اتاق‌های هتل چه فرقی باهم دارند؟

تاریخ انتشار : 15 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ آبان ۱۴۰۰
انواع اتاق های هتل

لپ‌تاپ را روشن می‌کنیم یا موبایل‌مان را برمی‌داریم. فکر می‌کنیم ۵ دقیقه‌ای هتل رزرو می‌کنیم و کار تمام می‌شود. اما بعد از چند دقیقه گشتن گیج می‌شویم. نمی‌دانیم چه اتاقی انتخاب کنیم و چه نوع اقامتگاهی به‌دردمان می‌خورد. و اصلا اتاق دابل و تویین چیست و چه فرقی با هم دارند. البته ماجرا می‌تواند خیلی ساده‌تر از این باشد. کافی‌ست با انواع اتاق‌های هتل آشنا شویم. و بعد براساس تعداد مسافر، بودجه و توقعی که از امکانات اتاق‌مان داریم، کار رزرو را انجام دهیم.

گاهی هتل، اتاق‌ها را به‌سبک خودش نام‌گذاری می‌کند. با این‌همه، استانداردهایی برای دسته‌بندی اتاق‌ها وجود دارد و براساس اندازه، ظرفیت، چشم‌انداز، لوکس بودن و امکانات، اسم‌های مختلفی روی آنها گذاشته می‌شود. البته امکانات اتاق خیلی به ظرفیت آن بستگی ندارد. نوع هتل است که مشخص می‌کند در اتاق، کدام امکانات وجود داشته باشد؛ مثل سرویس بهداشتی، حمام، مینی‌بار، چای‌ساز، مبلمان، میز تحریر و چیزهای دیگر.

اتاق یک نفره (Single)

اتاق یکنفره

اتاق سینگل یا یک نفره معمولا یک تخت دارد و اگر ستاره‌های هتل اجازه دهد، سرویس بهداشتی، حمام و یخچال هم در آن هست.

اتاق دابل  (DBL)

اتاق دبل

اگر بخواهیم اتاق دو نفره رزرو کنیم، باید سراغ اتاق دابل را بگیریم. این اتاق‌ها یک تخت‌خواب دو نفره دارند و برای زوج‌ها مناسبند.

اتاق تویین (Twin)

اتاق توئین

همیشه دو نفری که سفر می‌کنند، نمی‌خواهند کنار هم بخوابند. گاهی با دوست یا همکارمان هم‌سفر شده‌ایم. در این‌طور مواقع اتاق تویین رزرو می‌کنیم. اتاق تویین در دسته‌ اتاق‌های دو نفره قرار می‌گیرد. تفاوتش با اتاق دابل در این است که دو تخت‌خواب یک نفره و مجزا دارد.

بیشتر بخوانید: چطور بهترین هتل را انتخاب کنیم؟

اتاق سه نفره (TPL)

اتاق سه نفره

در اتاق سه نفره ممکن است یک تخت‌خواب دو نفره و یک تخت‌خواب یک نفره قرار داده باشند. این مدل اتاق به درد خانواده‌هایی می‌خورد که یک فرزند دارند. گاهی هم این اتاق‌ها سه تخت‌خواب یک نفره دارد. باید پیش از رزرو هتل مطمئن شویم چه تخت‌خوابی در اتاق ارائه شده.

اتاق چهار نفره (Quad)

۴ نفر مسافر به اتاق چهار نفره نیاز دارند. به طور کلی این اتاق‌ها یک تخت دابل دارند و دو تخت تک نفره، یا چهار تخت تک‌نفره. در بعضی موارد هم دو تخت دابل دارند.

اتاق کانکت (Connected/Connecting)

اتاق کانکت

اتاق کانکت یا کانکتد درواقع به دو اتاقی می‌گویند که به هم راه دارند. در هر دو اتاق سرویس و امکانات کامل مهیاست، البته گاهی هم سرویس بهداشتی آنها مشترک است.  ویژگی کاربردی اتاق کانکت این است که برای دسترسی به اتاق دیگر، کافی‌ست از در بین دو اتاق تودرتو بگذریم. همین‌طور که می‌شود حدس زد، این نوع اتاق به‌درد خانواده‌ها می‌خورد.

سوئیت مینی یا جونیور (Mini/Junior)

مینی سوئیت

انواع سوئیت‌ها از نظر ظاهری شبیه آپارتمانی کوچکند، اما با هم تفاوت‌هایی دارند. سوئیت ممکن است دارای یک اتاق خواب جدا و آشزخانه باشد و ممکن هم هست که فقط یکی از آنها را داشته باشد. آنهایی که به سفر کاری می‌روند، می‌توانند اقامتگاهی رزرو کنند که هم اتاق خواب داشته باشد و هم اتاق نشیمن. سوئیت مینی یا جونیور این توقع را برآورده می‌کند، چراکه محوطه‌ نشیمن با مبلمان دارد و در کنارش اتاقی برای خواب و استراحت درنظر گرفته شده.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع هتل و اقامتگاه

سوئیت دوبلکس (Duplex)

سوئیت دوبلکس

گاهی اتاق خواب سوئیت با چند پله از قسمت نشیمن جدا می‌شود. به این نوع اتاق‌ها سوییت دوبلکس می‌گوییم.

سوئیت مدیوم (Medium)

سوئیت‌های دوخوابه، سوئیت مدیوم نامیده می‌شوند. و دو اتاق خواب دارند، در ایران کمتر با این نوع مواجه می‌شویم. 

سوئیت رویال یا پرزیدنتال (Presidential/Royal)

سوئیت رویال

سوئیت رویال یا پرزیندتال، گران‌ترین و شیک‌ترین اتاقی‌ست که در هتل می‌شود پیدا کرد، اگرچه فقط هتل‌های لوکس سوئیت پرزیندتال دارند.

مساحت سوئیت رویال یا پرزیدنتال، از سوئیت مینی و اتاق‌های معمولی خیلی بیشتر است. در این دسته سوئیت‌ها یک یا چند اتاق خواب در کنار فضای نشیمن و پذیرایی درنظر می‌گیرند. مساحت این سوئیت‌ها بین ۸۰ تا ۳۵۰ متر است.

امکانات سوئیت رویال که قیمتش هم بالاست، بسیار کامل است، دکور، تختخواب و مبلمان لوکس، مینی‌بار پروپیمان، میز کار، پیشخدمت شخصی و خلاصه همه‌ وسایل رفاهی لوکس در آن پیدا می‌کنیم. در ایران، این سوئیت‌ها معمولا طراحی خاصی دارند.

استودیو (Studio)

سوئیت استودیو

در بین انواع اتاق‌های هتل، استودیو هم جا می‌گیرد. استودیو می‌تواند سوئیتی یک‌ یا دو نفره باشد. ولی لزوما اتاق خواب آن جدا از نشیمن نیست.

ممکن است در استودیو آشپزخانه یا تختخواب اضافی هم پیدا کنیم. این نوع اتاق به‌ویژه برای مسافرانی مناسب است که سفرشان کاری باشد. استودیوها از ۲۵ متر کوچک‌تر نیستند.

کابانا (Cabana)

اتاق کابانا

اتاق‌های کابانا همیشه در طبقه اول هتل قرار می‌گیرند. علتش هم این است که به استخر راه دارند یا خودشان استخر اختصاصی دارند. کاباناها از ۳۰ متر کوچک‌تر نمی‌شوند.

آپارتمان (Apartment)

هتل آپارتمان

اگر بخواهیم مدت طولانی در هتل اقامت کنیم، بهترین کار رزرو آپارتمان است. اتاق‌ خواب، نشیمن، مبلمان و حمام از جمله امکاناتی‌ست که با رزرو آپارتمان می‌توانیم داشته باشیم. اندازه‌ آپارتمان معمولا از ۹۶ متر شروع می‌شود و به ۲۵۰ متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: انواع هتل‌ها کدامند؟

ویلا (Villa)

هتل بام سبز رامسر

در بعضی از هتل‌ها، ویلا هم وجود دارد که فضای خصوصی بیشتری دارد و مجزا ساخته شده. ویلاهای لوکس علاوه بر اتاق خواب، فضای نشیمن، استخر، بالکن یا جکوزی دارند. ویلاها برای زوج‌ها یا سفرهای گروهی خیلی مناسبند.

گاهی اتاق‌های دیگری هم در هتل هست که براساس ویژگی‌هایشان دسته‌بندی می‌شوند. مثل اتاق‌هایی که ویژه‌ معلولان  (Disabled) هستند.

یک دسته اتاق مجاور (Adjoining) هم وجود دارد که دیوار به دیوار هم قرار دارند. اتاق‌های روبه‌رو یا همسایه(Adjacent)  معمولا دورتادور یک سالن کنار هم یا روبه‌رو قرار می‌گیرند.  مثال دیگر از انواع اتاق در هتل، اتاق ویژه‌ سیگاری‌ها (Smoking) است.

این را هم بگوییم که در بعضی از هتل‌ها امکان پذیرش یک یا چندنفر بیشتر از ظرفیت استاندارد اتاق وجود دارد. ظرفیت ممکن است به‌شکل سرویس کف‌خواب، کاناپه  تخت‌خوابشو یا تخت‌ تاشو اضافه شود. اتاق‌هایی تویین یا دابل می‌توانند تخت‌خواب بزرگ‌تر از معمول داشته باشند که کینگ یا کویین نامیده می‌شوند.

دسته:مهارتهای سفرهتل

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

۳ نظر

  • پاسخ محمد ۲۱ آذر ۱۳۹۸ از ۱۶:۳۸

    سلام
    خیلی کامل و جالب بود برای من . تشکر می کنم .

  • پاسخ معرفی انواع هتل و اقامتگاه | وبلاگ اسنپ تریپ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ از ۲۰:۲۸

    […] بیشتر بخوانید: اتاق های هتل چه فرقی باهم دارند؟ […]

  • پاسخ ويدا ۵ تیر ۱۴۰۱ از ۱۷:۱۸

    سلام. من قصد دارم تنها سفر کنم. ایا میتونم اتاق دابل رزرو کنم؟ یا حتما باید سینگل رزرو کنم؟ میشه با یک مسافر ثبت نام دابل انجام داد یا حتما دو مسافر لازمه؟

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد