خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

تاریخ انتشار : 24 خرداد 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

بهترین قسمت هر سفر، خرید سوغاتی‌های معروف آن شهر خواهد بود. اصفهان هم که قلب تپنده ایران است. سوغات اصفهان در دو دسته، سوغات خوراکی و سوغات صنایع دستی تقسیم‌بندی می‌شوند. اغلب مردم از میان سوغات خوراکی اصفهان، گز و پولکی را می‌شناسند؛ اما علاوه بر این دو نوع شیرینی، بسیاری از مسافران سایر خوراکی‌های خوشمزه این شهر را هم به‌عنوان سوغاتی درنظر می‌گیرند. در این بلاگ با سوغات اصفهان آشنا می‌شوید، پس بیاید به دیار زاینده‌رود سفر کنیم و با سوغاتش آشنا شویم!

گز اصفهان

گز، این سوغات خوش خوراک و معروف‌ اصفهان، بین مردم طرفداران زیادی دارد و قدمت آن به ۴۵۰ سال قبل یعنی زمان حکومت صفویان برمی‌گردد. در گذشته، برای تهیه این شیرینی از شهد و عصاره‌ی درختچه‌ی انگبین استفاده می‌شد؛ اما امروزه گز از گلاب، شکر، سفیده تخم‌مرغ، انواع مغزها و خلال بیدمشک درست می‌شود. گز نوعی شیرینی است که در هیچ‌ کجا از ایران وجود ندارد و تنها منحصر به اصفهان است. انواع مختلفی از گز در بازار اصفهان عرضه می‌شود.

نمونه رایج این شیرینی، گز لقمه‌ای است که در اندازه‌های کوچک نسبت به دیگر انواع گز تولید می‌شود. نوع دیگر آن، گز آردی است که به دلیل افزایش ماندگاری، روی آن آرد ریخته می‌شود. به خاطر وجود آرد روی گز، این نوع زیاد شیرین نیست و نسبت به سایر گزها سفت‌تر است. از آنجایی که هنگام خوردن گز آردی احتمال آردی شدن افراد وجود دارد، برخی این سوغات اصفهان را “گز دردسر” می‌نامند. دو نمونه دیگر از گزها سکه‌ای و برشی هستند که از آنها کمتر در بازار وجود دارد. این دو نوع گز بسیار شبیه آردی هستند، ولی در اندازه کوچکتر برش داده می‌شوند و هر دوی آنها مغز بسیار زیاد دارند.

پولکی

پولکی یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب و مشهور اصفهان است. اما طرز تهیه این شیرینی برخلاف گز اصلا پیچیده نیست. در واقع پولکی نوعی آب‌نبات است که در اندازه سکه‌های رایج و با ضخامت خیلی کم درست می‌شود. همچنین این شیرینی را می‌توان در طعم‌های مختلف از جمله زعفرانی، لیمویی، پسته‌ای، نارگیلی، کنجدی، عسلی، کاکائویی و نعنایی نیز تولید کرد. نکته جالب این است که مردم اصفهان مصرف‌کنندگان درجه یک پولکی هستند.

 معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی یکی دیگر از سوغات اصفهان است که هر فرد با یک بار امتحان کردن آن، عاشقش خواهد شد. در پخت این شیرینی معروف از روغن حیوانی و مخلوط چند نوع آرد استفاده می‌شود و به همین دلیل دارای بافت نرم و طعم بی‌نظیری است. شیرینی کرکی معمولا در سه طعم وانیلی، زعفرانی و شکلاتی تهیه می‌شود.

شیرینی برشتوک

شیرینی برشتوک

شیرینی برشتوک از سوغات اصفهان

اگرچه برشتوک در شهرهای مختلف ایران تولید می‌شود و نام‌های گوناگونی دارد، اما طعم منحصربه‌فرد و دلنشین برشتوک اصفهان، آن را به محبوب‌ترین شیرینی و سوغاتی تبدیل کرده است. در واقع این شیرینی در اصفهان با مهارت زیاد پخته می‌شود. در پخت برشتوک معمولا دو نوع آرد نخودچی یا گندم به ‌کار می‌رود و علاوه بر این دو نوع آرد، سایر مواد لازم این شیرینی روغن، شکر، هل و پودرقند هستند.

سوهان عسلی

سوهان عسلی

سوهان عسلی از سوغات اصفهان

بسیاری از افراد سوهان را به‌عنوان سوغات قم می‌شناسند؛ اما سوهان اصفهان یک شیرینی بسیار خوش‌مزه و لذیذ است که سوهان عسلی نام دارد. این سوغات اصفهان در مقایسه با سوهان قم نازک‌تر است و در پخت آن بیشتر از مغز بادام و پسته استفاده می‌شود. در این شیرینی علاوه بر مغز بادام و پسته، مواد دیگری همچون عسل، کره، شکر، گلاب و زعفران نیز به‌کار می‌رود. به همین دلیل، سوهان یک شیرینی بسیار مقوی به حساب می‌آید. معمولا سوهان عسلی به شکل ورقه‌ای درست می‌شود و سپس آن را در اندازه‌های دلخواه برش می‌دهند.

عسل خوانسار

عسل خوانسار

عسل خوانسار

عسل خوانسار نه‌تنها یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های ایران است، بلکه به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغات اصفهان نیز به‌شمار می‌رود. انواع متنوع عسل خوش‌طعم و خوش‌عطر این شهر شامل عسل گون زرد، عسل زوال و عسل قنقال است.

با جا‌های دیدنی اصفهان آشنا شوید!

دوغ و گوشفیل

دوغ و گوشفیل

دوغ و گوشفیل

در اصفهان خوراکی‌های بسیار خاصی وجود دارد. شاید برای بسیاری از افراد شنیدین ترکیب دوغ و گوشفیل عجیب به نظر برسد؛ اما هر کسی که این ترکیب را یک بار امتحان کند، حتما از آن خوشش خواهد آمد. خوردن دوغ و گوشفیل باعث می‌شود شوری دوغ، شیرینی گوشفیل را خنثی کند و فرد یک طعم خاص را تجربه خواهد کرد. برای بردن دوغ و گوشفیل به‌عنوان سوغات اصفهان به شهر دیگری، می‌توان دوغ را در ظروف ۱.۵ لیتری پلمپ تهیه کرد و گوشفیل را نیز داخل جعبه شیرینی قرار داد.

صنایع دستی اصفهان

طی سالیان در اصفهان هنرمندان ماهر و استادکاران بزرگ زندگی کرده‌اند و این شهر به ‌عنوان قطب صنایع دستی ایرانی شهرت پیدا کرده است. صنایع دستی اصفهان نه ‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان زبان‌زد است و به‌عنوان سوغات در میان افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، محبوبیت دارد. در ادامه چند مورد از این صنایع دستی را که از سوغات اصفهان به شمار می‌آیند را معرفی می‌کنیم.

راهنمای اصفهان گردی با مترو

فیروزه‌کوبی

در بازار سنتی اصفهان ظروفی عرضه می‌شوند که با سنگ‌های فیروزه تزئین شده‌اند؛ این نوع ظروف از سوغات اصفهان به حساب می‌آیند. این هنر در صنایع دستی اصفهان به‌ عنوان فیروزه‌کوبی معروف است و در آن تکه‌های کوچک فیروزه روی ظروف فلزی از جنس برنج، مس و نقره نشانده می‌شوند. ظروف فیروزه‌کوبی در زمان صفویان کاربرد داشتند و در دسترس اغلب مردم بودند. اما امروزه این ظروف فقط با هدف تزیینی خریداری و نگه‌داری می‌شوند.

خاتم‌کاری

خاتم‌کاری

خاتم‌ از سوغات اصفهان

یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان خاتم‌کاری است که روی چوب کار می‌شود. این هنر متعلق به دوره صفویان است. هنرمندان چیره‌دست اصفهان برای درست کردن ظروف و جعبه‌های خاتم‌کاری، قطعات ریز و بسیار کوچک چوبی را در اشکال چندضلعی می‌برند و با ظرافت کنار هم قرار می‌دهند. وسایل خاتم‌کاری‌شده که به‌عنوان سوغات اصفهان هم در نظر گرفته می‌شوند، اغلب با نقوشی از طبیعت همچون گل و گیاه مزین شده‌اند. همچنین در برخی موارد برای انجام خاتم‌کاری به‌جای چوب گاهی از استخوان شتر یا اسب، آلومینیوم، نقره و طلا استفاده می‌شود.

خرید سوغاتی‌های اصفهان از جذابیت‌های سفر شماست!

اگر به تازگی قصد سفر به اصفهان، نصف جهان را دارید، با رزرو هتل از اسنپ‌تریپ و سفر به این منطقه از سوغات اصفهان و جاذبه‌های شگفت‌انگیزش لذت ببرید. همچنین اگر با هواپیما به اصفهان سفر می‌کنید، می‌توانید بلیط هواپیمای خود را با قیمت مناسب از اسنپ‌تریپ بخرید.

هتل‌های ارزان اصفهان کدامند؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401
راهنمای اصفهان گردی با مترو

راهنمای اصفهان گردی با مترو

17 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد