راهنمای سفر به مشهد؛ از زیارت تا سیاحت

تاریخ انتشار : 25 اسفند 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
راهنمای سفر به مشهد؛ از زیارت تا سیاحت

مشهد شهری‌ست که در هر روزی از سال، افراد زیادی به‌خاطر زیارت حرم طلایی امام رضا، چمدان‌شان را می‌بندند و راهی این شهر می‌شوند. علاوه بر آن، مشهد پر از مکان‌های تفریحی و طبیعت بکر و خوش آب و هواست. سفر به مشهد چه به قصد زیارت باشد چه سیاحت، برای همیشه در یادها می‌ماند و لحظات خوشی را برای همه رقم می‌زند. اگر تصمیم دارید برای اولین یا چندمین بار به مشهد سفر کنید، به یک راهنمای کامل نیاز دارید. مطلبی که دیدنی‌های مشهد و اطرافش، غذاها، سوغات، مراکز خرید، رستوران‌ها و هتل‌های مشهد را طور دیگری برایتان بگوید. این‌دفعه به سبک اسنپ‌تریپ مشهد را بگردید و ببینید!

تاریخچه مشهد

مشهد تا قبل از به شهادت رسیدن و به خاک سپرده شدن امام رضا، به اسم “سناباد نوغان” شناخته می‌شد. در زمان شاه تهماسب صفوی، بسیاری از مردم توس به اینجا منتقل شدند. شهر بزرگ‌تر و اسمش به مشهد، معروف شد. امروزه مسافران و گردشگران از سراسر ایران و کشورهای همسایه، برای زیارت حرم امام رضا و گردش و تماشا به مشهد می‌روند.

بهترین زمان سفر به مشهد

از نظر آب و هوا اگر به‌دنبال بهترین فصل سفر به مشهد باشید، بهار بهترین موقع است. چراکه خبری از شلوغی و گرمای تابستان و سوز و سرمای زمستان نیست. البته پاییز هم زمان مناسبی برای مسافرت به مشهد محسوب می‌شود. فقط در نظر داشته باشید که هوا در این فصل از سال کمی خشک و سرد است.

حرم امام رضا
حرم امام رضا

سفر ارزان به مشهد

اگر می‌خواهید سفری ارزان به مشهد داشته باشید، موقع رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما مشهد، بهتر است حواستان به تعطیلات رسمی، ماه رمضان، جشن‌ها و شهادت‌ها باشد. این روزها را بسیاری از زائران و مسافران برای رفتن به مشهد انتخاب می‌کنند و هزینه سفر هم بیشتر خواهد بود. تور مشهد و بلیط هواپیما چارتری و لحظه آخری هم تا حدودی از هزینه‌های سفر به مشهد کم می‌کند.

راه های سفر به مشهد

سفر به مشهد با خودروی شخصی

اگر از تهران بخواهید به مشهد بروید، دو جاده و مسیر مختلف را می‌توانید انتخاب کنید. یکی جاده شاهرود است که از گرمسار، سمنان، شاهرود، سبزوار و نیشابور می‌گذرد. دیگری از سمت مازندران است که باید از جاده هراز یا فیروزکوه به آمل بروید و بعد از بابل، ساری، گلوگاه، گرگان، بجنورد، قوچان و چناران رد شوید. از تهران تا مشهد با خودرو بین ۹ تا ۱۰ ساعت فاصله است.

سفر به مشهد با اتوبوس

خرید بلیت اتوبوس مشهد به صورت آنلاین هم انجام می‌شود و نیازی ندارید در ترمینال آن را بخرید. اتوبوس شما در ترمینال مسافربری مشهد توقف می‌کند.

سفر به مشهد با قطار

از شهرهای مختلفی در ایران به مقصد مشهد می‌توان بلیط قطار خرید. قطارهای مشهد تنوع زیادی دارند و این روزها با قطارهای سریع‌السیر هم می‌توان به این شهر رفت. از تهران تا مشهد با قطار حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد. ایستگاه راه آهن مشهد هم نزدیک به مرکز شهر قرار گرفته که مقصد شماست.

بیشتر بخوانید: راهنمای قطارهای قم مشهد قم؛ از حرم تا حرم

سفر به مشهد با هواپیما

سفر با هواپیما به مشهد، راحت و سریع است و تنها باید بلیط پرواز مشهد را بخرید. فاصله هوایی تهران تا مشهد یک ساعت تا یک ساعت و نیم است و پروازتان در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد به زمین می‌نشیند.

رفت و آمد در مشهد

برای تردد در شهر مشهد می‌توانید از تاکسی، اتوبوس، مترو و تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید و به بسیاری از نقاط شهر به‌راحتی رفت و آمد داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید درباره سفر به حرم امام رضا (ع) بدانید

دیدنی های مشهد

درباره جاهای دیدنی مشهد؛ مکان‌های مذهبی و تاریخی، بیشتر بخوانید:

حرم امام رضا

از دلایل اصلی سفر مشهد برای بسیاری از افراد، زیارت حرم امام رضاست. چه در داخل صحن نشسته باشید، چه وقتی‌که به ضریح نگاه می‌کنید، حالتان در حرم خوب می‌شود. سفر به مشهد در ماه رمضان و افطاری در حرم تجربه‌ی لذت‌بخشی‌ست و برایتان به‌یادگار می‌ماند. در نزدیک حرم می‌توانید به مسجد گوهرشاد و آرامگاه پیرپالاندوز هم بروید و از آن‌ها بازدید کنید.

حرم امام رضا مشهد
حرم امام رضا

باغ نادری و آرامگاه نادرشاه

آرامگاه نادرشاه افشار در باغ نادری قرار گرفته و معماری دیدنی و زیبایی دارد. طرح آرامگاه به چادرهای عشایر شباهت دارد که می‌گویند نادرشاه در آن به دنیا آمده و کشته شده. از موزه اسلحه و لوازم و آثار دوران نادرشاه هم می‌توانید دیدن کنید.

باغ نادری مشهد
باغ نادری

حمام مهدی قلی بیک

از قدیمی‌ترین حمام‌های مشهد به حمام مهدی قلی بیک می‌توان اشاره کرد که امروز به موزه مردم‌شناسی مشهد تبدیل شده. هم از حمام سنتی ایرانی و بخش‌های مختلف آن می‌توانید دیدن کنید، و هم با زندگی مردم در مشهد قدیم آشنا شوید.

 

حمام مهدی قلی بیک مشهد
حمام مهدی قلی بیک

موزه نان مشهد

می‌خواهید همه‌چیز را درباره درست کردن نان بدانید؟ کافی‌ست راه موزه نان را در پیش بگیرید و یکی از جذاب‌ترین موزه‌های ایران را ببینید.

موزه نان مشهد
موزه نان

از دیگر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی مشهد به مسجد ۷۲ تن، کلیسای مسروپ مقدس، خانه ملک، گنبد سبز، خانه تاریخی داروغه، موزه آستان قدس رضوی و خانه تاریخی توکلی می‌توان اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی اطراف مشهد

در اطراف مشهد هم برای تاریخ‌دوستان و هم طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به تفریح، پیشنهاداتی داریم:

آرامگاه فردوسی

از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد، آرامگاه فردوسی در توس است. برای بازدید از آرامگاه فردوسی به حدود ۵۰ دقیقه رانندگی از مرکز شهر نیاز خواهید داشت.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی

آبشار اخلمد

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، با کمتر از دو ساعت به آبشار اخلمد در نزدیک مشهد می‌توانید بروید. آبشاری پر آب، دره‌ی باغ‌های میوه و هوای لطیف و مطبوع، اینجا انتظارتان را می‌کشد.

آبشار اخلمد
آبشار اخلمد

نیشابور

در راه سفر به مشهد یا برای سفری یک روزه، به شهر نیشابور در ۱۲۰ کیلومتری آن می‌توانید سر بزنید. مقبره خیام و آرامگاه عطار از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی نیشابور شناخته می‌شوند.

مقبره خیام
مقبره خیام

طرقبه

اگر در زمان سفر مشهد از هوای گرم خسته شدید، برای پیک نیک و استفاده از طبیعت و روستاگردی، تا طرقبه راه زیادی ندارید. از مرکز شهر تا طرقبه حدود یک ساعت طول می‌کشد.

طرقبه
طرقبه

کلات نادری

جالب است بدانید که نادرشاه از مشهد بر ایران فرمانروایی نمی‌کرده و مقرش کلات نادری بوده. برای بازدید از قصر خورشید، قره سو و بند نادری باید از مشهد حدود ۱۶۰ کیلومتر فاصله بگیرید.

کاخ خورشید
کاخ خورشید

آبشار ارتکند، قله زو، شاندیز، دره آل و روستای کنگ کهن از دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف مشهد هستند.

مراکز تفریحی مشهد

با هر سنی که باشید، با مکان‌های تفریحی مشهد حوصله‌تان سر نمی‌رود.

چالیدره

نزدیک به طرقبه و با کمتر از یک ساعت رانندگی از مشهد، به مجموعه گردشگری چالیدره می‌رسید. در اینجا می‌توانید قایق‌سواری کنید، سوار تله‌سیژ شوید و از بانجی جامپینگ و زیپ‌لاین لذت ببرید. با رستوران‌های مختلف چالیدره، بابت غذا هم نگرانی نخواهید داشت.

چالیدره
چالیدره

کوهسنگی

پارک کوهسنگی یکی از بهترین مکان‌های تفریحی مشهد است که در آن می‌توانید قدم بزنید و از منظره زیبای شهر لذت ببرید. کوهسنگی در جنوب غربی شهر قرار دارد و با وسایل نقلیه عمومی هم خودتان را به آن می‌توانید برسانید.

کوهسنگی
کوهسنگی

پارک ملت مشهد

دلایلی زیادی وجود دارد که باید در سفرتان به پارک ملت مشهد سر بزنید. پارک ملت شهربازی دارد و از چرخ و فلک معروفش می‌توانید شهر را زیر پایتان ببینید. دور دریاچه باصفای آن قدم بزنید یا از وسایل ورزشی و زمین‌های بازی استفاده کنید. یا قدم بزنید و اگر در فصل بهار در مشهد بودید، گل‌ها را تماشا کنید.

پارک ملت مشهد
پارک ملت

سرزمین موج‌های آبی

یکی از چیزهایی که در گرمای مشهد می‌چسبد، رفتن به یکی از پارک‌های آبی‌ست. معروف‌ترین پارک آبی مشهد هم سرزمین موج‌های آبی با وسایل تفریحی متنوع و هیجان‌انگیزش است.

سرزمین موج‌های آبی
سرزمین موج‌های آبی

پارک وکیل آباد، پارک آبی ایرانیان، پینت‌بال، باغ ملی، سد کارده، باغ پرندگان مشهد و پیست اسکلی شیرباد هم برای تفریح در مشهد مناسبند.

لوکس‌ترین هتل‌های مشهد کدام است؟

سوغات مشهد

مشهد بیشتر به زعفران و زرشک مشهور بوده و انتخاب اول مسافران برای خرید سوغات است. البته تسبیح و انگشترهایی که با سنگ‌هایی مثل عقیق، زمرد، یاقوت و حدید درست شده باشند هم برای سوغات مشهد گزینه‌های خوبی به‌شمار می‌روند. دیگ سنگی، پوستین، گلیم و قالی، خشکبار و ترشی مشهدی را هم بعضی‌های به‌عنوان سوغات می‌خرند. برای خرید سوغات مشهد بسیاری راه بازار رضا را پیش می‌گیرند و تقریبا همه‌چیز را در آن می‌توانید پیدا کنید.

زعفران مشهد
زعفران؛ از سوغات مشهد

مراکز خرید مشهد

علاوه بر بازار رضا که در بین ساکنان و مسافران مشهد محبوب و شناخته‌شده است، مکان‌های بسیاری برای خرید در مشهد وجود دارد. مرکز خرید الماس شرق، بازار هفده شهریور، مرکز خرید آرمان مشهد، مرکز خرید آلتون، مرکز خرید آرمیتاژ، مرکز خرید آسمان، بازار جنت و مرکز خرید زیست خاور، چند مورد از مراکز خرید مشهد هستند که دست‌خالی از آن‌ها برنخواهید گشت.

بازار رضا
بازار رضا

غذاهای محلی مشهد

مشهد آش و غذاهای سنتی و محلی معروفی دارد که در سفر باید حتما امتحانشان کرد. شله یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی مشهد است که از گوشت، لوبیا، عدس، برنج، ادویه و ماش درست می‌شود. خورشت ریواس، شیشلیک و پلو مخلوط مشهدی هم از غذاهای خوشمزه مشهد هستند. ماقوت، چنگالی مشهدی، کوکو شیرین و دیگچه هم در دسته‌ی دسرها مخصوص مشهد قرار دارند.

شیشلیک
شیشلیک

بهترین رستوران های مشهد

رستوران‌های مشهد، طعم غذاهای سنتی ایرانی و محلی را برایتان به‌یادماندنی‌تر می‌کند.

رستوران پسران کریم مشهد

یکی از بهترین رستوران‌های مشهد، رستوران پسران کریم با چلو ماهیچه‌های خوشمزه‌اش است. پسران کریم دو شعبه دارد و غذاهایی مثل کباب برگ، مرغ سرخ کرده و جوجه کباب هم بین مشتریان محبوب است.

رستوران ارکیده سیاه مشهد

برای خوردن غذاهای متنوع و بین‌الملل، به رستوران ارکیده سیاه سر بزنید. در منوی این رستوران غذاهای دریایی، گیاهی و ایتالیایی هم به چشم می‌خورد.

رستوران ارکیده سیاه مشهد
رستوران ارکیده سیاه

رستوران رضایی مشهد

از رستوران‌های باسابقه مشهد، به رستوران رضایی با شعبه‌های متعدد در این شهر می‌توان اشاره کرد. کباب سلطانی، بختیاری، کوبیده و برگ در رستوران رضایی طرفداران زیادی دارد.

کافه کیوسک مشهد

اگر به دنبال بهترین فست فود مشهد می‌گردید، کافه کیوسک انتخاب خوبی می‌تواند باشد. منوی کافه از صبحانه تا ناهار و شام را پوشش می‌دهد و هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند.

کافه کیوسک مشهد
کافه کیوسک

رستوران مهستان شاندیز مشهد

برای چشیدن طعم خوش شیشلیک، کباب‌های متنوع و ماهی، به رستوران مهستان شاندیز بروید. افراد زیادی کیفیت خوب غذاهای این رستوران را تایید کرده‌اند و خیالتان از این بابت می‌تواند راحت باشد.

رستوران لیالی لبنان، رستوران سدروس،رستوران راستگو، رستوران دورچین، رستوران کلبه و رستوران باباقدرت هم در گروه رستوران‌های خوب مشهد قرار دارند.

اگر در ماه رمضان به مشهد می‌روید، می‌توانید مقاله‌های بهترین رستوران‌های مشهد نزدیک حرم برای افطار و افطاری در رستوران‌های مشهد را هم مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: کافی‌شاپ‌های مشهد؛ چند پیشنهاد متفاوت

هتل های مشهد

با هر بودجه‌ای که راهی زیارت حرم شوید یا برای گردش بروید، در یکی از بهترین هتل‌های مشهد می‌توانید اقامت داشته باشید.

هتل های ۵ ستاره مشهد

هتل مدینه الرضا مشهد

اگر در یکی از لوکس‌ترین هتل‌های مشهد بخواهید چند روزی را بگذرانید، هتل مدینه الرضا انتخاب خوبی خواهد بود. این هتل هم به حرم نزدیک است و هم امکانات و خدمات باکیفیتی برای مسافران دارد.

هتل مدینه الرضا مشهد
هتل مدینه الرضا

هتل مجلل درویشی مشهد

این هتل ۵ ستاره از هتل‌های معروف مشهد است که در خیابان امام رضا قرار گرفته. از اتاق‌های اکونومی و استاندارد گرفته تا سوئیت‌های با قیمت بالاتر را در هتل مجلل درویشی می‌توانید رزرو کنید.

هتل مجلل درویشی مشهد
هتل مجلل درویشی

هتل قصر طلایی مشهد

مسافرانی که تجربه اقامت در هتل قصر طلایی را داشته‌اند، از کیفیت خدمات و غذای رستوران، پرسنل صمیمی و برخورد گرمشان و موقعیت مکانی هتل راضی بودند. هتل قصر طلایی به بهترین هتل مشهد هم شناخته می‌شود و از اتاق‌های استاندارد تا سوئیت و آپارتمان برای رزرو دارد.

هتل قصر طلایی مشهد
هتل قصر طلایی

از دیگر هتل‌های ۵ ستاره مشهد که می‌توانید رزرو کنید، به هتل پارس، هتل سی نور، هتل بین المللی قصر، هتل پردیسان و هتل هما ۱ مشهد می‌توان اشاره کرد.

هتل های ۴ ستاره مشهد

هتل تارا مشهد

یکی از هتل‌های خیابان شیرازی مشهد، هتل ۴ ستاره تاراست. این هتل نسبت به دیگر هتل‌های لوکس قیمت به‌‌صرفه‌تری دارد. امکاناتی مانند رستوران، چایخانه سنتی و فست فود را برای مهمانان هتل تارا فراهم و آماده است.

هتل تارا مشهد
هتل تارا

هتل کیانا مشهد

یکی دیگر از هتل‌های نزدیک به حرم، هتل ۴ ستاره کیاناست. اتاق و آپارتمان‌های هتل کیانا ظرفیت‌های مختلفی دارند و برای سفرهای خانوادگی و کاری به مشهد مناسبند.

هتل سارینا مشهد

برای اقامتی راحت در هتل‌های با قیمت مناسب مشهد، هتل سارینا را هم می‌توانید بررسی کنید. تمیزی و نظافت، برخورد محترمانه پرسنل و اتاق‌های دلباز از مزایای هتل سارینا به‌شمار می‌رود.

هتل سارینا مشهد
هتل سارینا

از دیگر هتل‌های ۴ ستاره مشهد به هتل الماس نوین، هتل جواد، هتل فردوس، هتل الماس ۱ و هتل سلام می‌توان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: هتل آپارتمان‌های خیابان امام رضا

هتل های ۳ ستاره مشهد

هتل هاترا مشهد

از بهترین هتل‌های ۳ ستاره و محبوب مشهد در بین مسافران، هتل هاترا را می‌توان پیشنهاد کرد. قیمت مناسب، کیفیت خوب خدمات و نظافت قابل قبول هتل باعث شده تا بسیاری این هتل را برای اقامت دوباره انتخاب کنند.

هتل هاترا مشهد
هتل هاترا

هتل اطلس مشهد

روم سرویس ۲۴ ساعته، رستوران و کافی‌شاپ تنها چند مورد از امکاناتی‌ست که هتل اطلس ارائه می‌دهد. از محل اقامتتان به حرم امام رضا هم دسترسی خوبی دارید و هر زمانی که بخواهید به زیارت می‌توانید بروید.

هتل های ۲ ستاره مشهد

هتل کارن مشهد

از هتل‌های تازه تاسیس مشهد که در خیابان معروف امام رضا واقع شده از هتل کارن هم می‌توان نام برد. با اینکه هتل تنها ۲ ستاره دارد، اما هرچه که در سفر به مشهد و برای اقامتی آرام لازم داشته باشید را برایتان فراهم می‌کند.

هتل کارن مشهد
هتل کارن

هتل طوبی مشهد

اتاق، سوئیت و آپارتمان‌های با ظرفیت‌های مختلف را در هتل طوبی می‌توانید رزرو کنید. این هتل هم به حرم نزدیک است و مسافران زیادی از تمیزی و کیفیت اقامتشان رضایت داشته‌اند.

هتل های ۱ ستاره مشهد

هتل خورشید مشهد

این هتل تک ستاره، قدمت و سابقه زیادی در هتلداری دارد. هتل خورشید برای اقامت‌های مقرون به‌صرفه در زمان سفر به مشهد، انتخابی ایده‌آل است.

هتل مرمر مشهد

یکی از هتل‌های ارزان قیمت مشهد، هتل مرمر است. این هتل هم کیفیت خوبی دارد و از آنجا به بازار رضا و حرم نزدیک هستید.

هتل آپارتمان های مشهد

برای اقامت‌های طولانی‌تر بهتر است یکی از هتل آپارتمان‌های مشهد را رزرو کنید. هتل آپارتمان بشری، هتل آپارتمان قصر خورشید، هتل آپارتمان ملل و هتل آپارتمان قصر آیدین را بسیاری از مسافران مشهد برای اقامت تایید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اگر دنبال هتل آپارتمان لوکس در مشهد هستید، این پست را بخوانید

هتل‌های نزدیک حرم مشهد

هتل‌های نزدیک حرم امام رضا انتخاب اکثر افرادی‌ست که به هدف زیارت به مشهد می‌روند. از هتل‌های لوکس و ۵ ستاره، تا هتل‌های ارزان نزدیک حرم را می‌توانید پیدا و به راحتی رزرو کنید. هتل جواد، هتل بین المللی قصر، هتل فردوس، هتل رضویه، هتل جواهر شرق، هتل آدینا، هتل جواهری و هتل مرمر، تنها چند مورد از اقامتگاه و هتل‌های مشهد نزدیک حرم هستند که لیست کامل را از اینجا می‌توانید ببینید.

هتل جواد مشهد
هتل جواد

 

هتل‌های تازه تاسیس مشهد؛ از هتل‌های ۵ ستاره تا ۲ ستاره

 

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد