املش؛ قطب گردشگری گیلان را بشناسید

تاریخ انتشار : 17 آذر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ آبان ۱۴۰۰
املش؛ قطب گردشگری گیلان را بشناسید

املش شبیه خانه‌ای است که در انتهای یک کوچه بن‌بست قرار گرفته. چون جنوبش به کوه‌های جنگلی و دشت‌های بزرگ گیلان ختم می‌شود. این شهر جز طبیعت سرسبز، تاریخی طولانی دارد، برای همین سفر به املش گیلان هم فال است و هم تماشا؛ هم می‌توان تفریح کرد و دل به مناطق جلگه‌ای زد و هم با بناهای باستانی و تاریخی آشنا شد.

املش کجاست؟

املش گیلان

املش از شهرهای شرقی استان گیلان است. اگر از سمت رشت به طرف املش حرکت کنیم، در مسیرمان از آستانه اشرفیه، لاهیجان و لنگرود هم می‌گذریم.

مسیر رشت به املش ۷۶ کیلومتر است و این دو شهر حدودا یک ساعت و نیم باهم فاصله دارند. برای رسیدن به املش از تهران هم حدود ۵ ساعت باید رانندگی کنیم. بعد از جاده کرج-تهران باید به سمت قزوین و بعد رشت برویم. در دوراهی رشت و لاهیجان به سمت لاهیجان می‌پیچیم و از آنجا هم وارد جاده لاهیجان-لنگرود می‌شویم. ۱۰ دقیقه بعد از لنگرود به شهر شلمان می‌رسیم. از روستای  سورکوه، استادکلایه و چلارس می‌گذریم تا سرانجام تابلوی املش را در مسیر می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی گیلان

چرا باید به املش برویم؟

جاذبه‌های گردشگری این شهر فقط به جنگل‌ و لذت از طبیعت محدود نمی‌شود. باستان‌شناسان در این محدوده اشیایی پیدا کرده‌اند که مربوط به ۹ یا هشت قرن قبل از میلاد است. علاوه بر آن دیدنی‌های طبیعی‌ این منطقه مثل غار، چشمه و تالاب هم به خاطر راه دسترسی دشوار، کمتر از تخریب‌های انسانی زخم خورده است.

تالاب زربیجار

تالاب زربیجار

یکی از زیباترین نقطه‌های طبیعی در املش گیلان همین‌جاست. آب این تالاب از رودخانه‌های اطرافش تامین می‌شود و سطح آن را گیاهان مردابی پوشانده است. زربیجار همچنین زیست‌گاهی طبیعی برای برخی از حیوانات و به خصوص پرنده‌های مهاجر است.

مسیر دسترسی: کمربندی املش را به سمت جاده استخر می‌رویم و بعد به تالاب می‌رسیم.

پارک گلستان

پارک گلستان املش

برای گردش در خود شهر املش می‌توانیم به پارک گلستان برویم که مجاور رودخانه شلمانرود و مناسب یک روز گردش خانوادگی یا حتی اقامت است. پارک برای کودکان هم زمین اسکیت و بازی دارد بزرگسالان هم می‌توانند در چایخانه و قهوه‌خانه آن بنشینند.

شاه‌نشین گورج

قلعه شاه نشین گورج

در دوره اسماعیلیان، نزدیکی رود چاکرود، قلعه‌ای درست شده بود که حالا مردم به آن شاه‌نشین قلعه یا شاه‌نشین گرج می‌گویند. یکی از دیوارهای آن هشت متر طول دارد و برای ساخت آن از سنگ، گل و آهنگ استفاده شده است. از روستای گرج تا قلعه حدود یک ساعت پیاده‌ راه است و این به خصوص برای آنهایی که علاقه‌ای به آثار باستانی ندارند جذاب است، چراکه باید از جاده مالرو و دامنه‌های جنگل بالا برویم تا به قلعه برسیم.

مسیر دسترسی: از املش باید به سمت روستای گورج حرکت ‌کنیم و بین روستای گورج و رودخانه چاکرود در میان راه توقف کنیم.

جنگل‌های املش

هلودشت

هلودشت: همه وقت‌مان را در املش نمی‌توانیم به گردش علمی اختصاص بدهیم. برای تفریح می‌توانیم به جنگل های اطراف برویم. هلودشت، منطقه‌ای ییلاقی روی ارتفاع‌های کوه است و از بالایش می‌شود در یک روز آفتابی تا لنگرود و حتی لاهیجان را هم دید. چند سال پیش این روستا به عنوان منطقه گردشگری نمونه در املش انتخاب شد. هلودشت هنوز کاملا توریستی نشده و شدت ویلاسازی‌ در آن هم مثل روستاهای دیگر گیلان و مازندران نیست.

مسیر دسترسی: ۳۰ کیلومتر بعد از شهر املش با حرکت به سمت روستای بلوردکان در حدود ۳۰ دقیقه به هلودشت می‌رسیم.

جنگل بلوردکان

جنگل‌های بلوردکان: نرسیده به هلودشت در جنوب املش روستای بلوردکان قرار داد. در این روستا پل و کاروانسرایی قدیمی هم وجود دارد، اما بیشتر گردشگران به خاطر جنگل‌هایش پا به آن می‌گذارند. باید از مردم محلی سراغ منطقه بکر اینجا را بگیریم. در دل کوهی که با گیاهان به رنگ سبز درآمده آبشاری قرار دارد که در استخر آن امکان شنا کردن هم هست.

سه شنبه بازار

سه شنبه بازار املش

شهری در گیلان و مازندران نیست که بازار محلی هفتگی نداشته باشد؛ یعنی جایی که مردم محصولات باغ و باغچه‌شان را در آن بفروشند. بازار املش هم سه‌شنبه‌ها در خیابان اصلی شهر برپا می‌شود. گاهی مارگیران و معرکه‌گیران به بازار می‌آیند و گردشگران به دورشان حلقه می‌زنند.

از اینجا می‌توانیم برنج، میوه، سبزیجات، فراورده های لبنی و لباس محلی، نمد، ظروف سفالی، چادرشب، مرکبات، گل گاوزبان، زعفران، عسل، دوشاب، سیاه شکر و … بخریم.

گورستان‌ها

برای بسیاری از مسافران گورستان‌های قدیمی جاذبه گردشگری‌اند. خبر خوبی که به این دسته از مسافران می‌توانیم بدهیم این است که در املش ۳۰ گورستان باستانی وجود دارد. گورستان‌های تماجان، لاغرزمین، غیاث آباد، زرچاک، جاوید دشت زازل از مهمترین گورستان‌های این شهرستان است.

گورستان زازل را باید در روستایی به همین اسم پیدا کنیم. خود روستا هم به دوران قبل از میلاد برمی‌گردد. گورستان تماجان هم همین ویژگی‌ را دارد. این گورستان در نزدیک روستای امام و روی شیب کوه است. در نزدیکی آن هم شاه‌نشین قلعه و تپه باستانی دیده می‌شود.

مسیر دسترسی به روستای تماجان: با حرکت از طریق جاده رحیم‌آباد به گرمابدشت و بعد از روستاهای گرمابدشت، زیاز، آغوزبن کندسر، شوک، هلوبن دره، دیماجانکش، و کجید به روستای تماجان می‌رسیم.

آبشار سیاه‌تاش

آبشار سیاه تاش

حالا که برای دیدن قلعه به رانکوه آمدیم می‌توانیم سری هم به این آبشار بزنیم. این آبشار ۵۰ متری، ۲۰ کیلومتر از املش فاصله دارد و بالا رفتن از آن کار صخره‌نوردان و مستلزم داشتن وسایل و تجهیزات کافی‌ست.

 عمارت‌ها

خانه گوهرتاج‌خانم: بسیاری از خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی هنوز در املش گیلان پابرجا هستند. برای مثال خانه گوهرتاج‌خانم در خیابان رهبری و در بافت قدیمی املش گیلان. این ساختمان بزرگ سال ۱۳۱۰ ساخته شده و امروز از آن خرابه‌ای بیشتر نمانده.

خانه گوهرتاج خانم

خانه سمیعی صوفی: الگوی معماری خانه‌های گیلانی را می‌توانیم در این عمارت‌ها پیدا کنیم. این خانه در خیابان امام‌خمینی شهر املش است و از یک ساختمان تابستان‌نشین و زمستان‌نشین ساخته شده. دیدن نمایش شکوه این عمارت می‌تواند دلیل ما برای بازدید از خانه صوفی باشد.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین غذاهای محلی گیلان کدامند؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هالی دشت

راهنمای رفتن به هالی دشت

20 اسفند 1397

۲ نظر

  • پاسخ بهمن ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ از ۱۹:۳۰

    متشکرم که املش را معرفی کردید. دست مریزاد!

  • پاسخ محمد ۲۰ تیر ۱۴۰۱ از ۱۰:۱۴

    در ارتفاعات املش حیوانات وحشی مانند پلنگ زندگی می‌کند مواظب باشید

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد