۴ پیشنهاد برای جنگل نوردی در بهار

تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۴ مرداد ۱۴۰۰
جنگل نوردی در بهار

وقتی قدم در جنگل می‌گذاریم انگار وارد دنیایی می‌شویم که فرسنگ‌ها با دنیای اطراف فاصله دارد. دیگر خبری از آنهمه هیاهوی بیرون نیست، صدای ماشین نمی‌آید، دود و دمی وجود ندارد و تا چشم کار می‌کند درخت است که روی سرمان سایه انداخته. همه چیز آرام است، مگر اینکه صدای حیوانی بیاید یا شاخه درختی زیرپایمان بشکند. هوا خنک‌تر از آن بیرون است و همه چیز مهیاست که کمی از تکاپو و دغدغه‌ها فاصله بگیریم. جنگل نوردی در بهار، بیشتر از بقیه مواقع طرفدار دارد؛ نه از سرما و گل و شُل خبری هست و نه از شرجی و هوای دم کرده تابستان.

جنگل ابر

جنگل ابر

وقتی به جنگل نوردی در بهار فکر می‌کنیم، احتمالا اسم جنگل‌های زیادی از ذهن‌مان می‌گذرد. یکی از این جنگل‌ها هم احتمالا جنگل ابر است. جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهرود به آزادشهر در ۱۲ کیلومتری روستای ابر قرار گرفته و همانطور که از اسمش پیداست، به ابرهایش شهره است.

این جنگل‌ها از جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آید که ۴۰ میلیون سال قدمت دارد. مرور کردن این عدد هم در ذهنمان کافی‌ست که مغزمان سوت بکشد.

گونه‌های گیاهی زیادی در این جنگل‌ می‌بینیم و باید انتظار دیدن خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول را هم داشته باشیم. انتظار همه اینها به اضافه اقیانوس ابری که هراز چندی می‌آید و دربرمان می‌گیرد.

مسیر دسترسی: از تهران تا شاهرود ۴۰۴ کیلومتر است. از اتوبان افسریه حرکت می‌کنیم و از ایوانکی، گرمسار، سمنان و دامغان می‌گذریم و به شاهرود می‌رسیم. اگر ماشین نداریم، در میدان امام شاهرود می‌توانیم تاکسی‌های روستای ابر را سوار شویم.

اگر مبداء‌مان شهر دیگری هم هست خودمان را باید به شاهرود یا بسطام برسانیم. از شاهرود به سمت آزاد شهر برانیم. بعد از ۱۸ کیلومتر به روستای نو خرقان می‌رسیم. بعد از این روستا در ابتدای روستای ابر قرار داریم.

جنگل‌های سیاهرود

جنگل های سیاهرود

از هرکسی درباره رودبار بپرسیم بیشتر از هرچیز درباره زیتون‌فروشی‌هایش می‌گوید. اما رودبار شهری نیست که فقط از آن زیتون بخریم و بعد دوباره به دل جاده بزنیم. به رودبار که برسیم در یکی از زیباترین مناطق ایرانیم.

کافی‌ست کمی از شهر دور شویم و مثلا به حوالی رستم‌آباد برویم. رودبار جایی‌ست پر از مرتع و دشت و جنگل و یکی از این مناطق جنگلی، سیاهرود است. جایی که در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی رودبار قرار گرفته.

داشتن جنگل‌های متراکم و پراکنده و کوهستانی بودن، از ویژگی‌های این منطقه است و به همین خاطر هم هست که بهار بهترین فصل رفتن به آن است. جنگل‌های سیاهرود هم جزو جنگل‌های هیرکانی‌ست. بعضی مواقع مراتع و جنگل را مه می‌پوشاند و همه چیز را رازآلود می‌کند. این منطقه جزو مناطق حفاظت شده است.

مسیر دسترسی: قبل از رستم آباد به سمت غرب یک فرعی قرار گرفته که در انتهای آن به روستای سیاهرود می‌رسیم و شروع جنگل‌های سیاهرود هم همینجاست.

جنگل‌های سیاه رودبار

سیاه رودبار

راه اینکه یکی از بهترین مناطق جنگلی ایران را ببینیم رفتن به نزدیکی علی آباد کتول است. علی آباد کتول در فاصله ۴۱ کیلومتری از گرگان قرار گرفته. فکر خوب این است که شب را در گرگان بمانیم و صبح راهی علی آباد کتول شویم.

منطقه جنگلی سیاه رودبار در فاصله تقریبا ۲۰ کیلومتری علی آباد کتول، اسمش را از روستای همسایه‌اش گرفته. این منطقه در دامنه‌های ارتفاعات شرقی البرز قرار دارد و کمتر آدمی را در آن حوالی می‌توان دید و این به معنای بکر بودن این منطقه است.

جنگل‌های سیاه رودبار هم جزو جنگل‌های هیرکانی‌ست، اما از آن مهمتر اینکه در این جنگل‌ها، درخت سرخدار وجود دارد. درخت سرخدار درختی‌ست که از دوره سوم زمین‌شناسی و قبل از عصر یخبندان جان سالم به دربرده است و به زمان ما رسیده است.

مسیر دسترسی: از علی آباد کتول باید به سمت جاده شیرین‌آباد برویم. بعد از  ۱۸ کیلومتر، در سمت چپ جاده مسیری جدا می‌شود. جاده کوتاه  یک و نیم کیلومتری ما را به روستای سیاه رودبار می‌رساند.

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران

نوشتن درباره جنگل نوردی در بهار بدون اسم بردن از جنگل ارسباران بی‌معنی خواهد بود. در ارسباران با جنگل‌هایی انبوه و پرپشت روبه رو هستیم. از این گذشته تنوع جانوری انقدر زیاد است که به این مناطق موزه حیات وحش ایران می‌گویند. مارال هم در این منطقه می‌بینیم؛ البته اگر خوش‌شانس باشیم.

در خرداد زغال اخته‌ها رسیده‌اند و اواسط تابستان را اگر برای سفر انتخاب کنیم، می‌توانیم طعم ترش قره قورت‌ها را بچشیم.

بخش‌های جنوبی این منطقه بیشتر مرتع است و بخش‌های جنگلی در ارتفاع کمتر از ۸۰۰ متر قرار گرفته‌اند. پس اگر می‌خواهیم جنگل نوردی کنیم، باید کمی به خودمان سختی بدهیم و بالاتر برویم. خیلی‌ها در این منطقه کمپ می‌زنند و خیلی‌ها هم به شهر نزدیک یعنی کلیبر باز می‌گردند.

مسیر دسترسی: از تبریز هر روز ساعت ۱۴ و ۱۶ برای کلیبر اتوبوس هست. اگر با خودروی شخصی برویم، از همان ابتدای ورودی تبریز تابلوهایی به سمت اهر و کلیبر وجود دارد. کلیبر شهری‌ست سرسبز با دامنه‌های مه گرفته. فاصله کلیبر تا ارسباران ۴۶ کیلومتر است.

عکس: خبرگزاری ایسنا

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد