پرسه در کوچه باغ‌ های فیرورق

تاریخ انتشار : 10 آذر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ آبان ۱۴۰۰
کوچه باغ های فیرورق

در نزدیکی خوی آذربایجان غربی، جایی هست کوچه باغی، که می‌شود پاها را در آب خنک چشمه‌ها گذاشت. و هوای تازه خورد؛ جایی مثل کوچه باغ های فیرورق.

فیرورق کجاست؟

کوچه باغ های فیرورق

برای رسیدن به کوچه باغ های فیرورق، باید از تهران وارد اتوبان کرج بشویم. از قزوین، زنجان، تبریز و مرند بگذریم و فیرورق برسم.  این سفر حدود ۹ ساعت طول می‌کشد و بیشتر از۸۰۰ کیلومتر آن از بزرگراه می‌گذرد اینجا ۱۰ کیلومتری با خوی فاصله دارد و در استان آذربایجان غربی قرار گرفته. محلی‌ها به این‌ شهر پره یا پئره هم می‌گویند.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، این شهر کوچک به عنوان منطقه‌ نمونه گردشگری آذربایجان غربی شناخته شده. و تابستان ۹۷ هم بیشتر از ۱۰۰ توریست به آن سرزده‌اند.

باغ‌های آلبالو و گل‌محمدی

فیرورق، خانه‌ آلبالوست. باغ‌های آلبالوی این شهر آنقدر پربارند که هر سال چند تن محصول می‌دهند. گذشته از آلبالوهایی که سر از شهرهای دیگر درمی‌آورند، بخشی از آن به ترکیه و آذربایجان هم صادر می‌شود. البته در باغ‌های این شهر سیب، گیلاس، گردو و گل محمدی هم زیاد پیدا می‌شود. از آنجایی که اینجا نزدیک خوی است و خوی هم قطب اصلی تخمه کشور است، در این شهر تخمه هم زیاد است.

داغلار باغی فیرورق

باغ‌های گل محمدی هم زیبایی اینجا را دوچندان کرده. کوچه باغ های فیرورق حال و هوای قدیمی خودشان را حفظ کرده‌اند. کوچه‌های باریکی که شاخه‌های درخت تا روی دیوارشان کشیده شده.

طبیعت زیبا

از پیاده‌روی که خسته شدیم، می‌توانیم به پارک داغلار باغی برویم و بساط پیک‌نیک را پهن کنیم. اینجا، پارک جنگلی وسیعی‌ست با درخت‌های فراوان. بعد از ظهر هم می‌شود در دریاچه، قایق‌ پدالی سوار شد و خوش گذراند.

قدیم‌ها در اطراف فیرورق پر از چشمه‌ بوده، اما در سال‌ها گذشته بیشترشان خشک شده‌اند و دیگری خبری از آنها نیست، مگر در ارتفاعات.

اگر اهل کوهنوردی باشیم، می‌توانیم به قله اورین فکر ‌کنیم که کوهنوردان زیادی به آن صعود کرده‌اند. این قله در ۱۵ کیلومتری مرز ایران و ترکیه است و از خوی و روستای پسک می‌شود به آن سفر کرد. برای صعود به قله اورین حدود ۸ ساعت زمان لازم است و بهترین زمان رفتن به آن خرداد ماه است.

قله اورین

اینجا شهری خیلی قدیمی‌ست که جاده ابریشم هم از آن می‌گذشته. در دوره شاه اسماعیل مدتی سپاهیان در این منطقه خوش آب و هوا  و در کنار چشمه‌های معروف درمان بوللاغی و شاه بولاغی می‌مانند و در همان دوران هم این ناحیه آبادتر شده.

بناهای تاریخی

حمام سید یا حمام محمد بیگ که چند سالی‌‌ست بسته شده، به اسم سردار شاه اسماعیل یعنی پیر محمد استاجلو ساخته شده و منطقه هم به احترام او به نام پیره معروف شده بوده.

یکی دیگر از جاهای تاریخی فیرورق، از دوران حاکمیت دنبلی که در خوی حکومت می‌کردند، به‌جا مانده. باغ هفت طبقه یا طاباغا باغی را محمد بیگ دنبلی در این ناحیه ساخته بود. این روزها این باغ در دل شهر قرار گرفته و هنوز بخشی از دیوارهای گلی آن را می‌شود دید.

بهترین فصل سفر

بهار که درختان میوه شکوفه می‌دهند، کمربندی از گل فیرورق را دربرمی‌گیرد. بهار و تابستان هوا در این حوالی ملایم و خنک است و خبری از باد داغ و خورشید سوزان نیست.

پاییز برگ درخت‌ها رنگارنگ می‌شود و  با چند لایه لباس گرم و کمی سرما هم می‌توان خوش گذراند.

جاذبه‌های نزدیک

مناره شمس

مناره شمس: ۱۰ کیلومتر که رانندگی کنیم، می‌توانیم به دیدنی ‌های خوی سر بزنیم. در این شهر دیدن برج یا مناره شمس تبریزی را نباید از دست داد که در محله امامزاده سید بهلول قرار گرفته. این برج در مزار شمس تبریزی قرار گرفته و قدمتش به دوره صفوی می‌رسد.

بازارهای قدیمی شهرها یکی از قشنگ‌ترین جاهای شهرند. در خوی هم بازار قدیمی پیدا می‌‌کنیم که از دوره صفوی به‌جا مانده. این بازار در خیابان امام موزه‌ خوی قرار گرفته.

کجا اقامت کنیم؟

هتل جهانگردی مرند

هتل‌های زنجیره‌ای جهانگردی در بیشتر شهرها، شعبه دارند. اگر بخواهیم به کوچه باغ های فیرورق سر بزنیم، می‌توانیم شب را در مرند یا خوی بمانیم که در هر دو شهر هتل جهانگردی وجود دارد. قیمت رزرو هتل در مرند از ۲۰۰ هزار تومان و در خوی ۱۲۱ هزار تومان شروع می‌شود.

جاهای دیدنی تبریز را هم بهتر است از دست ندهیم و یکی،‌ دو شب را مهمان تبریز باشیم. در این شهر هتل‌های متنوع با قیمت‌های مختلف زیاد است. قیمت هتل در تبریز از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و  به ۵۱۶ هزار تومان برای رزرو هتل لوکس می‌رسد.

این قیمت‌ها مربوط به آذر ماه ۱۳۹۷ هستند.

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد