رودهای مهم ایران کدامند؟

تاریخ انتشار : 5 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
رودهای مهم ایران

 درست است که ایران کشور گرم و خشکی محسوب می‌شود، ولی دلیل نمی‌شود که رود و رودخانه نداشته باشد. از آنجایی هم که ما مردمانی هستیم که به آب، آبشار، رودخانه، رود،دریاچه و دریا علاقه وافری داریم، شهرهایی که به اصطلاح “آبی” دارند و می‌توان در کنار دریا یا رودشان نشست، تنی به آب زد یا بساط کباب را علم کرد یا با نگاه کردن به آبش غم‌ها را زدود، در قلبمان عزیزترند. از شهرهای شمالی بگیرید تا اصفهان و شهرهای جنوبی مثل اهواز. جز رود و رودخانه‌های فصلی ایران، برخی دیگر از رودهای این سرزمین هم هستند که در تمامی طول سال پرآبند. و می‌توان در هروقتی از سال به آنها سفر کرد. به نظر شما رودهای مهم ایران کدامند؟

رود ارس

رود ارس

ارس که در زمانی محلی به آن آراز هم می‌گویند به معنی تیزرو و آنچه به سرعت جریان دارد است. ارس که با ۱۰۷۲ کیلومتر طول، طولانی‌ترین رود و از رودهای مهم ایران محسوب می‌شود، از کوه های مین گول (هزار برکه) ترکیـه در جنوب شهـر ارزروم سرچشمه می‌گیرد. طبیعت سرسبز جزیره‌ها، پرندگان و کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف رود ارس، جاذبه این رود است. به علاوه که به خاطر ماهی‌های زیادی که دارد، در وقت پرآبی رود که تابستان‌هاست، تصویر قلاب‌های ماهیگیری به خصوص در  شهر های جلفا، پلدشت، سیه رود و سواحل حاشیه ای این شهرها دیدنی است. رود ارس از شهرهای ماکو، اهر، مرند و گرمی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل عبور می کند.

بیشتر بخوانید: زیباترین جنگل های ایران

رود کارون

رود کارون

تنها رود ایران که به آب‌های دیگر کشورها راه دارد، کارون است. کارون که زمانی عنوان‌هایی چون بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران را یدک می‌کشد،تنها رود ایران هم هست که در بخشی از آن کشتیرانی می‌کنند. اهمیت کارون به همینجا هم ختم نمی‌شود. این رود با ۹۵۰ کیلومتر طول، آب آشامیدنی اهوازی‌ها را هم تامین می‌کند. کارون از زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد. پیچ و خم های کارون بر سر راه این رود، خوزستان را به جایی دیدنی تبدیل کرده است. کارون از  شهرکرد، بروجن، لردگان، ایذه، مسجد سلیمان، شوشتر، اهواز و خرمشهر، استان های چهار محال و بختیاری و خوزستان می‌گذرد.

زاینده رود

زاینده رود

اسم زاینده رود آدم را یاد اصفهان می‌اندازد و وقت‌هایی که زاینده رود پرآب است و در اصفهان جاری، یکی از سرزنده ترین وقت‌های شهر را میتوان دید. زاینده رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، قسمت اصلی اش از کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد. در ادامه هم رودخانه های پلاسجان و چندین رودخانه فصلی در فریدونشهر  به آن اضافه می‌شوند و در نتیجه بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران تشکیل و زمین‌های تشنه را سیراب می‌کند. زاینده‌رود از کارون مشتق شده و به باتلاق گاوخونی سرازیر می‌شود و مالکیتش همیشه یکی از موارد اختلاف بین خوزستانی‌ها و اصفهانی‌ها بوده. یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های زاینده رود، پل های تاریخی اصفهانند که شکوهش را دوچندان کرده‌اند. قایق‌سواری در زاینده رود و تماشای مردمی که با شور خاصی به مرغان دریایی رودخانه غذا می‌دهند میتواند ساعتها آدم را سرگرم کند.

جاجرود

جاجرود

از مهمترین رودهای ایران و تهران، رودخانه جاجرود است که رودخانه ای دائمی است. جاجرود که حاشیه‌اش یکی از تفرجگاه های تهران به حساب می‌آید، بخش زیادی از آب شرب تهران را هم تامین می‌کند و برای همین هم سد لتیان روی آن ساخته شده. در رودخانه جاجرود، ماهی هایی مثل قزل آلا، سالمون و کپور هم زندگی می‌کنند و هوس ماهیگیری در آن بسیاری را به کناره آن می‌کشاند. درختانی مثل زالزالک، گوجه وحشی، زرشک، انجیر، اطراف جاجرود را تماشایی تر کرده. جاجرود در ۳۸ کیلومتری تهران از ارتفاعات کوه های کلون بستک، خرسنگ کوه از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد.

بیشتر بخوانید: دریاچه‌های اطراف تهران مناسب سفری یک روزه

از دیگر رودهای مهم ایران

باهوکلات در سیستان و بلوچستان

این رودخانه به داشتن تمساح ایرانی معروف است.

زرینه رود یا چغاتو

از چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد و در نهایت به ارومیه می‌ریزد. این رود، از طولانی ترین رودهای استان آذربایجان غربی است.

طالقان رود

از رودخانه‌های مهم شهر طالقان است. وجود پوشش گیاهی و جانوری متنوع و انواع ماهی‌ها باعث شهرت این رود شده است.

رودخانه سفید رود

با طول تقریبی ۷۶۵ کیلومتر پرآب ترین و طولانی ترین رود استان گیلان محسوب می شود.

رودخانه اترک

از رودخانه های مرزی ایران در شمال شرق کشور محسوب می شود. سرچشمه اصلی این رودخانه ، ارتفاعات هزار مسجد در شمال قوچال است و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ .. ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ از ۰۷:۴۸

    بسیار عالی
    متشکرم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد