روستای زشک؛ از جاذبه‌های اطراف مشهد

تاریخ انتشار : 11 تیر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روستای زشک؛ از جاذبه‌های اطراف مشهد

در اطراف شهر مشهد، ییلاقات و جاذبه‌های طبیعی زیادی دیده می‌شوند. یکی از این مناطق که برای طبیعت گردان و گردشگران می‌تواند مقصدی مناسب باشد، روستای زشک مشهد است. این روستا که در اطراف طرقبه قرار دارد، یکی از جاذبه‌های طبیعی کلان شهر مشهد به‌حساب می‌آید. اگر می‌خواهید برای یک سفر یک روزه به اطراف مشهد سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم به زشک بروید و خود را به آغوش طبیعت این روستای زیبا بسپارید!

موقعیت مکانی روستای زشک مشهد

روستای زشک که تنها ۲۰ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد، در امتداد جنوب شرقی رشته‌کوه بینالود واقع شده است. این روستا که از توابع شهرستان شاندیز محسوب می‌شود، با برخورداری از باغ‌های میوه، چشمه‌های زیبا و طبیعت فرح‌بخش، گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

آب‌و‌هوای این روستا در فصول مختلف سال، خنک است و در تابستان، بسیاری از افراد برای آبتنی به این روستا می‌آیند. محلی‌ها به این روستا، «زواشک» به معنی چشمه‌های جوشان می‌گویند.

بهترین زمان سفر به روستای زشک مشهد

سفر به روستای زشک در تمامی فصول سال می‌تواند لذت‌بخش باشد. ازآنجایی‌که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است، در فصل‌های پاییز و زمستان آب‌و‌هوای سردی دارد. کسانی که چندان میانه‌ای با سرما ندارند، بهتر است در بهار و تابستان از این منطقه دیدن کنند. در بهار و تابستان طبیعت روستا و اطراف آن نیز زیباتر و سرسبزتر خواهد بود.

دیدنی های روستای زشک مشهد

دیدنی های روستای زشک مشهد

دیدنی های روستای زشک مشهد

روجود یک رودخانه دائمی در این روستا به رشد انواع گیاهان و درختان در آن کمک بسیاری کرده است. این رودخانه که حاصل قناتی جوشان است، وظیفه آب‌رسانی به باغ‌های موجود در این روستا را نیز بر عهده دارد. از جمله باغ‌های زشک می‌توان به زردآلو، گیلاس، هلو، گلابی، سیب و گردو اشاره کرد.

چشمه قلقلی

یکی از چشمه‌های پرآب و زیبا در ییلاقات اطراف شهر مشهد، چشمه قلقلی است. فاصله بین روستای زشک با این چشمه یک راه خاکی ۴ کیلومتری است. کسانی که قصد صعود به قله‌های چمن، فلسکه و شیرباد را دارند، در ابتدای مسیر خود با چشمه قلقلی روبه‌رو می‌شوند.

قله شیرباد

مرتفع‌ترین قله کوهستان بینالود، قله شیرباد است. ارتفاع این قله ۳ هزار و ۳۳۹ متر از سطح دریا است و برای  صعود به آن باید از روستای زشک گذر کرد. راه صعود به قله شیرباد، از حاشیه رودخانه به سمت ارتفاعات کشیده می‌شود. جان پناه قله شیرباد نیز در ارتفاع ۳ هزار متری واقع شده است. در میان ۳ استان خراسان، شیرباد بلندترین قله محسوب می‌شود و به همین دلیل، به آن بام خراسان می‌گویند.

جاهای دیدنی اطراف مشهد که نباید از دستشان بدهید!

دره نهل

در دامنه‌های شرقی شیرباد، یک دره سرسبز به نام نهل وجود دارد. سرچشمه رودخانه زشک مشهد در این دره واقع شده است. چشمه نهل چشمه‌ای پرآب و زیبا است که در یک چمنزار به نام اولنگ قرار دارد. در این چمنزار می‌توان تعداد بی‌شماری از گل‌های بابونه را دید.

قله چمن

یکی دیگر از قله‌های کوهستان بینالود، قله چمن با ۳ هزار و ۴۰ متر ارتفاع است. روستا زشک در دامنه شمالی این قله قرار دارد. شیب ملایم قله چمن، آن را به یک گزینه محبوب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی‌های سبک و راهپیمایی کرده است.

دامنه‌های قله چمن، بستری مناسب برای رویش گیاهان دارویی و خوراکی محسوب می‌شوند. در این دامنه‌ها که فاصله اندکی تا روستای زشک دارند، می‌توان انواع سبزی‌های کوهی و گیاهان دارویی را در بهار مشاهده کرد. در فصل بهار می‌توان این گیاهان را از فروشندگان محلی خریداری کرد.

کوه پیمایی در اطراف روستای زشک مشهد

همان‌طور که اشاره شد، روستای زشک در مسیر قله‌های متعددی قرار دارد. کوه‌نوردان حرفه‌ای با عبور از این روستا به سمت قله شیرباد حرکت می‌کنند. آن دسته از افرادی که به‌صورت تفریحی به کوهنوردی می‌پردازند و بیشتر اهل پیاده‌روی هستند، می‌توانند با حضور در این روستا به دامنه‌های قله چمن بروند.

در این منطقه علاوه بر کوهنوردی، امکان راهپیمایی و طبیعت‌گردی نیز وجود دارد. هر ساله دسته‌های مختلفی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت در روستای زشک گرد هم می‌آیند و در مسیرهای گوناگون به راهپیمایی می‌پردازند.

روستای زشک مشهد؛ محلی ایده آل برای عکاسی

از آنجایی که این روستا در دامنه کوه قرار دارد، مکانی مناسب برای عکاسان به‌حساب می‌آید. وجود طبیعت زیبا و سرسبز و امکان دستیابی آسان به ارتفاع، چشم‌انداز زیبایی را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل عکاسی حرفه‌ای هستید، هنگام سفر به این روستا تجهیزات خود را نیز به همراه داشته باشید.

امکانات روستای زشک

در روستای زشک امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد. اکثر مایحتاج مورد نیاز خود را می‌توانید از بقالی‌های کوچک محلی تهیه کنید. سرویس آنتن‌دهی موبایل و اینترنت در این منطقه مناسب است. توصیه می‌کنیم پیش از رسیدن به روستا، از فروشگاه‌های بزرگ، وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنید. برخی از مغازه‌های موجود در روستا اقدام به فروش بنزین نیز می‌کنند.

جاذبه‌های اطراف روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، روستای زشک در شهرستان شاندیز مشهد، که یکی از ییلاقات اطراف این شهر است، قرار دارد. در این منطقه، چندین روستا و جاذبه طبیعی گردشگری وجود دارد. پس از بازدید از زشک چنانچه هنوز زمان و انرژی داشتید، می‌توانید به مناطق زیبای اطراف آن نیز سری بزنید.

از جمله جاذبه‌های اطراف روستای زشک می‌توان به روستای کنگ اشاره کرد. این روستای کوهستانی با ساختاری پلکانی روی دامنه کوه‌های بینالود قرار گرفته است. روستای کنگ از نظر ظاهری، شباهت زیادی به شهر ماسوله در شمال کشور دارد.

یکی دیگر از مناطق زیبای اطراف روستای زشک مشهد روستای ابرده است. این روستا در ۲۵ کیلومتری طرقبه قرار دارد و از مزیت‌های آن می‌توان به آب‌و‌هوای عالی و طبیعت زیبایش اشاره کرد. با حضور در این روستا، می‌توانید انواع صنایع‌دستی و سوغاتی‌های سنتی را از مغازه‌های محلی تهیه کنید.

طرقبه نیز که یکی از ییلاقات محبوب برای اهالی مشهد و شهرهای اطراف به‌حساب می‌آید، فاصله اندکی تا روستای زشک دارد. با حضور در طرقبه می‌توانید از طبیعت و آب‌و‌هوای فوق‌العاده آن لذت ببرید و غذای خود را نیز در رستوران‌های طرقبه صرف کنید.

جنگل جیغ مشهد، رازآلودترین جنگل ایران!

اقامتگاه‌های روستای زشک مشهد

برای اقامت در روستای زشک اگر به فکر کمپینگ و چادر زدن در طبیعت هستید، توصیه می‌کنیم تنها در فصول گرم سال این کار را انجام دهید. آب‌و‌هوای منطقه در فصل‌های پاییز و زمستان – به خصوص در شب‌ها- بسیار سرد می‌شود. در هنگام سفر به مشهد می‌توانید هتل و اقامتگاه موردنظر خود را از اسنپ تریپ رزرو کنید.

بهترین هتل‌های مشهد از دید کاربران

چگونه باید به روستای زشک مشهد رفت؟

از شهر مشهد تا روستای زشک تنها یک ساعت فاصله است. برای این منظور، اول از طریق جاده پارک وکیل‌آباد به شهر شاندیز بروید. پس از رسیدن به شاندیز، با پیمودن مسیری ۱۵ کیلومتری می‌توانید خود را به روستای زشک برسانید.

روستای زشک مشهد که در ییلاقات اطراف شهر قرار گرفته، یکی از مقاصد مناسب برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. پیشنهاد می‌کنیم اگر برای زیارت به مشهد می‌روید، سری نیز به طبیعت اطراف آن از جمله روستای زشک، ابرده، کنگ و … بزنید. در این روستا می‌توانید از چشمه‌ها و رودخانه‌ها و طبیعت زیبا لذت ببرید. بلیط هواپیما ی مشهد را از اسنپ تریپ بخرید و سفری متفاوت را در روستای زشک تجربه کنید.

در مشهد سوغات و چیزهای دیگر را از کجا بخریم؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد