تاج محل هند، رمانتیک‌ترین مکان در دنیا

تاریخ انتشار : 18 دی 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱۸ دی ۱۴۰۱
تاج محل هند، رمانتیک‌ترین مکان در دنیا

آن‌چه تاج محل را به یکی از خاص‌ترین مکان‌های دنیا تبدیل کرده، دلیل زیبایی است که پشت ساخت آن وجود دارد. این سازه بی‌نظیر نمادی از عشق و محبت در دنیاست و به یاد معشوقی از دست رفته بنا شده است. تاج محل را جواهر هنر اسلامی در هند نامیده‌اند و گردشگران زیادی فقط به خاطر دیدن آن به هند سفر می‌کنند.

در این مطلب سعی داریم رازهای این یادبود عاشقانه را با شما در میان بگذاریم و به شما بگوییم چرا نباید بازدید از این مکان جادویی را از دست بدهید.

جاذبه‌های دیدنی هند، کشوری با افسانه‌های جادویی!

تاج محل کجاست؟

۲۰۰ کیلومتر که از دهلی‌نو، پایتخت هند، دور شویم، به شهر آگرا و رود یامونا می‌رسیم. در ساحل جنوبی یامونا کمی دورتر از مرکز شهر، در بخش جنوبی رود، بنای باشکوهی را می‌بینید که یادآور خاطرات عاشقانه شاه جهان با همسرش است.

داستان عاشقانه ساخت تاج محل

تصویری زیبا از تاج محل

پنجمین پادشاه سلسله گورکانی هند، شاه جهان نام داشت. نسب شاهان گورکانی به مغول‌ها باز می‌گردد. شاه جهان در ۱۵ سالگی دلباخته شاهدختی پارسی تبار شد که ارجمند بانو بیگم نام داشت. در آن زمان، ارجمند بانو ۱۴ ساله بود.

۵ سال طول کشید تا شاه جهان توانست دل ارجمند بانو را نرم کند و او را به همسری خود در آورد. به مدت ۱۸ سال این دو با هم زندگی کردند و ۱۴ فرزند به یادگار گذاشتند. بعد از ازدواج، نام ارجمند بانو به ممتاز محل تغییر پیدا کرد. ممتاز محل در همه سفرها همراه شاه جهان بود. آخرین زایمان ممتاز محل به‌سختی انجام شد و بعد از به‌دنیا آمدن شاهزاده، فاطمه بیگم، ممتاز محل درگذشت.

شاه جهان بعد از فوت همسر محبوبش، شوریده شد و زندگی به کام شاه بسیار تلخ گشت. شاه جهان بعد از مدتی تصمیم گرفت غم بزرگش را تبدیل به اثری جاودانه کند؛ به همین منظور دستور داد که یادبودی عاشقانه به نشانه عشق و ارادتش به ممتاز محل بسازند. ساخت این محل از سال ۱۶۳۲ آغاز شد. البته برخی از مورخان و متون گفته‌اند که ساخت این بنا به وصیت ممتاز محل و درخواست وی از شاه جهان در بستر مرگ صورت‌گرفته است. در هر حال، در سال ۱۶۵۳ بعد از دو دهه تلاش و کوشش ساخت این یادبود تکمیل شد.

اگر قصد دارید از این بنای رمانتیک دیدن کنید برای خرید بلیط پرواز خارجی به مقصد کشور هند می‌توانید روی سایت اسنپ‎تریپ و پشتیبانی ۲۴ ساعته آن حساب کنید.

معماری باشکوه تاج‌محل

برای طراحی باشکوه‌تر این مکان، شاه جهان از کلیه نقاشان، معماران، سنگ‌تراشان و صنعتگران ماهر از هر گوشه هند و ایران دعوت کرد تا در ساختن این بنا مشارکت کنند. خود شاه جهان نیز به معماران برای ساخت این بنا مشورت می‌داد. در تاریخ گفته‌اند که سرمعمار این مجموعه، احمد لاهور بوده است که تبار ایرانی داشت.

این مجموعه با الهام از معماری ایران – اسلامی و هندی ساخته شده است. رد و نشانه‌های معماری دوره صفویه را می‌توان در این بنا مشاهده کرد.

اولین تفاوت تاج محل با دیگر بناهای مشابه در آن زمان، استفاده از مرمر سفید است. تاج محل شکلی مکعبی دارد و در ساخت این بنا، بسیار به تقارن و تناسبات هندسی دقت کرده‌اند. در سرستون‌های این مکان، آیات قرآن را به خط خوش حکاکی نموداند. نقطه ثقل این بنا، آرامگاه ممتاز محل است و دیگر ساختمان‌های این مجموعه کمک می‌کنند تا این آرامگاه مانند نگینی بدرخشد. در جای‌جای بنای این مجموعه، سنگ‌های قیمتی تزئینی به‌ کار رفته‌اند.

رازهای افسانه‌ای تاج محل چیست؟

معماری زیبای تاج محل

اگر بگوییم تاج محل یک مکان جادویی است اشتباه نکرده‌ایم. اسرار زیادی در دل آن وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‎کنیم.

توهم ادراک

همان‌طور که اشاره شد، تاج محل بسیار متقارن و بر پایه محاسبات دقیق هندسی بنا شده است. یکی از  توهم‌های ادراکی در این محل این است که هنگامی که بر دروازه ورودی می‌ایستید و مقبره را نگاه می‌کنید، به نظر بسیار بزرگ و عظیم به چشم می‌آید. اما هرچه به آن نزدیک‌تر می‌شوید، کوچک‌تر و کوچک‌تر خواهد شد. خیلی‌ها گذر از دروازه ورودی به مقبره را استعاره‌ای از گذر زندگی به مرگ می‌دانند.

یکی دیگر از توهم‌های بصری این بنا، چهار مناره بلند اطراف مقبره است که در نگاه اول بسیار صاف و مستقیم  دیده می‌شوند. این مناره‌ها برای محافظت از بنا در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و… ساخته شده‌اند. اما در واقع این مناره‌ها صاف نیستند و اندکی انحنا دارند. این انحنا برای این است که نقش‌ونگارهای که بر سر مناره‌ها وجود دارند، در صورت تخریب، آسیبی به مقبره نزنند.

سرنوشت هولناک معماران تاج  محل

در تاریخ نوشته‌اند که معماران تاج محل سرانجام خوشی نداشته‌اند و به دستور شاه جهان بعد از اتمام بنا، گردن زده شدند. به این دلیل که نتوانند رازهای این مکان را فاش کنند و کسی نتواند مثل این بنا را در جای دیگری بسازد. البته هنوز هیچ سند رسمی برای این موضوع کشف نشده است و در حد گمانه‌زنی یا شایعه است.

تاج  محل چطور پابرجا مانده است؟

سازه‌های این یادبود عاشقانه بسیار سنگین هستند و باید بر شالوده‌ای بنا می‌شدند که بتواند وزن ساختمان را تحمل کند و در درازمدت نشست نکند. گزارش‌ها بیان کرده‌اند که این سازه، پی‌های عمیق  و عریضی دارد و در شالوده این ساختمان از چوب استفاده شده است تا بتواند بارهای وارده را تحمل کند.

بنایی که یک رنگ نیست!

این مکان در هر ساعت از روز، رنگ متفاوتی دارد و بر اثر تغییر موقعیت آفتاب، رنگ عوض می‌کند. بسیاری افراد معتقد هستند که این مکان در هنگام طلوع و غروب خورشید بسیار رویایی می‌شود. برخی از کارشناسان، وجود سنگ‌های قیمتی در این بنا را در این تغییر رنگ‌ها بسیار موثر می‌دانند.

اتاق‌هایی عجیب با درهای بسته

در طبقه زیرین تاج محل اتاق‌هایی وجود دارند که به دستور شاه جهان درهای آن‌ها بسته هستند. برخی افراد می‌گویند به دلیل تکمیل‌نشدن اتاق‌ها، درب آن‌ها بسته مانده‌اند. برخی دیگر می‌گویند این مکان در اصل معبدی بودایی بوده و شاه جهان فقط مقبره را اضافه کرده است و در این اتاق‌ها، مجسمه‌های بودایی وجود دارند.

زیبایی‌های تاج محل

در این بلاگ سعی کردیم شگفت‌انگیزترین بنای هند را به شما معرفی کنیم. سالانه حدود سه میلیون نفر از تاج محل بازدید می‌کنند و به داستان شاه جهان و ممتاز بانو گوش می‌دهند. بهترین فصل بازدید از این بنا، زمستان است. فطعا سفر به هند و دیدن تاج محل یک تجربه خاطره‌انگیز خواهد بود. برای سفر به هند می‌توانید بلیط هواپیما به مقصد این کشور را با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ بخرید.

صفر تا صد مراحل اخذ ویزای هند
دسته:جهانگردی

مطالب مرتبط :

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

10 آبان 1402
سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

16 مهر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد