مشهد در ماه رمضان چه حال و هوایی دارد؟

تاریخ انتشار : 7 خرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
مشهد در ماه رمضان چه حال و هوایی دارد؟

مشهد در ماه رمضان به یکی از خوش حس‌وحال‌ترین وقت‌هایش تبدیل می‌شود. خیلی‌ها دوست دارند این ماه مبارک را در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) بگذرانند. اگر شما هم قصد دارید که ماه رمضان به مشهد سفر کنید و قبل از سفر با حال‌ و هوای مشهد در ماه رمضان آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

حال‌ و هوای ماه رمضان مشهد در گذشته‌ها

در گذشته‌ها که تلوزیون و رادیو و اینترنت و ابزارهای پیام‌رسان وجود نداشت جوانان مشهدی رسم پیش‌خوانی را انجام می‌دادند؛ آن‌ها برای اینکه نزدیک‌شدن ماه رمضان را خبر بدهند در خانه‌ها را می‌زدند، سرودهای آیینی می‌خواندند و از صاحب‌خانه‌ها شیرینی و خوراکی می‌گرفتند. آن روزها ماه رمضان زورخانه‌ها هم رونق بیشتری می‌گرفت و پهلوانان زورخانه‌ها قبل از شروع رمضان برای افراد نیازمند کمک‌هایی جمع‌آوری می‌کردند.

حال‌ و هوای حرم و مسجد و حسینیه‌های مشهد در ماه رمضان

حرم در ماه رمضان

روزهای قبل از شروع ماه رمضان حس‌و‌حال مساجد و حسینیه‌های مشهد چیزی شبیه شب عید است. مردم این مکان‌های مقدس را نظافت کرده و مساجد و حسینیه‌ها را برای برگزاری مراسم ختم قرآن آماده می‌کنند. در طول ماه رمضان زن‌ها و مرد‌ها در مجالسی جداگانه جمع می‌شوند و مراسم ختم قرآن برگزار می‌کنند. در پایان کسی که در نوبتش سوره توحید را بخواند به همه شرکت‌کننده‌ها شیرینی می‌دهد. مشهدی‌ها معتقدند اگر خواندن قرآن را در ماه رمضان آغاز کنند و تا پایان ماه قرآن را ختم نکنند قرض‌دار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: افطاری حرم امام رضا (ع) چطور برگزار می‌شود؟

یکی دیگر از سنت‌های مشهدی‌‌ها در ماه رمضان شب‌نشینی در حرم مطهر است. در این شب‌نشینی‌ها افراد مرشد و باتجربه سرپرستی گروه‌هایی را به عهده می‌گیرند. و با نقل خاطراتی برایشان از عواقب گناه‌های مختلف می‌گویند. همچنین در این روزها مراسم ترتیل در حرم و مساجد برگزار می‌شود. نیمه دوم ماه رمضان هم به خاطر شهادت امام علی (ع) در رواق‌ها و شبستان حرم درس‌هایی از نهج‌البلاغه ارائه می‌شود.

افطاری در مشهد

شله مشهدی

یکی از رسومی که از گذشته تا امروز در مشهد باقی مانده این است که مشهدی‌هایی که توانایی مالی دارند چند روز در ماه رمضان در محل افطاری می‌دهند. آن‌ها در محل سفره افطار برپا می‌کنند و اهالی محل و اقوام و نیازمندان بر سر این سفره‌ها می‌نشینند. در این سفره‌های افطار با غذاهایی مثل برنج و مرغ یا خورشت قیمه و خوراکی‌هایی مانند نان و پنیر و سبزی، شیربرنج، شله‌زرد، خرما، زولبیا و بامیه و حلوا از روزه‌داران پذیرایی می‌کنند.

اما در کل مشهدی‌ها  ترجیح می‌دهند برای افطار حلیم یا شله مشهدی بخورند. اگر مسافر مشهد هستید و  افطار در نزدیکی حرم بودید شله مشهدی‌های رستوران‌های اطراف حرم را از دست ندهید. اگر هم  دوست داشتید در محله دیگری روزه‌تان را باز کنید به کوه‌سنگی بروید و کباب و دیزی‌های مشهد را بچشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به مشهد؛ از زیارت تا سیاحت

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد