معرفی ۳ تا از دیدنی‌ترین قلعه های ایران

تاریخ انتشار : 8 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ آذر ۱۳۹۶
قلعه های ایران

قلعه‌ها در سراسر جهان از زیباترین و جذاب‌ترین یادگارهای تاریخ هستند. ایران هم از این یادگار بی‌بهره نیست و در استان‌های مختلف کشورمان قلعه‌هایی قدیمی و زیبا باقی مانده‌اند.

این قلعه‌ها در دوران‌های مختلف ساخته شده‌اند و بسته به زمان ساختشان یا تاریخی که از سر گذرانده‌اند، تخریب شده یا سالم باقی‌ مانده‌اند. در این جا نگاهی داریم به ۳ تا از دیدنی‌ترین قلعه های ایران که دیدنشان را نباید از دست بدهید:

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

قلعه الموت

قلعه الموت

قلعه الموت یکی از متفاوت‌ترین قلعه های ایران است. این قلعه تاریخی به عنوان پایگاه فعالیت‌های حسن صباح شناخته شده. اطراف این قلعه از همه طرف پرتگاه است و فقط از سمت شمال شرقی یک ورودی دارد، همین باعث می‌شود که این قلعه یکی از امن‌ترین پناهگاه‌ها باشد.

عده‌ای معتقدند این قلعه همان‌جایی بوده که حسن صباح ۳۵ سال در آن زندگی کرده است. تصور قدم گذاشتن در جایی که چنین تاریخی را به دوش می‌کشد هیجان‌انگیز است. قلعه الموت در دوران حمله مغول ویران شد و مدتی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شد، با این حال هنوز هم عظمت و ابهتش را حفظ کرده است و از دیدنی‌ترین قلعه های ایران محسوب می‌شود.

محلی‌ها به قلعه الموت، قلعه حسن هم می‌گویند، پس اگر در سفرتان از محلی‌ها این اسم را شنیدید به دنبال قلعه دیگری نگردید. اگر به قلعه الموت رفتید و می‌توانید در سمت غرب قلعه از قبرستان تاریخی اسبه‌کله‌چال که قبرستانی قدیمی است هم دیدن کنید.

آدرس: قزوین، معلم کلایه، شمال شرقی روستای گازرخان

قلعه رودخان

قلعه رودخان از نمای دور

قلعه رودخان یکی از قشنگ‌ترین قلعه ‌های تاریخی ایران است که چند سالی است اسمش برسرزبان‌ها افتاده و گردشگران بسیاری به دیدن این قلعه می‌روند.

کارشناسان درباره اینکه قلعه رودخان به کدام یک از دوران تاریخی ایران تعلق دارد اتفاق نظر ندارند، اما عده زیادی از آن‌ها معتقدند این قلعه از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. اگر قصد دارید به دیدن این قلعه بروید، کفش مناسب بپوشید و خودتان را برای بالا رفتن از تعداد زیادی پله آماده کنید، پله‌های قلعه رودخان انقدر زیاد هستند که به این قلعه لقب قلعه هزارپله را هم داده‌اند.  مسیر رسیدن به قلعه انقدر زیباست که شما به ندرت احساس خستگی می‌کنید و از دیدن این مناظر فوق‌العاده سیر نخواهید شد.

این روزها اطراف قلعه هم برای گردشگران مناسب‌سازی شده است؛ با رفتن به قلعه رودخان می‌توانید در غرفه‌های پایین قلعه غذاهای سنتی و محلی بخورید، یا در مسیر برگشتنتان خودتان را به یک خوراکی خوشمزه مهمان کنید و خستگی پیاده‌روی‌ را از یاد ببرید.

آدرس: ۲۵ کیلومتری فومن، قلعه رودخان

قلعه بابک

قلعه بابک

قلعه بابک یکی از عظیم‌ترین قلعه‌ های ایران است که از دوران ساسانیان یا اشکانیان به یادگار مانده است. این قلعه که از دیدنی‌ترین قلعه های ایران به حساب می‌آید، همان قلعه‌ای است که بابک خرم‌دین و یارانش در آن استقرار داشتند و در برابر دشمنان از خودشان دفاع می‌کردند.

قلعه بابک طی قرن‌ها چندین بار مرمت و بازسازی شده است. حالا از دیواره‌ها و بدنه‌اش آنقدر باقی مانده که بتوانیم شکوهش در گذشته‌های دور را به خوبی تصور کنیم. قلعه بابک را طوری طراحی کرده بودند که کسانی که داخل قلعه هستند بتوانند با تعداد کمی سرباز در برابر سپاهی چندهزارنفری از خودشان دفاع کنند. همین باعث شده بود بابک و سپاهیانش بتوانند سال‌ها مبارزه را در برابر مهاجمان ادامه دهند.

این قلعه هم مثل قلعه الموت فقط یک راه ورودی دارد و از اطراف به دره کوهستان می‌رسد. مسیر رفتن به قلعه بابک چندان ساده نیست و برای دیدن این قلعه تاریخی باید از گذرگاه‌های صعب‌العبوری بگذرید.

آدرس: آذربایجان شرقی، کلیبر، ۱۶ کیلومتری غربی کلیبر

 

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد