راهنمای نوروزی سفر به قشم

تاریخ انتشار : 5 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
راهنمای سفر به قشم

یکی دو روز برای سفر به قشم کافی‌ نیست. و سفر به این جزیره نیاز به زمان بیشتری مثل تعطیلات نوروز دارد. با قطار برویم یا هواپیما؟ چی بخوریم؟ از کجا خرید کنیم؟ کجا را بگردیم. با ما همراه باشید تا به جواب این سوال‌ها برسیم.

چطور برویم؟

قطار بندرعباس

بهترین راه سفر به قشم و آسان‌ترین راه خرید بلیط هواپیماست. قیمت بلیط هواپیمای تهران به قشم از ۱۳۴ هزار تومان شروع می‌شود و در بالاترین حالت به ۳۲۰ هزار تومان می‌رسد و نزدیک عید این قیمت بالاتر هم می‌رود.

راه دیگر رفتن به قشم، قطار است. توی قطار می‌نشینیم و حدود ۱۹ ساعت بعد در بندرعباس پیاده می‌شویم و تکان‌هایش برایمان خاطره می‌شود. بلیط قطار تهران- بندرعباس ۱۴۳ هزار تومان است، البته نزدیک عید باید سفر با قطار را به دلیل نایاب شدن بلیط به فراموشی سپرد.

برخی، به خصوص آنهایی که می‌خواهند با ماشین شخصی سفر کنند، سفر به قشم را به دو قسمت تقسیم می‌کنند. اول به شیراز یا اصفهان می‌روند، یکی دو روزی را در این شهر هستند و بعد به سمت بندرعباس راه می‌افتند، اینطوری طولانی بودن راه هم کمتر اذیت‌شان می‌کند. فاصله تهران تا بندرعباس با ماشین حدود ۱۵ ساعت است.

به بندرعباس که برسیم از اسکله شهید حقانی می‌توانیم سوار لنج شویم، ۵۰ دقیقه‌ای روی دریا باشیم و موج‌ها بالا و پایین ببرندمان و بعد در قشم پیاده شویم. اتوبوس‌های دریایی بندرعباس از ساعت ۶ و نیم صبح تا ۱۱ و نیم شب، هر نیم ساعت یکبار به سمت قشم حرکت می‌کنند.

کجا را ببینیم؟

جاهای دیدنی قشم، با فاصله از هم قرار گرفته‌اند، ولی دیدن‌شان چندان طول نمی‌کشد. توصیه بعضی‌ها این است: یکی دو روز در قشم بمانید و یکی دو روز هم از شهر خارج شوید و به اطراف بروید. برای دیدن قشم بهتر است دربست بگیرید. هزینه دربست گرفتن در جزیره از ساعت ۷ تا ۱۱ صبح، ۱۵۰ هزار تومان درمی‌آید. هزینه‌ای که چندان ارزان نیست، ولی می‌توان با پرداخت آن، همه جاذبه‌های جزیره را در عرض ۴ ۵ ساعت دید.

خود قشم دیدنی‌ست و می‌توان کنار ساحل نشست و آتش روشن کرد، یا به سمت مراکز خرید قشم راه افتاد. قلیان‌های قشم معروف است و دوچرخه‌سواری کنار ساحل لذت دیگری دارد. انتخاب دیگر سوار قایق شدن و رفتن به ساحل نقره‌ای یا ساحل خرچنگ‌هاست.

دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان که محلی‌ها به آن دره ستاره فتاده یا افتاده هم می‌گویند، دره‌ایست با کوه‌های تو در تو که وقتی باد بوزد، وهم‌آلودتر هم می‌شود.

تنگه چاهکوه

در دل کوهی سنگی، دره چاهکوه قرار گرفته که دیواره‌هایش روزنه روزنه است و در کف زمین چاه‌هایی برای جمع کردن آب کنده‌اند. هرکس به قشم سفر می‌کند، معمولا یک عکس را دیگر با این تنگه دارد.

تنگه چاهکوه

سد گوران

گروان یا گبران، ۸۰ کیلومتر با قشم فاصله دارد. گوران که از کلمه گبران گرفته شده و زرتشتیان زمانی در آن زندگی می‌کردند، جایی‌ست که بیشتر قایق‌ها، لنج‌های ماهیگیری، لنج‌های باری و مسافربری در آن ساخته می‌شود و هر طرف را که نگاه کنید عده‌ای مشغول سرهم کردن چوب ساج و تنه درختان محلی و پیچ و مهره کردن آنها هستند.

روستای گوران

لافت

سفر به لافت، سفری جداگانه به حساب می‌آید و به تنهایی می‌تواند ما را به وجد بیاورد. لافت، بافت خاص خود را دارد و جذابیتش علاوه بر غروب‌هایش که آدم را خیره می‌کند، بادگیرهای بلند و کوچه پس کوچه‌های باریکش است و لنج‌ها و قایق‌ها و قرار گرفتن خانه‌ها در بین درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند. در کوچه پس کوچه‌های لافت که راه بروید، محلی‌ها بهتان پیشنهاد درست کردن غذای محلی هم می‌دهند.

لافت

جنگل حرا

نزدیک لافت به جنگل حرا می‌رسیم. جنگل حرا، جنگل عجیب و غریبی‌ست که عمر زیادی دارد و می‌شود بین‌اش قایق‌سواری کرد. این جنگل‌ها با فروکش کردن آب دریا، نمایان می‌شوند، ۶ ۷ ساعتی روی آبند و دوباره به زیر دریا می‌روند.

دره تندیس‌ها

در نزدیکی روستای طبل، این جاذبه هویدا می‌شود. به خاطر تندیس‌های بزرگ اینجا به آن دره تندیس‌ها می‌گویند. این دره مثل دره ستارگان است، اما وسعتش از دره ستارگان بیشتر است و بزرگی تندیس‌هایش آدم را خیره می‌کند.

دره تندیس ها

اگر در دره تندیس‌ها بایستید شاید تصورش را هم نکنید در این دشت خشک که ترک‌های گلی آن را پوشانده زمانی دریا وجود داشته و ماهی‌های زیادی در آن زندگی می‌کرده‌اند، اما وجود صدف‌هایی که کف دره را پوشانده تصویر آن دریای پر آب را برایمان زنده می‌کند.

اطراف قشم کجا را ببینیم؟

جزایر اطراف قشم به اندازه خودش دیدنی‌اند و خیلی‌ها یکی دو شب را در قشم می‌مانند و بعد به سمت یکی از جزیره‌های نزدیک مثل جزیره ناز، جزیره هرمز یا هنگام راه می‌افتند. از خود بندرعباس به مقصد این جزیره‌ها اتوبوس دریایی هست.

راهنمای کامل سفر قشم و قشم گردی

جزیره هرمز

 جزیره هرمز: جزیره هرمز، جزیره قرمزرنگ ایران است و ترکیب آبی دریا و رنگ قرمز خاک، طبیعت اعجاب‌آوری را به وجود آورده. تنگه هرمز، دره مجسمه‌ها و دره نمک، ساحل گلک، ساحل لاک‌پشت‌ها، ساحل فرش و قلعه پرتغالی‌ها از جاهای دیدنی هرمزند.

جزیره هنگام: هنگام، بکرتر از هرمز است. وقتی به هنگام برسیم، بازارچه ساحلی از اولین جاهایی‌ست که می‌توانیم برویم و بعد می‌توانیم از مرکز جزیره دور شویم و به یکی از سواحل اطراف مثل کله خماسی یا ساحل قلانه برویم.

جزیره هنگام

جزایر ناز: در ۳۲ کیلومتری قشم به جزایر ناز می‌رسیم. ۲ جزیره به مساحت ۳ هکتار، مجموعه جزایر ناز در قشم را تشکیل می‌دهند. موقع مد، این جزیره‌ها از ساحل فاصله می‌گیرند و موقع جزر به ساحل وصل می‌شوند، یعنی که با پای پیاده می‌شود فاصله ساحل تا جزیره‌ها را رفت و برگشت و در مسیر، خرچنگ‌ها، ستاره‌های دریایی، طوطیاها و همینطور ماهی‌ها و عروس‌دریایی‌هایی را دید که تا همین چند دقیقه پیش زیر آب بودند و حالا هویدا شده‌اند.

چی بخریم؟

بازار ستاره قشم

خرید، یکی از انگیزه‌های سفر به قشم است. سیتی سنتر در خیابان ولیعصر، بهترین مرکز خرید قشم به حساب می‌آید. نزدیک سیتی‌سنتر می‌توان کباب شاورمای بز خورد که در جزیره خیلی معروف است. روبه روی این مرکز خرید هم اگر بخواهید زنان محلی روی دست و پایتان با حنا، طرح‌های قشنگی می‌کشند. از سیتی سنتر، سیسمونی، کیف و کفش، اسباب‌بازی و موبایل می‌توان خرید.

بازار ستاره در همین خیابان ولیعصر قرار گرفته و برای خرید ارزان‌تر می‌توان به بازار درگهان رفت. بیشتری‌ها از قشم، سس و شکلات و انواع ادویه به خصوص ادویه ماهی سوغات می‌برند.

چی بخوریم؟

رستوران های قشم

قشم، معدن غذاهای دریایی و تند و تیز است و گاهی به خودتان می‌آیید و می‌بینید که همه وعده‌ها را ماهی و میگو خورده‌اید و از آن اشباع شده‌اید. برای غذا خوردن در قشم، خیابان دانش، بهترین گزینه است. دو طرف این خیابان پر از سمبوسه‌فروشی و فلافلی‌ست.

رستوران سی رول در این خیابان بهترین غذاها را به نظر آنهایی که به قشم سفر کرده‌اند، دارد. ماهی مرکب (کلموک) این رستوران خیلی معروف است و انتخاب دیگر سوپ خرچنگ و می‌تواند باشد. در خیابان دانش، یک شعبه کی اف سی هم برای کسانی که نمی‌خواهند غذای دریایی بخورند، وجود دارد.

در سراسر قشم، کباب بز یا کهره معروف است. یکی از جاهایی که می‌توان کباب شتر و بز خوبی خورد، رستوران جی جیان در بلوار ولی‌عصر است. فقط اینکه این رستوران، شب‌ها باز است.

سمبوسه قشم

در نزدیکی سیتی‌سنتر و برج آپادانا به رستوران بادیل می‌رسیم. میگو و ماهی این رستوران هم به خوشمزگی معروف است. اگر به غذاهای دریایی خیلی علاقه داشته باشیم می‌توانیم به روستای دفاری برویم. دو رستوران شب‌های دفاری و رستوران بادگیر در این منطقه معروفند.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های قشم کدام است؟

کافه کجا برویم؟

در قشم، کافه‌های ساحلی خیلی رونق دارند و می‌توان روی نیمکت‌های یکی‌شان نشست و در حالی که دریا جلویمان است، صبحانه خورد.

نان تموشی، یکی از نان‌های سنتی قشم است که برای صبحانه خوب است و با ترکیب‌های مختلفی مثل ترکیب املت، نخود، مهیاوه، عسل و… فروخته می‌شود. تموشی‌فروشی‌های قشم در میدان گلهای قشم یا بلوار ولی‌عصر قرار گرفته‌اند.

رزرو کنید: رزرو هتل‌های ساحلی قشم با بهترین قیمت از وبسایت اسنپ‌تریپ

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

هر آنچه باید درباره پارک زیتون قشم بدانید

هر آنچه باید درباره پارک زیتون قشم بدانید

2 آبان 1402
عجایب هفتگانه قشم، سفر به دنیای شگفتی‌ها!

عجایب هفتگانه قشم، سفر به دنیای شگفتی‌ها!

23 مرداد 1402

۲ نظر

  • پاسخ فهیمه نیکخواه بهرامی ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ از ۱۸:۰۸

    با سلام
    من ۱۵ اسفند ۹۷ به مدت ۵ روز به قشم سفر کردم. دوست دارم چند نکته که به مسافر خیلی کمک میکنه رو مطرح کنم. نکاتی که خود ما خیلی بالاپایین و براورد کردیم و در نهایت پس از تجربه شخصی بهترین راه ها رو براش پیدا کردیم.
    ۱) برای سفر به قشم اصلا نیازی به بردن ماشین شخصی یا حتی کرایه خودرو نیست. چه هوایی به قشم برین و چه با قطار به بندر و سپس به قشم. برای گشت های داخل قشم که معروف به گشت داخل جزیره هست سیستم تاکسی شبیه به تهران و شهرهای بزرگه. یعنی شما برای هر تاکسی دست بلند کنین شما رو سوار میکنه و کرایه داخل قشم عمدتا ۵ هزار تومن یا نفری ۲ هزار تومنه. میمونه دیدنی های دور تر قشم مثل غارنمکدان و چاهکوه و جنگل های حرا و جزیره هنگام. به راحتی میتونین با توجه به موقعیت جغرافیایی دو روز ماشین دربست بگیرین که از صبح تا عصر در اختیارتونه و بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومن کرایه میگیره. کرایه ماشین با توجه به اینکه باید یه چک به قیمت ماشین و ۳ میلیون تومن پول نقد بدین که ۳۰۰ هزار تومنشم ۷۵ روز بعد پس میدن اصلا به صرفه نیست.
    ۲) حتما از جزیره لارک دیدن کنین که بکر و بی نظیره. اگه دریا اروم باشه که خیلی بهتره چون ماهی های اکواریومی و ساحل های مرجانی رو میبینین. حتما ساحلی که شن هاش به رنگ نقره ای هست رو ببینین. برای رفتن لارک به اسکله ذاکری برین که راس ساعت ۸ صبح یه شناور به سمت لارک میره و ۴ عصر بر میگرده. لارک یه جزیره کوچک هست که داخلش ۲ تا سه چرخه داره که شما رو تو جزیره میگردونه. تو این حالت میتونین خوردنی همراهتون ببرین و حالت کمپ اون چند ساعت رو اونجا بمونین. شنا کنین و از بکر بودن جزیره لذت ببرین. مسافرهای بسیار کمی هستن که به لارک میرن. ما چون که اولا نمیخواستیم اون همه ساعت اونجا باشیم دوما دریا طوفانی بود رفتیم اسکله دوحه و یه قایق کرایه کردیم ۱۵۰ تومن پول دادیم مارو برد لارک دو سه ساعتی چرخیدیم و برگشتیم. البته خوش شانس بودیم که دولفین ها رو هم دیدیم.
    ۳) برای رفتن به هرمز نیازی به تور ندارین . اسکله ذاکری ساعت ۷ و ۹ صبح دو سری شناور میره هرمز که باید یک ساعت قبل اسکله باشین. و همون شناورها ساعت ۲ و ۴ عصر بر میگردن . اما در کل چون ساعت حرکت شناورها تغییر میکنه حتما با یه تاکسی با کرایه ۲ هزار تومنی برین اسکله ذاکری از قبل و حضوری امار بگیرین و برنامه ریزی کنین.
    ۴) وقتی میرین هنگام حتما ساعت ۹ یا ۱۰ صبح اسکله باشین چون دلفین ها صبح ها حتما هستن اما عصر احتمالش کمه.
    ۵) در کل سطح عمومی هتل های قشم پایینه. بهترین و گرون ترین هتل بوتیک ایرمانه. که داخل قشم هستش و یه هتل مدرنه. همچنین به مراکز تجاری خوب قشم و رستوران ها و بازار قدیم قشم خیلی نزدیکه .اگه دوست دارین هتلتون ساحل شخصی داشته باشه با امکانات زمین بازی بچه ها و الاچیق و … هتل ساحل طلایی برین. البته سطح اتاق هاش پایینه اما خوب موقیت ساحلی داره. از هتل ساحل طلایی تا قشم ماشین های راهی ۱۵ تومن میگیرن و شما رو به قشم میبرن.
    ۶) در کل تو قشم هیچ جا ماشین دربست و اژانس گرفتن نیازی نیست و از ماشین های تو راهی استفاده کنین.
    ۷) هتل های جزیره در دو مکان هستن . یکی درگهان و یکی قشم( جزیره ۴ تا شهر داره که قشم و درگهان دوتاش هستن) اگه صرفا برای خرید به قشم میربن که انصافا خریدش هم عالیه حتما حتما تو درگهان هتل بگیرین. از قشم تا درگهان یه ربع راهه که دور میدون بازار قدیم قشم تاکسی داره واسه درگهان با کرایه ۷ هزار تومن.
    ۸) اگه اهل سمبوسه و نون شیرین و تمشی( نون محلی قشم) هستین فقط شبها برین بازار قدیم قشم، محله سید مظفر که ۳ خانم محلی همونجا دارن میپزن که عالیه. سمبوسه و نون شیرین و تمشی و اش و باقالی و نخود.
    ۹) از اسکله ذاکری تقریبا هر نیم ساعت شناور تندرو به اسکله حقانی بندر عباس رفت و امد میکنه.

  • پاسخ علی ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ از ۱۹:۳۸

    سلام
    ببخشید کسی میدونه اخیرا هزینه رفت و آمد لنج که ماشین ها رو ببره قشم و بیاره از بندر پل چقدر شده؟

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد