با جا‌های دیدنی اصفهان آشنا شوید!

تاریخ انتشار : 21 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
با جا‌های دیدنی اصفهان آشنا شوید!

از اصفهان گفتن کار آسانی نیست، باید حواسمان جمع باشد تا چیزی از شگفتی‌هایش از قلم نیفتد! انگار تمام زیبایی‌های جهان در گوشه به گوشه کاشی‌هایش جمع شده و جذابیتش تمامی ندارد. اینجا مهد تاریخ و تمدن ایران است، اصفهان نصف جهان، از دیرباز تا کنون با داشتن عمارت‌های باشکوه و هنرمندانه، قلب هر گردشگری را به تپش وا داشته است. در این شهر، از تماشای نقش و نگارهای چشم‌نواز عالی قاپو و خوردن بریانی‌های خوشمزه، سیر نمی‌شوید! این بلاگ یک بلاگ اصفهانی است، پس اگر به تازگی می‌خواهید به اصفهان سفر کنید، این مطلب برای شماست!

چهارباغ عباسی، قرارگاهی شاعرانه

خیابان چهارباغ عباسی، مجموعه‌ای از چهار باغ است که از سی و سه پل شروع می‌شود و تا بالای شهر اصفهان امتداد می‌یابد. این منطقه در دوران صفوی به فرمان شاه‌عباس اول ساخته شد. در دوران پهلوی به دستور رضا شاه، چهارباغ پایین درست مانند معماری چهارباغ عباسی بازسازی شد تا این مجموعه کامل شود.

میدان نقش‌جهان، مقصد رویایی جهانگردان اروپایی

میدان نقش‌جهان راوی قصه‌های تاریخی بسیاری است؛ گفته‌اند به فرمان تیموریان این میدان در مرکز شهر ساخته شود تا مکانی برای برگزاری جشن‌ها، مسابقه‌ها و آیین‌های ایرانی باشد. نقش جهان در ایام حکمرانی شاه‌ عباس اول گسترش پیدا کرد و به ‌مرور در گذر ایام مختلف به این شکوه و عظمت رسید.

مسجد شیخ لطف‌الله و گنبد باشکوه فیروزه‌‌اش

این مسجد که از معروف‌ترین اماکن دیدنی اصفهان است، بدون مناره و صحن برای درباریان بنا شده بود و گنبد آن مدورترین گنبد در بین مساجد جهان شناخته می‌شود. مسجد شیخ لطف‌الله در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ جزء فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. کاشی‌کای‌های مسجد شیخ لطف‌الله از نمونه‌های فاخر هنر ایرانی است.

پل خواجو، مکانی برای تماشای مراسمات گذشته

این بنای زیبا در زمان پادشاهی شاه‌ عباس دوم ساخته شد و آن را جزئی از شگفتی‌های معماری می‌دانند. این پل با طراحی متقارن خود، روی رودخانه زاینده‌رود واقع شده است. پل خواجو کارکردی مانند سد برای تنظیم جریان آب دارد و در طول تاریخ استوار باقی ‌مانده است. این اثر در ۱۵ دی ۱۳۱۰ از بنا‌های باشکوه اصفهان، ثبت ملی شد تا اهمیت تاریخی آن تا همیشه حفظ شود. شاه عباس دوم این مکان را برای اقامت و استراحت ساخت. بسیاری از مردم در اینجا تجمع می‌کردند تا به تماشای مراسم‌ها و جشن‌های مختلف بپردازند.

سی و سه پل، پلی بر فراز زاینده‌رود

اگر به اصفهان می‌روید، سی و سه پل و شب‌های زاینده رود طلایی را از دست ندهید!  از نماد‌های اصلی و جا‌های دیدنی اصفهان می‌توان به سی و سه پل اشاره کرد. این بنا اگرچه امروزه پایه‌هایش در حال ویران شدن است، اما همچنان زیبا و تماشایی است. سی و سه پل در دوران حکومت شاه‌عباس و به دست الله‌وردی‌خان بنا شد و به نمادی ابدی در اصفهان مبدل شد. این پل ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به‌عنوان اصیل‌ترین اثر ملی ایران ثبت شده است.

کاخ چهل‌ستون، برگی از تاریخ صفویان

کاخ چهلستون زمردی این کاخ در زمان شاه ‌عباس اول پایه‌گذاری و در دوره شاه‌ عباس دوم تکمیل شد. کاشی‌کاری‌ها، نقاشی و آینه‌کاری این سازه در نوع خود بی‌نظیر و ستایش برانگیز است. کاخ چهل‌ستون ۲۰ ستون بلند دارد که با انعکاس در آب حوض پیش رویش، این عدد دوبرابر می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ ثبت ملی شد.

راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

منارجنبان، از عجایب معماری جهان

 

از عجایب دیدنی اصفهان می‌توان به منارجنبان اشاره کرد، اثر شگفت‌انگیزی که میراث دوران مغول در ایران است.  این بنا به طرز عجیبی در جای خود تکان می‌خورد! این بنا که در فهرست آثار ملی ایران جای دارد، محل دفن عارفی به نام “عمو عبدالله کارلادانی” است. باتکان خوردن یکی از مناره‌ها، مناره دوم می‌لرزد و همین از شگفتی‌های منحصر به فرد این بنا است. منارجنبان در ۶ کیلومتری جاده اصفهان به طرف نجف‌آباد سمت راست جاده قرار دارد.

هتل‌های اصفهان نزدیک پل خواجو کدامند؟

کاخ عالی‌قاپو، خلوتگاه شاهزادگان صفوی

 

این بنا در شش طبقه و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله ساخته شده است. می‌توانید از ایوان بلند عالی‌قاپو به تماشای مجموعه بی‌نظیر میدان نقش‌جهان بنشینید و یک تصویر زیبا و ابدی را در ذهن خود ثبت کنید. تالار موسیقی عالی‌قاپو دیدنی‌ترین، بخش از کاخ عالی‌قاپو است.

کلیسای وانک

محله جلفای اصفهان، از گذشته‌ها دور محل زندگی ارامنه بود. کلیسای وانک هم از آثار به جا مانده از دورانی است که ارامنه در اصفهان زندگی می‌کردند. این کلیسا از جا‌های دیدنی اصفهان محسوب می‌شود که ساخت آن با فتح شهر در یک‌ زمان اتفاق افتاده است. نقش و نگارهای چشم‌نواز دیوارهایش ابهتی از جنس شکوه و زیبایی را برای گردشگران تداعی می‌کند. از معروف‌ترین آثار موجود در کلیسا، تار مویی است که روی آن نوشته‌ای از تورات وجود دارد که البته باید به ‌وسیله میکروسکوپ آن را تماشا کرد!

باغ پرندگان، بهشتی در دل اصفهان

اگر شما هم از عاشقان حیوانات هستید، بی‌شک از باغ پرندگان نیز خوشتان می‌آید! این باغ در خیابان الفت قرار دارد و در سال ۱۳۷۵ تأسیس شده است. مساحت باغ پرندگان اصفهان به ۵۵ هزار مترمربع می‌رسد. در این فضا ۱۶ ستون متحرک ایجاد کرده‌اند که ارتفاع هرکدام حدود ۳۲ متر است. در این باغ به دلیل استفاده از توری، پرندگان آزاد هستند و در قفس نگه‌داری نمی‌شوند. بیشتر از ۱۳۰ گونه مختلف پرنده در این باغ نگهداری می‌شوند، پرندگانی مثل مرغ عشق، طوطی و توکان.

در بلاگ زیر می‌توانید بیشتر درمورد باغ پرندگان بخوانید:

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

موزه هنر‌های تزئینی

عمارت زیبا و باشکوه موزه هنر‌های تزئینی در زمان شاه‌عباس، به‌عنوان یکی از بنا‌های دولت‌خانه صفوی برای حفظ ابزار سوارکاری و اسطبل دولتی بنا شد. این موزه با اشیایی با ارزش از سراسر ایران، در سال ۱۳۷۵ در این عمارت دیدنی فعالیت خود را آغاز کرد. این عمارت که رکیب‌خانه هم نام دارد، محل زندگی مسعود میرزا ظل‌السطان حاک اصفهان بوده و امروزه شما می‌توانید از داخل این عمارت تاریخی دیدن کنید.

آتشگاه

اگر می‌خواهید به تماشای یکی از سه اثر باستانی کهن در اصفهان بپردازید، باید به آتشگاه اصفهان سری بزنید. این آتشگاه واقع در ۸ کیلومتری غرب شهر اصفهان است و عده‌ای قدمت مصالح آن را تا ۷۰۰۰ سال تخمین می‌زنند. بازدید از باشکوه‌ترین میراث باستان، خالی از لطف نیست. آتشگاه اصفهان بر بلندای ۱۰۰ متری کوه آتشگاه، در بخش ماربین و هشت کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

منار چهل دختران

 

در محله قدیمی جویبار اصفهان، مناره‌ای با ارتفاع ۴۰ متر وجود دارد که توجه همگان را به خود جلب می‌کند. کتیبه‌ای که روی این مناره ثبت شده مربوط به سال ۱۱۱۲ است. مناره چهل دختران، پنجمین مناره قدیمی کتیبه‌دار در ایران محسوب می‌شود. داستان جالبی درباره این منار شایع شده که به بخت‌گشایی دختران جوان مربوط است. اهالی قدیمی اصفهان باور داشتند که این منار بخت دختران جوان را باز می‌کند!

به اصفهان رو که تا بنگری بهشت ثانی…

شهر اصفهان شهر تاریخ، فرهنگ و معماری به شمار می‌رود، شهری که هر نقطه‌اش، یادآور دورانی شکوهمند است. برای بازدید از تمامی جا‌های دیدنی اصفهان، باید بار‌ها به این شهر سفر کرد. این بار اگر به اصفهان سفر کردید، با نگاهی متفاوت آثار تاریخی آن را ببینید! شما می‌توانید هتل خود را در اصفهان با بهترین قیمت از سایت اسنپ تریپ رزرو کنید.

بهترین هتل‌های اصفهان کدامند؟
دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد