معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

تاریخ انتشار : 21 تیر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ تیر ۱۴۰۲
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

خانه‌های تاریخی یزد مملو از حس اصالت، تاریخ و فرهنگ هستند که با حضور در آنها، قادر خواهید بود تا اوقات خوش، جذاب و متفاوتی را در شهر بادگیرها تجربه کنید. اما سوال اینجاست که بازدید از کدام خانه‌­ها در اولویت هستند؟ برای مراجعه به این مکان­‌های تاریخی باید در چه هتل­‌هایی سکونت کرد؟ برای پاسخ به این سوالات در این بلاگ با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی بهترین خانه­‌های تاریخی شهر بادگیرها، اطلاعات موردنیازتان را در رابطه با خرید بلیت از اسنپ تریپ و رزرو بهترین هتل­های این شهر در اختیارتان بگذاریم.

خانه‌های تاریخی یزد

یزد دارای خانه­‌های تاریخی زیادی است که حضور در هر یک از آنها می­‌تواند بخشی از تاریخ و اصالت را در معرض نماش شما بگذارند. از مهمترین و معروف­ترین این خانه­ها می­توان به خانه لاری­‌ها، ملک­زاده، ملک­‌التجاز، کلاه­دوزها، خانه گلشن، خانه آقازاده، ابرکوه خانه، مرتاض، شکوهی، حاج کاظم رسولیان، اخوان سیگاری، خانه وحشی بافقی و خانه فرخی یزدی اشاره کرد که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک می‌پردازیم.

معرفی خانه لاری­‌های شهر بادگیرها

خانه لاری­ها یکی از جاذبه­های گردشگری شهر یزد است که آن را به‌­عنوان آثار ملی به­ ثبت رسانده‌­اند. این خانه دارای ۶ بخش بوده که معماری آن متناسب با مناطق کویری طراحی شده­است. خانه لاری­ها در خیابان امام خمینی قرار دارد و مجاور عمارت کلاه­فرنگی است.

چیدمان و سبک معماری این خانه به­قدری جذابیت دارد که همه نکات لازم برای حفظ حریم خصوصی و هم­بستگی فضاهای مختلف به­درستی رعایت شده­اند. از دیگر جذابیت­های ظاهری این خانه باید اشاره­ای به بادگیر، تزیینات آینه‌کاری و گچ‌بری، شیشه­های رنگی و در نهایت پنجره­های ارسی داشت.

همه چیز راجع به میدان امیرچخماق؛ قلب تاریخی شهر یزد

خانه ملک زاده یزد کجاست؟

در میان خانه های تاریخی یزد، ملک­زاده یکی دیگر از جاذبه­های گردشگری این شهر محسوب می­‌شود که مشابه خانه لاری­ها در آثار ملی به­ثبت رسیده است. این خانه مربوط به دوره قاجار می­شود و در منطقه فهادان و نزدیک مسجد ۴۰ محراب قرار دارد. ازاین­ رو درصورتی­که بعد از سفر به یزد، به­دنبال بازدید از یک خانه تاریخی با معماری خاص هستید، پیشنهاد می­کنیم که خانه ملک­زاده شهر بادگیرها را در لیست خود قرار دهید.

ملک التجار یکی دیگر از خانه های تاریخی یزد است

این خانه با ابعاد ۵۴۰ متر با نام هتل آنتیک ملک‌التجار یزد نیز شناخته می­شود و قدمت آن به ۱۲۰ سال می­رسد. خانه ملک ­التجار در گذشته متعلق به حاجی علی عسگر شیرازی بود. این فرد به­عنوان یک تاجر موفق در زمینه فرش از طرف ناصرالدین‌شاه، لقب ملک ­التجار را گرفت. به همین دلیل خانه­ای که در ۱۲۰ سال پیش متعلق به این فرد بوده­است را با همین نام، عنوان ‌م‌ی­کنند.

این خانه از ۳ بخشی اصلی تشکیل شده که اتاق­های ۳ دری و ۵ دری آن، مخصوص مهمان­‌ها است و بخش نهایی را برای زندگی­ کردن اعضای خانواده ترتیب داده­اند. این خانه ۲۳ اتاق دارد که بازدید از آنها، اوقات خوش و جذابی را برایتان رقم خواهد زد.

معرفی خانه کلاهدوزها (موزه آب یزد)

امکان ندارد که به­دنبال یک لیست از بهترین خانه های تاریخی یزد باشید و با نام خانه کلاهدوزها مواجه نشوید. این خانه در امیر چخماق شهر یزد قرار دارد و همه روزه در ساعت­های ۷ صبح تا ۱۹، اجازه بازدید از آن را خواهید داشت.

این خانه به دوره قاجار تعلق دارد و اکنون به­عنوان یک موزه آب شناخته می­شود. این بنا در سال ۱۲۶۶ تا ۱۲۶۹ هجری-شمسی به­دستور حاج سید علی‌اکبر کلاهدوز که یک تاجر معروف و موفق بود، ساخته شد. در آن ایام ۲ قنات با نام‌های رحیم­‌آباد و زارچ از این خانه عبور می‌­کردند. البته باید گفت که قنات زارچ، همچنان در زیر خانه کلاهدوزها در جریان است.

خانه گلشن؛ یکی دیگر از خانه های تاریخی یزد

خانه گلشن یزد یکی دیگر از مکان­های تاریخی این شهر محسوب می­‌شود که نام آن در میراث ملی کشور به­ثبت رسیده است. این خانه در زمان قاجار ساخته شده و حاج اکبر محلی تلی کسی بود که اولین بار اقدام به بناکردن این خانه کرده است.

توجه داشته باشید که ساخت خانه گلشن بعد از اقدام حاج اکبر محله تلی، توسط داماد این فرد که حاج حسین گلشن نام داشت و زمان پهلوی اول زیست می­کرد، به­اتمام رسید. باید اضافه کنیم که این خانه در مرکز شهر یزد واقع شده و راه­‌های دسترسی به آن ساده است.

معرفی خانه آقازاده واقع در ابرکوه یزد

شهرستان ابرکوه دارای یک خانه تاریخی با نام آقازاده است که در این خانه شاهد زیباترین بادگیرهای ۲ طبقه خواهید بود. خانه آقازاده امکانات زیادی نظیر رستوران، کافه، سرویس خواب، اینترنت رایگان و پارکینگ دارد که بازدید از آن به همه کسانی که به یزد سفر کرده­اند توصیه می­شود.

در میان خانه های تاریخی یزد، آقازاده جایی است که با ورود به آن با مجموعه­ای از خانه­های دیگری نیز مواجه خواهید شد. زیرا هر یک از این خانه­ها با هدف خاصی ساخته شده­اند و ویژگی­‌های مخصوص خود را دارند. همچنین لازم به ذکر است که آقازاده نزدیک به سرو ۴۵۰۰ ساله­ای در ابرکوه قرار گرفته و امکان دسترسی به آن، تنها با ۳ دقیقه رانندگی برایتان وجود دارد.

خانه مرتاض یزد در کجا واقع شده است؟

این خانه در خیابان رجایی قرار دارد و از ۲ بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده­‌است. خانه مرتاض یزد را در دوره قاجار ساخته­‌اند و بزرگ­ترین ویژگی این خانه در ۲ طبقه ­بودن تمام فضاهای آن خلاصه می­شود.

آیا خانه حاج کاظم رسولیان، یک بنای تاریخی است؟

قبول داریم که خانه حاج کاظم رسولیان، سال­های زیادی است که به­عنوان یک محل برای علم­آموزی و برگزاری سمینارها مورد استفاده قرار می­گیرد، اما توجه داشته باشید که این خانه در سال ۱۲۸۳، توسط حاج میرزا کاظم رسولیان و در دوره قاجار بنا شده‌­است. پس با فاکتورگرفتن از این موضوع که این خانه را وقف دانشگاه هنر یزد کرده­اند، می­توان گفت که خانه حاج کاظم رسولیان نیز در دسته خانه های تاریخی یزد قرار می‌گیرد.

آیا خانه اخوان سیگاری یزد، یک اثر ملی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله! این خانه مربوط به دوره قاجار می­‌شود که بخشی از آن را در زمان پهلوی ساخته­‌اند. عمارت اخوان سیگاری طی مدت­زمانی به­ عنوان یک مکان برای کسب علم و دانش در نظر گرفته می­شد. اما بعد از آن توسط اخوان سیگاری خریداری شد و تا مدت ۵۰ سال تحت اختیار این فرد بود.

معرفی خانه وحشی بافقی یزد، واقع در مسجد جامع بافق یزد

این خانه با مصالح خشت و گل ساخته شده و در آن ۷ اتاق برای زیست در همه فصل­های سال دیده می­‌شود. از بزرگ­ترین دلیل زیبایی این خانه باید به ایوان زیبایی که در ضلع غربی خانه ساخته­‌اند، اشاره کرد. بازدید از خانه وحشی بافقی یزد، یکی از بهترین انتخاب­هایی است که می­توانید در سفر به شهر بادگیرها تجربه کنید.

فاصله تهران تا یزد با ماشین، قطار و هواپیما

خانه فرخی یزدی کجاست؟

خانه فرخی یزدی کجاست؟

خانه فرخی یزدی، از خانه‌های تاریخی یزد

این خانه در دسته مکان ­های فرهنگی و تاحدودی تاریخی شهر یزد قرار می­گیرد و در اواخر دوره قاجار ساخته شده ­است. هنگام ورود به این خانه، شاهد ۲ ورودی در شمال، ۲ حیاط مرکزی و چندین اتاق خواهید بود.

اقامت در بهترین هتل های یزد

حال که شما را با معروف­ترین خانه های تاریخی یزد آشنا کردیم، نوبت به معرفی هتل­های پارسیان صفائیه، داد و باغ مشیرالممالک می­رسد که در ادامه آنها را همراه با آدرسی که دارند، معرفی خواهیم کرد.

اقامتگاه های یزد؛ تجربه اقامتی دلنشین در شهر خشتی

هتل پارسیان صفائیه یزد

هتل پارسیان صفائیه یزد

نمایی از داخل هتل پارسیان صفائیه یزد

هتل پارسیان صفائیه یزد تنها اقامتگاه ۵ ستاره این شهر است که از ۲ بخش هتل باغ و هتل جدید تشکیل می­شود. برای دسترسی به این هتل باید به آدرس میدان ابوذر و خیابان تیمسار فلاحی، در خیابان فرعی ۹ ملاصدرا مراجعه کنید.

این هتل ۳ طبقه دارد و دارای ۱۰۵ اتاق است. این اقامتگاه را به امکانات زیادی نظیر سالن بدن­سازی، کافی­شاپ، کافی­نت، پارکینگ اختصاصی، آرایشگاه و خدمات پزشکی مجهز کرده‌­اند. پس هیچ نگرانی از بابت اقامت راحت خود در این هتل نداشته نباشید و از طریق اسنپ تریپ، اقدام به رزرو اتاق موردنظرتان کنید.

هتل داد یزد

هتل داد یزد

رستوران هتل داد یزد

هتل داد یزد در میدان شهید بهشتی و خیابان دهم فروردین واقع شده و به­عنوان یک هتل ۴ ستاره، معماری سنتی با طاق­های کشیده دارد. هتل داد یزد با ۴ طبقه و ۸۸ اتاق، امکان پذیرایی از مهمان­های خود را به بهترین شکل آماده کرده است.

هتل باغ مشیرالممالک یزد

هتل باغ مشیرالممالک یزد

رستوران هتل باغ مشیرالممالک یزد

هتل باغ مشیرالممالک یزد را در دوره قاجار بنا کرده‌­اند و برای رزرو اقامت در آن، می­توانید از طریق پلتفرم­های معروف مثل اسنپ تریپ اقدام کنید، یا با مراجعه به آدرس خیابان انقلاب و بلوار مشیر، اقامت فوق‌­العاده­‌ای را برای خودتان رقم بزنید.

جمع‌­بندی‌

از بهترین خانه های تاریخی یزد می­توان به خانه لاری­‌ها، ملک­زاده، ملک‌­التجار، شکوهی، گلشن، اخوان سیگاری، وحشی بافقی و فرخی یزدی اشاره کرد. تک ­تک این خانه‌­ها در دوره قاجار بنا شده­‌اند و قدمت و اصالت آنها به­ حدی است که چشم هر بیننده­‌ای را خیره خواهد کرد. پس در صورت سفر به شهر بادگیرها، فراموش نکنید که بازدید از این خانه­‌های تاریخی، تاثیر زیادی در کیفیت سفر شما خواهند داشت.

در زمان سفر به یزد می‌توانید هتل یا اقامتگاه خود را بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ رزرو کنید و یا بلیط هواپیما ی خود را با در سریعترین زمان بخرید و راهی یک سفر جذاب و متفاوت شوید!

دسته:ایرانگردیهتل

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
همه چیز راجع به میدان امیرچخماق؛ قلب تاریخی شهر یزد

همه چیز راجع به میدان امیرچخماق؛ قلب تاریخی شهر یزد

27 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد