فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

تاریخ انتشار : 11 مرداد 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

سفر به مشهد هم جنبه زیارتی دارد و هم اینکه می‌­توانید بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی کشور را تماشا کنید که متعلق به یکی از شاهان مقتدر و قدرتمند ایرانی بوده و شهرت زیادی در زمان خود داشته است. اگر به تاریخ و فرهنگ ایران کهن علاقه دارید، در ادامه بلاگ ما را همراهی کنید تا یکی از بناهای تاریخی ایران که به­ دلیل وجود آرامگاه نادرشاه افشار به شهرت رسیده است را برایتان به­ طور کامل معرفی کنیم.

تاریخچه موزه نادری

نادرشاه افشار را می­‌توان یکی از شاهان نامدار ایران دانست و حتی برخی او را ناپلئون ایرانی می­‌نامند که جنگ‌­ها و نبردهای زیادی را در کارنامه تاریخی خود به ثبت رسانده است. در خصوص آرامگاه او باید بدانید که نادرشاه قبل از مرگش دستور داد تا برای ساخت مقبره‌­اش سنگ‌هایی را از مراغه به مشهد انتقال دهند و این­طور بود که بنای اولیه آن ساخته شد.

مشخصات موزه نادری

درباره مشخصات موزه نادری مشهد باید به وسعت آن اشاره کرد که در باغی با مساحت ۱۴۴۰۰ مترمربع قرار دارد که می‌­توان از بخش­‌های مختلف آن به غرفه‌­های متعدد برای فروش صنایع دستی و کتاب، ۲ تالار و سکویی بلند که مجسمه نادرشاه بر روی آن قرار دارد، اشاره کرد.

مهندس هوشنگ سیحون طراحی این بنا را بر عهده گرفته و مصالح مورد استفاده برای ساخت آن را نیز به­‌گونه‌­ای انتخاب کرده تا صلابت و شکوه نادرشاه را به ­نمایش بگذارد. معماری بناهایی که در باغ قرار دارد براساس ۲ شکل هندسی مثلث و مربع انجام شده است.

برای معماری این بنا از نمادهای مختلفی که دوران زندگی نادرشاه را تداعی می­‌کند، به زیبایی هرچه تمام­تر استفاده شده، تا جایی که مهندس خوش ­ذوق ایرانی ظاهر بیرونی آرامگاه را متناسب با چادرهای عشایری طراحی کرده‌­است تا نشان­‌دهنده محل زندگی نادرشاه باشد.

حتی حجاری سنگ قبر را نیز با الهام از شکل و ظاهر الماس دریای نور که یکی از غنیمت‌های گرانبهای این پادشاه باصلابت ایرانی از نبرد هندوستان است، انجام داده­‌اند.

وارد بنا که می­‌شوید ستون­هایی را مشاهده خواهید کرد که برای ساخت آنها از طرح کلاه‌­های سربازان دوران افشاریه الگوبرداری کرده­‌اند و به طور کلی هر بخش از این ساختمان با ایده­ای خلاقانه و زیبا طراحی شده است.

در موزه نادری از چه چیزهایی می‌­توان بازدید کرد؟

در زمان ورود به این محوطه وسیع در ابتدا مجسمه بزرگ و برنزی نادرشاه که سوار بر اسب نشسته است، می­تواند چشم هر بیننده‌­ای را به خود خیره کند. در ضمن آرامگاه نادرشاه نیز در این بخش قرار دارد که می‌­توانید با حضور در باغ آن را مشاهده کنید.

۲ تالار موزه بزرگ که در قسمت اصلی باغ نادری مشهد واقع شده‌­است، شما را به تماشای آثار تاریخی دعوت می­‌کند. در یکی از این تالارها اسلحه­‌هایی را می­بینید که متعلق به دوره­‌های تاریخی مختلف ایران هستند.

تالار دیگر نیز به آثار و اسلحه‌­های بازمانده از دوران نادرشاه اختصاص داده شده­‌است، برای کسانی که به تماشا و بازدید از موزه­‌های تاریخی علاقه دارند، حضور در این محل بسیار دلنشین خواهد بود و لحظات شیرینی را برای آنها به ارمغان می‌­آورد.

در زمان تجاوز پرتغالی‌­ها به ایران یک لوله توپ جنگی که از آثار ممتاز دوران خود بوده­‌است، به غنیمت رسید که در نزدیکی آرامگاه قرار دارد و قدمت تاریخی آن به سال ۱۵۹۱ میلادی و دوران سلطنت فیلیپ دوم برمی­گردد.

در باغ نادری مشهد می‌­توانید مقبره دیگری را مشاهده کنید که متعلق به محمدتقی ­خان پسیان است که از سرداران خراسان بود. این فرد به عنوان اولین ایرانی شناخته می­شود که در دوره آموزش خلبانی حضور داشت.

شما با حضور در این باغ می‌­توانید حوض‌­ها، جویبارها و آبریزهای مختلفی را که با الهام از باغ­های ایرانی ساخته شده­‌اند، تماشا کنید و لحظات مفرحی را در میان انبوه درختان بگذارانید.

عکاسی با لباس سنتی که در محوطه زیبای باغ انجام می‌­شود، از دیگر فعالیت­های است که گردشگران در زمان حضور در این موزه نسبت به انجام آن ترغیب می­‌شوند تا از این طریق لحظات خاطره­انگیز خود را با یک عکس زیبا ثبت کنند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه نادری چه قدر است؟

موزه نادری مشهد

نمایی از بیرون موزه نادری مشهد

مبلغی که بازدیدکنندگان برای ورودی موزه نادری مشهد پرداخت می‌­کنند، ۵ هزار تومان در نظر گرفته می­‌شود. زمانی که شما در طول روز برای تماشای این باغ موزه می­‌توانید اختصاص دهید باید بین ساعت‌­های ۹ تا ۱۷ باشد.

در ضمن بهتر است در روزهای تعطیل رسمی برای بازدید از این باغ اقدام نکنید، چراکه احتمال دارد در بسیاری از مواقع تعلیل باشد. گشت و گذار در محوطه باغ و تالارهای مختلف این موزه در مدت ­زمان ۱ ساعت برای شما مناسب خواهد بود.

اگر در مناسبت­‌های خاص به این موزه می­‌روید احتمال دارد با نمایشگاه­ها و بازارچه‌­های مختلفی رو به­ رو شوید که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. از طرفی به این هم توجه کنید که نزدیکی این موزه به حرم، کار شما را برای بازدید راحت‌­تر می‌­کند.

البته خبر خوب این است که اگر اواخر اردیبهشت در مشهد حضور دارید می‌­توانید روز ۲۸ اردیبهشت که به­ عنوان روز جهانی موزه شناخته می‌شود، بازدید رایگان از این محل داشته باشید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

تماشای باغ سرسبز و زیبای نادری مشهد در فصل بهار بسیار دلنشین خواهد بود و در این زمان می‌­توانید از وزش نسیم بهاری نهایت لذت را ببرید. از همین رو برای کسانی که به سرسبزی باغ اهمیت می­‌دهند و قصد بازدید از این مکان را دارند، ماه­‌های بهاری بهترین انتخاب هستند.

پوشش گیاهی موزه نادری مشهد، می­‌تواند گرمای تابستان را قابل تحمل کند و بدون شک قدم­ زدن در محیط زیبای این باغ و دیدن مناظر چشم­نواز آن برای هر کسی دوست­داشتنی است.

اگر در فصل زمستان به مشهد سفر می­‌کنید باز هم نمی‌­توانید مشاهده تالارها و ابزارهای تاریخی که در این مکان قرار دارد را از دست بدهید. پس در هر موقع از سال که به این شهر زیارتی-سیاحتی سفر می­کنید امکان حضور در موزه نادری مشهد را دارید.

چگونه به موزه نادری برویم؟

موزه نادری

نمایی از داخل موزه نادری مشهد

با توجه به اینکه موزه نادری مشهد در نزدیکی حرم قرار دارد برای رفت ­و آمد از هر نقطه شهر تا نزدیکی این باغ هیچ مشکلی نخواهید داشت و وسایل­ نقلیه مختلفی برای این منظور وجود دارد که فقط کافی‌­است تا میدان شهدا بیایید و از آنجا با ۵ دقیقه پیاده‌­روی به ­راحتی به این محل برسید.

از همین رو در هر زمانی که برای زیارت می‌­روید با طی­ کردن یک مسیر کوتاه ۹۰۰ متری می‌­توانید خیلی راحت به باغ نادری بروید و از دیدن جاذبه­‌های آن نهایت لذت را ببرید.

در ضمن به این هم توجه کنید که در حوالی موزه نادری می­‌توانید به دیدن خانه تاریخی بابا داروغه، مجتمع گردشگری بابا قدرت و مسجد گوهرشاد بپردازید تا با یک تیر چند نشان زده باشید.

هتل‌های نزدیک موزه نادری مشهد

هم­‌جواری حرم و موزه نادری مشهد بهترین موقعیتی است که می­‌توانید به­ دنبال نزدیک­ترین هتل­‌ها برای این محل باشید که البته از نظر امکانات رفاهی نیز در سطح مطلوبی قرار داشته باشد. تعدادی از این هتل­‌ها شامل موارد زیر است:

هتل تارا

هتل تارا

هتل تارا

یکی از هتل‌­هایی که می­‌توانید در نزدیکی آرامگاه نادرشاه پیدا کنید، هتل تارا نام دارد. این مکان که در سال ۱۳۷۴ افتتاح شد دارای ۱۱ طبقه و ۱۱۳ اتاق برای اسکان مهمان­‌های خود است. برای رسیدن به موزه نادری تنها باید حدود ۵ دقیقه از محل این هتل پیاده‌­روی کنید.

جمع­‌بندی

موزه نادری مشهد به­ عنوان یک مکان تاریخی شناخته می‌­شود که شهرت آن به­ دلیل قرارگیری آرامگاه نادرشاه افشار است. بنای اولیه آن به دستور خود نادرشاه و پیش از مرگش پایه‌­گذاری شد. اما موزه و باغ کنونی با همت انجمن آثار ملی ایران به شکل امروزی درآمد.

وسعت این محل برابر با ۱۴۴۰۰ مترمربع بوده و شامل بخش­‌های مختلفی همچون ۲ تالار که به­عنوان موزه در نظر گرفته می­‌شوند و محوطه بیرونی است که آنها را به زیبایی ساخته‌­اند.

برای بازدید از این مجموعه تاریخی زیبا کافی است بلیط هواپیما ی خود را به مقصد مشهد از اسنپ تریپ رزرو کنید و راهی یک سفر جذاب به مقصد مشهد شوید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد