موزه جواهرات ملی؛ محبوب‌ترین جاذبه گردشگری تهران

تاریخ انتشار : 17 مهر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
موزه جواهرات ملی؛ محبوب‌ترین جاذبه گردشگری تهران

زمانی بود که تصور دیدن جواهرات سلطنتی، تاجی که فرح پهلوی بر سر می‌گذاشت، یا الماس و جواهراتی که نادر از دریای کوه نور با خود به ایران آورد، یا شمشیر شاهی محال بود. گنجینه‌ای که در پستوی کاخ‌ها نگه‌داری می‌شد و تنها راه تماشای آن همه شکوه خیره شدن به عکس‌ها و فیلم‌ها بود. اما حالا می‌توانی خودت را به خیابان فردوسی تهران برسانی و از نزدیک جواهراتی را که زمانی در دست شاهان بود ببینی. در جایی به نام موزه جواهرات ملی ایران.

ماجرای موزه جواهرات ملی

خیابان فردوسی تهران خیابان پر رفت و آمدی است، صرافی‌های زیادی در آن قرار گرفته و سه سفارتخانه بریتانیا، آلمان و ترکیه هم در آن است. نزدیکش تعداد زیادی از هتل‌های تهران، مثل هتل ایرانشهر را می‌شود پیدا کرد و انتهایش به خیابان توپخانه و قدیمی‌ترین محلات تهران می‌خورد. موزه جواهرات ملی ایران هم توی همین خیابان و مقابل سفارت ترکیه است. در ابتدا جواهرات سلطنتی را در کاخ گلستان نگهداری می‌کردند. بعد از آن جواهرات به کاخ مرمر منتقل شد. و بعد برای سر و سامان دادن به آن موزه ملی جواهرات را در سال ۳۴ ساختند.

موزه‌ای در ۱۰۰۰ متر که در ابتدا زیورآلات و جواهرات دوره صفویه، زند، افشار، قاجار و دوره اول پهلوی در آن نگهداری می‌شد. تا اینکه بعد از انقلاب در سال ۶۹ جواهرات و مرواریدهای زمان پهلوی دوم نیز به موزه اضافه و درهایش به روی بازدیدکنندگان گشوده شد. و حالا در بخش پهلوی آن جواهرات،تاج‌ها و نیم تاج‌هایی قرار دارد که محمدرضا شاه پهلوی و فرح در جشن‌ها و دید و بازدید‌ها بر سر می‌گذاشتند.

الماس دریای نور

جدا از آن بخش زیادی از موزه به هدایا و جواهراتی اختصاص دارد که نادرشاه بعد از لشکرکشی به هندوستان با خود به به ایران آورد. قسمتی از آن را به لشگریانش بخشید. بخشی از آن را به عنوان هدیه به کشورهای دیگر فرستاد. و از میان آنها الماس دریای نور که درشت‌ترین و زیباترینش بود سهم این موزه شد. الماسی که ۱۸۲ قیراط است و رنگ صورتی‌اش از کمیاب‌ترین الماس‌های دنیاست. و تنها داستان های پیرامون آن را شنیده بودیم و تماشایش از نزدیک اتفاق محالی به نظر میرسید.

5e3f7296-1dc0-4f17-bc37-9a9974aacfdb

چه اشیایی در موزه جواهرات ملی قرار دارند؟

کره جغرافیایی، تاج ماه، تاج کیان، تخت طاووس، جقه نادری و تاج پهلوی از دیگر جواهرات موزه ملی جواهرات است که در هیاهوی خیابان فردوسی تهران در پشت شیشه‌های موزه آرام گرفته‌اند. کارشناسان می‌گویند کسی تا حالا نتوانسته قیمت جواهرات موجود در موزه را حدس بزند و قیمتی برایش تعیین کند. و این را به خاطر وجود اشیایی مثل کره جغرافیایی متعلق به دوره ناصرالدین شاه می‌دانند که پایه‌های طلایی آن حدود ۳۷/۵ کیلوگرم و روی آن ۵۱۳۶۶ قطعه جواهر به وزن ۳۶/۴ گرم نشانده شده است.

بیشتر بخوانید: دیدنی‌ترین موزه های ایران

جدا از آن تخت طاووس هم زیبایی‌ جواهرات موزه را تکمیل می‌کند. این تخت به فرمان فتحعلی شاه و با جواهر و طلای موجود در خزانه ساخته و بعد از ازدواج فتحعلی شاه با تاج‌الدوله به تخت طاووس معروف و در زمان ناصرالدین شاه اشعاری نیز روی آن نوشته شد. موزه ملی جواهرات مثل قدم زدن در دل تاریخ است. اینجا جایی است که جقه نادری، شمشیر شاهی، کلاه عباس میرزا و تاج فرح و تاج پهلوی هم نگهداری می‌شود. تاجی از طلا و نقره و آراسته به الماس‌های برلیان، یاقوت کبود و مروارید که به شکل تاج‌های شاهنشاهان ساسانی است. و رضا خان و محمدرضا شاه پهلوی در زمان تاجگذاری بر سر داشتند.

موزه دیدنی‌های دیگری هم مثل انواع جقه (پیش‌کلاه)، گلدان، سرپوش‌های غذا، قلیان، آینه، تنگ‌های مینا، شمعدان، فیروزه، شمشیر، خنجر، سپر، ساعت، قلمدان، انفیه‌دان، اشیای آراسته به یاقوت و لعل، تفنگ، عصا، مدال، تخت، سنجاق و گل سینه، شنل‌های مرواریددوزی شده، انواع نشان، سپر، کلاه، قهوه خوری هم دارد که تماشایشان هر بییننده‌ای را به وجد می‌آورد.

زمان بازدید موزه جواهرات

تماشای گرانبهاترین جواهرات سلطنتی، موزه ملی جواهرات را به محبوب‌ترین جاذبه گردشگری پایتخت تبدیل کرده، هرچند که فرصت بازدید از آن محدود است. از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰ می‌توان با یک بلیط ۴ هزار تومانی در آن قدم زد. و با بخشی از تاریخ پر زرق و برق گذشتگان آشنا شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد