کدام مناطق را در بهار حتما ببینیم؟

تاریخ انتشار : 7 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آبان ۱۴۰۰
جاهای دیدنی ایران در بهار

بهار وقت سفر است و تا چشم به هم بزنیم تمام شده و رفته، هم از اینهمه سبزی و تازگی محرومیم و هم جاهایی که بهترین وقت دیدن‌شان بهار است. به نظر شما بهار در کدام مناطق بیکران‌تر و دیدنی‌تر است؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

خالد نبی

خالد نبی

عکس‌هایی که از بهار خالد نبی در اینطرف و آنطرف منتشر می‌شود، باعث می‌شود دلمان برایش لک بزند و مدام با خودمان بگوییم که کاش ما هم آنجا بودیم و آنهمه سبزی زیر پایمان بود. اما راه، چندان طولانی و سخت هم نیست.

باید خودمان را به گرگان برسانیم و ۹۰ کیلومتر برویم که تپه‌ ماهوری‌های خالد نبی خودشان را به ما نشان دهند. در حالی که در جاده‌ای می‌رویم که خیلی شبیه قشم است و ابرها مثل کلاژی در آسمان دیده می‌شوند. از اینها که بگذریم جادوی خالد نبی ظاهر می‌شود. هزار تپه پیش رویمان است که همه یکدست سبزند و به پارچه‌ای مخملی می‌مانند و آن بالا مقبره سبزرنگی جا خوش کرده که تصویر پیش چشممان را به رویا شبیه‌تر می‌کند تا واقعیت.

مسیر دسترسی به خالدنبی: پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری از گنبد کاووس تا کلاله که با خالد نبی ۵۵ کیلومتر فاصله دارد، باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنیم (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است). از روستای گچی سو، دشت صاف و هموار ابتدای جاده تبدیل به دشت‌های تپه‌ای کوچک و بزرگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: مناطق پرگل ایران کجاست؟

خوانسار

خوانسار

مثل اینکه در خیابان ولیعصر تهران راه برویم و این خیابان هیچ‌وقت تمام نشود. خوانسار، همچین جایی‌ست، جایی که همه شهر مثل خیابان ولیعصر سرسبز است، درخت‌ها روی هم آمده‌اند و آسمان را پوشانده‌اند و خیابان را تبدیل به دالانی سبز کرد‌ه‌اند.

این فضا را بیشتر در میدان ۲۲ بهمن و خیابان امام خمینی می‌بینیم، جایی که به آن دالان سبز می‌گویند. اما بعد از گشت و گذار در کوچه‌باغ‌ها و خریدن خشکبار معروف خوانساری و نشستن در پارک سرچشمه، کار بزرگتری هم داریم. ۱۵ کیلومتر از شهر دور شویم و به سمت گلاستان‌کوه برویم. منطقه‌ای که از اول اردیبهشت تا آخر همین ماه، لاله‌های واژگون مهمانش می‌شوند.

مسیر دسترسی به خوانسار: خوانسار در ۱۵۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان قرار گرفته و با تهران ۴ ساعت فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: سفر به خوانسار در پاییز

سی دشت

سی دشت

۱۵ کیلومتر که از رودبار دور شویم، تابلوی رستم‌آباد را می‌بینم. این ورودی ما را به جاهای خیلی خوبی می‌رساند که یکی از آنها توتکابن است. توکابن را که کمی بالا برویم، به دشت وسیعی می‌رسیم که اسمش سی دشت است.

چشم که بچرخانیم دشت سبز می‌بینیم، هوای خنک و تازه به صورتمان می‌خورد، بدون اینکه صدای ماشین و لودری مزاحممان باشد. در نزدیکی همین منطقه دیدن ییلاق سلانسر را هم نباید از دست داد و توت‌فرنگی‌های روستای سی دشت را هم باید حتما امتحان کرد.

مسیر دسترسی به سی دشت: بعد از رودبار به سمت رستم‌آباد می‌رویم و ارتفاعات این روستا را بالا می‌رویم تا به توتکابن و سی دشت برسیم.

بیشتر بخوانید: بهترین جاها برای سفرهای یک روزه در بهار که کمتر میشناسیم

دشت دریاسر

دشت دریاسر

دلتان می‌خواهد جایی را که به بهشت اردیبهشت ایران معروف است، ببینید؟ در تنکابن و کیلومتر ۷ دوراهی‌ای که از امامزاده قاسم به سمت چپ منشعب می‌شود، روستای عسل محله قرار گرفته. روستایی سرسبز که وقتی ادامه‌اش دهیم به دشت دریاسر می‌رسیم. دریاسر در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و مرزی‌ست بین سرزمین‌های سبز پر از جنگل و کوه‌های پوشیده از برف الموت.

دریاسر در بهار پر از گل‌های زردرنگ می‌شود و از این رو به بهشت اردیبهشت ایران معروف است. مواقعی که شب‌ها آسمان صاف باشد می‌توان دشت وسیعی از ستاره‌ها را در آسمان دریاسر دید و ساعت‌ها به آن خیره شد. دریاسر شب‌های سردی حتی در تابستان دارد.

مسیر دسترسی به دشت دریاسر: این منطقه در ۳۵ کیلومتری تنکابن قرار گرفته. برای رفتن به دشت دریاسر باید به شهر تنکابن برویم و مسیر جاده دوهزار را در پیش بگیریم تا به یک دوراهی به اسم امامزاده قاسم برسیم. در سمت چپ، مسیری  وجود دارد که سمت دره می رود و به روستای عسل محله می‌رسد. باید در اینجا ماشین را پارک کنیم و به دل جنگل بزنیم. از تپه‌ها و چشمه‌هایی بگذریم تا به دریاسر برسیم.

مرداب هسل

مرداب هسل

مواقع زیادی از سال می‌توان به دیدن مرداب رنگی‌ای رفت که در هر فصل به یک رنگ درمی‌آید، اما خیلی‌ها معتقدند که بهترین وقت اردیبهشت و خرداد است. همان وقتی که گل‌ها جوانه زده‌اند و هوا هنوز گرم نشده.

مرداب هسل در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس و حوالی مرزن‌آباد قرار گرفته، جایی در نزدیکی روستای تلاجو. از دل جنگل مشل موزی می‌گذریم و به نزدیکی مرداب می‌رسیم. هسل، یعنی آبگیر فصلی. در بهار رنگ این مرداب صورتی کدر می‌شود و زیباتر از همیشه است.

مسیر دسترسی به مرداب هسل: مرداب هسل در ۱۵ کیلومتری مرزن‌آباد واقع است. ولی راه فرعی‌ای که ما را به مرداب می‌رساند ۵ کیلومتر بعد از مرزن‌آباد جدا می‌شود.

مسیر روستای چنس، تابلوی مشخصی در جاده ندارد. ولی جایی که قرار است وارد فرعی چنس شویم، از زیر اتوبان راه دسترسی محلی گذاشته‌اند. بعد از طی مسیری و عبور از جاده‌ای وارد جنگل می‌شویم تا اینکه در یک دو راهی مسیر رفتن به مرداب جدا می‌شود.

عکس: خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد