چرا باید آبیدر کردستان را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 7 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳ آبان ۱۴۰۰
آبیدر

بام هر شهری برای خیلی‌ها جذاب‌ترین جای دیدنی‌ آن است. جایی که از بالا به شهر با همه چراغ‌ها، ساختمان‌ها و درخت‌های سبزش احاطه داری و همه چیز آن پایین مثل قوطی کبریت به نظر می‌رسد. آن بالا نسیم خنکی به صورتت می‌خورد و سینه‌ات پر از هوای پاک می‌شود و آبیدر کردستان اینطور جایی‌ست.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

آبیدر کجاست؟

آبیدر کردستان

مجموعه آبیدر درخیابان آبیدر سنندج، مرکز استان کردستان قرار دارد. این پارک جنگلی که در دامنه‌ کوه قرار گرفته، یکی از محبوب‌ترین جاهای تفریحی شهر است، چه برای سنندجی‌ها و چه برای مسافرانی که به این شهر می‌آیند.

اسمپارک از دو کوه آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک می‌آید که حدود ۲۵۵۰ متر و ۲۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریا هستند. معنی  آبیدر یا آب به در، جایی است که آب فراوانی دارد و با وجود چند چشمه، عجیب نیست که چنین نامی برای کوه انتخاب کرده باشند.

در این مجموعه‌، چند باغ می‌بینید که بزرگ‌ترین آنها باغ امیریه است. کانی شفا، کانی بانته، خضر زنده، هفت آسیاب و ماماتکه از دیگر جاهای تفریحی کوه هستند. در این پارک کوهستانی امکانات رفاهی و تفریحی زیادی پیدا می‌شود و همین دلیلی‌ست برای محبوب بودنش.

اگر روز به کوه بروید، تمام شهر را از بالا می‌بینید؛ خانه‌ها، خیابان‌ها، درخت و سبزی شهر. شب‌ها در فاصله‌های دور و نزدیک چراغ‌های خیابان و خانه‌ها خودنمایی می‌کنند.

کوه‌ها خیلی به مرکز شهر نزدیکند و دسترسی به آنها راحت است. با ۱۰ دقیقه رانندگی به پارک جنگلی رسیده‌اید. آخر هفته، تعطیلات و به‌خصوص تابستان که هوا معتدل است، در این پارک جای سوزن‌ انداختن نیست.

داشته‌های این مجموعه به درختان و طبیعت دلنشینش محدود نمی‌شود. چند رستوران و کافی‌شاپ وجود دارد که اگر اهل پیک نیک در طبیعت نباشید، کار را ساده می‌کنند.

تا دو سال پیش آبیدر، یک سینمای روباز باغ امیریه هم داشت که بزرگ‌ترین سینمای صحرایی دنیا بود. پرده‌ این سینما ۲۵ در ۱۲ متر  بود و تا ۱۰ هزار نفر می‌توانستند همزمان فیلم تماشا کنند، اما از دو سه سال پیش این سینما به دلایل امنیتی دیگر جمع شده و باید سراغ سرگرمی‌های دیگر رفت.

بیشتر بخوانید: سارال کردستان کجاست؟

جاذبه‌های نزدیک

عمارت آصف

از این پارک جنگلی تا عمارت آصف حدود یک ربع با ماشین فاصله است. این عمارت که به خانه کرد هم معروف است، در خیابان شاپور بعد از بلوار کردستان قرار گرفته. این خانه از دوره صفوی به جا مانده و خیلی دیدنی است.

از این عمارت تا عمارت مشیر دیوان هم راهی نیست. کافی است یک دقیقه وقت بگذارید و از مشیر دیوان در خیابان شهدای شهر هم دیدن کنید. این‌جا هفت حیاط دارد که در هر کدام آب‌نما ساخته شده. این بنای تماشایی متعلق به دوره قاجار است.

عمارت سالار سعید در خیابان امام، کوچه‌ حبیبی قرار گرفته. در این خانه که حالا به موزه تبدیل شده، وسایل تاریخی به‌ نمایش درآمده.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هتل های سنندج با قیمت مناسب

هتل‌های سنندج با قیمت مناسب کدامند؟

23 اردیبهشت 1398
مراکز خرید سنندج

در سنندج به کدام مراکز خرید برویم؟

22 اردیبهشت 1398

۱ نظر

  • پاسخ علیرضا ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۱:۰۶

    من افتخار این را داشتم که خدمت سربازی را در سنندج سپری کنم. به جرأت میتوانم بگم که شریف تر و عزیز تر و بافرهنگ تر از مردم کردستان به سختی میشه پیدا کرد. امیدورام بعد از هفت سال که از سربازیم میگذره دوباره بتونم مهمان این مردم دوست داشتنی بشم.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد