهتان باشد، باید آن را به قسمت حمل توشه راه آهن بسپارید. اما تا زمانی‌که وسایل و چمدانتان در زیر صندلی قطار جا شود، جای نگرانی برای اضافه بار نخواهید داشت.

چرا با قطار سفر کنیم؟

آرامش و امنیت

در مقایسه با مسافرت با خودرو، هواپیما و اتوبوس، سفر با قطار در ایران بسیار راحت‌تر است. هم فضای بیشتری در اختیار دارید و هم می‌توانید در کمال آرامش و به همراه همسفرانتان استراحت کنید و از مسیر لذت ببرید. علاوه بر آن، قطار یکی از مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین وسایل حمل و نقل بوده و برای همین با خیال آسوده راهی مقصد مورد نظرتان شوید.

امکانات متنوع

بسیاری از قطارها در ایران رستوران و کافه دارند تا بابت غذا در طول مسیر نگرانی نداشته باشید. وسایل سرگرمی و وجود سیستم‌های صوتی و تصویری برای تماشای فیلم و سریال هم باعث می‌شود تا حوصله‌تان سر نرود.

انواع قطار در ایران

قطارهای کوپه‌ای

قطار کوپه ای

در ایران قطارهای کوپه دو مدل دارند؛ چهار و شش تخته. قطارهای البرز، خلیج فارس، سیمرغ، غزال و پلورسبز طوس از قطارهای ۴ تخته هستند. تفاوتشان هم در این است که قطارهای ۶ تخته اغلب به‌خاطر تعداد تخت‌های بیشتر، امکانات قطارهای ۴ تخته را ندارند. از قطارهای شش تخته می‌توان به قطارهای میلاد، زاگرس و پارسی اشاره کرد.

قطارهای اتوبوسی یا سالنی

از لحاظ قیمتی قطارهای اتوبوسی از کوپه‌ای به‌صرفه‌تر و ارزان‌ترند. در این نوع قطارها فضای بیشتری ندارید، اما صندلی‌ها همچنان راحت هستند.

قطار اتوبوسی و سالنی

قطارهای سریع‌السیر

همان‌طور که از اسمشان مشخص است، قطارهای سریع السیر سرعت بیشتری نسبت به دیگر انواع قطار دارند. در مسیرهای تهران یزد، تهران مشهد، قم تهران و بالعکس، می‌توانید بلیط قطارهای سریع السیر را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: چه قطاری سوار شویم، بهتر است؟

قطارهای لوکس

در ایران قطارهای لوکس ۴ و ۵ ستاره را هم برای سفر می‌توان انتخاب کرد که امکاناتی ویژه و مخصوص دارند. قطار ۵ ستاره فدک، قطار غزل بنیاد و قطار ۵ ستاره زندگی از بهترین قطارهای ایران هستند.

قطار لوکس

قطارهای گردشگری

رجا یکی از شرکت‌هایی‌ست که قطار گردشگری هم دارد. در این نوع قطارها که یک یا چند روزه‌اند، هدف تماشای جاذبه‌های در طول مسیر است. قطار گردشگری تهران – سوادکوه یا شیرگاه را برای تنوع و سفری کوتاه‌مدت می‌توانید تجربه کنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر با قطار

با توجه به اینکه سفری طولانی یا کوتاه را در قطار در پیش دارید، می‌توانید از این پیشنهادات کمک بگیرید و وسایل لازم را همراهتان داشته باشید:

– دارو، تنقلات و خوراکی‌های کوچک و بسته‌بندی شده را در کیف دستی‌تان داشته باشید.

– کتاب، مجله، موسیقی و پادکست‌های مورد علاقه‌تان را همراهتان ببرید تا در طول سفر حوصله‌تان سر نرود.

– با اینکه در کوپه‌ها امکان شارژ وسایل را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از سفر لوازم مورد نیازتان را شارژ کنید یا پاوربانک هم ببرید.

– وسایل شخصی و بهداشتی از جمله دستمال مرطوب، پد الکلی و مسواک از لوازمی هستند که خوب است در سفر با قطار در کنارتان باشد.

سوار شدن به قطار

نکات و مراحل سوار شدن به قطار

۱- حضور به‌موقع در ایستگاه راه آهن: موقعیت مکانی و آدرس ایستگاه راه آهن را از روز قبل چک کنید و بدانید برای رسیدن به ایستگاه چقدر راه دارید. بهتر است ۱ ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه راه آهن حاضر باشید.

۲- عبور از گیت بازرسی: قبل از سوار شدن باید بلیت و مدرک شناسایی خود را در گیت بازرسی نشان دهید. اگر بلیط چاپی و دو طرفه دارید، حتما آن را پیش خودتان نگه دارید. در صورتی که بلیط قطار آنلاین را خریداری کرده‌اید، نیازی به چاپ نیست و همراه داشتن عکس بلیط تا پایان سفر کافی‌ست.

۳-سوار شدن به قطار: با توجه به شماره سکو و کوپه، قطار مورد نظرتان را پیدا و سفرتان را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که برای سفر با قطار باید بدانید

شرایط حمل خودرو با قطار

در صورتی که بخواهید در شهر مقصد با خودروی شخصی بگردید، همچنان می‌توانید با قطار سفر کنید. تنها کافی‌ست خودروی خود را با قطار همراهتان ببرید! البته این امکان برای همه‌ی شهرها وجود ندارد. شرایط کامل حمل به خودرو با قطار را از اینجا بخوانید.

حمل خودرو با قطار

خرید بلیط قطار در ایران

امروزه خرید بلیط قطار به‌صورت آنلاین و اینترنتی، در کمترین زمان انجام می‌شود. اسنپ‌تریپ بهترین قیمت را برای خرید بلیط آنلاین قطار در اکثر مسیرهای ریلی کشور دارد. با نصب اپلیکیشن اسنپ تریپ خرید بلیط قطار را به راحتی و در چند قدم ساده انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در قطارهای بین شهری

دسته:ایرانگردیقطار

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ بهرام ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ از ۱۱:۰۵

    سفر با قطار خیلی میچسبه واقعا!

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد