یک استکان چای در کوچک‌ترین کافه دنیا

تاریخ انتشار : 19 مهر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
یک استکان چای در کوچک‌ترین کافه دنیا

در این دنیا کافه‌های زیادی وجود دارد. همین شهر خودتان را درنظر بگیرید. چندصدتا تا کافه در خیابان‌ها و کوچه‌های مختلفش هست و هر روز هم به تعدادشان دارد اضافه می‌شود، ولی شنیدن نام کافه‌ای که کمتر از دو متر است و لقب کوچک‌ترین کافه دنیا را دارد شاید عجیب به نظر برسد، کافه‌ای که برای رفتن به آن نیاز به بستن چمدان و رفتن به راه‌های دور نیست و در یکی از دالان‌های بازار تهران جا خوش کرده.

کوچک‌ترین کافه دنیا کجاست؟

‌بازار بزرگ تهران در بیشتر روزهای سال جای سوزن انداختن ندارد. در منطقه پر رفت و آمد ۱۵ خرداد قرار گرفته و هتل‌های تهران هم در آن منطقه کم نیست. مثل هتل فردوسی و هتل مارلیک. به بازار که رسیدی با گذر از چند دالان، همهمه مردم و کالسکه‌ها و چرخ دستی‌ها می‌توانی به کوچک‌ترین کافه دنیا برسی. جایی که  کنار مسجد حاج عبدالله قرار گرفته و سردردش نوشته شده قهوه خانه حاج علی درویش، تاسیس ۱۲۹۷٫ ۱۰۰ سال است که در اینجا چای دبش به مشتریان داده میشود، آدم‌های زیادی در طول این مدت به این دنیا پا گذاشته‌اند و آن را ترک کرده‌اند و در تمام این سال‌ها قهوه‌خانه حاج علی درویش سرپا در گوشه‌ای از بازار به کار خودش ادامه داده.

کمتر از دو متر است و شاید چای خوردن در آن سخت باشد. ولی به خاطر همین ویژگی‌ و رسم چای‌خانه‌داری و قهوه‌خانه داری که در خاندان درویش نسل به نسل گشته، حالا قهوه‌خانه حاج علی درویش در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسیده. و درست است که دیگر هر بازاری‌ای چایش را در حجره‌اش درست می‌کند و بازار تهران هم پر از چرخ دستی‌هایی است که چای می‌فروشند، ولی همه اینها و حتی کوچکی قهوه‌خانه باعث نشده مشتریان قهوه‌خانه حاج علی درویش کم شوند. و حالا گردشگران خارجی هم خوردن یک استکان چای در قهوه خانه حاج علی درویش را از دست نمی‌دهند.

تاریخچه

خشت اول قهوه خانه را حاج محمد حسن شمشیری گذاشت و پس از او حاج علی درویش عهده دار چای‌خانه شد. بخشی از زمین آن را فروخت و تنها دومتر از زمین اولیه باقی ماند. و با اینکه در نظر اول کارش اشتباه به نظر می‌رسید ولی همین کوچک بودن مغازه کم کم باعث شهرتش شد. حاج علی درویش تا همین هفت سال پیش که کمرش نشکسته و زمین‌گیر نشده بود چرخ قهوه‌خانه را می‌چرخاند. تا اینکه کاظم مبهوتیان، پسر حاج علی مبهوتیان، معروف به حاج علی درویش جایگزین پدر شد.

حالا کاظم مبهوتیان پشت پیشخوان چای‌خانه و جایی که پشتش پر از ظرف‌های دمنوش و انواع چای است، می‌ایستد. جایی که استکان‌ها به ردیف و مرتب چیده شده، بخار سماور تا سقف می‌رود و رادیو و ساعت قدیمی، گیرایی مغازه را دوچندان می‌کند. حاج کاظم مبهوتیان درباره خواص پزشکی هر نوشیدنی با مشتریانش حرف می‌زند و با روی گشاده پذیرای‌شان می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

قوانین عجیب کافه

هرچند اینجا هم مثل جاهای دیگر قوانین خاص و جالب خودش را دارد. قوانینی که روی تکه‌ای کاغذ نوشته شده مثل اینکه اگر سرما خورده‌اید اطلاع دهید. موقع سفارش چای نوع استکان و رنگ چای را تعیین کنید. و اگر دیابت دارید به جای قند از کشمش از شما پذیرایی خواهد شد. اما چیزی که شاید بیشتر از همه جالب باشد قیمت‌های کافه است. که به طور معمول ۲۰۰۰ تومان است و برای “بعضی‌ها” فرق می‌کند و از ۱۵۰۰ تومان تا ۱۰۰ تومان هم می‌رسد هرچند که روی همان کاغذ نوشته شده طبقه‌بندی قیمت، ربطی به توان مالی افراد و کیفیت و اندازه چای یکسان است.

بیشتر بخوانید: پرسه در زیباترین کافه‌های تهران

دسته:کافه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد