راهنمای گردشگری سفر یزد: نوروز را در یزد چطور بگذرانیم؟

تاریخ انتشار : 8 اسفند 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
راهنمای گردشگری سفر یزد: نوروز را در یزد چطور بگذرانیم؟

یزد، شهر بادگیرها و خانه‌های تاریخی، شهری که مردمانش عاشق دوچرخه‌اند و راه رفتن در کوچه پس کوچه‌هایش بهترین عیش هر مسافری می‌تواند باشد، یکی از مقاصد گردشگری در نوروز است. به عقیده بسیاری، یکدستی و یکپارچگی معماری یزد را در کمتر شهری در ایران می‌توان پیدا کرد. و دیدن آن معماری باشکوه، خود جاذبه سفر به یزد است. ما در اینجا راهنمای گردشگری یزد را برای مسافران عروس کویر نوشته ایم.

در یزد کجا را ببینیم؟

جاهای دیدنی یزد کم نیست، ولی پیشنهاد ما برای آنهایی که به خصوص سفری کوتاه به یزد دارند:

مجموعه امیرچخماق

امیرچخماق همه دیدنی‌ها را در خودش دارد. این مجموعه شامل بازار، تکیه، خانقاه، آب انبار و مسجد است و زیبایی و هیبتش هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مجموعه امیرچخماق یادگار دوره تیموریان است. و به دست امیر جلال الدین چخماق شامی، حاکم یزد و کمک همسرش فاطمه خاتون ساخته شده. یکی از زیبایی‌های این مجموعه مسجد آن با گنبد بسیار بلندش است که دو شبستان تابستانی و زمستانی نیز دارد. قدیمی‌ترین نخل چوبی ایران نیز با قدمت ۴۵۰ سال در همین میدان قرار گرفته.

باغ دولت آباد

یکی از بی‌نظیرترین باغ‌های ایران، باغ دولت آباد است. باغی سرسبز در دل کویر که یادگار اواخر دوره افشاریه است. باغ دولت آباد که زمانی کریم خان زند در آن زندگی می‌کرد، معماری منحصر به فردی دارد. علاه بر باغی پر از درختان کاج و سرو، گل محمدی و انار و انگور، سه عمارت هشتی و سردر و تالار آینه دارد که بهشت آیین خوانده می شود و دارای نقوش اسلیمی است. هرکدام از اتاق‌ها دارای حوضی است و بزرگترین حسن باغ، وجود بلندترین بادگیر جهان در آن است. بادگیری با ارتفاع ۳۳ متر و هشتاد سانتی متر که با تولید هوای خنک از مهمانان باغ استقبال می‌کند. باغ دولت آباد در بلوار دولت آباد و خیابان رجایی واقع شده.

خانه کلاهدوزها

یزد، شهر خانه‌های تاریخی است و یکی از قشنگ ترین این خانه ها، خانه کلاهدوزهاست. خانه کلاهدوز مانند بیشتر خانه های یزد، خانه ای است باصفا در پنج طبقه که گذر یک رشته کاریز صدها ساله از میان آن، تماشایی ترش کرده. در پشت بام این خانه چاهی است که در قدیم از آن آب می کشیدند و با آبش، آب انبار را در طبقه همکف پر می کردند. از دیگر جذابیت های خانه کلاهدوز، قنات زراچ است که هنوز هم بعد از دوهزار سال در این خانه جاری است.  موزه آب موجود در این خانه نیز برای شناخت لوازم حفر قنوات، ابزار و ادوات اندازه گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، ظروف نگهداری و حمل آب جای مناسبی است.

خانه کلاهدوز در میدان امیر چخماق و ابتدای خیابان قیام قرار گرفته، ضمن اینکه گشت و گذار در خانه لاری‌ها، در خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی را نیز نباید از دست داد.

آتشکده ورهرام

آتشکده ورهرام در خیابان آیت الله کاشانی نیز که در وسط حیاطی سرسبز، با درختان کاج و سرو سربه فلک کشیده قرار گرفته از دیدنی‌های یزد است. آتش درون این آتشکده بیش از ۱۵۰۰ سال که روشن است.

در یزد کجا اقامت کنیم؟

یزد، خانه‌های تاریخی زیادی دارد. خانه‌هایی که زمانی محل زندگی اعیان بودند و این روزها کاربری هتل و مهمانسرا پیدا کرده‌اند. جایی رویایی برای چند شب اقامت. معماری قدیمی یزد شامل بادگیر، حیاط مرکزی باصفای پر دار و درخت، حوض و دالان و سه دری و پنج دری در اکثر این هتل‌ها رعایت شده. و هتل را از مکانی غریبه تبدیل به جایی خودمانی برای مسافران کرده است. از بهترین هتل‌های سنتی یزد می توان به هتل داد، هتل مشیرالممالک، هتل فهادان، هتل سنتی مهر، و هتل ملک التجار اشاره کرد. خانه‌هایی زیبا در قلب بافت قدیمی شهر.

بیشتر بخوانید: هتل های سنتی یزد

در یزد چه غذایی در کجا بخوریم؟

پشنهاد ما برای صرف غذا در سفر یزد، دو رستوران تالار یزد و رستوران باغ مشیرالممالک است. رستوران تالار یزد، معروف‌ترین رستوران این شهر تاریخی است. و خیلی‌ها تعریف باقالی پلو با ماهیچه‌اش را می‌کنند. کباب کوبیده‌اش بسیار لذیذ است. و خورشت فسنجان، شیرین پلو و ته چینش هم حرف ندارد. به اضافه اینکه قیمه یزدی، غذای سنتی یزد را نیز می‌توان در این رستوران امتحان کرد. قیمت‌ها در این رستوران معقول است. فقط اینکه رستوران شلوغی است.

هتل باغ مشیرالممالک چهار رستوران مختلف دارد که انواع و اقسام غذاهای ایرانی، فرنگی و دریایی در آنها سرو می‌شود و به خصوص رستوران نقاشی آن معروف است. درجایی که پر از نقاشی‌های دیواری است و نور قشنگی از پنجره‌های رنگی به روی میز می‌تابد. شنیسل مرغ رستوران مشیرالممالک باب طبع است و از خیر کباب‌ها و جوجه‌هایش هم نباید گذشت.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های سنتی یزد

در یزد چه سوغاتی و از کجا بخریم؟

تنوع شیرینی‌ها در یزد بالاست. آنطور که یزد را باید شهر شیرینی و قطاب ایران نامید. مهم‌ترین شیرینی یزد قطاب است که دو لایه دارد. لایه‌ خارجی نوعی نان شیرین سرخ شده در روغن است. که خمیر آن از ترکیب آرد گندم، شیر یا ماست و زرده‌ی تخم‌مرغ درست شده و در روغن سرخش می‌کنند و در آخر در پودر قند غلطانده می‌شود. مغز داخلی را هم از پودر بادام، پودر قند و هل پر می‌کنند.

شیرینی دیگر یزد، باقلواست. که با گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاک قند، شیر و روغن، هل، گلاب، مغز بادام و پسته درستش می‌کنند و در فر می‌گذارند. در یزد، می‌توان انواع قطاب، باقلوا، پشمک و حاجی بادامی را از یکی از شعبات حاج خلیفه علی رهبر خرید. حاج خلیفه رهبر به غیر از میدان امیرچماق که میدان شلوغی است و نزدیک بازار است، در بلوار جمهوری اسلامی، جنب امامزاده سیدجعفرمحمد (ع) و صفاییه شعبه دارد.

بیشتر بخوانید: شیرینی سنتی یزد چیست و از کجا بخریم؟

اطراف یزد کجا برویم؟

اگر دلتان بخواهد در سفر به یزد، یک روز از شهر بیرون بزنید و به جایی خوش آب و هوا و سرسبز بروید، دامنه‌های شیرکوه در فاصله ۴۹ کیلومتری یزد، جای مناسبی است. شیرکوه و دامنه های اطرافش باغ‌ها و دره های سرسبز زیادی دارد. ضمن اینکه  انتخاب دیگر، رفتن به شهرستان تفت در فاصله ۲۴ کیلومتری یزد است. ده بالا که معروف‌ترین و خوش آب و هوا‌ترین ییلاق در شهرستان تفت است، با باغ‌ها و مزارع خرم و پر طراوت و درختان میوه و چشمه سارهای متعدد، نخستین ییلاق خوش آب و هوا در مسیر تفت به میانکوه به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: در یزد به چه کویرهایی برویم؟

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

21 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد