اورامان، روستای هزار ماسوله ایران کجاست؟

تاریخ انتشار : 16 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
اورامان

تماشای روستایی پلکانی در دل طبیعت کوهستانی کردستان که فرسنگ‌ها از زندگی شهری فاصله دارد، برای ما تصویری رویایی‌ست. ولی کافیست برای دیدن این تصویر به کردستان برسیم، سرزمین دشت‌های سرسبز. اورامان یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران است. و به خاطر جذابیت معماری و طبیعت بی‌نظیرش، یکی از توریستی‌ترین جاهای ایران به حساب می‌آید.

اورامان کجاست؟

طبیعت اورامان

اورامان در سروآباد یکی از شهرستان‌های استان کردستان واقع شده. فاصله سروآباد تا سنندج، مرکز استان ۹۳ کیلومتر است و با نزدیک‌ترین شهر یعنی مریوان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. اورامان در جنوب شرقی مریوان قرار دارد و به وسیله جاده خاکی به آن وصل می‌شود. از آنجایی که این جاده از دامنه‌های کوه‌های سرسبز می‌گذرد یکی از بی‌نظیرترین تصاویر را پیش رویمان قرار می‌دهد.

این روستای تماشایی فقط یک اسم ندارد. اورامان، هورامان، اورامان تخت، هورامانات یا اورامانات تخت نام‌های این منطقه است و از آنجایی که با روستای ماسوله در گیلان از جهت پلکانی بودن بسیار شبیه است؛ به همین دلیل به آن هزار ماسوله هم می‌گویند.

درمورد معنی اورامان یا به عبارت درست‌تر، هورامان، اتفاق نظر وجود ندارد. بعضی‌ها می‌گویند هور به معنی خورشید و هورامان به معنی خانه‌ی خورشید. بعضی دیگر معتقدند هور از واژه‌ اهورا گرفته شده و معنی هورامان جایگاه اهوراست. عده‌ای هم هورامان را سرزمین بازماندگان قوم باستانی هوریان می‌دانند که در هزاره‌ سوم پیش از میلاد مسیح در این منطقه زندگی می‌کردند.

چرا باید اورامان را ببینیم؟

اورامان تخت

اورامان کردستان روستاییست با قدمت چند صد ساله و یکی از زیباترین روستاهای ایران. در حدود ۵۴۰ خانواده در این دهکده زندگی می‌کنند که به زبان هورامی حرف می‌زنند. محلی‌ها معتقدند اینجا مدتی مرکز حکومت حاکمان محلی بوده؛ به همین دلیل کلمه‌ «تخت» به معنی پایتخت به آن اضافه شده است.

ناحیه‌ هورامان در گذشته رونق بسیاری داشته است. آن‌چه باستان‌شناسی نشان داده، وجود آتشکده‌ها و پرستشگاه‌های فراوان در این منطقه و اسکلت‌هایی‌ست که ثابت می‌کند حدود ۴۰ هزار سال پیش انسان‌ها در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

در کنار این دهکده دو روداخانه‌ سیروان و لیله جاری هستند که جذابیت طبیعی آن‌را کامل می‌کنند. این روستا، روستایی‌ست حیرت انگیز در دامنه‌ کوه‌های سر به فلک کشیده، در کنار جنگل و رودخانه.

خانه‌های اورامان کردستان کاملا مطابق با اقلیم ساخته شده. بام هر خانه، حیاط خانه‌ طبقه‌ بالاست. جنس دیوارها از سنگ است و ملاتی بین آنها استفاده نشده، سبکی که به آن خشکه‌چین گفته می‌شود.

سوغات این منطقه چیست؟

در هورامان فروشگاه‌های صنایع دستی‌ای هست که شال دست‌باف، گلیم، کلاش یا همان گیوه و ظرف‌های چوبی از چوب ارغوان و همچنین ظرف‌های سفالی می‌فروشند. خشکبار و محصولات کشاورزی هم از سوغات اورامان به‌شمار می‌روند. البته اگر خواستید سوغات بخرید، نان کلانه و لباس محلی را هم در نظر داشته باشید.

قارچ، کنگر، کرفس، گردو، شیر و پنیر، انگور و انجیر این منطقه بسیار معروف است. آش دوغ، رشته پلو، خورشت خلال بادام، آش گزنه، ترخینه، ساوار پیلاو که با گندم جوشانده درستش میکنند هم، از غذاهایی‌ست که باید امتحانش کنید.

مراسم پیرشالیار

مراسم پیرشالیار

رسم جالبی که در نیمه‌ اردیبهشت و نیمه‌ بهمن در اورامان کردستان برپا می‌شود، مراسم پیر شالیار است. آرامگاه پیر شالیار در این روستا قرار دارد و مردم برای او احترام زیادی قائل‌اند.

گفته می‌شود پیر شالیار پیری اسطوره‌ای بوده است، صاحب کرامات. پیر شالیار  باعث شفای شاه بهار خاتون،‌ دختر حاکم بخارا شده و حالا مردم هورامان سالگرد عروسی پیر شالیار و شاه بهار خاتون را جشن می‌گیرند.  این مراسم گردشگران زیادی را در اردیبهشت راهی این منطقه می‌کند. در سال ۱۳۹۵ تعداد گردشگرانی که برای تماشای مراسم پیر شالیار به این منطقه رفتند، حدود هشت هزار نفر بودند.

در این روستا بناهای بسیار قدیمی مثل مقبره‌ پیر شالیار و مسجد حضرت عبدالله که با سنگ و چوب گردو ساخته شده، بسیار دیدنی هستند. پوشش گیاهی این منطقه شامل درخت بلوط، گلابی وحشی و زالزالک است. پس جنگل‌گردی یکی دیگر از کارهای هیجان‌انگیزی است که می‌توان در اینجا داشت.

بهترین فصل سفر

زمستان در هورامان

هورامان در منطقه‌ کوهستانی قرار دارد. بنابراین، اگر میانه‌ خوبی با برف، اسکی، کوهنوردی در زمستان و هوای سرد ندارید، بهتر است زمستان را فراموش کنید. از اردیبهشت تا آخر تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید منطقه‌ اورامانات را از نزدیک ببینید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب پیاده‌روی، کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید. اگر در ابتدای بهار یا پاییز راهی هورامان می‌شوید، لباس گرم همراه داشته باشید. در زمستان با تجهیزات کامل مثل عصای کوهنوردی، کفش مناسب و لباس گرم اضافی بروید.

جاذبه‌های نزدیک

دریاچه زریوار

اگر از سنندج به هورامان بروید، می‌توانید اول جاهای دیدنی سنندج را ببینید. در سنندج بناهای قدیمی زیادی برای دیدن هست. مثل عمارت خانه کرد، حمام شیشه، حمام خان، مسجد جامع و بازار سرپوشیده.

مریوان در ۳۶ کیلومتری اورامان قرار گرفته و در این منطقه دریاچه‌ زریوار را پیدا می‌کنید که یکی از  زیباترین دریاچه‌های ایران است. روستای نگل در ۲۵ کیلومتری سروآباد، یکی دیگر از دیدنی‌های منطقه‌ است که قرآن نگل در آن نگهداری می‌شود، قرآنی مربوط به اوایل قرن پنجم هجری.

کجا اقامت کنیم؟

هتل اورامان

اگر مسافر اورامانات باشید، می‌توانید در هتل سنگی ۳ ستاره اورامان اقامت کنید. هتل اورامان پارکینگ ندارد و امکاناتش فراوان نیست. اما باتوجه به دسترسی خوبی که به جاهای دیدنی‌ اورامان مثل رودخانه سیروان دارد، گزینه‌ خوبی به‌شمار می‌رود. چشم‌انداز هتل، کوهستان و جنگل اطراف است. قیمت رزرو هتل اورامان برای اقامت در اتاق دوتخته ۱۷۰ هزار، اتاق سه تخته ۲۱۹ هزار و برای اتاق چهار تخته ۲۶۴ هزار تومان است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به اورامانات از تهران وارد اتوبان ساوه به همدان می‌شوید و با گذشتن از همدان به سنندج می‌رسید.

در سنندج مسیر را به سمت مریوان ادامه خواهید داد. بعد از ۱۵ کیلومتر، خروجی نودشه و پاوه را بروید. بعد از حدود ۳۵ کیلومتر، خروجی جاده اورامان را می‌بینید. ۱۰ کیلومتر دیگر که جلو بروید، به روستای اورامان می‌رسید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هتل های سنندج با قیمت مناسب

هتل‌های سنندج با قیمت مناسب کدامند؟

23 اردیبهشت 1398
مراکز خرید سنندج

در سنندج به کدام مراکز خرید برویم؟

22 اردیبهشت 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد