چرا باید گنجنامه همدان را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 3 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
گنجنامه همدان

چه به جاهای تاریخی علاقه داشته باشید، چه دلتان بخواهد در جایی خوش آب و هوا دو ساعتی را خوش بگذرانید، گنجنامه همدان می‌تواند مقصدتان باشد. به خصوص که این منطقه، آبشار و دهکده تفریحی هم دارد.

گنجنامه کجاست؟

آبشار گنجنامه

گنجنامه نزدیک همدان یعنی در فاصله‌ ۱۱ کیلومتری شهر است. قدیم‌ها این منطقه یکی از جاهای دیدنی دور از شهر محسوب می‌شد، اما آنقدر ساختمان در طی سال‌ها ساخته شد که دوری گنجنامه دیگر زیاد به چشم نمی‌آمد.

این جاذبه در جایی قرار گرفته که به اصطلاح “بالاشهر” همدان محسوب می‌شود، در منطقه عباس آباد که باغ زیاد است و جاده خیلی قشنگی هم دارد. در همان قدیم، این جاذبه توریستی به قول معروف چیز زیادی نداشت، یک آبشار بود و رودخانه و کتیبه ولی به مرور زمان دارای ملحقات بسیاری شد.

چرا به گنجنامه برویم؟

پیک نیک در گنجنامه

اعتبار این منطقه بیشتر به کتیبه‌هایی‌ست که از دوره‌ هخامنشی تا امروز به جا مانده‌اند. این محل در دوره‌ هخامنشی راه شاهی بوده و هگمتانه را به بابل وصل می‌کرده و به دلیل پر رفت و آمد بودن، برای نصب کتیبه‌ها انتخاب شده. چند سال پیش یک دهکده تفریحی-توریستی در این ناحیه ساخته شد که از آن موقع کتیبه‌ها در دل آن قرار گرفته‌اند. این دهکده امکاناتی مثل رستوران و اقامتگاه هم دارد.

دو لوح در این محل می‌بینید. لوح سمت چپ به اسم داریوش کبیر است که کمی بالاتر قرار گرفته. لوح سمت راستی به خشایارشاه تعلق دارد. سوراخ‌های منظمی که کنار لوح‌ها وجود دارد، نشان می‌دهد که احتمالا در گذشته درپوشی برای محافظت از آنها وجود داشته.

هر کدام از کتیبه‌ها ۳ ستون بیست خطی نوشته دارند. ستون سمت چپ به زبان‌ پارسی باستان نوشته شده، ستون وسط به زبان ایلامی و ستون سمت راستی به زبان بابلی نو. همه‌ به خط میخی نوشته شده‌اند.

آبشار گنج‌نامه

آبشار گنجنامه

به این منطقه که برسید و از چند پله که بالا بروید به آبشار می‌رسید. کنار آبشار کبابی و جگرکی‌های زیادی هست به اضافه دست‌فروش‌هایی که آدم را جذب می‌کنند. از پایین آبشار هم رودخانه می‌گذرد وبا وجود رستوران‌هایی که تخت‌هایشان را روی رودخانه برپا کرده‌اند مثل درکه و دربند تهران شده.

این آبشار با کتیبه‌ها فاصله‌ای ندارد. ارتفاع آن ۱۲ متر است و دبی آن حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه. اگر در فصل گرما به آن‌جا بروید، حسابی خنک است. اگر زمستان باشد، می‌بینید که قندیل‌های یخ‌بسته چقدر قشنگ و جذابند. تابستان‌ها صخره‌نوردها به آبشار می‌روند و زمستان‌ها یخ‌نوردها.

بیشتر بخوانید: سراب گیان، چشمه پرآب ایران را بشناسیم

دشت میشان

دشت میشان

پشت آبشار گنجنامه همدان، دشت خیلی زیبایی در دامنه‌ کوه الوند پیدا می‌کنید که بهار برای خودش بهشتی می‌شود. آنقدر طبیعت این دشت در بهار دیدنی‌ست که گذشته از کوهنورد‌ها، توریست‌های زیادی برای دیدنش می‌روند. در بین صخره‌های آن آبشارهای فصلی وجود دارند که جذابیتش را بیشتر کرده‌اند. وسعت آن حدود یک هکتار است.

تله‌‌کابین

دهکده تفریحی گنجنامه قسمت‌های مختلفی دارد از شهربازی و آکواریوم و بازارچه تا تله کابین. طول تله‌کابین این منطقه ۱۶۸۰ متر است و ۸۰۰ متر بالا می‌رود. شما از گنج‌نامه سوار می‌شوید و در دشت میشان پیاده خواهید شد. بعد از گشت و گذار در دشت، با همین تله‌کابین به گنج‌نامه برمی‌گردید. زمان رفت و برگشت باتوجه به جهت وزش باد بین هفت تا ۱۵ دقیقه است.

روزهای هفته تله کابین از ساعت ۱۰ شروع به‌کار می‌کند، ولی جمعه‌ها از ۶ و نیم صبح باز است. آخرین زمان برگشت هم ۸ شب است.

سورتمه ریلی

پیشنهاد ما برای کسانی که اهل هیجان هستند، سورتمه ریلی است. سرعت آن ۴۵ کیلومتر بر ساعت و مسیر آن ۱۱۵۰ متر است. منظره‌ای که پیش روی شما قرار می‌گیرد دره‌های عباس‌آباد است. این سورتمه از ۱۰ صبح کارش را شروع می‌کند.

غار آکواریوم

غار آکواریوم

شاید بد نباشد دقایقی را هم به تماشای ماهی‌ها اختصاص بدهید و از نگاه خیره‌شان ذوق کنید. در غار، ۲۱ آکواریوم وجود دارد که در آنها انواع ماهی و خزندگان زندگی می‌کنند. در راهروهای غار مه و باران مصنوعی یکدفعه غافلگیرتان می‌کند تا احتمالا این حس را به شما بدهد که جلوی یک دریای طوفانی ایستاده‌اید.

شهربازی

این‌جا هم برای بچه‌دارها مناسب است و هم برای آنهایی که بازی دوست دارند. از ماشین کوبنده و ترامپولین تا فوتبال‌دستی می‌تواند سرگمتان کند.

کجا اقامت کنیم؟

شاید بخواهید در ویلاهای کوهستانی که در مجموعه‌ گنجنامه قرار دارند، اقامت کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم هتل‌ های همدان را هم بررسی کنید.

بین هتل‌های همدان گزینه‌های ۳ و ۴ ستاره‌ی زیادی هست. گران‌ترین آنها هتل باباطاهر است که برای اتاق دو تخته ۳۴۲ هزار تومان دریافت می‌کند. اما اگر بودجه‌ کمتری برای اقامت دارید، نگران نباشید. قیمت رزرو از ۱۳۵ هزار تومان برای اتاق دوتخته‌ دابل شروع شده و بالا می‌رود.

جاذبه‌های نزدیک

از مرکز شهر تا گنج‌نامه همدان ۱۱ کیلومتر فاصله است، یعنی کمتر از نیم ساعت در راه خواهید بود. جاهای دیدنی زیادی در شهر وجود دارد که کافی است این نیم ساعت راه رفته را برگردید و به آنها برسید.

یکی از جاهای دیدنی همدان آرامگاه بوعلی سینا واقع در میدان ابوعلی سیناست که تا گنجنامه یک ربع فاصله دارد. آرامگاه باباطاهر در میدان باباطاهر قرار گرفته و تا گنجنامه حدود ۲۰ دقیقه فاصله دارد.

مسیر دسترسی

جاده‌ همدان به عباس‌آباد را ادامه دهید تا به میدان قائم برسید. در بلوار کولاب برانید تا میدان عباس‌آباد را ببنید. این‌جا ابتدای جاده‌ گنج‌نامه است. جاده انقدر باصفاست که خستگی را احساس نمی‌کنید. اگر تابلوهای مجموعهی تفریحی- توریستی را دنبال کنید، اول به محوطه‌ رستوران‌ و بازارچه می‌رسید.

راه دیگری هم هست. همدان شهری‌ست پر از بلوار و میدان. بروید میدان بوعلی سینا، اینجا خودش چندتا بلوار دارد که یکی از بلوارها می‌رود سمت بلوار ارم و عباس آباد. این مسیر را که ادامه بدهید می‌رسید گنجنامه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تالاب آق گل کجاست؟

تالاب آق گل کجاست؟

19 اردیبهشت 1402
بهترین هتل همدان

بهترین هتل همدان از دید کاربران کدام است؟

13 خرداد 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد