قلعه الموت کجاست؟

تاریخ انتشار : 10 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ دی ۱۴۰۱
قلعه الموت

قلعه الموت در منطقه‌ الموت قزوین قرار دارد و برای دیدن آن باید از جاده‌ باریک کوهستانی پر پیچ و خمی بگذرید. پای قلعه که برسید، صف طولانی پلکانی سنگی را مقابلتان می‌بینید، اما منظره‌ حیرت‌انگیزی که در بالای دژ می‌بینید، به خستگی و زحمت بالا رفتن از پله‌ها می‌ارزد. ضمن اینکه با جاذبه‌ای طرفید که از دوره اسماعیلیان به جای مانده.

قلعه الموت کجاست؟

منطقه الموت

دژ الموت در فاصله‌ ۴ ساعته از تهران و ۲ ساعت و نیمه از قزوین قرار دارد. در شمال غربی قزوین و در روستای گازرخان بقایای قلعه‌ تاریخی الموت را پیدا می‌کنید که با وجود گذشت سالیان بر فراز کوه خودنمایی می‌کند.

یک نکته‌ جالب در مورد این قلعه این است که تنها یک راه ورودی دارد که در گوشه‌ شمال شرقی‌اش دیده می‌‌شود. در دامنه‌ جنوبی کوه، خندق وسیعی کنده شده تا راه نفوذ به قلعه بسته شود. در دامنه‌های دیگر هم خندق کنده‌اند تا امکان رفت و آمد از بین برود. دورتادور این دژ تاریخی، پرتگاه‌ است. در واقع انتخاب مکان قلعه و نوع ساخت آن به‌ترتیبی بوده که تسخیرناپذیر بماند.

دژی که می‌بینید و خرابه ای بیشتر از آن باقی نمانده، تاریخ پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده تا به زمان ما رسیده است. دژی که به نام حسن صباح، رهبر فرقه‌ اسماعیلیه به قلعه حسن هم معروف است. حسن صباح این قلعه را مرکز فعالیت‌های نظامی خود قرار داده بود تا عقاید اسماعیلیه را تبلیغ و ترویج کند. مغولان قلعه را به آتش کشیدند، به طوری که جز ویرانه‌ای از آن باقی نماند. در دوره‌ صفوی به‌عنوان زندان از آن استفاده می‌شد؛ و اکنون بقایایش همچنان در الموت پابرجاست.

محوطه قلعه الموت

این دژ ۲۱۶۳ متر از سطح دریا ارتفاع است. فراموش نکنید تعداد پلکان‌های این جاذبه بسیار زیاد است. آب و خوراکی کافی همراه داشته باشید. در اطراف قلعه که این روزها دورش را دربست کشیده اند، زنان محلی خوراکی و چیزهایی مثل زرشک و آلو جنگلی میفروشند و یک دستشویی هم آنجا هست.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قزوین

درباره حسن صباح

حسن صباح، موسس مذهب اسماعیلیه نزاری و بنیانگذار دولت اسماعیلیان بود. او در شهر قم و خانواده‌ای شیعه به دنیا آمد. بعد به ری مهاجرت کرد. در آن‌جا با مذهب اسماعیلی آشنا شد و بعد از  سفر به شهرهای مختلف و دعوت مردم به آیین اسماعیلیه، درنهایت به الموت رفت تا پناهگاهی برای خودش و پیروانش داشته باشد.

او سال‌ها با مردان سلجوقی مبارزه کرد. حسن صباح مدیری منظم و مرد بسیار سختگیری بود، به ترتیبی که دو پسر خودش را به جرم نافرمانی به‌قتل رساند. او گروهی از افراد جان بر کف را تربیت کرده بود که به فداییان و حشاشین مشهور بودند. این شبکه مخوف، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی را ترور می‌کردند.

حسن صباح بعد از ۳۵ سال زندگی در دژ الموت، در اثر بیماری درگذشت. او را نزدیک قلعه‌ دفن کردند. سال‌ها بعد مغولان مقبره او را که به زیارتگاه تبدیل شده بود، ویران کردند.

معماری دژ چگونه است؟

دژ الموت قزوین

طول دژ الموت که در بالای صخره‌ای سنگی بنا شده، حدود ۱۲۰ متر و عرض آن بین ۱۰ تا ۳۵ متر است. دیوار‌های قلعه باتوجه به شکل صخره‌ها ساخته شده‌اند. به همین دلیل است که چهارگوش نیست و عرض آن در بخش‌های مختلف با هم فرق دارد. این قلعه دو بخش غربی و شرقی دارد که بلندی بخش غربی بیشتر است. بخش غربی به دو بخش قلعه بالا و قلعه بزرگ تقسیم می‌شود. بخشی از بنا همچنان استوار مانده است، ولی دیوارهای زیادی هم فروریخته‌اند.

برای رسیدن به قلعه باید از حدود ۴۰۰ پله‌ سنگی بالا بروید. تاریخ این پله ها را هم برخی به دوره قاجار نسبت میدهند و تا پیش از این از قاطر برای بالا رفتن استفاده میکرده اند. آن بالا که بایستید تا ۱۰ کیلومتر دورتر را خواهید دید. این شاهکار معماری در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است.

چرا باید به اینجا برویم؟

گذشته از زیبایی طبیعت در منطقه‌ الموت، معماری ویژه و محل برپا شدن این قلعه آنقدر جالب‌توجه است که دیدنش به خاطره‌‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود.

بازدید از قلعه هم هزینه‌ خاصی ندارد و فقط  کافیست کفش مناسب داشته باشید و در شرایط آب و هوایی مناسب راهی قزوین شوید.

بهترین فصل سفر

از آن‌جا که الموت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر به‌شمار می‌رود، بهتر است اواخر بهار و اوایل  تابستان که هوا معتدل است را برای سفر انتخاب کنید. اگرچه در تابستان هم شب‌ها بسیار خنک است و ممکن است لباس گرم لازم داشته باشید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

وقتی قرار است به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خارج از شهر سر بزنید، آب، غذای سبک، لباس گرم و لباس اضافی، کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی، عینک آفتابی، کلاه، ضدآفتاب، کیف کوچک کمک‌های اولیه و دوربین عکاسی را فراموش نکنید. اگر احتمال بارندگی وجود داشته باشد، بارانی و چتر هم یادتان نرود.

جاذبه‌های نزدیک

دریاچه اوان

دریاچه‌ اوان مثل مرواریدی در این منطقه می‌درخشد. حیف است تا الموت بروید و به دریاچه‌ اوان با منظره‌ نفس‌گیرش سر نزنید.

آبشار ۳۰ متری ورچر در روستای رزجرد هم از مناطق دیدنی‌ست. منظره‌ای بسیار دل‌انگیز از آبشاری زیبا در دل صخره‌ که به دره‌ای در پایین آن می‌رسد. در این دره پوشش گیاهی متنوع و زیبایی را می‌بینید.

البته درنظر داشته باشید مسیر رسیدن به این آبشار راحت نیست و در نهایت به جاده‌ خاکی و مسیرهای دشوار اما بسیار بکر و زیبا می‌رسد. در روستای زرآباد نیز چنار خون بار قرار دارد.

لیست هتل‌های قزوین را به همراه قیمت این‌جا ببینید

کجا اقامت کنیم؟

گردشگرانی که به قلعه‌ الموت می‌روند، می‌توانند دراقامتگاه سنتی قلعه الموت اقامت کنند. این اقامتگاه در روستای گازرخان قرار دارد.

گزینه‌ی بعدی این است که در یکی از هتل‌های خوب قزوین اتاق رزرو کنید. لیست هتل‌های قزوین به همراه قیمت می‌تواند کمکتان کند.

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی الموت

اتوبان تهران به کرج را تا قزوین ادامه می‌دهید. نرسیده به قزوین، جاده‌ فرعی الموت را می‌بینید. بعد از ۸۵ کیلومتر، نخستین شهری که در مسیر می‌بینید، معلم کلایه است. مسیری پیچ در پیچ و کوهستانی و البته باصفا.

۱۰ کیلومتر که به این مسیر ادامه دهید، یک دو راهی می‌بینید که یک طرفش جاده فرعی الموت است، جاده‌ای باریک و پر پیچ و خم. بعد از روستای گازرخان قلعه‌ الموت پدیدار می‌شود. از این‌جا به بعد باید از پلکان سنگی طولانی‌ای بالا بروید.

عکس ها: خبرگزاری ایسنا

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های قزوین کدامند؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

آبگرم قزوین کجاست؟

آبگرم قزوین کجاست؟

6 آذر 1397
لیست هتل های قزوین

لیست هتل‌های قزوین را به همراه قیمت این‌جا ببینید

9 تیر 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد