جاهای دیدنی تفت کجاست؟

تاریخ انتشار : 13 بهمن 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ دی ۱۴۰۱
جاهای دیدنی تفت

یزد، شهرها و روستاهای دیدنی‌ زیادی دارد. یکی از این دیدنی‌‌ها، شهر خنکی‌ست که بین کوه‌های سنگی محاصره شده. شهری که می‌تواند با طبیعتش در وسط بیابان ما را شوکه کند. از یک طرف دامنه‌های کوه‌هایش پر از برف است و از سوی دیگر روستاهای بیابانی دارد. به همین دلیل هم در سفر به تفت باید منتظر هر آب‌وهوایی بود. در این نوشته، تعدادی از جاهای دیدنی تفت را معرفی کرده‌ایم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تفت یعنی چی؟

تفت

حتما موقع آشپزی اصطلاح تفت دادن غذا را به معنای سرخ کردن شنیده‌اید. کوه تفته در کنار این شهر در صلات ظهر داغ و سوزان می‌شود. به خاطر همین به آن کوه تفته و به شهر نزدیکش تفت می‌گویند. البته روایت دیگری درباره نام‌گذاری تفت وجود دارد که می‌گوید به خاطر باغ‌های انار زیاد در شهر اسمش را تفت، به معنای سبد میوه، گذاشته‌اند.

تفت، در ۲۴ کیلومتری یزد قرار دارد. براى رسیدن به تفت می‌توان با هواپیما یا قطار به یزد رفت و بعد با تاکسى یا اتوبوس شرکت واحد از پایانه امام على به تفت رسید. فاصله تفت تا شهر یزد با ماشین حدود ۲۰ دقیقه است. از ترمینال غرب تهران براى تفت اتوبوس هست.

بیشتر بخوانید: در یزد به چه کویرهایی برویم؟

دیدنی‌های تفت

مجموعه شاه نعمت الله ولی

وجود بقعه، مسجد، بازار، میدان، آب انبار و حسینیه در مجموعه شاه ولی باعث می‌شود که عیدها اینجا از تعداد بالای مسافر جای سوزن انداختن نداشته باشد. مسجد شاه ولی اینجا، الگویی برای ساخت و چیدن آجرهای مسجد شیخ لطف‌علی خان بوده. مسجد شاه ولی به قرن هشتم ه.ق برمی‌گردد و کاشی‌های زیبا و محرابی با کنده‌کاری‌های جذاب دارد.

آدرس: تفت، جنب میدان امام خمینی، مجموعه شاه ولی تفت

باغ صدری

باغ صدری

مردم محلی به این نقطه باغ نمیر هم می‌گویند؛ چون قدیم‌ها، شخصی به اسم نمیر تفتی، یکی از زردشتیان به‌نام و مشهور شهر، در این باغ زندگی کرده است. بلندترین بادگیر تفت در این باغ قرار دارد. این باغ که در دوره زندیه ساخته شده به خاطر داشتن تالار بزرگ و حوض طویل، ما را به یاد باغ فین کاشان می‌اندازد.

آدرس: تفت، خیابان امام خمینی (ره)، محله گلابدان

بیشتر بخوانید: از باغ دلت آباد چه می‌دانید؟

آسیاب آبی

آسیاب آبی تفت

این آسیاب تنها آسیاب آبی دایر در یزد است. قدمت آن هم به ۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد. زمانی این آسیاب آبی با جریان آب ساعتی ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم گندم را به آرد تبدیل می‌کرد. ویژگی منحصر به فرد اینجا در مقایسه با آسیاب‌های دیگر موجود در ایران، بنای خشتی‌اش است که ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است.

آدرس: تفت، خیابان طریق الرضا، آسیاب آبی تفت

جاذبه‌های نزدیک

فهرج

روستای فهرج

نمی‌توان به تفت آمد و از دیدن روستای فهرج سرباز زد. انگار روزی کسی در این روستا با ساعت برنارد زمان را متوقف کرده تا همه خانه‌هایش خشتی، سقف‌هایش شیب‌دار و معماری‌اش متناسب با کویر باشد. یکی از مراسم دیدنی در فهرج، نخل‌گردانی در روز عاشوراست.

بیشتر بخوانید: رسم‌های عجیب و دیدنی محرم

در فهرج داستان‌های زیادی درباره فرار و هجوم علیه دشمنان وجود دارد. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن وجود چاهی است که چهل دختر از ترس دشمنان و تجاوز  داخل آن خودکشی کرده‌اند. این روستا، مسجدی بسیار قدیمی هم دارد.

مسیر دسترسی: یزد، جاده یزد به بافق (۳۰کیلومتر طی مسیر)، دهستان فهرج

چشمه تامهر

چشمه تامهر

در ۶ کیلومتری تفت، چشمه‌ای هست که مسافران یزد به شیراز، همیشه چند دقیقه هم که شده لب آن توقف می‌کنند. چشمه‌ای که اگر با طبیعت یزد به اندازه کافی آشنا نباشید احتمالا انتظار دیدنش را نخواهیم داشت. البته این چشمه هم مثل آبشار دره‌گاهان، فصلی است و به همین خاطر هم به آن تامهر می‌گویند.

آدرس: ۶ کیلومتر بعد از تفت در جاده یزد به شیراز

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یزد با عکس

پیست اسکی

پیست اسکی سخوید

اگرچه اسم یزد پیوندی با سرما و برف ندارد، اما در اطراف شهر، یخچالی طبیعی از قدیم وجود داشته که مردم با قاطر از آن به خانه‌هایشان یخ می‌آوردند. این در حالی‌ست که کاربری آن امروزه تفریحی شده و مردم با لباس اسکی و گاهی با تیوپ و یک جفت دستکش به دامنه‌های کوه شیرکوه و پیست اسکی سخوید می‌روند.

آبشار دره‌گاهان

آبشار دره گاهان

استقرار کوه تفته در نزدیکی تفت باعث شده تا جذابیت‌های طبیعت‌گردی در این نقطه زیاد باشد. در این نقطه کویری، آبشار دره‌گاهان، تنها آبشار موجود در یزد است که به صورت فصلی آبش کم و زیاد می‌شود.

به خاطر همین موضوع هم اسمش را دره‌گاهان گذاشته‌اند که گاهی آب دارد و گاهی نه. آدم‌های ماجراجو تا بالای صخره خودشان را می‌رسانند و آنجا به یک پناهگاه شخصی متعلق به قلعه پهلوان می‌رسند. این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر تفت قرار دارد.

کوه عقاب

کوه عقاب تفت

در موارد زیادی، مردم یک روستا یا شهر به خاطر شباهت  آن اثر طبیعی به یک حیوان، اسم آن حیوان را روی آن اثر طبیعی می‌گذارند. کوه عقاب هم در تفت، شبیه به مجسمه عقابی‌ست که از شهر محافظت می‌کند. روی این کوه دو هزار متری هیچ گیاه یا آبی جاری نیست و به خاطر خاک قابل فرسایشش به شکل یک عقاب درآمده. این کوه در روستای اسلامیه قرار گرفته.

بهترین هتل‌های یزد کدامند؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

21 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد