خوشا شیراز و کلم پلوی بی‌مثالش

تاریخ انتشار : 25 مهر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
خوشا شیراز و کلم پلوی بی‌مثالش

درست است که نام شیراز با فالوده و آبلیمو و مسقطی و شراب گره خورده، اما خوشمزگی‌هایش به همین‌ها محدود نمی‌شود. و اگر شیراز رفتی، همانطور که باید فالوده‌اش را امتحان کنی، از کلم پلو هم نباید غافل شوی.

کلم پلو معروف‌ترین غذای شیرازی‌هاست. و درست است که در بقیه شهرها هم درست می‌شود و هر شهری روش خاص خودش را در پخت کلم پلو به ثبت رسانده ولی کلم پلوی اصیل را باید در شیراز خورد. همانطور که کباب بناب را باید در گلپایگان بر بدن زد. در شیراز کلم پلو با سبزی فراوان و کلم قمری درست می‌شود، یکی از غذاهای ثابت سفره‌های مهمانی‌ست.

رسم است که حتی وقتی مهمانی سرزده به خانه یک شیرازی برود برایش کلم پلو درست می‌کنند. هم غذایی مجلسی است، هم آسان درست می‌شود. و هم باب طبع سلیقه‌های سخت نیز هست. می‌گویند حتی اگر شما آدمی باشید که از بوی کلم سگرمه‌هایش درهم می‌رود، شیرازی‌ها در پختش از روشی تبعیت می‌کنند که به مزاق خوش می‌آید و حتی بچه‌ها هم آن را می‌پسند. حال این روش جادویی که بوی سبزی و زعفرانش آدم را مدهوش می‌کند چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

طرز تهیه کلم پلوی شیراز

گوشت چرخ کرده، یک عدد پیاز رنده شده، آرد نخودچی، یک عدد تخم‌مرغ، نمک و فلفل، دارچین و زردچوبه و کمی زعفران آب شده را خوب مخلوط می‌کنید تا مواد یکدست شوند. باید دقت کنید که آب پیاز را قبلش گرفته باشید. در مرحله بعد با دست از مواد کوفته بردارید و قلقلی‌های یک اندازه‌ درست و در روغن سرخ ‌کنید. کلم‌ قمری‌ها را رشته‌ای خرد کنید و با نمک و زردچوبه و یکی دو لیوان آب بپزید تا نرم شود.

در ماهیتابه روغن بریزید و یک عدد پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید. بعد کلم‌های پخته و سبزی‌های خرد شده را که شامل شوید، تره، ترخان و ریحان است. به همراه نمک و فلفل و یک قاشق پودر لیمو عمانی کمی تفت بدهید. برنج را ۳۰ دقیقه خیس کنید و بعد با چند لیوان آب و نمک و روغن بجوشانید و کمی که نرم شد آبکشی کنید.

قابلمه را روی حرارت بگذارید، ته قابلمه کمی روغن بریزید. هم می‌توانید ته قابلمه به عنوان ته دیگ نان بگذارید و هم سیب زمینی . یک لایه مایه کلم و گوشت قلقلی بریزید و یک لایه برنج تا اینکه همه برنج‌ها و مایه‌ها تمام شود. حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند و بعد نصف لیوان آب را با مقداری روغن مخلوط و روی برنج بریزید و حرارت را کم کنید.

کلم پلوی اصل شیراز را کجا بخوریم؟

در شیراز تقریبا همه رستوران‌ها کلم پلو شیرازی دارند. ولی آنهایی که شیراز رفته‌اند می‌گویند بهترین کلم پلو و سالاد شیرازی را می‌شود در رستوران سنتی هفت خوان در بلوار ربانی و نزدیک دروازه قرآن، جایی که به هتل‌های شیراز مثل هتل بزرگ نزدیک است یا رستوران وکیل، نزدیک حمام وکیل و هتل زندیه شیراز صرف کرد.

دسته:رستوران

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد