با کلکچال تهران آشنا شوید

تاریخ انتشار : 25 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
کلچال

اطراف تهران جاهای دیدنی زیادی دارد که برای گردش یک روزه مناسبند؛ مثل کلکچال، جایی که تهران زیر پا‌یمان است.

کلکچال کجاست؟

کلکچال تهران

کلکچال یکی از مسیرهای امن کوهنوردی اطراف تهران است و قله‌اش یکی از قله‌های رشته کوه البرز محسوب می‌شود. خوبی‌ کلکچال این است که برای رفتن به آن نیازی نیست کوهنورد حرفه‌ای باشیم و با کمی آمادگی بدنی و با لباس و کفش مناسب می‌توانیم بخشی از مسیر را با خیال راحت برویم.

بیشتری‌ها برای رسیدن به اینجا مسیر پارک جمشیدیه را در خیابان امیدوار انتخاب می‌کنند. اول باید راهی میدان تجریش شویم که با اتوبوس، تاکسی و مترو دردسترس ماست. از آنجا به مقصد کلکچال یا جمشیدیه اتوبوس و تاکسی زیاد است. ورودی مسیر کوهنوردی را داخل پارک و نزدیک کیوسک فدراسیون کوهنوردی می‌بینیم.

از ابتدای مسیر تا رسیدن به پناهگاه حدود ۵ کیلومتر راه در پیش است. می‌توان در این پناهگاه استراحت کرد و راه را برای صعود به قله کلکچال ادامه داد.

پیاده‌روی و کوه‌پیمایی در جایی که هوای تمیزی دارد و از آلودگی صوتی ماشین‌ها دور است، خستگی را از تن‌‌مان درمی‌آورد. از آن بالا می‌توانیم خانه‌های شهر را ببینیم که فقط کمی از قوطی‌ کبریت بزرگ‌ترند.

بیشتر بخوانید: ۵ مقصد پاییزی اطراف تهران برای سفر یک روزه

شیب مسیر آنقدر ملایم هست که غیرحرفه‌ای‌ها را اذیت نکند. راه پیش رو پهنای مناسبی دارد و با خیال راحت می‌توانیم قدم برمی‌داریم. پس خودمان را برای حدود ۲ ساعت و نیم راه باید آماده ‌کنیم.

۳ ایستگاه را که پشت سر بگذاریم، بعد از ایستگاه ۳ به اردوگاه یا پناهگاه می‌رسیم. در پناهگاه ۲۶۰۰ متر از سطح دریا بالاتریم. اینجا دیگر می‌توانیم خستگی در کنیم و در رستوران پناهگاه غذا بخوریم.

ارتفاعات کلکچال

برج کلکچال تهران نزدیک پناهگاه قرار گرفته. خیلی سال پیش گروه‌های پیشاهنگی در این برج می‌ماندند. حالا مثل فانوس دریایی،‌ انگیزه‌ای شده برای کوه‌پیمایان که زودتر به بالا برسند.

برای خیلی‌ها پناهگاه آخر راه است و از همان جا راهی پایین می‌شوند، درحالی‌که برخی هم تا قله صعود می‌کنند. اگر بخواهیم مسیر پناهگاه را تا قله ادامه بدهیم، به تجهیزات کوهنوردی و تجربه نیاز داریم. به‌خصوص اگر برف هم باریده و مسیر یخ‌ زده باشد. در بیشتر مسیر به‌جز گردنه‌ها، موبایل آنتن می‌دهد.

درست است که می‌توانیم در رستوران‌ِ پناهگاه غذا بخوریم،‌ اما اگر در راه برگشت باز گرسنه شدیم، در پارک جمشیدیه، کافه و رستوران هست.

بهترین فصل رفتن به کلکچال

در همه‌ فصل‌ها می‌توانیم به اینجا بیاییم. علتش این است که عرض مسیر بین پارک جمشیدیه و پناهگاه زیاد است و خطری ندارد. البته که در فصل سرما احتیاط زیادی لازم است و بدون کفش یخ‌شکن نمی‌شود بالا رفت.

وسایل مورد نیاز

باید لباس و کفش مناسب کوهنوردی، کوله‌پشتی، آب و غذای سبک بر‌داریم. زمستان بدون یخ‌شکن نباید آن‌طرف‌ها آفتابی شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

جاذبه‌های نزدیک

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه: برای رسیدن به کلکچال از پارک جمشیدیه رد می‌شویم. اما خوب است وقت بگذاریم و خود پارک را هم ببینیم.

جمشیدیه، پارک کوهستانی خیلی قشنگی‌ست که در دهه‌۵۰ ساخته شده. طراحش معمار موزه هنرهای معاصر هم بوده و پر است از مجسمه‌های سنگی. درختان تنومند، آبشار مصنوعی، دریاچه‌ کوچک و پله‌های فراوانی که ریه‌هامان را به چالش می‌کشند، روز خوبی برایمان می‌سازند.

موزه تماشاگه زمان: موزه زمان در زعفرانیه و خیابان سرلشکر فلاحی قرار گرفته. از پارک جمشیدیه تا موزه زمان حدود ۳۵ دقیقه با ماشین فاصله است. در این موزه ساعت‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی می‌شود دید، مثل ساعت‌ آفتابی، آبی یا ساعت‌های جیبی قدیمی.

موزه زمان

گذشته از ساعت‌ها، بنای موزه خیلی قشنگ است. ساختمان، بین باغ باصفایی قرار گرفته و حال‌وهوای ما را حسابی عوض می‌کند. تماشاگه زمان، کافه معروفی هم دارد.  این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر باز است و قیمت بلیطش ۳ هزار تومان است.

کاخ موزه سعد‌آباد: از موزه زمان تا کاخ سعد‌آباد یک ربع پیاده‌ فاصله است و با ماشین ۵ دقیقه‌ای می‌رسیم. گذشته از محوطه‌ دیدنی کاخ، موزه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم ببینیم؛ مثل موزه خط میرعماد، موزه مینیاتور استاد حسین بهزاد،‌ موزه آب، موزه استاد فرشچیان، موزه ملت و موزه پوشاک سلطنتی. در محوطه‌ سعد‌آباد کافه و رستوران هم هست. ساعت بازدید از ۸ صبح تا ۵ و نیم بعدازظهر است.

بیشتر بخوانید: دریاچه‌های اطراف تهران مناسب سفری یک روزه

عکس: خبرگزاری ایرنا و سایت تهران

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

۲ نظر

  • پاسخ سعید ۱ فروردین ۱۳۹۸ از ۱۲:۱۷

    عالی

  • پاسخ شهیار ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ از ۱۱:۳۰

    طراحش !!!؟
    اسم نداره طراحش ؟

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد