دیدنی‌های اصفهان؛ مساجد و بناها (۱)

تاریخ انتشار : 16 آذر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
دیدنی‌های اصفهان؛ مساجد و بناها (۱)

می‌گویند اصفهان نصف جهان است و بیراه هم نمی‌گویند. اصفهان شهر همه چیز تمامی است و پر از جاهای دیدنی و بناهایی است که از عمر هر کدام صدها سال می‌گذرد، اما قشنگ‌ترین جاهای شهر کجاست و در سفر به اصفهان دیدن کدام‌ها را باید در اولویت قرار داد؟ ما در بخش اول دیدنی‌های اصفهان مروری داریم به مساجد و بناهایی که بدون دیدن آنها نباید نصف جهان را ترک کرد. در قسمت دوم درباره پل‌ها و باغ‌ها نوشته‌ایم.

نقش جهان

نقش جهان

میدان نقش جهان با تمام میدان‌هایی که دیده‌ایم فرق دارد. ساعت‌ها می‌توانی در آن راه بروی، روی چمن‌های وسط میدان ولو شوی، رفت‌وآمد مردم و کالسکه‌ها را تماشا کنی و از هیچ‌کدامش خسته نشوی.

هر طرف میدان نقش جهان را که نگاه کنی چیزی برای خودنمایی هست. از مسجد امام و شیخ لطف‌الله بگیر تا عالی قاپو و سردر بازار قیصریه. به اینها مغازه‌ها و رستوران‌های اطراف میدان را هم اضافه کن. تا پیش از دوره صفوی، میدان نقش جهان باغی بود که به دستور شاه عباس صفوی میدانی در وسط آن ساخته شد و اسمش را نقش جهان گذاشتند.

تا مدت‌ها میدان، محلی بود برای بازی چوگان تا اینکه این هم مشمول مرور زمان و به فراموشی سپرده شد. میدان نقش جهان امروزی علاوه بر اینکه تماشایی‌ترین میدان ایران است، یکی از مراکز خرید صنایع‌دستی اصفهان و سوغات شهر هم هست و بعد از پیاده‌روی مفصل در میدان می‌توانی سری به بازار قیصریه بزنی.

بازار قیصریه با نقاشی بر جای مانده از دوره صفویه در سر در آن یکی از قشنگ‌ترین بازارهاست. حجره‌ها و سراهای زیادی دارد و یکی از دیدنی‌ترین جاهایش بازار مسگرهاست که حال‌وهوای قدیمیش را حفظ کرده.

اگر به بازار قیصریه رفتید دیدن سرای اسپادانا را که حیاطی با صفا با مغازه‌ها و کافه‌های زیادی است از دست ندهید. در خیابان حافظ هم که همان نزدیکی است می‌توان دوغ گوشفیل و فرنی خورد.

مسجد شاه

مسجد شاه

در ضلع جنوبی میدان نقش جهان، مسجد شاه که به مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام هم معروف و یکی از دیدنی‌های اصفهان است، قرار گرفته. مسجد شاه را یکی از زیباترین مساجد دنیا اسلام و باشکوه‌ترین آنها می‌دانند. بنایی معرف معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری که عظمت گنبدها و مناره‌هایش باعث شگفتی‌ات می‌شود.

مسجد شاه که به دستور شاه عباس اول ساخته شده، تمام سطوح، دیوارها، گنبدها و مناره‌‌ها و طاق‌ها و نماهای داخلی و خارجیش پوشیده از کاشی‌کاری‌های هفت رنگ و معرق است و در جای جایش از جمله سر در نقره‌ای آن، کتیبه‌هایی به خط ثلث به چشم می‌خورد. از نکات جالب توجه مسجد امام اصفهان، انعکاس صدا در مرکز گنبد بزرگ جنوبی آن است، ویژگی‌ای که باعث سرگرمی برخی از گردشگران هم می‌شود.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف‌الله، از زیباترین دیدنی‌های اصفهان، در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع شده. زمان ساخت مسجد به دوره شاه عباس و وقتی نقشه چهار باغ و باغ هزارجریب به مرحله اجرا درآمد برمی‌گردد.

شاه عباس اول برای تجلیل از مقام شیخ لطف‌الله عاملی، دستور ساخت این مسجد را داد، مسجدی که از لحاظ کاشی‌کاری از شاهکارهای معماری جهان به شمار می‌رود. محراب مسجد با کاشی‌کاری‌های آبی رنگ و مقرنس‌های ظریفش از قشنگ‌ترین قسمت‌های مسجد است. خود مسجد هم با گنبدهای بسیار بلندش که روی تاق‌های کنگره‌دار استوار و با آیات قرآن پوشیده شده زیبایی میدان نقش جهان را دوچندان کرده.

در ورودی مسجد از چوب چنار یکپارچه ساخته شده و بعد از گذشت چهارصد سال هنوز پابرجاست و برخلاف دیگر مسجدهای ایرانی، حیاط چهار ایوانی و مناره ندارد. نور از پنجره‏‌های مشبکی که در گنبد ساخته شده‌‏اند به دورن آن می‌تابد و جدا از روشن کردن مسجد، فضایی روحانی و زیبا به آن می‌بخشد که دلت نمی‌خواهد از آن بیرون بیایی.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

عالی قاپو

کاخ عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله قرار گرفته. عالی‌قاپو که به ترکی به معنی درگاه بلند است در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن اضافه شده. و در زمان شاه عباس دوم و با ساخته شدن ایوان ستوندار به شکل امروزی‌اش درآمده. بنایی که با دیدن عظمتش و ظریف‌کاری‌هایی که در ساختش شده حیرت می‌کنی.

ارتفاع عالی قاپو ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد، با راه ‌پله‌های مارپیچ. آنچه باعث شده عالی قاپو در زمره باشکوه‌ترین بناها درآید مینیاتورها و گچبری‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است. که تالار آن اتاق موسیقی یا اتاق صوت هم نامیده می‌شود. جایی که زمانی نوای خوش موسیقی از آن در کل کاخ می‌پیچیده است.

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

کاخ چهل ‌ستون در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌جهان قرار گرفته و یکی از زیباترین دیدنی‌های اصفهان و کاخ‌های به جا مانده از دوره صفوی است. جایی که زمانی سفرا و مهمانان خارجی به آن پا می‌گذاشتند و کاخ پر می‌شد از سروصدای حضورشان.

کاخ چهلستون در حقیقت بیست ستون دارد. و به خاطر انعکاس تصویر بیست ستون در آب استخر به چهلستون معروف شده. اما روایت دیگری هم وجود دارد و برخی می‌گویند علت نامگذاری چهلستون بازتاب ستون‌ها در استخر نبوده. بلکه ۲۰ ستون از ۴۰ ستون در اثر آتش‌سوزی تخریب شده. و آثارش را در بخش سمت چپ سقف عمارت و در جلوی ورودی می‌توان دید. بهتر است کمی دیگر صبر کنید. چون روایت دیگری هم وجود دارد که می‌گوید در قدیم برای نشان دادن بزرگی یک عدد از ۴۰ استفاده می‌کردند.

تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی، تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف‌ها، شکوه زندگی عصر صفوی را نمایان می‌کند.

از اینها گذشته چهار تابلو بزرگ داخل سالن، صحنه‌هایی از میدان‌های جنگ و مجالس پذیرائی پادشاهان صفوی را نشان می‌دهد. و آنقدر همه اینها باشکوه است که تنها کاری که از دستت برمی‌آید این است که جلویشان بایستی و حیرت کنی.

منارجنبان

یکی از دیدنی‌های اصفهان، منارجنبان است. ساختمانی عجیب‌ و غریب که همانطور که از اسمش پیداست با حرکت یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی ساختمان می‌لرزد. و این به دلیل تشابه مناره‌هاست. البته این روزها خبری از این ویژگی نیست. چراکه در گذشته آنقدر به منارجنبان آمدند و آنقدر تکانش دادند که ترس فروریختن کل مناره بالا گرفت. بنابراین تکان دادن مناره‌ها از یک زمان به بعد ممنوع شد.

منارجنبان که ساختمانی برجای مانده از زمان ایلخانان مغول است در ۵ کیلومتری غرب اصفهان در جاده اصفهان به نجف‌آباد قراردارد. و با کاشی‌های لاجوردی‌اش بنای منحصربه فردی است.

مسجد جامع

مسجد جامع

در خیابان مجلسی اصفهان بزرگترین و قدیمی‌ترین مسجد شهر قرار گرفته. مسجدی بزرگ در شمال شرقی اصفهان و کنار میدان کهنه که در طی هزاران سال قسمت‌های مختلفش تکمیل شده.

مسجدجامع، قسمت‌های مختلفی دارد. و شامل گنبد نظام‌الملک، گنبد تاج‌الملک، حیاط چهار ایوانی و شبستان‌های گرد آن، مدرسه مظفری، محراب الجایتو است. و بخش اعظم آن در دوره آل بویه و صفوی تکمیل شده.

در منابع آمده که مسجدجامع اصفهان منعکس کننده هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی است. جایی با حیاطی بسیار بزرگ و حوضچه‌های بزرگ و کوچک که مملو از پرنده و کبوتر می‌شود. ناگفته نماند که اصفهان مسجدهای دیگری مثل مسجد سید و مسجد حکیم هم دارد که دیدن آنها هم خالی از لطف نیست.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد