راهنمای جامع سفر به شهر بانه

تاریخ انتشار : 13 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ آبان ۱۴۰۰
راهنمای جامع سفر به شهر بانه

شهر بانه خیلی‌ها را یاد جنس‌های ارزان و بازارهایش می‌اندازد. به خصوص اگر وسیله صوتی و تصویری نیاز داشته باشید. شهر بانه در ۲۷۰ کیلومتری سنندج در استان کردستان قرار گرفته و به سقز و کوهدشت نزدیک است. اگرچه آمارآنهایی که به قصد خرید به بانه می‌روند، بیشتر از سایرین است ولی چشمه سارها و طبیعت بانه نیز یکی از دلایل سفر به این شهر است. از این رو راهنمای سفر به شهر بانه را نوشته‌ایم.

سفر به بانه

اگر با هواپیما تا سنندج بروید، بعدش تا بانه ۲۷۰ کیلومتر راه است، یعنی ۳ ساعت، اما اگر مثلا از تهران بخواهید راه بیفتید ۱۲ ساعت در راه خواهید بود و در سفر نسبتا طولانی‌تان، قزوین، تاکستان، ابهر، زنجان،بیجار، دیواندره، سقز را رد میکنید و در نهایت به بانه می‌رسید.

آب و هوای شهر بانه

مثل بیشتر شهرهای ایران، بانه نیز در تابستان‌ها گرم است. در گرمترین ساعت روز، دمای هوا در این شهر به ۳۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. ولی شب‌ها سرمای هوا گاهی لرزه بر اندام آدم می‌اندازد. در خنک‌ترین ساعت روز دمای هوا ۲۲ درجه است. شاید بگویید این که خیلی معتدل است. بانه شهری مرزی است و به دلیل قرار گرفتن در بلندی(که اسمش نیز به همین خاطر گذاشته شده) سرد است. بنابراین باید لباس گرم حتما همراه‌تان باشد، حتی در تابستان.

بازار بانه

بازار بانه

بازارهای بانه یکی از دلایل اصلی سفر به این شهر مرزی است، چون از قدیم الایام به ارزان بودن شهره بوده‌اند. جنس ها از عراق مستقیم می‌آیند و دیگر لازم نیست عوارض گمرکی چندانی بپردازند و دلیل ارزانی در اینجا هم به همین خاطر است. بانه را شهر خرید لوازم صوتی و تصویری می دانند؛ همچنین شهر کولرهای گازی که با قیمتی کمتر از شهرهای بزرگ، قابل خرید است. ولی جنس اصل در اینجا کم پیدا می‌شود برای اینکه جنس های چینی بانه را قرق کرده. اما برخی آنقدر به این جنس ها علاقه مندند که حتی اگر خودشان هم نتوانند به این شهر سفر کنند از بانه جنس ها را سفارش می دهند. مهم هم نیست ساکن شمال ایران باشند یا جنوب. عاشقان خرید از این شهر معتقدند که معمولا اجناس در مقایسه با شهرهای بزرگ دو تا سه میلیون ارزان‌تر است، هرچند هر ارزانی‌ای هم بی حکمت نیست و باید از اصل بودن جنس ها و داشتن گارانتی مطمئن شد.

بیشتر بازارهای بانه در نیمه شمالی شهر قرار گرفته و اگر بخواهید به آنها برسید باید بروید میدان جهاد. این منطقه بازار فروش لوازم خانگی و یا همان بازار بانه است که می‌توان پیاده به همه جایش سر زد. در این منطقه پاساژهای زیادی وجود دارد که علاوه بر لوازم خانگی، موبایل، کیف و کفشف، لباس و لوازم آرایشی هم می‌فروشند. اگرچه نباید انتظار داشته باشید هر کدام از این پاساژها مختص فروش یک نوع خاص از کالا باشد. اینجا همه چیز درهم است.

تعدادی از پاساژهای بانه

بازار بانه

مجتمع فرهنگی تجاری بهشت بانه، بزرگترین مجتمع تجاری بانه است. در طبقه زیر زمین و همکف لوازم خانگی، آرایشی و تزئینی می‌فروشند و طبقه ۱ و ۲ لباس.

پاساژ خدری، قدیمی‌ترین پاساژ بانه است. این پاساژ محل عرضه لوازم آرایشی و لوازم خانگی خارجی است. پاساژ خدری جدید، لباس فروشی های زیادی دارد. پاساژ خدری ۲ نیز در پشت پاساژ خدری قدیم قرار گرفته. در اینجا کفش و لوازم خانگی را به صورت عمده می‌فروشند. در طبقه همکف و یک عمده فروشی های کفش و طبقه زیر آن لوازم خانگی عرضه می‌شود.

پاساژ ابراهیمی چسبیده به پاساژ خدری است. اگر موبایل، دوربین دیجیتال و لوازم جانبی موبایل می‌خواهید باید بروید اینجا.

سیتی سنتر در ورودی بانه و بلوار سقز واقع شده. طبقه زیرزمین و همکف پاساژ سیتی سنتر لوازم آرایشی و خانگی می‌فروشند و طبقه ۱ و ۲ مخصوص فروش پوشاک به صورت عمده و تک فروشی است.

پاساژ باران در نیمه جنوبی شهر، بعد از پل، قرار گرفته و بازار پارچه‌های رنگارنگ و پارچه چادری است.

پاساژ شهرداری، مرکز فروش اصلی کولر گازی و LCD است.

در پاساژ نور اجناسی مثل رو تختی، آرایشی ، پوشاک و کیف و کفش عرضه می‌شود.

پاساژ زاگرس بیشتر دارای فروشگاههای پوشاک است.

در پاساژ آرابابا، کیف به صورت عمده فروخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازارچه‌های مرزی ایران

در بانه چی بخوریم؟

بانه، رستوران کم دارد و بیشتر غذاها و کباب ها نیز با گوشت گوساله درست می‌شود که چندان طرفدار ندارد. ضمن اینکه دستتان برای انتخاب هم چندان باز نیست.

رستوران صدف در بلوار شهدا، رستوران زیتون در میدان جهاد و کباب ساطوری بناب آذربایجان در بلوار سقز از رستوران های معقول این شهرند.

همچنین اگر نخواستید در رستوران غذا بخورید، در کنار خیابان های بانه دکه های فروش سیب زمینی و تخم مرغ تنوری وجود دارد که بویش خیابان را برمی دارد. دکه داران سیب زمینی تنوری و تخم مرغ را با سبزی خوردن لای نان تافتون می پیچند و دست مشتری می‌دهند.

غلاف های نخودی که روی چرخ فروخته می شود یکی از خوشمزه ترین تنقلات بانه است.

دیدنی‌های بانه

سد بانه کردستان

کوه‌های سرسبز و بلند بانه از جاذبه‌های گردشگری این شهرند. دوزین و بابوس از جمله این کوه ها هستند، به علاوه کوه آربابا که بانه در دامنه‌هایش قرار گرفته و نماد شهر است. در این منطقه همچنین زیارتگاه پیرمراد، چه بین خود بانه ای ها و چه بین مسافران بانه طرفدار زیاد دارد.

بانه، شهر چشمه سارهاست و پارک دکانان، منطقه سورین، روستای بویین، چشمه آب‌گرم سالوک و دریا‌چه طبیعی الوت از جمله قشنگترین جاذبه های آن.

یکی دیگر از مناطق دیدنی بانه سد بانه است. در ۱۰ کیلومتری بانه به طرف سقز، دریاچه سد بانه، یکی از قشنگ ترین جاها برای گذران روز است. پوشش جنگلی اطراف دریاچه و بکر بودن آن و زیبایی اش وقتی از بالای گردنه خان به آن نگاه می‌کنید، دوچندان می‌شود.

در بانه کجا بمانیم؟

هتل هاله بانه

بهترین هتل بانه، هتل هاله (لاله سابق) است. این هتل ۵ ستاره تمام امکانات یک هتل ۵ ستاره خوب را داراست. از استخر و سونا و جکوزی تا دو رستوران که انواع و اقسام غذاها را سرو می‌کند. خود هتل نیز اتاق ها بسیار راحتی دارد. هزینه اقامت در اتاق دو تخته هتل هاله، ۲۹۰ هزار تومان برای هرشب است.

اگر دلتان بخواهد در هتلی ارزان تر بمانید، هتل آریان می‌تواند یکی از گزینه‌هایتان باشد. هتل آریان با اینکه هتل ۳ ستاره‌ای است ولی امکانات زیادی دارد. سونا، استخر، سالن بازی، سالن ورزشی، کافی شاپ، و سالن کنفرانس از جمله امکاناتی هستند که مهمانان این هتل می‌توانند از آنها استفاده کنند. یک شب اقامت در اتاق دو تخته این هتل ۲۱۰ هزار تومان هزینه دربردارد.

البته که برای اقامت در بانه راه‌های دیگری هم هست. مثل اقامت در سوئیت ها و مسافرخانه‌های این شهر یا چادر زدن و یک شب را زیر آسمان قشنگ بانه گذراندن.

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد